Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulu järjestää maksullisen luokkaretken?

Vierailija
19.05.2012 |

Ja siis peruskoulu Suomessa? Jos ei maksa, onko päästävä mukaan vai koulun annettava koululla opetusta sen päivän ajan?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan luokkatoimikunta. Eli vanhemmat hoitavat kaiken rahaliikenteen. Ja silloin ei voi velvoittaa, että kaikkien on päästävä mukaan, koska raha ei mene koulun rahoista, eikä ole luokan järjestämä retki vaan vanhempien haluama ja tukema leirikoulu. Ne jotka ei maksa jäävät siis kouluun toiseen luokkaan leirikoulun ajaksi. Vanhemmat keräävät tätä varten 20€/lukukausi ja järjestävät erilaisia keksi/karkkimyyntejä, paketointia, kirpputoreja ym. Myös lasku osoitetaan luokkatoimikunnalle, eikä koululle.

niin taidan tosiaan jättää koko retken tekemättä. Lasten iloksihan tässä toimitaan. Vanhemmat hoitavat itsenäisesti rahankeruuta, enkä edes tiedä paljon tilillä on rahaa. Ehkäpä sitten vaan täytyy sanoa että jakakaa rahat takaisin, en viitsi itse tähän hommaan lähteä, kun asiasta tehdään näin vaikeaa. Kyllä minun mielestäni on selvää, että ne jotka maksaa osallistuu ja muut ovat päivän koulussa normaalin 4-6t. Leirikouluhan on viikon ja siitä siis suurin osa minun omalla ajallani ja koulupäivän ulkopuolella.

T. Ope, joka päätti irtisanoutua koko jutusta

sun kuule tulee ihan noudatta OM:n sääntöjä. Mitä se sulle kuluu miten vanhemmat keräävät rahat, kunhan noudattavat OM:n sääntöjä. Pysy ulkopuolisena rahankeruusta ja keskity vain muihin järjestelyihin. Vai meinasitko täräyttää lapselle päin naamaa "sä oot niin vitun köyhä ja sulla on niin paskat vanhemmat että ei me sua huolita mukaan." tai "sun vanhemmat ryyppäs sun leirioulurahat niin kärsi nyt siinä".

Kyllä menee kunnioitus opettajia kohtaan, kun ei tajuta edes yksinkertaisia kaikkia tasapuolisesti kohtelevia sääntöjä.

Ja mitäs siten kun luokalle tulee uusi oppilas juuri ennen leirikoulua. Ei ko. lasta voida vaatia maksamaan useita satoja euroja. Tai jos lapsi muuttaa pois, niin rahoja ei saa mukaan. Sääntö on tehty ihan tasapuolisen kohtelun takia.

Vierailija
82/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin on mun mielestä ok, että lapsi pääsee reissuun vaikkei ole varaa maksaa. TOsin en tiedä, miten köyhä pitäisi olla ettei ole varaa maksaa.. itse olen useamman lapsen yh, ja aina olen pystynyt maksamaan lasten koulureissut joiden hinnat on vaihdelleet 5 eurosta 45 euroon.

Sen sijaan en ymmärrä sitä, että on varaa maksaa mutta ei makseta "kun kerran ilmaiseksikin pääsee". Tiedän esim. erään tuttavani tekevän näin, ja kehtaa vielä suureen ääneen fb:ssä huudella asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin on mun mielestä ok, että lapsi pääsee reissuun vaikkei ole varaa maksaa.

Joku täällä puhuikin jo sosiaalitoimesta, että sieltä voisi hakea apua.

Meillä oli tytöllä tuo Saksan-reissu joka ei nyt ihan mansikoita maksanut, yhden lukukausimaksun verran. Opettaja mainitsi infotilaisuudessa että koululta on mahdollista hakea avustusta, jos on vaikeuksia saada sitä matkaa maksetuksi. Ei siellä tainnut avun tarvitsijoita olla, mutta tuli ainakin esiin se, että koulu on valmis tulemaan vastaan jos vanhemmilla tekee tiukkaa.

Vierailija
84/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin on mun mielestä ok, että lapsi pääsee reissuun vaikkei ole varaa maksaa.

