Päästäisitkö teinityttösi, kasilla,
koulun päättymistä juhlistamaan Hietsuun?
Mä en taida päästää, vaikka eipä tuo tyttö siitä tykkää. Mutta, kun sillä ei ole vielä mitään kokemusta juhlimisesta, hengailusta yms, eikä se tosiaan voi käsittää, että se meno siellä on silloin todella holtitonta ja järkyttävää...
Vai olenko liian tiukkis?
Kommentit (57)
Minä en saanut mitään vapauksia vaikka olin todella kypsä ja järkevä nuori.
Lopulta päätin, että tällainen peli ei vetele ja järjestin asiani siten, että voin mennä minne itse halusin. Rakentelin peitetarinat ja valheet niin huolellisesti, ettei vanhemmilla ollut aavistustakaan, mitä lapsensa puuhasi selän takana.
Jäin jostain syystä varhaisnuoruudessa äidilleni jotenkin vieraaksi. Isänikin kiinnitti huomiota siihen, että äiti kaatoi nimen omaan mun päälleni oman pahan olonsa (meillä oli aika vaikea tilanne perheessämme tuolloin). Äitini ei uskaltanut/osannut/halunnut kasvattaa mua nuoreksi naiseksi. Jos oli jotain puhuttavaa, äiti pyysi siskoani puhumaan kanssani. "Saarnaamaan", kuten me sanoimme.
Kun ikää tuli vähän enemmän, isänikin alkoi suhtautua tyttäreensä eri tavalla. Koin, että menojani rajoitettiin turhaan, ja säännöt olivat minulle tiukemmat kuin siskoilleni ja etenkin myöhemmin veljilleni. Ilman selityksiä.
Mitä opin? Lähinnä peittelemään, kertomaan vain välttämättömän, salailemaan, pitämään asiat omana tietonani. Vasta vuosia omillani asuttuani sain luotua uudelleen suhteen äitiini. Kasvoin vahvaksi ja itsenäiseksi, mutta turhan vaikealla tavalla.
AP:lle sanoisin, että päästä lapsesi, mutta käy itse hakemassa hänet pois. Ja kerro, että lapsesi voi soittaa sulle, jos on tarvis.
mutta tiettyyn kellon aikaan menisin hakemaan hänet sieltä.
koulun päättymistä juhlistamaan Hietsuun?
Mä en taida päästää, vaikka eipä tuo tyttö siitä tykkää. Mutta, kun sillä ei ole vielä mitään kokemusta juhlimisesta, hengailusta yms, eikä se tosiaan voi käsittää, että se meno siellä on silloin todella holtitonta ja järkyttävää...
Vai olenko liian tiukkis?
Et ole tiukkis.
sittenhän voisi miettiä. Jos on kiltti tyttö, niin ei vättämättä tule kännissä poliisien kyydillä kotiin.
Ja toivon että tytär tulee sen verran minuun ettei ikinä vastaaviin paikkoihin edes halua mennä!
sittenhän voisi miettiä. Jos on kiltti tyttö, niin ei vättämättä tule kännissä poliisien kyydillä kotiin.
yksi minulle aika tuntematon tyttö oli pyytänyt tyttöni ja kaveriaan sinne... Ehkä mua myös vähän pelottaa päästää, jos kuitenkin jotain tapahtuu.
että 14-vuotias haluaa viettää iltaa kavereiden kanssa, siellä missä tapahtuu.
Ja kaikki ei siellä(kään) kännejä vedä.
t, siellä vapaaehtoisena työskentelevä
jos tyttäresi pysyy selvinpäin. Voit tietysti sopia hänen kanssaan, että tulet hakemaan siihen ja siihen aikaan ja että tietyn väliajoin pitää pistää sulle vaikka tekstaria että kaikki on ok.
Siis, jos päästän...
En usko, että tyttöni joisi, mutta jotenkin pelkään, että joku käy käsiksi tms muuta ikävää.
ap - pelkuri ja tiukkis?
päästä, mutta mene itse hakemaan hänet sieltä kotiin sopivaan aikaan!
mutta tiettyyn kellon aikaan menisin hakemaan hänet sieltä.
siihen aikaan vielä valoisaa, mutta kuitenkin sopivan myöhä :)
ja sovitte, että saa ainaa soittaa, jos haluaa tulla aikasemmin kotiin.
Siis, jos päästän...
En usko, että tyttöni joisi, mutta jotenkin pelkään, että joku käy käsiksi tms muuta ikävää.
ap - pelkuri ja tiukkis?
Jos tyttö kerran on aina ollut ns. kiltti tyttö, niin voisin kuvitella luottoa löytyvän molemmin puolin siihen, että hän osaa käyttäytyä :)
Jollei hän ole aiemminkaan hölmöillyt mitään, niin mielestäni nyt pitäisi antaa mahdollisuus pitää hauskaa päättäreissä.
esim poliisit-sarjassa oli kesäisestä hietsusta tai vastaavasta kuvaa
En todellakaan päästäisi. Antaisin luvan juhlistaa päätäjäisiä meillä kotona tai jonkun kaverin kotona (mutta vain jos tunnen kaverin vanhemmat ja luotan heihin).
Oppilailla on nyt jo alkaneet kovasti puheet siitä, mitä aikovat ryypätä koulun päättäjäispäivänä ja kuka saadaan hakijaksi. Samat puheet oli ennen vappua ja vapun jälkeisen viikon saikin kuunnella kuka oli sammunut mihinkin tai oksentanut tms kivaa.
Itse en päästäisi omaa lastani. Ysillä voisin päästää, mutta silloinkin niin, että itse haen kotiin esim. klo 23.
Mihin isompien lasten vanhemmilta häviää se halu suojella omaa lastaan?
juttelmme asiasta lisää, nyt vain itse ajattelen asiaa vähän avoimemmin. On ihan totta, ettei ole ikinä kämmäillyt mitään, joten luottoa löytyy, tuo pelko vain sumentaa ajatustani näemmä.
Kiitos!
Ap
Tyttö vain on ysillä. Alkosta jäänyt kiinni toistuvasti ja jo aikaa sitten alkoi puhumaan koulunpäättäjäisistä. Viime vuonna ei päässyt, mutta silloin hinku ei ollut niin kova.
Vapun istui kotona eli pilasin hänen elämänsä (tytön sanoin). Yritti jopa livahtaa ulos ilman lupaa.
Hirvittää päästää, koska en voi taata, että tulee kotiin/voin noutaa sovittuna aikana. Ymmärrän toisaalta halun mennä, kun kaikki kaveritkin menee. Kyseessä vielä lapsi, joka kokee kaikki kiellot voimakkaasti, eikä todellakaan vain totea, että ei sitten. JOs kielletään, pitää järjestää ympärivuorokautinen valvonta.
"viinan ja kyrvän perässä juosseella" ei asiat oleen hyvin. Kannattaisi ehkä enemmän miettiä MIKSI sen sijaan että tuomitsee. Muutama mitä tulee mieleen:
-Onko joutunut pienenä seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi? Jos, miksi ei ole voinut puhua asiasta/jos on puhunut onko äiti/isä häntä uskonut? Lasten hyväksikäyttö on valitettavan yleistä.
-Onko ollut koulukiusattu? Jos on pahaa oloaan koittanut purkaa/koittanut päästä porukoihin sisään naimalla/juomalla? Ehkä ei ole pystynt puhumaan kotona asiasta, jos niin miksi?
-Uskon että on käyttänyt myös huumeita, koitettiinko häntä ohjata hoitoon asian suhteen? Nuo mitä kirjoitat viittaavat enemmän huumeisiin, ei alkoholia käyttävät noin käyttäydy, lähinnä väkivaltaisuutta tarkoitan. Mutta vähän piriä ja viinaa niin tuo saa aikaan väkivaltaisuutta. Vietiinkö testeihin, jos ei niin miksi ei?
-Jos oman lapsen kanssa ei pärjää eikä pysty asettamaan rajoja, niin silloin on _pakko_ antaa kasvatusvastuu pois =yhteys sossuun ja sitä kautta lapsi huostaanotettavaksi ja laitokseen. Tekivätkö vanhempanne noin, jos eivät niin miksi eivät?
Moni ei halua auttaa/kieltää ongelman siksi, että on helpompaa elää "tietämättömänä". Jos lapsi ajatutuu väärille teille, on "helpompaa" vaan syyttää lasta. Jos alkaa viranomaisten kanssa vatvoa koko vyyhtiä auki ja koko ajan ehkä kamalampia asioita tulee esille, niin se on hyvin raskasta. Mutta se pitää tehdä sen lapsen/nuoren takia...!!! Ei voi mennä siitä missä aita on matalin, eli vaan dissata lisää sitä oireilevaa nuorta. Tuntuu että tuossa tapauksessa ei ole niin tehty. Lasta pitää rakastaa ehdoitta ja auttaa. Jossain vaiheessa päihteiden käyttö voi mennä niin yli että viisasta ja _pakko_ katkaista välit, mutta alaikäisen vanhemmat eivät saa luovuttaa(!) vaan kaikki tiet on käytävä läpi koska se on sen lapsen etu.