Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulu järjestää maksullisen luokkaretken?

Vierailija
19.05.2012 |

Ja siis peruskoulu Suomessa? Jos ei maksa, onko päästävä mukaan vai koulun annettava koululla opetusta sen päivän ajan?

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäkää minulle opetussuunnitelman kohta, jossa velvoitetaan luokkaretki järjestämään.

Mutta näiden ketjujen perusteella olen tulevana opettajana päättänyt, että kysyn vanhempainillassa nimettömänä lapuilla, ovatko kaikki valmiita maksamaan summan x leirikoulusta. Jos eivät, retkiä ei järjestetä. En jaksa ruveta tappelemaan maksuista ja muuttelemaan summia sen mukaan, moniko vanhempi on suostunut maksamaan. Sitten vain ei leirikouluja järjestetä. Piste.

Minäkin teen ylimääräistä palkatonta työtä ja maksan itse siitä, että pääsen vahtimaan vapaa-ajallani muiden lapsia. Ja mielestäni ei ole oikein, että toiset maksavat ja toiset menevät ilmaiseksi, ellei kyseessä oikeasti ole todella huono taloudellinen tilanne.

Vierailija
62/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoi 4 luokan luokkaretki 650 euroa per oppilas. Tästä 300 kerättiin talkoilla, loput jokainen maksoi itse. Samoin jokainen oli velvollinen ottamaan ranskalaisen lapsen 10 päiväksi kotiinsa.

Aika sama resepti siis kuin Saksalaisessa koulussakin. Toimii! Ja suosittelen lämpimästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäkää minulle opetussuunnitelman kohta, jossa velvoitetaan luokkaretki järjestämään. Mutta näiden ketjujen perusteella olen tulevana opettajana päättänyt, että kysyn vanhempainillassa nimettömänä lapuilla, ovatko kaikki valmiita maksamaan summan x leirikoulusta. Jos eivät, retkiä ei järjestetä. En jaksa ruveta tappelemaan maksuista ja muuttelemaan summia sen mukaan, moniko vanhempi on suostunut maksamaan. Sitten vain ei leirikouluja järjestetä. Piste. Minäkin teen ylimääräistä palkatonta työtä ja maksan itse siitä, että pääsen vahtimaan vapaa-ajallani muiden lapsia. Ja mielestäni ei ole oikein, että toiset maksavat ja toiset menevät ilmaiseksi, ellei kyseessä oikeasti ole todella huono taloudellinen tilanne.

ei tarvitse kysellä yhtään mitään! Ope ei järjestä luokkaretkeä. Vanhemmat järjestävät sen ja hoitavat rahankeruun. Sinun ei tarvitse edes tietää kuka on maksanut ja kuka ei. Opet on ihan liian kilteejä kun ryhtyy kaiken maailman rahankerääjiksi. Meille ei makseta siitä, joten miksi tekisimme sitä???

t. Ope

Vierailija
64/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ope ole vakuutettu, eikä saa palkkaa eikä niitä vähäisiä päivärahoja, joita koulun leirikoulusta saa.

En käsitä, kuka opettaja lähtisi koulun ulkopuoliselle retkelle. Ei me niistä lapsista niiiiiin paljon pidetä.

Vierailija
65/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäkää minulle opetussuunnitelman kohta, jossa velvoitetaan luokkaretki järjestämään.

Mutta näiden ketjujen perusteella olen tulevana opettajana päättänyt, että kysyn vanhempainillassa nimettömänä lapuilla, ovatko kaikki valmiita maksamaan summan x leirikoulusta. Jos eivät, retkiä ei järjestetä. En jaksa ruveta tappelemaan maksuista ja muuttelemaan summia sen mukaan, moniko vanhempi on suostunut maksamaan. Sitten vain ei leirikouluja järjestetä. Piste.

Minäkin teen ylimääräistä palkatonta työtä ja maksan itse siitä, että pääsen vahtimaan vapaa-ajallani muiden lapsia. Ja mielestäni ei ole oikein, että toiset maksavat ja toiset menevät ilmaiseksi, ellei kyseessä oikeasti ole todella huono taloudellinen tilanne.

Keskustelette asiasta vanhempainillassa ja kerrot OM:n säännöistä. Sitten asiasta keskustellaan ja päätetään lähtevätkö VANHEMMAT keräämän rahaa luokkaretkeä varten. Jos lähtevät pidät huolen että OM:n sääntöjä noudatetaan. Sitten ummistat silmäsi kaikilta rahakiistoilta ja vetoat OM:n sääntöihin.

