Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulu järjestää maksullisen luokkaretken?

Vierailija
19.05.2012 |

Ja siis peruskoulu Suomessa? Jos ei maksa, onko päästävä mukaan vai koulun annettava koululla opetusta sen päivän ajan?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tyrehtyy koko luokkaretkitoiminta, jos enemmälti alkaa ilmetä näitä lakiin vetoajia, jotka eivät ymmärrä edes hävetä.

Sossusta saa rahat, jos talous on kuralla. Mutta jos ei niin joudut maksamaan itse. Opettajan pitäisi ensiksi pyytää anomaan sossusta, niin johan alkais tapahtua.

jos ihmiset eivät suostu ymmärtämään lakia. Rahat kannattaa kerätä niin, että tietoja rahojen antajista ei anneta tiedoksi. Vältytään turhilta tappeluilta jne.

Vierailija
42/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkaretki järjestetään Heurekaan ja kysyi haluaako vanhemmat maksaa suoraan sen parikymppiä/lapsi vai järjestävätkö jotain myyjäisiä rahankeruuta varten. Päädyttiin suoraan rahan antamiseen ja tällöin ope vielä sanoi, että ne jotka lähtee, maksaa. Mikään laki ei nykyään kuulemma kiellä näin toimimasta.

Kyllä ope oikeassa on, Ei tarvi maksaa jos EI MENE. Mutta voi mennää vaika ei maksaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: maksava vanhempi (jota joku varoitteli vi..uuntumasta)

ps. Toivottavasti mahdollisimman moni ymmärtää leirikoulujen arvon muutenkin kuin rahassa. Nostan ainakin viis kertaa hattua opettajille, jotka jaksavat panostaa asian eteen. Samat sanat toki myös vanhemmille, jotka omalla panoksellaan tekee niistä myös mahdollisia.

Vierailija
44/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen hoitanut vuoden vanhempaintoimikunnan vetämistä, joten ihan sillä perusteella en maksa vapaaehtoista maksua. Olen tehnyt nettisivut, käynyt esittelemässä vanhempainyhdistystä vanhempainilloissa, tehnyt esityslistat, pöytäkirjat, hoitanut esiintyjiä tarhan kanssa, kahviota jne. Jos tuon kaiken laskee vaikka 10e tuntipalkalla niin siitä tulisi aika iso summa.

Ja lapsen tarhassa on 70 lasta, joiden vanhemmista vaivautuu kokouksiin ehkä 5-6.

Vierailija
45/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään haluaisi olla kotoa pois ja vastuussa 24h vuorokaudessa toisten lapsista, jos reissusta maksaminen on niin hankalaa. Menen ensi syksynä viidennen luokan opettajaksi ja olisi aika alkaa rahankeräys, jos haluttaisiin tehdä reissu. Onko siis ok, jos sanon, että retkeilemme lähiympäristössä? Eihän koululla ole varaa maksaa oppilaiden leirikoulumaksuja, kun koulutarvikkeisiinkaan ei ole tarpeeksi rahaa.

ettet lähde leirikouluun. Opettaja päättää mihin mennään. Joutuisit sitä paitsi tehdä kaiken ilmaiseksi! Kuinka moni vanhempi menisi ilmaiseksi töihin 24 tunniksi?

Vierailija
46/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin opettaja ja luokalla olisi "vapaamatkustajia", sanoisin, että kukaan ei sitten lähde retkelle, kun ei kerta Ville-Petterin vanhemmat maksa. Se on laki. Luulisi, että alkaisivat Ville-Petterin vanhemmat miettiä uudelleen maksua.

Toinen vaihtoehto on, että retki järjestettäisiin kouluajan ulkopuolella.

Vierailija
47/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin opettaja ja luokalla olisi "vapaamatkustajia", sanoisin, että kukaan ei sitten lähde retkelle, kun ei kerta Ville-Petterin vanhemmat maksa. Se on laki. Luulisi, että alkaisivat Ville-Petterin vanhemmat miettiä uudelleen maksua.

koska reksi laittaisi sut kuriin.

Itse pidän huolen että tuollaiseen tilanteeseen puututaan lapsen luokalla. koska laki on laki niin tasan tarkkaan lapsen luokalla noudatetaan lakia.

Vierailija
48/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ostatte kaljaa tai törsäätte omaan napaan. Maksakaa ja olkaa kitisemättä! Miksi teitte mukeloita, jos ei ole varaa elättää.

Ei ole oikein rangaista lasta vanhempien köyhyydestä. Jos esim. vanhempi vakavasti sairas ja jo pitkään minimisairauspäivärahalla ja lapsi köyhä, niin sinusta lapsen ei tarvitse päästä muiden mukana edes luokkaretkelle, häh?!

Vierailija
49/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän huolen että tuollaiseen tilanteeseen puututaan lapsen luokalla. koska laki on laki niin tasan tarkkaan lapsen luokalla noudatetaan lakia.

Ei olisi rehtorilla mitään sanomista, koska ei ole lain vastaista jättää retkeä tekemättä.

Vapaa-ajallaan opettaja saa lähteä retkelle keiden kanssa haluaa. Et sinä voi määrätä mitä opettaja tekee vapaa-aikanaan.

Vierailija
50/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan luokkatoimikunta. Eli vanhemmat hoitavat kaiken rahaliikenteen. Ja silloin ei voi velvoittaa, että kaikkien on päästävä mukaan, koska raha ei mene koulun rahoista, eikä ole luokan järjestämä retki vaan vanhempien haluama ja tukema leirikoulu. Ne jotka ei maksa jäävät siis kouluun toiseen luokkaan leirikoulun ajaksi. Vanhemmat keräävät tätä varten 20€/lukukausi ja järjestävät erilaisia keksi/karkkimyyntejä, paketointia, kirpputoreja ym. Myös lasku osoitetaan luokkatoimikunnalle, eikä koululle.

Vierailija
51/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi rehtorilla mitään sanomista, koska ei ole lain vastaista jättää retkeä tekemättä.

Vapaa-ajallaan opettaja saa lähteä retkelle keiden kanssa haluaa. Et sinä voi määrätä mitä opettaja tekee vapaa-aikanaan.

lapsen nimen. Ajattele että kyseessä voi olla vaikka 6-7 vuotias lapsi, jolla ei ole osaa eikä arpaa vanhempien päätökseen. Vaikka keskustelu käytäisiin aikuisten keskeen niin kyllä se lapsi saa tuntea sen nahoissaan. Haluatko siis oikeasti kostaa pienelle lapselle?

Vierailija
52/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ostatte kaljaa tai törsäätte omaan napaan. Maksakaa ja olkaa kitisemättä! Miksi teitte mukeloita, jos ei ole varaa elättää.

Ei ole oikein rangaista lasta vanhempien köyhyydestä. Jos esim. vanhempi vakavasti sairas ja jo pitkään minimisairauspäivärahalla ja lapsi köyhä, niin sinusta lapsen ei tarvitse päästä muiden mukana edes luokkaretkelle, häh?!

Kun tarpeelliseksi näkee. Ei voi olla toisen perheen velvollisuus maksaa sen köyhän lapsen osaa.

Sitäpaitsi, köyhyys on suhteellista. Toiset ruikuttavat joka ikisestä asiasta ja voivottelevat minkä kerkeävät. Mutta on myös niitä, jotka ottavat yhteyttä eri tahoihin saadakseen asiansa järjestykseen.

Minä pienituloinen opiskelija olen saanut lapselleni kovalla vaivalla sen rahan kerättyä ja kuinka paljon se harmittaisi kun tietäisi jonkun jonninjoutavan ruikuttajan kustantavan lapsensa retken osin minun selkänahastani. Eli kyllä paheksun siipeilijöitä, olette te sitten mitä mieltä tahansa.

Vierailija
53/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan luokkatoimikunta. Eli vanhemmat hoitavat kaiken rahaliikenteen. Ja silloin ei voi velvoittaa, että kaikkien on päästävä mukaan, koska raha ei mene koulun rahoista, eikä ole luokan järjestämä retki vaan vanhempien haluama ja tukema leirikoulu. Ne jotka ei maksa jäävät siis kouluun toiseen luokkaan leirikoulun ajaksi. Vanhemmat keräävät tätä varten 20€/lukukausi ja järjestävät erilaisia keksi/karkkimyyntejä, paketointia, kirpputoreja ym. Myös lasku osoitetaan luokkatoimikunnalle, eikä koululle.

Vierailija
54/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huoltajien suorittama varojenkeruu voi tapahtua itsenäisesti siten, että koulu ei ole keruussa mukana lainkaan. Tällöin huoltajat suunnittelevat ja toteuttavat varojen keruun itse ja päättävät, miten varat annetaan oppilaiden toimintaa varten. Varojen käytön periaatteet on kuitenkin hyvä selkeyttää heti alussa koulun kanssa neuvotellen, sillä valmistautuminen esimerkiksi leirikouluhankkeisiin saattaa kestää useamman vuoden. Huoltajien varojenkeruu voi tapahtua myös yhteistyössä koulun kanssa, jolloin huoltajat ja koulu yhdessä päättävät varojen keruun ja käytön periaatteista. Molemmissa tapauksissa koulu kuitenkin viime kädessä vastaa siitä, että kaikilla oppilailla on yhdenvertainen mahdollisuus osallistua toimintaan."

http://www.oph.fi/lehdistotiedotteet/2006/061

jos joku ei omasta halusta halua lähteä se on eri asia, mutta jos haluaa niin oikeus on päästä mukaan.

Vierailija
55/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarpeelliseksi näkee. Ei voi olla toisen perheen velvollisuus maksaa sen köyhän lapsen osaa.

