Minkäikäisenä lapsi hoitaa aamupuuhat yksin ja lähtee kouluun ajoissa?
Meillä on ollut onnekas tilanne pojan ekan kouluvuoden aikana, eli olen ollut kotona aina aamuisin, samoin ip kun poika tulee ip kerhosta.Nyt mahdollisesti uuden työpaikan johdosta tilanne tulee muuttumaan, pojan pitää hoitaa itse lähdöt ja olla hetki yksin koulusta tullessaan. Minkäikäisenä teillä ovat lapset hoitaneet aamupalat sun muut itse?
Kommentit (26)
Hyvin näyttää sujuvan. Joskus ovat lähteneet kouluun ilman reppua, ja välillä puuttuu vaatetuksesta jotain oleellista, mutta kyllä noiden kouluun lähteminen on niiden omalla vastuulla. (Huolimatta siitä, että olen kotona) Välillä olen ollut pätkiä töissä...
hyvin pärjää yksin.
Olen kotona itse, mutta tiedän että pärjää hyvin yksin, kun näen sen hänen toiminnastaan.
Ovi on ainut huolestuttava seikka, että muistaako laittaa sen kiinni ja sammuttaa telkkarin.
joutuu joskus itse lähtemään aamulla. Jos mahdollista, hetätän vähän aiemmin kun olen vielä itse kotona ja katson, että saaa syötyä ym. Kannattaa tehdä muistilista lapselle: vaatteet, amupala, reppu, hammaspesu jne. Kello, kännykkä tms. laittaa herättämään, kun on lähdön aika. Yksin voi helposti unohtua kellon katsominen. Jos mahdollista, soita itse lapselle aamulla, ja varmista että kaikki ok. Kyllä se siitä, ja kaikki lapset ovat yksilöitä :)
Minä en kotiin soittelisi.
Lapsen vaatteet, reput ja tavarat valmiiksi illalla ja yhteen samaan paikkaan kaikki.
4
Kyllä mä ainakin osasin heti ekan luokan alusta lähtien hoitaa aamupalat ja kouluun lähtemiset ihan itse. En myöskään ole koskaan ollut iltapäiväkerhossa. Koulun jälkeen leikin kavereiden kanssa tai sitten menin kotiin leikkimään, äiti tuli joskus kuuden aikoihin töistä. Mikä siinä nyt on niin ihmeellistä? Ärsyttää tommoset paapojat.
joutuu useimmiten heräämään ja lähtemään kouluun itsekseen, koskaan ei ole myöhästynyt. Meillä on jääkaapin ovessa tehtävälista, jossa on lueteltu aamun toimet siinä järjestyksessä, kun ne on sovittu tehtäväksi. Känny soittaa herätyksen ja lähtöherätyksen.
Soitettiin kuitenkin ja muistutettiin kouluunlähdöstä vielä tokaluokalla. Nyt kolosellla täysin itsensä varassa.
Alusta asti ollut aamut ja iltapäivät itsekseen.
Meillä kolmasluokkalainen 9v ei pysty huolehtimaan aamutoimista. Vaatteet saisi niskaan ja lähtisi kouluun kun olisi herätys soimassa kun lähdettävä. Muuten ei tajuaisi lähteä ajoissa ja aamupala jäisi syömättä.
poika on täysin vanhempien patistelun varassa...
ala-asteella ja yläasteella meni vielä ihan ok
omani olisi tämän kevään abiturientti, mutta koska ei koskaan lähde kouluun ajoissa, on reputtanut niin monta kurssia, että jatkaa koulua vielä syksyllä.
Isoveljeni ei myöskään oppinut koskaan lähtemään kouluun ajoissa, eikä sitten myöhemmin töihinkään. Niinpä hän on nyt 50-vuotiaana ollut jo toistakymmentä vuotta työtön... tänä keväänä hän on kyllä alkanut herätä aika aikaisin.
Kyllä tää on varmaan aika lapsikohtaita, luulisin?
3-vuotias oli noussut ylös, hakenut jääkaapista lihapiirakan ja kaatanut itselleen appelsiinimehua pöydällä olleeseen lasiin (älkää kysykö miten se onnistui sotkematta!) ja katseli piirrettyjä.
Herätti minut sitten sanomalla: äiti, mä en jaksa syödä tätä. Olin ihan ymmälläni, toisella oli sellainen sentin kokoinen lihapiirakan pala kädessä.
Ja lisätään vielä että nukuin aamulla jo olkkarissa kun lapsi touhusi todella hiljaa vieressä itsekseen.
Tosiasia on, että kaikki eivät opi ihan helposti ja jotkut kokevat turvattomuutta. Aika moni amis- tai lukiolaisnuori myöhästelee jatkuvasti.
Yleensä ehditään syömään aamupala yhdessä, mutta lähtö kotoa on meillä vanhemmilla useinmiten ennen koululaista. Hän jää yksin kotiin ja hoitaa lähdön ihan itesenäisesti. Iltapäivisin tulee kotiin itsekseen - yksin tai kaverin kanssa - ja osaa itse laitella välipalat yms.
Kyllä mä ainakin osasin heti ekan luokan alusta lähtien hoitaa aamupalat ja kouluun lähtemiset ihan itse. En myöskään ole koskaan ollut iltapäiväkerhossa. Koulun jälkeen leikin kavereiden kanssa tai sitten menin kotiin leikkimään, äiti tuli joskus kuuden aikoihin töistä. Mikä siinä nyt on niin ihmeellistä? Ärsyttää tommoset paapojat.
Sori, mut pitääkö niistä lapsista kasvattaa avuttomia? Asia jota en ymmärrä.
Ja lisätään vielä että nukuin aamulla jo olkkarissa kun lapsi touhusi todella hiljaa vieressä itsekseen.
Ilmankos lapsesi teki kuten teki.
Kukaan ei varmaan voi nukahtaa esim. telkkarin eteen.
Ilmankos lapsesi teki kuten teki.
Meillä oli töissä yli 20-vuotias poika, joka ei tullut YHTENÄKÄÄN aamuna ajoissa töihin. Jopa yövuoroon tuli 15minuuttia myöhässä. Vaikka asiasta oli sanottu MONTA kertaa.
Sitten ihmetteli kun ei saanut harjoittelua läpi ja joutui sitä jatkamaan.
Että kannattaa tosiaan sen lapsen puolesta kaikki tehdä valmiiksi. Onneksi täällä on monta joilla asiat ovat paremmin.
Ei se rakkaudettomuudesta kerro että pitää joskus oppia tekemään asioita itsekin.
itsensä aamuisin kouluun pääsääntöisesti itse lähes joka aamu, oli silloin 6v.