T ei-ope

Vierailija
66/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin tuo kuvitelma, että vanhempainillassa olisi edustettuna jokaisen oppilaan vanhempi :)

Hyvä jos yläkoulussa edes kaksi kolmasosaa... Yritä siinä sitten saada kattavaa päätöstä aikaan, kun siihen puuttuvaan kolmannekseen mahtuu juuri ne sosiaalitapaukset.

Meillä muuten ongelma ei ole tuo, etteikö kaikki maksaisi, vaan se, että meidän on pakko ottaa retkelle sellaisetkin oppilaat, jotka haistattaa paskat kaikille koulun säännöille ja siten vaarantaa kaikkien turvallisuuden retkellä. Jos tämä suuntaus jatkuu, niin aion tulevina vuosina tehdä luokkaretken koulun pihaan!

Vierailija
67/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin tuo kuvitelma, että vanhempainillassa olisi edustettuna jokaisen oppilaan vanhempi :)

Hyvä jos yläkoulussa edes kaksi kolmasosaa... Yritä siinä sitten saada kattavaa päätöstä aikaan, kun siihen puuttuvaan kolmannekseen mahtuu juuri ne sosiaalitapaukset.

Meillä muuten ongelma ei ole tuo, etteikö kaikki maksaisi, vaan se, että meidän on pakko ottaa retkelle sellaisetkin oppilaat, jotka haistattaa paskat kaikille koulun säännöille ja siten vaarantaa kaikkien turvallisuuden retkellä. Jos tämä suuntaus jatkuu, niin aion tulevina vuosina tehdä luokkaretken koulun pihaan!

mutta jos haluaa omalle lapselle jotain hauskaa, niin ei anna näiden poissaolioiden estää sitä. Itse en suostu ajattelemaan edes että tekisin jotain enemmän tai vi**u kun noi ei maksa.

Vierailija
68/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eväsin yhtenä vuonna oppilaan pääsyn luokkaretkelle, koska hän uhkasi useampaan otteeseen hyppäävänsä vuoristoradasta alas. Onneksi vanhemmat olivat sitten kanssani samaa mieltä, eikä oppilas lähtenyt mukaan. Hän opiskeli sen päivän rinnakkaisluokan kanssa.

Vierailija
69/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähteekö lapsi retkelle/leirikouluun vai ei. Sitten sovitaan rahankeräyksestä.

Jos kuitenkin joku haluaa retkelle mutta ei maksa, muuttuu retki vanhempien järjestämäksi eli opettaja ei tule mukaan ja retki tehdään viikonloppuna. Silloin ei tarvitse sitä vapaamatkustajaa ottaa mukaan.

Koskaan ei onneksi ole tätä vapaamatkustajaa tullut. Kerran eräs tiukka avioero sai aikaan sen, että lapsen leirikoulumaksusta maksettiin vain puolet. Onneksi oli sen verran ylimääräistä, että lapsi pääsi leirikouluun kusipäisestä isästä huolimatta.

Vierailija
70/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan luokkatoimikunta. Eli vanhemmat hoitavat kaiken rahaliikenteen. Ja silloin ei voi velvoittaa, että kaikkien on päästävä mukaan, koska raha ei mene koulun rahoista, eikä ole luokan järjestämä retki vaan vanhempien haluama ja tukema leirikoulu. Ne jotka ei maksa jäävät siis kouluun toiseen luokkaan leirikoulun ajaksi. Vanhemmat keräävät tätä varten 20€/lukukausi ja järjestävät erilaisia keksi/karkkimyyntejä, paketointia, kirpputoreja ym. Myös lasku osoitetaan luokkatoimikunnalle, eikä koululle.

Vierailija
71/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eväsin yhtenä vuonna oppilaan pääsyn luokkaretkelle, koska hän uhkasi useampaan otteeseen hyppäävänsä vuoristoradasta alas. Onneksi vanhemmat olivat sitten kanssani samaa mieltä, eikä oppilas lähtenyt mukaan. Hän opiskeli sen päivän rinnakkaisluokan kanssa.

Jotkut moniongelmaiset sullotaan leirikouluun ja vieläpä ilman maksua, niin silloin voisi velvoittaa vanhemman mukaan vahtimaan lastaan. Pääsisivät vaikka puoleen hintaan molemmat. Monelta säikähdykseltä säästyis.

Vierailija
72/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sossusta saa rahat, jos talous on kuralla. Mutta jos ei niin joudut maksamaan itse. Opettajan pitäisi ensiksi pyytää anomaan sossusta, niin johan alkais tapahtua."

Mistä lähtien sossu on myöntänyt toimeentulotukea luokkaretkeen??? Olen lukenut useampaan kertaan useampana vuonna kuntamme toimeentulotukiohjeet siitä, mihin toimeentulotukea myönnetään. Eipä siellä lue luokkaretkeä toimeentulotukeen oikeuttava menona.

Vierailija
73/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tulee maksamaan vaikka 150 euroa per lapsi. Jossain vaiheessa 10 perhettä sitten ilmoittaakin, että he eivät aio maksaa. Maksatetaanko muilla sitten kaksinkertainen summa vai tuotetaanko pettymys kaikille, että ei lähdetäkään?

Vierailija
74/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "maksuton" peruskoulu on sotkenut ihmisten päät ihan täysin. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.

Minä en ainakaan maksa pennin latia siitä, että jonkun typeryksen lapsen pitäisi päästä ilmaiseksi sinne mistä muut maksavat. Lapsi parka jääköön koululle jos vanhempi on niin tyhmä ettei ymmärrä tällaisten ainutlaatuisten mahdollisuuksien päälle.

On suunnaton uhraus opettajalta lähteä niiden ihanien pilttien kanssa reissuun ja vähin, mitä vanhempi voi tehdä on maksaa. Olisiko sitten parempi ettei mitään tällaisia reissuja järjestetä kun joku tyhmä ei saa kerättyä vaikka kolmessa vuodessa paria sataa euroa? Taitaa silloin ne vanhemman latit mennä johonkin ihan muuhun... Kukaan niin köyhä ole.

Jos lapsi ei halua lähteä on tilanne eri. Opetusta järjestetään tällaisissa tapauksissa aina koululla, pakko ei ole kenenkään lähteä mihinkään.

Typerä laki, itsekkäät vanhemmat. Mullemullemullemulle!

Vierailija
75/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa vanhemmat ei kerta kaikkiaan tajua että minkäänlaista retkeä ei kunta maksa, ei mitään.

Vanhempainyhdistys on kerännyt rahaa alakoulun kevätretkeä varten jo vuosia, mutta toimintaan osallistuu ehkä 10 perhettä. Retkestä ei voi tehdä maksullista ilmaisen perusopetuksen takia mutta suurin osa perheistä ei halua edes maksaa kannatusmaksua yhdistykselle. Sitten ne kiltit 10 perhettä pyörittää diskoa, kahvitusta, järkkää keksi/sukka/joulukortti/karkkimyyntiä ja hyytyy vuodessa parissa. Ihan päätön tilanne tämänkin. Mutta kun retkelle ei saa laittaa hintalappua :(

Vierailija
76/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan luokkatoimikunta. Eli vanhemmat hoitavat kaiken rahaliikenteen. Ja silloin ei voi velvoittaa, että kaikkien on päästävä mukaan, koska raha ei mene koulun rahoista, eikä ole luokan järjestämä retki vaan vanhempien haluama ja tukema leirikoulu. Ne jotka ei maksa jäävät siis kouluun toiseen luokkaan leirikoulun ajaksi. Vanhemmat keräävät tätä varten 20€/lukukausi ja järjestävät erilaisia keksi/karkkimyyntejä, paketointia, kirpputoreja ym. Myös lasku osoitetaan luokkatoimikunnalle, eikä koululle.

niin taidan tosiaan jättää koko retken tekemättä. Lasten iloksihan tässä toimitaan. Vanhemmat hoitavat itsenäisesti rahankeruuta, enkä edes tiedä paljon tilillä on rahaa. Ehkäpä sitten vaan täytyy sanoa että jakakaa rahat takaisin, en viitsi itse tähän hommaan lähteä, kun asiasta tehdään näin vaikeaa. Kyllä minun mielestäni on selvää, että ne jotka maksaa osallistuu ja muut ovat päivän koulussa normaalin 4-6t. Leirikouluhan on viikon ja siitä siis suurin osa minun omalla ajallani ja koulupäivän ulkopuolella.

T. Ope, joka päätti irtisanoutua koko jutusta

Vierailija
77/93 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu opetukseen -> kunta rahoittaa.

Vierailija
78/93 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi järjestää, ja pääsääntöisesti niin nykyään onkin, kiitos sen "fiksun" äidin joka muutama vuosi sitten nosti koulujen oppilaille silloin ilmaisista luokkaretkistä metelin. 

Jos lapsi ei osallistu, hän jää koululle ja hänelle järjestetään muuta opetusta. 

Jos perhe on vähävarainen, voi maksuista neuvotella esim. rehtorin kanssa.

Vierailija
79/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "maksuton" peruskoulu on sotkenut ihmisten päät ihan täysin. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.

Minä en ainakaan maksa pennin latia siitä, että jonkun typeryksen lapsen pitäisi päästä ilmaiseksi sinne mistä muut maksavat. Lapsi parka jääköön koululle jos vanhempi on niin tyhmä ettei ymmärrä tällaisten ainutlaatuisten mahdollisuuksien päälle.

On suunnaton uhraus opettajalta lähteä niiden ihanien pilttien kanssa reissuun ja vähin, mitä vanhempi voi tehdä on maksaa. Olisiko sitten parempi ettei mitään tällaisia reissuja järjestetä kun joku tyhmä ei saa kerättyä vaikka kolmessa vuodessa paria sataa euroa? Taitaa silloin ne vanhemman latit mennä johonkin ihan muuhun... Kukaan niin köyhä ole.

Jos lapsi ei halua lähteä on tilanne eri. Opetusta järjestetään tällaisissa tapauksissa aina koululla, pakko ei ole kenenkään lähteä mihinkään.

Typerä laki, itsekkäät vanhemmat. Mullemullemullemulle!

peruskoulu on nimensä mukaisesti PERUSkoulu. Siellä tarjotaan kaikille samanlaista opetusta lapsen taustoista huolimatta. onneksi tätä asiaa selvennettin OM:stä. Jos tämä ei miellytä, niin sitten voi mennä yksityiskouluun tai mennä lapsensa kanssa reisuun ihan oman perheensä kanssa.

Ja huomiona, että rahaa voidaan kerätä muutenkin kuin suoraan vanhempien pussista. Kannattaisi miettiä opettaako lapselle että rahat tulevat aina vanhemman pussista ilman mitään vastinetta.

Ja toisena huomiona, että kaikki asiat ei elämässä mene tasan. Välillä saa enemmän kuin antaa. Vai punnitsetteko te kakutkin tai mittaatte osallistumisajan että varmasti jokainen on antanut/tehnyt oman osuutensa?

Minä sanoisin että arvot ovat koventuneet huomattavasti. Raharaharaha! Minäminäminä!

Vierailija
80/93 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskoulu on nimensä mukaisesti PERUSkoulu. Siellä tarjotaan kaikille samanlaista opetusta lapsen taustoista huolimatta. onneksi tätä asiaa selvennettin OM:stä. Jos tämä ei miellytä, niin sitten voi mennä yksityiskouluun tai mennä lapsensa kanssa reisuun ihan oman perheensä kanssa.

Ja huomiona, että rahaa voidaan kerätä muutenkin kuin suoraan vanhempien pussista. Kannattaisi miettiä opettaako lapselle että rahat tulevat aina vanhemman pussista ilman mitään vastinetta.

Ja toisena huomiona, että kaikki asiat ei elämässä mene tasan. Välillä saa enemmän kuin antaa. Vai punnitsetteko te kakutkin tai mittaatte osallistumisajan että varmasti jokainen on antanut/tehnyt oman osuutensa?

Minä sanoisin että arvot ovat koventuneet huomattavasti. Raharaharaha! Minäminäminä!

Touhu on mennyt aivan järjettömäksi. Toisaalta mitään ei olla asian eteen valmiita tekemään, myyjäisiin ja muihin yhteisiin tenpauksiin saa vapaaehtoisia vanhempia maanitella ja mankua. Mutta sitten kuitenkin ollaan vaatimassa sille omalle lapselle kaikkea samaa kuin muillekin. Tätä touhua tympii niin katsella! Meillä koulussa on onneksi ainakin vielä luokkaretkien järjestäminen sujunut suht hyvin. Onneksi opetan joka vuosi alkuopetuksessa, niin en joudu miettimään leirikoulujen tai pitkien luokkaretkien järjestämistä. On aivan tarpeeksi työlästä viedä 30 lasta johonkin lähikuntaan retkelle! t. opettaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme