Missä italialaiset käyvät vessassa, jos eivät ole kotona?!?
Tultiin juuri Roomasta eilen. Oltiin viikko koko perhe. Ja voi hyvänen aika oli hankalaa päästä vessaan päivän aikana! Ei yleisiä vessoja, ei sitten missään. Ei kahviloissa, ei ravintoloissa, ei museoissa.
Meneekö kaikki italialaiset sitten omaan kotiinsa vessaan päivän aikana??
Onneksi lapsilla vaipat, me vanhemmat sitten vain rajoitettiin omaa juomista.
Kommentit (25)
on aina vaan reikä lattiassa, hienoimissakin yleisövessoissa. mun mielestä vessoja oli paljon mut ehkä et noita lattiareikiä tunnistanut vessoiksi.
Olen käynyt lukuisia kertoja Roomassa ja muuallakin Italiassa. Koko päivä on mennyt aina nähtävyyksiä ym. kiertäessä, ravintoloissa jne, illaksi sitten vasta hotellille / asunnolle, jos silloinkaan. Kertaakaan ei ole tarvinnut alleen laskea tai palata majoituksen vessaan tai edes miettiä asiaa. Ihan kunnollisissa vessoissa olen käynyt ravintoloissa ja nähtävyyksissä.
Kerran tuli vastaan vähän alkeellisempi malli, siis joku kyykkymallin vessa (ei Roomassa) - sen jätin sitten väliin.
Vessoja on ravintoloissa, kauppakeskuksissa, julkisissa rakennuksissa kuin muuallakin. Turistipaikoissa niihin voi tosin välillä olla pitkä jono mutta kyllä vessoja on. Ihan täysin vieras ongelma tämä itselleni, enkä ole kuullut kenenkään turistinkaan ennen tuollaista valittavan. Olen asunut Italiassa 19 vuotta ja kesät vietämme siellä vieläkin. Roomassa tosin olen vain turistina käynyt mutta vessoja löytyi ihan normaalisti sieltäkin.
Ei kun siis italialaiset käyttävät kaikki katetria kun poistuvat kodeistaan, siinä se virtsa kätevästi kertyy pussiin eikä tarvitse käydä vessassa ;-)
myydään ruokaa: kahvilat, museot ym on aina vessa.
Ei se sen vaikeampaa ole.
gardajörvi - verona - venetzia alueelta löytyi vaan reikiä, hotellissa oli oikea vessa.
kun odotin esikoistani ja olimme mieheni kanssa Roomassa lomamatkalla. Mulle tuli ihan mahdoton pissahätä kesken kävelykierroksen eikä auttanut muu kuin mennä yhden parkissa olleen auton taakse piiloon pissalle. Kuja oli hiljainen ja käskin mieheni passiin että varoittaa ohikulkijoista. No toope sitten vahti vain toisesta suunnasta tulevia eikä huomannut takaapäin tulevaa mieskaksikkoa... vähänkö nolotti kun kusi vaan virtasi norona tiellä ja minä vedän housuja jalkaan kiireellä. :D
Mutta kaipa siellä vessojakin oli mutta ei kyllä niiden historiallisten paikkojen luona.
kyllä kaikissa noissa paikoissa vielä pari vuotta sitten vessat löytyi.
gardajörvi - verona - venetzia alueelta löytyi vaan reikiä, hotellissa oli oikea vessa.
Ravintoloissa ym täytyy uskaltaa kysyä sitä. Ei siellä tosiaankaan ole samalla tavalla merkattuina kuin täällä, mutta kysymällä löytyy. Pikaravintoloissa, museoissa, tavarataloissa ym sen sijaan yleisövessoja on ihan kuin muuallakin maailmassa.
On totta, että Pohjois-Italiassa kyykkyvessat ovat suht yleisiä kuten myös tietyissä läheisissä maissa kuten Sveitsi ja Itävalta. Nykyaikana nämäkin ovat kyllä yleensä Ihan vedellä huuhdeltavia posliinipönttöjä joskin lattiatasossa. Pienistä kylistä voi löytää perinteisempiäkin malleja, muistan itse lapsena pidättäneeni koko päivän kun en pystynyt pisimpään mielestäni ällöttävässä Apulialaisessa ulkohuussin hajuisessa perinteisessä kyykkyvessassa. Ongelma kyllä oli lähinnä vinkeä haju eikä kyykkymalli.
T. 6
kuin mitä meidän istumapönttömme on. Kyykyssä toimitetaan asiat nopeasti.
Colosseumilla oli vessa (siellä sisällä), metroasemilla (en käynyt kun epäilin, ovatko siistejä) olisi ollut, Vittorio Emanuele II:n kunniaksi rakennetun monumentin (se valkoinen kermakakun tapainen rakennus) takana oli maksullinen vessa (siisti).
Oppaamme selitti Palatinolla (siellä oli vessa, vain yksi), että japanilaiset olivat lahjoittaneet rahaa (iso summa, mutta en enää muista paljonko) Roomalle, jotta yleisiä vessoja rakennettaisiin ympäri kaupunkia. Rahat oli saatu, vessoja ei. :(
Meillä oli tapana käydä keskellä päivää hotellilla, jossa pääsimme vessaan.
Huomioimme, että vessojen puutteen vuoksi Tiber-joen rannat haisivat todella pahasti kuselle ja siellä oli jopa kakkakasoja pitkin portaita.
maaliskuun lopussa ja en kyllä törmännyt kyseiseen ongelmaan! Ikinä ei tarvinnut miettiä, että eikö täällä muka ole vessaa tai mihin pääsee vessaan. Pienten lasten kanssa mekin oltiin liikkeellä ja minä raskaana. Jokaisesta ravintolasta ja kahvilasta, missä kävimme, löytyi kyllä vessa.
McDonaldsit, sielta pitaisi loytya siisti vessa maassa kuin maassa.
olimme Roomassa noin vuosi sitten ja saman vessattomuuden huomasimme!
Colosseumilla oli vessa (siellä sisällä), metroasemilla (en käynyt kun epäilin, ovatko siistejä) olisi ollut, Vittorio Emanuele II:n kunniaksi rakennetun monumentin (se valkoinen kermakakun tapainen rakennus) takana oli maksullinen vessa (siisti).
Paikkahan on täynnä vessoja.
Ei kukaan niitä vessoja ilmaseksi ylläpidä, suomessakaan.
ravintolassa ja kahvilassa, jossa olen ollut, oli myös vessa... että mimmosissa paikoissa te siis olittekaan?
Näissä kahviloissa ei todellakaan ollut vessaa yleisölle. Kysyimme sitä. Aina vastattiin, että jos lasten pitää päästä, niin on heillä sellainen oma henkilökunnan vessa, mutta ei muuten.
Turistipaikoissa oli vessat, mutta kun siellä ei ole mitään kauppakeskuksia, niin sellaiset yleiset vessat puuttuivat kokonaan.
Kyllä mun pitäisi noin kolmen tunnin välein päästä vessaan. Enkä kyllä käy ravintolassa syömässä kolmen tunnin välein tai ramppaa nähtävyyksissä toisensa perään.
Ehkä me sitten valittiin reitit ja paikat väärin. Mutta parin päivän jälkeen aloimme kulkea McDonald'sista toiseen. Niissä se vessa aina oli. Maksullinen tosin, mutta silti.
ap
Ette varmaan älynneet kysyä vessaa englanniksi tai italiaksi?
oli tosi helppoa käydä vessoissa. Löytyi jokaisesta kahvilasta ja jätskibaaristakin. Ja tietysti aina ilmaisia, vaikka ei olisi ollut asiakaskaan. Ja isommissa kauppakeskuksissa isot kunnon vessasysteemit kuten Suomessakin. Jossain katujen varsilla oli ihan perus julkisia vessoja.
Mä en muista tuollaista. Eikö tosiaan oo vessoja? Mä oon käynyt Roomassa yli 10 vuotta sitten, mutta elokuussa, joten oli varmaan koko ajan nestehukka eikä tarvinnut käydä vessassa :D