Onko lapsella oikeus törmätä rautaisilla kauppakärryillä muiden ihmisten jaloille?!
Tätä näkee usein kaupassa, kerran jotain mummoa sattu jalkaan, kun hullu noin 4v päätön kana päätti vähän satuttaa muita ihmisiä? Pitäisikö muuten muiden vaan ymmärtää ja niiata palkaksi äidille ja lapselle, että suokaa vain, olet lapsi ja sinulla on täysi oikeus työnnellä ihmisten jalkoihin kipeitä haavoja yms.
Lapsilla oikeus tehdä mitä vain, vaikka repiä silmät joltain päästä, koska on lapsi.
Ymmärrystä vain, sanoo Äidit :)
"me olemme maailman omistajia ja maailman kuninkaita" äitien suusta
Itsekästä?!
Kommentit (33)
Herraisä: lapsi saa lapsienkärryt kaupassa ja törmää niillä! :D
Siitäkö tämä joku keuhkoaa useammassa viestissä?
Kyllä aikuisen paikka on sietää lapsen oikkuja ja vahinkoja.
Itse en kyennyt moiseen siinä vaiheessa, kun leikki-ikäinen tuuppasi kärryllä nilkoille niin, että jalkaan tuli kunnon haava.
Kyseessä eivät olleet lastenkärryt.
Siitäkö tämä joku keuhkoaa useammassa viestissä?Kyllä aikuisen paikka on sietää lapsen oikkuja ja vahinkoja.
Ja kun ansiokkaasti siedämme oikkuja ja "vahinkoja", niin saamme nähdä, kuinka lapsesta tulee iso, vaan ei aikuista.
Ihanaa!
Siitäkö tämä joku keuhkoaa useammassa viestissä?Kyllä aikuisen paikka on sietää lapsen oikkuja ja vahinkoja.
Ja sinun oikkujasi sietää kumoon kaadettu lapsi tai mummo, jotka voi itkea/valittaa kivusta.
Muiden ihmisten ei pidä sietää sinun tulevan huligaanin, rikollisen ja vapaan kasvatuksen yhteiskunnan RIESAA! Joten opetteleppas riesasi kanssa käytöstapoja tai törmäillään sinun pentusi kumoon, katos aikuisten oikkuja pääset itse myös näkemään ;)
oon sitten tiukkapiponen mutta just yks päivä lähdettiin pojan 1v9kk kanssa kaupasta ulos kun se kärryillä ajaminen ei onnistunut. 3 kertaa pysäytin tän kaahailun ja selitin kuinka kaupassa pitää kärryjä työntää, kuitenkin se taas unohtui (niinkuin noin pieniltä tuppaa unohtumaan) ja rysäytti hyllyä päin. No isi hoiti ostokset ja me odottettin pojan kanssa ulkona, itkuhan siitä ulos lähdöstä tuli mutta, ehkä se jo ens kerralla muistaa :)
Muiden ihmisten ei pidä sietää sinun tulevan huligaanin, rikollisen ja vapaan kasvatuksen yhteiskunnan RIESAA! Joten opetteleppas riesasi kanssa käytöstapoja tai törmäillään sinun pentusi kumoon, katos aikuisten oikkuja pääset itse myös näkemään ;)
Parivuotias riiviö lääppi ja puristeli vihannesosastolla kaikkea, mitä sai käsiinsä, kylvi paprikoita ja kukkakaaleja lattialle ja äitinsä sanoi tuohon vain kerran lässyttäen "ei saa, kaleviuolevi".
Myöhemmin saivat kyytiä juustot ja leikkeleet eikä tuolle äidille tullut näköjään pieneen mieleensäkään kieltää herranterttuaan.
Mitä ihmettä näiden ihmisten päässä oikein liikkuu, jotka eivät pidä lapsiaan aisoissa?!?
2-vuotiaan ei tarvitse työntää isoja ostoskärryjä, eikä niitä pieniäkään ellei osaa niitä hallita. Isommat törmäilijät tekevät sen taatusti tahallaan ja heille sanon niin rumasti, että eivät uskalla tulla koko kauppaan enää ikinä.
Ei kenelläkään ole mitään oikeutta vahingoittaa toista. Lapsia kuuluu kieltää ja neuvoa, eivät he muuten opi oikean ja väärän eroa.
vieraan naisen nilkoille ostoskärryillä ja nyt ovat onnellisesti naimisissa, ilman törmäystä ja siitä seurannutta anteeksipyyntöä eivät ehkä koskaan olisi muuten törmänneet kun setä ei ollut edes lähikaupassaan ostoksilla.
joku leikki-ikäinen ihan tarkoituksella teki. sanoin sille että kokeiles tehdä toisen kerran, heitän sut tukasta muualle siitä. äitinsä huohotti jotain vieressä, ei saanut sanaa suustaan.
itse ainakin varoitan lasta etukäteen. Kaikkea ei aina näe.
Mutta lapset ovat syyntakeettomia ja pikkulasten äidit aleentuneesti syyntakeisia alentuneen ÄO:n takia, joten ei kai ole oikein ketään, ketä voisi asiasta syyttääkään :-X
joskus aikuisillekin, mutta kenenkään en ole nähnyt tahallaan toisten päälle kärryillä ajavan, joten oudolta kuulostaa kokemuksesi.
No vanhemmilta kyllä typerää olla ojentamatta lasta tai olla antamatta niitä kärryjä, mikäli lapsi on tottelematon.
MUTTA itse kysymykseen: Onko lapsella OIKEUS törmäillä? LÄhestyisimmekö kysymystä oikeusdogmaattista metodia hyödyntäen? No, ensinnäkään laki ei tietääkseni sääntele asiaa suoraan, eikä tähän oikein voi analogistakaan tulkintaa käyttää. Oikeusharkinnassa voimme tunnetusti käyttää myös arvoja sekä moraalia miettiessämme, mikä tässä tapauksessa olisi oikein.
Blaablaablaa, mutta päädyn kuitenkin siihen tulokseen, että lapsella ei ole oikeutta satuttaa toisia eikä siten ole oikeutta työntää kärryä toisten päälle.
MISSÄ ON VANHEMMUUS? Miksi oi miksi jotkut kasvattavat lapsiaan kuin lehmännauriita pellossa?