Sitäpaitsi, köyhyys on suhteellista. Toiset ruikuttavat joka ikisestä asiasta ja voivottelevat minkä kerkeävät. Mutta on myös niitä, jotka ottavat yhteyttä eri tahoihin saadakseen asiansa järjestykseen.

Minä pienituloinen opiskelija olen saanut lapselleni kovalla vaivalla sen rahan kerättyä ja kuinka paljon se harmittaisi kun tietäisi jonkun jonninjoutavan ruikuttajan kustantavan lapsensa retken osin minun selkänahastani. Eli kyllä paheksun siipeilijöitä, olette te sitten mitä mieltä tahansa.

mutta mitään et voi, jos haluat että lapsesi luokka tekee jotain. Eihän sunkaan ole pakko maksaa...

Vierailija
56/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoi 4 luokan luokkaretki 650 euroa per oppilas. Tästä 300 kerättiin talkoilla, loput jokainen maksoi itse. Samoin jokainen oli velvollinen ottamaan ranskalaisen lapsen 10 päiväksi kotiinsa.

kukaan ei valittanut asiasta eikä kenelläkään ollut ongelmia maksaa. Ilo olla kyseisessä koulussa!

Vierailija
57/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin aiemmin mainittu Rooman-matka 1000 €. Sillä tekee jo koko perhe matkan Roomaan.

Vierailija
58/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoi 4 luokan luokkaretki 650 euroa per oppilas. Tästä 300 kerättiin talkoilla, loput jokainen maksoi itse. Samoin jokainen oli velvollinen ottamaan ranskalaisen lapsen 10 päiväksi kotiinsa.

kukaan ei valittanut asiasta eikä kenelläkään ollut ongelmia maksaa. Ilo olla kyseisessä koulussa!

mutta sekin kannattaa miettiä etukäteen jos kaikki eivät suostukaan miten toimitaan.

Vierailija
59/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkaretken pitäminen ei ole pakollista, sitä siis ei ole kirjattu koulun opetussuunnitelmaan. Siellä kyllä lukee, että voidaan tehdä retki mahdollisuuksien mukaan.

Minusta on selvä, että joko kaikki lähtevät tai kukaan ei lähde. Kenenkään ei pidä maksaa toisen mukulaa retkelle. Jos yksikin vastustaa, sitten vietämme luokkaretkipäivän koululla ja pelailemme vaikka pesäpalloa ja lautapelejä, kun muut luokat ovat Linnanmäellä. Ihan sama se minulle on, mukavampi vain olla 4 tuntia koulussa kuin 15 tuntia (ilman ylityökorvausta) jossain bussimatkalla. Riippuu myös ihan luokasta, haluanko lähteä heidän kanssaan yhtään mihinkään. Viimeiseen 6 vuoteen en ole halunnut, sen verran paskaa porukkaa on minulle siunaantunut. Parin ensimmäisen tosi kivan luokkani kanssa menin joka vuosi johonkin, luokkahenki oli hyvä ja kaikki olivat innoissaan pitämässä kahvilaa ja keräämässä muutenkin rahaa. Nämä nykyiset ovat sellaista sakkia, että joo ei tosiaankaan...

Lain mukaan retkelle on lähdettävä, jos koulun suunnitelmassa lukee, että retki tehdään joka vuosi, ja retkelle on lain mukaan päästävä myös niiden, jotka eivät siitä halua maksaa. Tämä on mielestäni aivan väärin.

Vierailija
60/93 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään periaatteessa ollut tilaa ylimääräiselle lapselle, mutta hankittiin sitten tytölle sellainen sänky jonka alta saa vedettyä esiin kaveripetin. Samassa huoneessa nukkuivat ja kun kaveripeti oli esillä, jäi sänkyjen väliin vielä kapea rako mistä mahtui kävelemään. Joissain perheissä tilaa on enemmän, toisissa vähemmän, mutta kyllä tuo vieraan lapsen kyläily ihan kokemuksesta kävi.

Ja näin siis Saksalaisessa koulussa. En osaa sanoa onko se yksityinen vai mikä, Suomen valtio rahoittaa osin, osin Saksan valtio. Oppilaat maksavat vain sen vajaat 700€ vuodessa joten ei se ole samalla tavalla yksityinen kuin joku kansainvälinen koulu, missä lukuvuosi maksaa yli 10000€.

Omassa koulussani tehtiin tuo retki Saksaan vasta 9. luokan jälkeen ja siihen kerättiin rahaa pitkään, osa maksettiin itse. Majoitus oli hosteleissa ja sellaisissa, joten rahaakin meni enemmän. Perhemajoitus on halvempi ja siinä oppii kieltäkin paremmin.

Tuossa retkessä oli enemmän sulattelemista siinä, että viidesluokkalaiset lähtevät noin pitkäksi aikaa pois kotoa. Mutta vaihtari oli käynyt meillä jo aiemmin joten lapset olivat tutustuneet toisiinsa ja sitä myötä sopeutuminen toisessa päässä helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan