Ostaisinko asunnon
Olen kolmekymppinen sinkku pk-seudulla. Ei lapsia. Tulot 3000 € brutto kuussa. Vakityö, mutta yksityisellä sektorilla, eli ei mikään eläkevirka. Työn menetys siis mahdollinen.
Koulutukseni ei ole työmarkkinoilla kovinkaan haluttu, joten jos menetän työni, en ole varma, mitä saisin sen tilalle ja minkälaisella palkalla.
En osaa remontoida, joten ostettavan asunnon olisi oltava hyväkuntoinen.
En osaa päättää, kumpi on typerämpää: maksaa 800 e vuokraa kuussa vai ostaa liian kallis asunto.
Kommentit (9)
Ja kuulutko liittoon tai työttömyyskassaan eli saisitko ansiosidonnaista?
Kuulun liittoon ja kassaan. Siinä olisikin koko turvaverkko, joka minulla olisi.
Luin jostain, että lainaa on hyvä olla maksimissaan kolmen vuoden bruttotulot. Niillä ja säästöilläni ei kuitenkaan kovin ihmeellistä asuntoa täältä saa.
Olen miettinyt asumisoikeusasunnon hankintaa, mutta olen ihan pihalla, koska monet sanovat että kyseisessä asumistavassa ei ole mitään järkeä.
/Ap
Tässä mun pari vuotta vanha kirjoitus aiheesta. Kannattaa tehdä laskelmat tietty itse eli miten ne sopii teidän alueelle ja sun kokoluokan asuntoihin. Meidän tapauksessa ASO olisi järkevin ratkaisu:
http://akamelba.blogspot.com/2010/01/oma-aso-vai-vuokra.html
niin se on älyttömän helppo myydä, pienemmät asunnot menee alle kuukaudessa kaupaksi. Tosin sitten pitää itselle metsästää tilalle vuokra-asunto, mutta jos myydessä määrittelee asunnon vapautumisen esim. kaupanteosta 3 kk:n päähän, niin luulisi siinä vaiheessa jo löytyvän vuokrakämppä.
Tämä myynnin helppous on tosi suuri valttikortti pk-seudulla, jota esim. melba ei taida ottaa huomioon. Pk-seudun asunnot ovat siis hyvin likvidejä (jopa enemmän kuin vaikkapa määräaikanen pankkitallennus), eli niistä pääsee nopeasti eroon.
Olen miettinyt asumisoikeusasunnon hankintaa, mutta olen ihan pihalla, koska monet sanovat että kyseisessä asumistavassa ei ole mitään järkeä.
/Ap
Helsingin kaupungin ASO on pk-seudulla se pääomatehokkain asumismuoto, kun vuokrat ovat kovat ja omistusasuntojen hinnat pilvissä. Muualla Suomessa asumisoikeusmaksut ovat suurin piirtein yhtä suuret, ja tilanne kuten "monet sanovat".
Meidän perhe on viiden vuoden ASO-asumisella kerryttänyt viidentoista vuoden vastikkeet sijoitussalkkuun. Paljon ei työttömyys pelota, kun kuukausivastike lähes katetaan pääomatuloilla... ikään kuin viidessä vuodessa oltaisiin säästetty velaton perheasunto Helsingistä.
Etsimme pitkään asoa ihan tosissaan ja isoissa rivitaloasunnoissa (halusimme 5h+k rivitalosta) pelkkä vuokra/vastike oli jo n. 1300-1500€ niillä alueilla mistä halusimme asunnon. Osassa vielä suora sähkölämmitys mikä nostaa asumiskuluja huomatttavasti. Plus tietysti se, että aso-maksu on panttina aso-yhtiöllä.
Ostimme oman asunnon, rivitalo 120m2 ja nyt asumiskulut n. 1500€/kk ja koroista saa vielä verovähennykset.
/ApHelsingin kaupungin ASO on pk-seudulla se pääomatehokkain asumismuoto, kun vuokrat ovat kovat ja omistusasuntojen hinnat pilvissä. Muualla Suomessa asumisoikeusmaksut ovat suurin piirtein yhtä suuret, ja tilanne kuten "monet sanovat".
Meidän perhe on viiden vuoden ASO-asumisella kerryttänyt viidentoista vuoden vastikkeet sijoitussalkkuun. Paljon ei työttömyys pelota, kun kuukausivastike lähes katetaan pääomatuloilla... ikään kuin viidessä vuodessa oltaisiin säästetty velaton perheasunto Helsingistä.
Minulla on säästöjä noin 20 000 €, eikä muuta.
On totta, että pk-seudulla asunnosta on helppo päästä eroon. Toivoisi vaan, että tilanne jatkuisi samanlaisena, eli ei mitään asuntokuplaa...
/Ap
Nyt siis puhutaan Helsingin kaupungin asumisoikeusasunnoista, eikä muista yhtiöistä. ASO-rivari Paloheinässä maksaa 10 €/m^2/kk, ja asumisoikeusmaksu on 240 €/m^2. (http://haso.fi/index.php/kaikki-kohteet/105-paloheinae)
Vastaava omistusasunto maksaa 3500 €/m^2. (http://asuntojen.hintatiedot.fi/) Sen hoitovastike on 50v teknisellä poistoajalla 3500/50/12 = 6 €/m^2/kk, mutta käytetään turvaavasti vaikkapa 4€/m^2/kk hoitovastiketta. Tietysti on huonosti hoidettuja yhtiöitä, jotka remontteja lykkäämällä "säästävät", mutta jos nyt ei halua piilevällä korjausvelalla itseään pettää, niin hoitovastiketta on kerättävä riittävästi.
Näillä spekseillä asunnon ostaminen tuottaa vuodessa 12*(10-4)/(3500-240) = 2,2 %. Jos nyt yhtään osaa sijoittaa, niin paremman tuoton saa pienemmällä riskillä ihan mistä hyvänsä... kyllä saa olla todellinen tumpelo, jos esim. ei saa sijoitusasunnolle yli 2,2 % vuokratuottoa.
Mikäli ajattelet asiaa pelkästään taloudellisesta näkökulmasta, niin voit laskea näin:
vuokra x 12 on alle 5% vastaavan asunnon hinnasta -> kannattaa asua vuokralla
vuokra x 12 on yli 5% vastaavan asunnon hinnasta -> kannattaa ostaa oma
Tietty poikkeuksiakin on eli jos vaikka taloon on just tulossa 25000 euron putkiremontti, niin kannattavaa ei homma ole pitkään, pitkään aikaan.
Kannattaa myös muistaa nuo välimuotoratkaisutkin, kuten aso. PKS se on järkevä ja varmaan edullisin vaihtoehto.