Joku täällä puhuikin jo sosiaalitoimesta, että sieltä voisi hakea apua.

Meillä oli tytöllä tuo Saksan-reissu joka ei nyt ihan mansikoita maksanut, yhden lukukausimaksun verran. Opettaja mainitsi infotilaisuudessa että koululta on mahdollista hakea avustusta, jos on vaikeuksia saada sitä matkaa maksetuksi. Ei siellä tainnut avun tarvitsijoita olla, mutta tuli ainakin esiin se, että koulu on valmis tulemaan vastaan jos vanhemmilla tekee tiukkaa.

että olisivat avustaneet? Vai olisiko riitänyt perusteluksi vetoaminen OM:n ohjeistukseen?

Vierailija
85/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin on mun mielestä ok, että lapsi pääsee reissuun vaikkei ole varaa maksaa. TOsin en tiedä, miten köyhä pitäisi olla ettei ole varaa maksaa.. itse olen useamman lapsen yh, ja aina olen pystynyt maksamaan lasten koulureissut joiden hinnat on vaihdelleet 5 eurosta 45 euroon.

Sen sijaan en ymmärrä sitä, että on varaa maksaa mutta ei makseta "kun kerran ilmaiseksikin pääsee". Tiedän esim. erään tuttavani tekevän näin, ja kehtaa vielä suureen ääneen fb:ssä huudella asiasta.

kyse onkin siitä miten asiaan itse suhtautuu. On paljon helpompaa kaikille kun ei tiedä kuka maksoi ja mitä maksoi.

Vierailija
86/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettiin kuului myös se, että perheeseen otettiin vaihtarilapsi 1,5 viikon ajaksi, kun saksalaiset vuorostaan kävivät täällä luokkaretkellä. Tässäkään ei ollut vaihtoehtoja, majoitus oli järjestettävä ja sillä hyvä.

Nimittäin moni elämäntilanne ei sallisi tuollaista. Esim. asunnon remontti, vastasyntynyt vauva, perheenjäsenen sairaus, muutto, tms. Tai ihan vaikka sekin, että perhe asuu niin ahtaasti, ettei tuntemattomalle asukille yksinkertaisesti ole tilaa.

Vierailija
87/93 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..miten meni tuo homma. Äiti yritti aivan alkuun ehdottaa, että rahat kerättäisiin seuraavasti: ne vanhemmat, joilla löytyy intoa auttaisivat ja ohjaisivat lapsia mahdollisimman omatoimiseen rahankeruuseen esim. myyjäisillä jne. Ne perheet, jotka eivät haluaisi osallistua rahankeräystyöhön voisivat lahjoittaa keräystilille rahaa (+ tietenkin kuka muu näin haluava). Tilille kertyneen rahan määrä (lahjoitukset & myyntitoiminnasta kertyneet) laskettaisiin kuukausittain ja jokainen perhe voisi joka kuukausi arvioida minkä verran osallistuu tai on osallistumatta. Kaikki olisi kaikille vapaaehtoista, eikä kukaan kyttäisi laittaako joku toinen jotakin ja minkä verran vai eikö laita. Jokainen perhe arvioisi tykönään, mihin omalla perheellä riittävät rahkeet. Ko. äidin lähtökohta oli lasten etu. Yksikään lapsi ei voi vaikuttaa perheensä rahatilanteeseen, eikä siihen antavatko vanhemmat rahaa vai eivät. Lapsia ei kuitenkaan tule rankaista vanhempiensa antamisista tai antamatta jättämisistä, tekemisistä tai tekemättä jättämisistä ja siksi kaikkien lasten on päästävä retkelle ja siksi oikeus maksuttomaan perusopetukseen on lakiin kirjattu ja koskee kaikkea koulun toimintaa.

Vierailija
88/93 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 21:40"]

Voi järjestää, ja pääsääntöisesti niin nykyään onkin, kiitos sen "fiksun" äidin joka muutama vuosi sitten nosti koulujen oppilaille silloin ilmaisista luokkaretkistä metelin. 

Jos lapsi ei osallistu, hän jää koululle ja hänelle järjestetään muuta opetusta. 

Jos perhe on vähävarainen, voi maksuista neuvotella esim. rehtorin kanssa.

[/quote]

Tämä on täyttä puppua! Vastaaja on unohtunut jonnekin vuodelle 1985. Jokainen lapsi tulee ottaa mukaan, maksoi tai ei, koululle jäävät vain ne lapset, joiden vanhemmat eivät päästä heitä luokkaretkelle.

Vierailija
89/93 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 20:27"]

Kuuluu opetukseen -> kunta rahoittaa.

[/quote]

Missä tälläinen Utopia-kunta on jäljellä?

Vierailija
90/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähti Roomaan luokkaretkelle ja onnellisena jo viestitteli jäävänsä sinne.Olkoonkin kallis reissu,lapsi on reissunsa ansainnut ja sitä kauan odottanut.Ohjeistin herkuttelemaan ja shoppaamaan mahtavien päiväretkien ohella.

Vierailija
91/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetussuunnitelmaan pitäisi kirjata, että oppilaille kustannetaan tietyn hintainen kevätretki joka vuosi. Jos kustannukset menisivät tietyn summan yli, vanhemmat keräisivät haluamallaan tavalla yli menevän summan.

Ekaluokalla oppilaat tekisivät retken lähiympäristöön. Eli kuluja.

Tokaluokalla tehtäisiin bussimatka oman kaupungin tai lähikaupungin nähtävyyksiä katsomaan. Kustannukset noin 10e per oppilas.

Kolmannella luokalla olisi taas edullinen kevätretki, esim. metsäretki ja makkaranpaistoa.

Neljännellä luokassa oppilaat tekisivät yhden yön retken johonkin leirikeskukseen. Kustannukset olisivat noin 100e/oppilas.

Viidennellä luokalla olisi taas edullinen kevätretki, esim. telttaretki omassa kaupungissa tai yökoulu.

Kuudennella luokalla tehtäisiin viiden päivän leirikoulu kotimaan kohteeseen. Lapista käytäisiin etelässä ja etelästä lapissa. Näin tuettaisiin kotimaan matkailua ja oppilaat saisivat mahtavia elämyksiä. Reissu tulisi maksamaan noin 300 euroa per oppilas.

Yhtä oppilasta kohden maksu olisi siis koko alakoulun aikana 410e ja näin kaikki Suomen lapset pääsisivät kevätretkille hyvillä mielin. Kunnat sitoutuisivat maksamaan nämä kustannukset ja ne budjetoitaisiin valmiiksi. Olisin valmis maksamaan enemmän veroja, että köyhien perheiden ei tarvitsisi tuntea huonommuutta, kun ei ole vara laittaa satoja euroja kevätretkiin.

T. viisas

Vierailija
92/93 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen koulussa jätetään ne kouluun jotka eivät maksa. Täten rikotaan Opetushallituksen asetuksia eikö niitä kukaan näytä valvovan. Miksi siis tehdään moisia asetuksia?

Vierailija
93/93 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki riippuu siitä, miten asia on ilmaistu koulun vuosisuunnitelmassa. Jos siellä sanotaan, että oppilaiden kanssa tehdään luokkaretki, silloin kaikki on otettava mukaan. Jos siellä sanotaan, että pyritään lähtemään maksulliselle retkelle niiden oppilaiden kanssa, jotka maksavat matkansa, ja muut jäävät normaaliin kouluopetukseen sillä välin, silloin matkalle pääsevät vain ne, jotka ovat maksaneet. Tämä on ihan laillista.

Perussääntö on kuitenkin se, että joko koko luokka lähtee tai sitten ei lähde kukaan. Tietysti tämä on tosi epäreilua niitä kohtaan, jotka haluaisivat lähteä. Se on sitten ihan paskanakki, millaiselle luokalle on sattunut joutumaan. Jos luokalla on joku mätäpaise, jonka käytöksen takia opettaja ei edes harkitse minkäänlaisia poikkeuspäiviä tai retkiä, sitten ei tosiaan kukaan lähde mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi