Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi tsiisus näitä terveysnatsiäitejä...

Vierailija
18.05.2012 |

Kutsuin pari opiskeluaikaista kaveria lapsineen käymään, kaikilla meillä on n. 3-4-vuotiaita lapsia. Terveystietoisena ihmisenä yritin koota lapsille mieluista ja melko terveellistä syötävää: kasvis- ja hedelmäpaloja, itse tehtyjä lihapullia, itse leivottuja täysjyväsämpylöitä, tuorepuristettua omenamehua, maitoa ja täysjyväkeksejä.

Muut äidit kiittelivät tarjoomuksia, mutta yksi kiersi pöytää vaivaantuneen näköisenä, ja sanoi lopulta lapselleen, että "noita sä voit ottaa" ja osoitti porkkanoita ja lihapullia. Edes ketsuppia ei saanut tyttö ottaa. Hämilläni sanoin, että en tiennyt, että "Viivi" on allerginen, johon äiti vastasi, että ei ole, mutta heillä ei syödä tämmöisiä herkkuja. Kuulemma liikaa sokeria, ja heillä saa syödä vain ruisleipää.

Minusta on ihan ymmärrettävää, että halutaan antaa lapselle terveelliset ruokatavat, mutta eikö tuo mene vähän pitkälle, että edes juhlissa ei saa syödä mitään vähänkään herkumpaa kuin näkkäriä ja porkkanaa? Ootteko näin tiukkoja, olenko itse ihan lepsuäiti?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni luokalla on juuri tällaisen herkuttoman varhaislapsuuden kokenut lapsi, jonka perhe nykyisin edelleen välttelee kaikkia hiilihydraatteja. Tämä lapsi tulee meille usein, syö vaaleaa leipää, jugurttia (sokeri) ja syö niitä monta purkkia ja saatttaa syödä tosiaan ihan mielettömiä annoksia kaikkea epäterveellistä. En ole kieltämässä, koska lapset ovat kotona keskenään. Hauskaa sinänsä se, että hänen äitinsä aina mainostaa ruokavaliotaan ja kehuu kuinka lapset tottuu jne... En ole koskaan viitsinyt mainita, että poika söi Juuri 6 kidiusjugurttia meillä.

Vierailija
22/29 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minunkin tuttuni on kieltänyt lapseltaan lähes kaiken "herkuttelun" mukaan lukien vaalean leivän syöminen. Voihan sitä noinkin elää, mut mua säälittää toi lapsi. Joutuu silmätikuksi jatkuvasti, kun ei saa hoidossa ja synttäreillä syödä mitään, ja joutuu jatkuvasti kieltäytymään kaikesta. Ihan kohtuutonta vaatia lapselta, että noin pieneltä täytyy löytyä tuollainen tahdonvoima.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta ja aika ankealta. Itse olen sitä mieltä, että kohtuus kaikessa. Myös lapsen on oikeus saada nauttia herkuista (diabeetikot, keliaakikot, migreenipotilaat ym., joille voi oikeasti olla joistain ruoista haittaa, ovat sitten asia erikseen) - kyllähän me aikuisetkin nautiskelemme omista "karkeistamme", kuten juustoista, viineistä, suklaasta jne.

Olen myös elävä esimerkki siitä, että päivittäinenkään kohtuullinen herkuttelu ei ole kuolemaksi tai edes haitaksi. Olen 80-90-luvun lapsi, ja meillä kotona odotti joka ikinen päivä välipalaksi koulun jälkeen - ai kauheaa - sokerimehua ja esim. pulla tai viineri. Karkkipäivä oli lauantaina. Myös hampurilaisilla käytiin välillä jopa kerran viikkoon. Nakit ja ranskalaiset (ja ketsuppi!) olivat meillä myös ihan pätevää lauantairuokaa, vaikka noin pääsääntöisesti syötiin tavallista kotiruokaa.

Olen aina ollut hyvin hoikka, samoin sisarukseni, erittäin terve, liikunnallinen, veriarvoni ovat aina olleet hyvät, yhtään reikääkään minulla ei ole hampaissa, eikä muuten ole myöskään sisaruksillani. Ehkä avain tähän löytyi säännöllisistä ruoka-ajoista ja runsaasta ulkona olosta, ei niinkään jatkuvasta herkkujen välttelystä ja demonisoimisesta, ken tietää. :)

Vierailija
24/29 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miten ihmeessä kouluikäisiä pidetään kurissa ja kielletään esim hedelmät??

Vierailija
25/29 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän näitä äitejä/isiä olevan. Lapsi jää paitsi kaikesta herkuttelusta. Meillä ei muuten kauheasti herkutella, mutta kerran viikossa meillä on herkkupäivä. Kesäisin nautitaan hyvillä mielin jätskit merenrannassa. Nämä ovat ihania kesämuistoja vielä vanhempanakin. Mitä nämä terveysintoilijoiden lapset muistelevat..kivat lastenkutsut oli, paljon erilaisia näkkäreitä ja porkkanoita eri muodossa?? Ankeaa, ihan todella :(.

Vierailija
26/29 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ei tulisi mieleenkään laitella jotain porkkananpaloja ja itseleivottua sämpylää.

Olen penskojen pöytään kattanut mehua ja kakkua ja keksejä ja jotain pikkusuolaista esim. coctailtikkuja. Hyvin on maistuneet.

Ja on meilläkin käynyt näitä terveyslapsia, jotka pyytää itsetehtyä mustaviinimarjamehua kun eivät muuta saa juoda. Ei ole ja sillä selvä. Silloin istuu penskat kuivin suin jos ei ole tarpeeksi terveellistä tarjottavaa.

Huvittavaa on, että mammojen kullanmurut vetää herkkuja kaksin kourin kun mamma ei ole näkemässä.

olet kuullut ja ymmärtänyt väärin tai provoot.

Vielä olet terveystietoinen, hyvä se.

Mulla on tuttavapiirissä yksi äiti, joka ylpeänä kertoo, että hänen lapsensa eivät lastenkutsuilla syö mitään, mutta pyytävät ksylitolipastillia.

Vierailija
27/29 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen nyt ymmärtää, jos mehun juontia rajoittaa, mutta että kieltää hedelmät. Huh huh. Olisin ikionnellinen, jos lapseni ylipäätään suostuisi syömään kaikkia hedelmiä. Kyllä ne ihmiset, joilla ei ole ongelmia, osaavat niitä sitten jostain vääntää!!!

Vierailija
28/29 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mukava se äiti on muuten, en mä nyt ton takia kaveripiiriä vaihda.

Enkä kyllä usko, että käsitin väärin, koska tämä äippä piti minulle pitkän selostuksen siitä, miten paljon sokeria mehuissa ja hedelmissä on (joo, tiedän, että niissä on sokeria, mutta on niissä sentään vähän muutakin) ja miten kauheaa on, että jotkut antavat lasten syödä jätskiä ja muita herkkuja.

Jätin jätskin tarjoamatta, sellaista oli varattu pakkaseen...

ap

Joo kuulostaa "mukavalle" :D. Ja siis joo, haloo kuka nyt hedelmiä tosiaan syö... Tyhjiä vitamiineja. Hyi kauhia.

Vierailija
29/29 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilleen rajaamalla noin rankasti ruokavaliota. Tiedän useita lapsia, joiden vanhemmat ovat "suojelleet" natsitapaan lapsia juuri sokerilta ja muulta mässyltä ja kun nää lapsiraukat joskus pääsee em. herkkuihin käsiksi, niin sillä ahmimisella ei ole mitään rajaa. Silmät seisoo päässä ja ihan hysteerisenä vedetään karkkia, sipsiä, jätskiä, keksiä ym naamaan, jopa niin , että lopulta oksennetaan. Saattaa olla, että jopa nuoruusiän syömishäiriöt voi joskus juontua lapsuuden ruokakontrollista?

Mun mielestä terveet rajat ja kohtuullisuus on parasta, karkkipäivä kerran viikossa ja muuten terveellinen ruokavalio. MIten hemmetissä me vanhemmat voidaan patistaa lapsia maistamaan esim uusia vihanneksia tai ruoka-aineita, jos lapsi ei saa maistaa esim. kaupassa näkemäänsä hiivaleipää, hampurilaiskastiketta tai ketsuppia? Ja ei varmasti ole se ketsarikaan vaarallista, jos sitä sen ruokalusikallisen nauttii muutaman kerran viikossa.

Joku viisas on sanonut, että lapsena syöty esim omenapiirakkapala ja vaniljakastike maistuu niin hyvälle, että jättää lapsen aivoihin muistijäljen nautinnosta ja edesauttaa aivojen serotoniiniaineenvaihduntaa; eli suomeksi, lapsella on hyvä mieli -> onnellinen lapsi, sujuva kehitys. Versus tiukkapipo natsiäiti :)

Ap:n tarjottavat sitä paitsi ihan loistavat :)

t. Fitness-himotreenaaja äiti, joka syö 99% terveellisesti ja lapset myös, mutta ketsari kuuluu päivittäiseen ruokavalioon, nipotts ei :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme