Onko lapsella oikeus törmätä rautaisilla kauppakärryillä muiden ihmisten jaloille?!
Tätä näkee usein kaupassa, kerran jotain mummoa sattu jalkaan, kun hullu noin 4v päätön kana päätti vähän satuttaa muita ihmisiä? Pitäisikö muuten muiden vaan ymmärtää ja niiata palkaksi äidille ja lapselle, että suokaa vain, olet lapsi ja sinulla on täysi oikeus työnnellä ihmisten jalkoihin kipeitä haavoja yms.
Lapsilla oikeus tehdä mitä vain, vaikka repiä silmät joltain päästä, koska on lapsi.
Ymmärrystä vain, sanoo Äidit :)
"me olemme maailman omistajia ja maailman kuninkaita" äitien suusta
Itsekästä?!
Kommentit (33)
Hieman samankaltainen kuin vasta polkupyörällä ajoa opettelevan 4-vuotiaan ajaminen toisten päälle (koskee etenkin takaapäin lähestyttäviä jalankulkijoita) kevyn liikenteen väylällä.
Vanhemmilla ei ole velvollisuutta, eikä mahdollisuuttakaan valvoa saati sitten rajoittaa pyöräilemään opettelevaa jälkikasvuaan, sillä siitä voisi seurata lapselle pettymys ja paha trauma.
En ole koskaan nähnyt tuollaista tilannetta. Ja sinä suorastaan usein. Outoa.
Oma muksu kyllä pamautti vahingossa erästä naista jalkoihin mutta pyysi heti anteeksi.
ja jos niin vahingossa käy, pyydetään anteeksi
Missä on sellaisia tappokärryjä joista tulee haavoja?
Meidän 4-vuotiaalta en ikimaailmassa hyväksyisi tuollaista törmäilyä, koska se olisi melko varmasti tahallaan tehtyä ja hänen pitää jo ymmärtää miten toimitaan. Sen sijaan meidän 2,5v:ltä ymmärtäisin tuollaisen, koska hän tuskin oikeasti tajuaa väistää muistaa ja on muutenkin vielä aika vauvamainen.
eli ap voi itsekin sanoa muksulle että muita ei satuteta.
Monta kertaa, kerran äiti selitti törmätylle ihmiselöe, "kun meidän tyttö tekee joka kerta sitä monta kertaa" ja silti tämä äiti antaa tytön kärräillä itsekseen niillä.
Mitä jos se törmää taaperoon? Oikeesti, aivan sama kehen törmää, vammoja sillä saa aikaiseksi
Tollainen äiti ja perhe on normaalien ihmisten ulkopuolella, tollanen käytös on kuvottavaa, joita muut ihmiset vihaa. Välinpitämättömyyttä! Silkkaa sellaista!
Pari kertaa on lapsi tullut takaapäin nilkkoiin asti kärryillä ja kerran on sattunut kipeästikin. Kyseessä ihan tavalliset marketit, viimeksi taisi olla Ruoholahden Citymarket Helsingissä.
Myös pyöräilytilanteet ovat tuttuja. :(
ole koskaan vielä nähnyt tilannetta, jossa lapsi olisi kärryjen kanssa törmännyt kenenkään jaloille.
Sen sijaan ihan omillekin jaloille on noi mummot tunkeneet kärryjensä kanssa kuin olisivat maailman omistajia. Saatana, vaikka ovatkin vanhoja, ei se oikeuta heitäkään käyttäytymään miten sattuu.
Lapsi vain pyörii oman kärrynsä kanssa, kun äiti tai isä on jättänyt lapsensa "koko kylälle kasvatettavaksi".
Meidän 4-vuotiaalta en ikimaailmassa hyväksyisi tuollaista törmäilyä, koska se olisi melko varmasti tahallaan tehtyä ja hänen pitää jo ymmärtää miten toimitaan. Sen sijaan meidän 2,5v:ltä ymmärtäisin tuollaisen, koska hän tuskin oikeasti tajuaa väistää muistaa ja on muutenkin vielä aika vauvamainen.
vaan sen idiooteille vanhemmille, jotka eivät sitten pidä huolta, ettei kehenkään niillä kärryillä törmäillä.
Usein niissä kärryissä on nykyään sellainen "ohjaustanko", josta vanhemman on hyvä pitää kiinni, ja ellei olisikaan, on haalarissa huppu.
ja jatkan kaikessa rauhassa ostoskierrosta kuin mitään ei olisi tapahtunut. Jostain syystä juuri noin toimien lapset oppivat.
ja jos niin vahingossa käy, pyydetään anteeksi
Missä on sellaisia tappokärryjä joista tulee haavoja?
Sinä siis annat noin pienen kärrätä yksin ja otat riskin, että jotain ihmistä sattuu tai saa haaverin? Ja tokaiset tälle uhrille, että " noin pieneltä toi on vielä ymmärrettävää"
Kuules muita ei kiinnosta sinun uhmaikäinen paskiainen, minä sanoisin sinulle ja sinun lapsellesi myös oli minkä ikäinen
tahansa, topakalla ÄÄNELLÄ, että ÄLÄ kuules TÖRMÄÄ!
Muiden ei tarvitse sinun kaksivuotiaalle paskakäytöksiselle kakaralle kumarrella, eikä äidille
Joka sallii ja ymmärtää oman lapsen satuttamisen ikänsä vuoksi! Hyi teitä!
ja sanot vanhemmille, että jos tää käytös ei muutu niin käyn heittämässä tuonne pihalle tästä kaupasta?
...nojoo, ei ehkä ihan noin mutta ihmettelen, miksi nää ap:n kaltaiset ei voi itse sanoa lapselle mitään tiukasti. Luulisi, että vanhempiakin vähän nolottaisi tai kokisivat kielteisenä sen, että joku puuttuu heidän janipetterinsä käytökseen, että seuraavalla kerralla itse miettisivät, miten toimia.
ja ihan anteeksi olen pyytänyt (jos lapsi ei itse vielä puhu) ja selittänyt lapselle, että pitää varoa eikä saa törmäillä. Eikä lapsi ole uudelleen törmäillytkään ja jos törmäilisi, ei hän kärryjä ite enää työntäisi.
Mutta ei se asia siitä muuksi muutu - on edelleen vanhempien vastuulla vahtia lapsiaan marketissa.
Ihmeellistä, miten asiat, jotka olivat ennen ihan itsestäänselviä, pitää nykyään vääntää nuorilla vanhemmille rautalangasta.
ei ole ja sille, jonka 2.5v tekee sitä, niin kärri pois jos ei osaa sen kanssa olla. Kyllä minäkin ymmärrän, että 2.5v ei varmaankaan aina muista, ja ei oikein tajuakaan mitä tekee ja joskus voi tehdä ihan tahallaankin testimielessä, mutta siksipä se onkin vanhempien velvollisuus valvoa ja jos ei onnistu niin laittaa lapsi kärriin istumaan ja se oma kärri jätetään odottamaan lapsen kehittymistä.
En tiedä mitä niiden ihmisten päässä liikkuu, jotka antavat lastensa toimia miten haluavat. Mun muksun muskarissa on juurikin noin 2.5v poika, joka tekee kaikkea muuta mitä pitää, huutaa korvia särkevästi ja juoksentelee ja isä vain hymyilee onnellisena muksunsa toimia katsoessaan. Toiset vanhemmat sitten yrittävät pitää omat muksunsa järjestyksessä ja selittää, että vaikka xx riehuu niin sinä et saa. Samainen muksu juoksentelee kuin heikkopäinen kärrien kanssa kaupassa ja se on rollaattorimummon homma tehdä se väistelypuoli. Ja kyllä, edelleenkin isänsä vain hymyilee onnellisena muksuaan katsoessaan.
Minua on pari kertaa osunut kärryt takaapäin nilkkaan, ja aika hankala oli tätä asiaa etukäteen arvata. Samalla tavalla olen kerran lähes jäänyt jonkun nelivuotiaan pyörän "alle", kun lapsi viiletti alamäkeä kohtuullisen korkealla nopeudella eikä minulla silloinkaan ollut silmiä selässä.
Tässäkin tilanteessa äiti tuli pikkusisaruksen kanssa kaukana lapsen jäljessä.
oli parempi, kypsyttele näitä vähän kauemmin niin hyvä tulee :)
Tätä näkee usein kaupassa, kerran jotain mummoa sattu jalkaan, kun hullu noin 4v päätön kana päätti vähän satuttaa muita ihmisiä? Pitäisikö muuten muiden vaan ymmärtää ja niiata palkaksi äidille ja lapselle, että suokaa vain, olet lapsi ja sinulla on täysi oikeus työnnellä ihmisten jalkoihin kipeitä haavoja yms.
Lapsilla oikeus tehdä mitä vain, vaikka repiä silmät joltain päästä, koska on lapsi.
Ymmärrystä vain, sanoo Äidit :)
"me olemme maailman omistajia ja maailman kuninkaita" äitien suusta
Itsekästä?!
En ole koskaan nähnyt tuollaista tilannetta. Ja sinä suorastaan usein. Outoa.