Meillä loppui jääkiekon pelaaminen tähän!
Juttelin tänään tutkijan kanssa, joka tutkii aivovammoja. Mm. jääkiekon taklaukset ja nyrkkeily aiheuttavat kuulemma kamalia, parantumattomia aivovaurioita.
Mies haluaisi, että lapsi harrastaisi jääkiekkoa. Onkin ollut aloittelemassa nyt puoli vuotta. Mutta nyt saavat syksyksi katsoa jonkun muun harrastuksen. Niin kamalia juttuja.
Kommentit (173)
Lätkäjätkillä on aina naiset ;)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:54"]
Linnki on tässä:
http://www.suomenlehdisto.fi/wp-content/uploads/2013/04/ranka_kaikki.pdf
Nostaa hiukset pystyyn tuo artikkeli. Miksi vanhemmat haluavat lastensa olevan mukana tällaisessa? Miksi pitää tavoitella jotain huippuja kaiken muun uhalla? Siksikö, että jostakusta nyt tulisi NHL-tähti ja maksaisi sitten vanhemmillekin makean elämän?
Kyllä!
Jos vähääkään seuraa kenen lapset pelaavat jääkiekkoa vakavissaan - tai harrastavat mitään muutakaan urheilua verenmaku suussa - ei löydy korkeastikoulutettujen ja fiksujen, mukavien vanhempien lapsia. Suurin osa kiekkoilijoistakin taitaa tulla alemman yhteiskuntaluokan perheistä, joissa urheilu nähdään parhaimpana mahdollisuutena suuriin tienesteihin. Koulusta ei ole niin väliksi, riittää, että pärjää kiekossa. Tai missä lie urheilussa.
Katsokaa ympärillenne, niin huomaatte.
Mä olen aina luullut että liike-elämässä monilla on lätkätausta?
Kovaa huoraamista .
Jääkiekkopiirissä kun olin tuomarina, niin monilla tuomareilta, tuomarinimittäjiltä ja pelaajilta puuttui käytöstavat. Jossakin ideaalimaailmassa ne murrosikäiset jääkiekkopojatkin on. Vain pieni osa pääsee huipulle. Kilpailu on, suorastaan, darwinistista, heikot sortuu, vahvat pärjää-periaatteella. Se on olemassaolon taistelua. Lisäksi jääkiekko on kriisissä. Pelaajia ei kunnioiteta. valmentajat laidasta laitaan: toiset keskustelee pelaajien kanssa, toiset raivoaa. Ei mitään järkeä.
Sitten näitä isä-valmentaja ja tuomareiden kesken hyvä veli-järjestelmä.
Minutkin tuomarikerhon pj haukkui kännissä: Pane turpasi kiinni 5 kertaa puhelimessa 12 minuutin aikana. Oli siinä kans...
Maikkana olen huomannut juuri tämän, kun keskustelee oppilaiden ihanteista ja tavoitteista. Jääkiekon valmentamissessa puuttuu inhimillisyys ja reiluus. Meidän paikkakunnalla Suomi-sarjatasolla pelanneet eräät väsähtivät, koska treenejä oli niin paljon ja alkoi haitata koulunkäyntiä. Olin jonkun aikaa jääkiekkotuomarina täällä xx paikkakunnalla ja totesin tuomareista: liian vähän, ylikuormittuneita, uupuneen näköisiä, keskinäistä kilpailua ja kyräilyä ja joka epäkollegiaalisuutta. Olen ollut monissa tuomaritehtävissä ja onneksi lopetin ne ajoissa, vaikka olinkin kohtalainen tuomari, joka kuitenkin uskalsi viheltää. Mutta se ei kahta herraa miellyttänyt: tuomarikerhon puheenjohtajaa ja tuomarinimittäjää. Sain kuulla varsin epäasiallisia kommentteja ja soitettiin kännissä illalla viikonloppuna "xxx, pane turpasi kiinni..." Tämän hän hoki 5 kertaa 15 minuutin puhelun aikana. Kun sitten asiaa käsiteltiin tuomarikerhossa, ko. herrät olivat ihan "öökköjä!". Ei mitään sanottavaa. En oo ikimaailmassa ähnyt näin ala-arvoista käytöstä. Joku vois sanoa sitä lapselliseksi käytökseksi tai jopa vittui''''ksi.
Onneksi ei tarvitse olla jääkiekkotuomarina. pesiksessä olen ja hyvin mennytkin. Siellä porukka on paljon fiksumpaa: tuomarit kollegiaalisia.
Petyin pahemman kerran xxx-tuomarikerhon toimintaan.
Jos lapsi haluaa jotain muuta lajia , niin ei kannata isän takia jääkiekkoa tyrkyttää. Minä vihasin koko lajia, mutta lapsi rakasti. Aika moni nyky aikuinen
on pelannut jääkiekkoa. Maailma pyörii jääkiekkoilijoilla. Eikös Sauli Niinistökin ole pelannut ja käy vieläkin höntsäilemässä?
Akateemikko kirjoitti:
Maikkana olen huomannut juuri tämän, kun keskustelee oppilaiden ihanteista ja tavoitteista. Jääkiekon valmentamissessa puuttuu inhimillisyys ja reiluus. Meidän paikkakunnalla Suomi-sarjatasolla pelanneet eräät väsähtivät, koska treenejä oli niin paljon ja alkoi haitata koulunkäyntiä. Olin jonkun aikaa jääkiekkotuomarina täällä xx paikkakunnalla ja totesin tuomareista: liian vähän, ylikuormittuneita, uupuneen näköisiä, keskinäistä kilpailua ja kyräilyä ja joka epäkollegiaalisuutta. Olen ollut monissa tuomaritehtävissä ja onneksi lopetin ne ajoissa, vaikka olinkin kohtalainen tuomari, joka kuitenkin uskalsi viheltää. Mutta se ei kahta herraa miellyttänyt: tuomarikerhon puheenjohtajaa ja tuomarinimittäjää. Sain kuulla varsin epäasiallisia kommentteja ja soitettiin kännissä illalla viikonloppuna "xxx, pane turpasi kiinni..." Tämän hän hoki 5 kertaa 15 minuutin puhelun aikana. Kun sitten asiaa käsiteltiin tuomarikerhossa, ko. herrät olivat ihan "öökköjä!". Ei mitään sanottavaa. En oo ikimaailmassa ähnyt näin ala-arvoista käytöstä. Joku vois sanoa sitä lapselliseksi käytökseksi tai jopa vittui''''ksi.
Onneksi ei tarvitse olla jääkiekkotuomarina. pesiksessä olen ja hyvin mennytkin. Siellä porukka on paljon fiksumpaa: tuomarit kollegiaalisia.
Petyin pahemman kerran xxx-tuomarikerhon toimintaan.
Nyt taisi tulla vähän keksittyä tarinaa.
Meilläkin loppui. Poitsu sanoi, että siitä tulee isona Patrik Laine. Löin mailan säpäleiksi ja sanoin, että sinusta ei ikinä tule niin rumaa urheilijaa. Ruvetaan käymään futistreeneissä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:54"]
Linnki on tässä:
http://www.suomenlehdisto.fi/wp-content/uploads/2013/04/ranka_kaikki.pdf
Nostaa hiukset pystyyn tuo artikkeli. Miksi vanhemmat haluavat lastensa olevan mukana tällaisessa? Miksi pitää tavoitella jotain huippuja kaiken muun uhalla? Siksikö, että jostakusta nyt tulisi NHL-tähti ja maksaisi sitten vanhemmillekin makean elämän?
Kyllä!
Jos vähääkään seuraa kenen lapset pelaavat jääkiekkoa vakavissaan - tai harrastavat mitään muutakaan urheilua verenmaku suussa - ei löydy korkeastikoulutettujen ja fiksujen, mukavien vanhempien lapsia. Suurin osa kiekkoilijoistakin taitaa tulla alemman yhteiskuntaluokan perheistä, joissa urheilu nähdään parhaimpana mahdollisuutena suuriin tienesteihin. Koulusta ei ole niin väliksi, riittää, että pärjää kiekossa. Tai missä lie urheilussa.
Katsokaa ympärillenne, niin huomaatte.
Lapsi pelaa jääkiekkoa. Katson ympärilleni. Taidamme olla ainoa "alemman luokan " perhe. Kyllä monen vanhemmalla on ylippistotutkinto yms. Meitä duunareita ei montaa löydy.
Päävammoja jääkiekossa ja muissakin lajeissa voi välttää sillä, että osaa pelata ja on riittävän hyvässä kunnossa. Kun osaa pelata, ei joudu semmoisiin tilanteisiin, joissa altistuisi mahdolliselle päävammalle. Kun on tarpeeksi hyvässä kunnossa niin yleensä se päävamman aiheuttaja ei edes saa kiinni, että ehtisi päävamman aiheuttaa.Eli kun se junnu aloittaa jonkun lajin niin kannattaa alusta asti kannustaa ja vaatia sitä reenaamaan omallakin ajalla ihan oman turvallisuuden vuoksi.
Lätkäjanarit ovat raiskaajia, juoppoja ja pikkurikollisia.
Melko hurjaksi karkaa aihe! Osa puhuu nuorien aineiden käytöstä ja osa huutelee että kateelliset ja köyhät huutelee. Aihe on PÄÄVAMMAT. Niitä tulee kiekossa usein, eri asteen aivotärähdyksiä. En usko että on seuraa jolla ei olisi yhtään aivotärähdystä sattunut harkoissa. Peleistä puhumattakaan.
Jalkkiskin on vaarallinen laji, se on oman pojan laji mutta julkisuudessa on vähitellen alettu puhuman siitä miten tyypit kärsii siinäkin lajissa aivotärähdyksistä. Ei siitä niin kovin kauaa ole kun luin artikkelin miten joku tyyppi lopetti pelaamisen kun hän sai niin ikään useamman aivotärähdyksen ja kentällä näkökin vaikutti yhden puskun jälkeen menevän kummalliseksi.
Aivotärähdys kun tässä oli kerran aiheena niin jos pysyttäisiin siinä?
Minulla olisi varaa laittaa lapsi jääkiekkoon mutt luojan kiitos muukin urheilu on kiinnostanut niin ei tarvitse murehtia aivotärähdyksen tulemista.