Voinko sanoa naapurin tytölle, että lapseni ei tule ulos hänen kanssaan sillä tämä lyö?
Naapurustossamme asuu 8-vuotias tyttö, joka haluaa usein leikkiä 6-vuotiaani kanssa. Joskus 8v. tyttö on mukava, mutta yleensä määräilee toisia ja jos kaikki ei mene hänen päänsä mukaan, hän mottaa toisia lapsia. Eilen viimeksi, pihalla oli 8v. naapurintyttö, minun 6v. tyttöni sekä toisen naapurin 9v. poika.
Kuulin keskustelun ja näin lapset samalla:
Poika sanoi: "Meille tulee ensi viikolla mäyräkoiranpentu."
Tyttöni sanoi: "Tosi ihanaa, mun äiti kertoi siitä jo mulle." (pojan äiti oli kertonut siitä jo minulle)
8v. tyttö: "Eikä tule, ei teille tule mitään koiraa, valehtelet senkin typerys!"
Poika: "Tulee meille ihan oikeesti, tule vaikka katsomaan!"
Tyttöni sanoi: "Kyllä "Matille" tulee oikea koiranpentu."
Tyttö 8v. iskee nyrkillä tyttöäni päähän. Huudan ikkunasta: "Mitä tuo on olevinaan, lopeta "Anna"!"
8v. tyttö: "XY aloitti!!! Se ärsytti mua!!"
Pyydän lapseni sisään leikkimään.
Tiedän, että "Anna" eli 8v. tyttö tulee pian taas pyytämään lastani ulos. On kuin mitään ei olisi tapahtunut.
No niin, en halua, että he leikkivät enää yhdessä. Tuo ei ollut ensimmäinen kerta kun "Anna" käy väkivaltaiseksi kun asiat eivät mene kuten hän haluaisi.
Onko ok, että sanon tälle, kun tulee soittamaan ovikelloamme, että "YX ei leiki enää sinun kanssa koska sinä lyöt. Hei hei." ja suljen oven.
Vai onko parempi jos XY sanoo itse "Annalle" tuon kun tämä soittaa meidän ovikelloa?
Tyttöni on samaa mieltä kanssani, ei leikitä enää Annan kanssa kun se lyö.
Vai pitäisikö sanoa aina vain että ei XY nyt tule ulos ja suljen oven? Vai sanonko että tuon lyömisen takia?
Kommentit (11)
Meidänkin pihassa on lastani pari vuotta avnhempi tyttö, jolla ei ole mitään käytöstapoja. Hermostuu pikkuasioista ja käy silloin käsiksi muihin lapsiin, erityisesti itseään pienempiin. Tuuppii, tönii, lyö, heittää hiekkaa naamaan, tiputtaa keinusta ja kiipeilytelineeltä, tulee estelemääne teen lasten pyöräillessä, vie jopa vauvoilta lelut kädestä. Siis akikin puoli kamala kakara.On perheensä iltatähti ja vanhemmat ei puutu mitenkään, vaikka olisivat itse paikalla tai vaikka heille kävisi kertomassa, mitä pihalla on tapahtunut. Tulee vaan välinpitämätön olkien kohautus ja jos kommentoivat, on se luokkaa: lapset nyt on lapsia, pieni nahina kuuluu asiaan.
Sama kakara käy muidenkin vanhempien hermoille kun aina on seistävä metrin päässä omasta lapsesta jos tuo vinksahtanut on pihalla myös. Meidän perheessä tehtiin päätös, että tämä tyttö ei enää tule kylään meille ja pihalla hän saa jäädä huomiotta. Pyritään ulkoilemaan eri aikaan niin vältytään kiusallisilta tilanteilta. Sama näyttää olevan meininki parissa muussa perheessä.On tietysti kurjaa sulkea yksi lapsi porukasta, mutta en myöskään jaksa kasvattaa ja vahtia ilmaiseksi toisten lasta, jolla ei mitään rajaa siinä touhussaan ole. Olkoon sitten yksin kunnes vanhemmat opettavat yhteiskunnan tavoille. Tunsin jonkun aikaa syyllisyyttä tytön välttelystä ja kyläilyjen kieltämisestä, mutta sitten ajattelin, että ennemmin sille kiusankappaleelle paha mieli kuin omalle lapselle sen takia, että toinen jatkuvasti kiusaa ja käy käsiksi.
Anna sanoo aina äidilleen ettei tehnyt mitään vaan ne muut. Äiti uskoo lastaan. ap
Jos näin on, sanoisin Annalle ettei meidän Piia voi leikkiä sun kanssa koska sä lyöt.
Anna sanoo aina äidilleen ettei tehnyt mitään vaan ne muut. Äiti uskoo lastaan.
ap
Kun mainintoja tulee tarpeeksi usein eri tahoilta voipi kullannupun äidilläkin alkaa raksuttaa...
Niin ihme jos Annan äiti ei sinua usko. Kyllä voi sanoa ihan suoraan. Jos äitinsä ei opeta että teoilla on seuraukset, niin jostain se on opittava. Jos lyö ihmisiä, niin ei niitä ystäviä ihan hirveästi tule olemaan...
Niin ihme jos Annan äiti ei sinua usko. Kyllä voi sanoa ihan suoraan. Jos äitinsä ei opeta että teoilla on seuraukset, niin jostain se on opittava. Jos lyö ihmisiä, niin ei niitä ystäviä ihan hirveästi tule olemaan...
"sun lapses ärsytti mun pikku Annaa".
Välit on katkaistava totaalisesti, ja tärkeää on, ettei Annalle edes päivää sanota myöskään, kun hän on aikuisiässä. Saattaa vaikka mennä joku päivä jakeluun.
naapurin kolme vuotta omaamme vanhempi tyttö alkoi ihan säännöllisesti pahoinpidellä omaamme. Muutama kerta käytiin sitä anteeksi pyyntö - sovinto -tietä, mutta kun tyrkkäsi lapsemme trampoliinilta tahallaan alas, laiton pelin poikki ja sen koommin eivät ole keskenään saaneet leikkiä. Olen vain tyytyväinen, olen varma että joku kerta olisimme päättymeet ensiapuun. Ja pelotti että tyttö sa päähänsä vaikka tyrkätä toisen auton eteen. Oli todella äkkipikainen lapsi, ei mitään itsehillintää. Reilujakin kavereita löytyy maailmasta. Kiusaajan äiti ei tietenkään ymmärtänyt mitään. Hän eiekoskaan vahtinut lapsia vaan se jäi aina minun tehtäväksi. Sitten silmät pyöreinä ihmetteli, että ei heidän tyttö sellaista ole voinut tehdä.
Naapurustossamme asuu 8-vuotias tyttö, joka haluaa usein leikkiä 6-vuotiaani kanssa. Joskus 8v. tyttö on mukava, mutta yleensä määräilee toisia ja jos kaikki ei mene hänen päänsä mukaan, hän mottaa toisia lapsia. Eilen viimeksi, pihalla oli 8v. naapurintyttö, minun 6v. tyttöni sekä toisen naapurin 9v. poika.
Kuulin keskustelun ja näin lapset samalla:
Poika sanoi: "Meille tulee ensi viikolla mäyräkoiranpentu."
Tyttöni sanoi: "Tosi ihanaa, mun äiti kertoi siitä jo mulle." (pojan äiti oli kertonut siitä jo minulle)
8v. tyttö: "Eikä tule, ei teille tule mitään koiraa, valehtelet senkin typerys!"
Poika: "Tulee meille ihan oikeesti, tule vaikka katsomaan!"
Tyttöni sanoi: "Kyllä "Matille" tulee oikea koiranpentu."
Tyttö 8v. iskee nyrkillä tyttöäni päähän. Huudan ikkunasta: "Mitä tuo on olevinaan, lopeta "Anna"!"
8v. tyttö: "XY aloitti!!! Se ärsytti mua!!"Pyydän lapseni sisään leikkimään.
Tiedän, että "Anna" eli 8v. tyttö tulee pian taas pyytämään lastani ulos. On kuin mitään ei olisi tapahtunut.
No niin, en halua, että he leikkivät enää yhdessä. Tuo ei ollut ensimmäinen kerta kun "Anna" käy väkivaltaiseksi kun asiat eivät mene kuten hän haluaisi.
Onko ok, että sanon tälle, kun tulee soittamaan ovikelloamme, että "YX ei leiki enää sinun kanssa koska sinä lyöt. Hei hei." ja suljen oven.
Vai onko parempi jos XY sanoo itse "Annalle" tuon kun tämä soittaa meidän ovikelloa?
Tyttöni on samaa mieltä kanssani, ei leikitä enää Annan kanssa kun se lyö.Vai pitäisikö sanoa aina vain että ei XY nyt tule ulos ja suljen oven? Vai sanonko että tuon lyömisen takia?
sanot ihan suoraan sille Annalle että lapsi ei tule leikkimään hänen kanssaan, koska hän lyö.
Myöskin voisit toisaalta ehkä ilmoittaa Annan äidille, että teidän lapsenne ei enää leiki Annan kanssa, koska Anna lyö.
Jos se avaisi äidin silmät? Tuskin, mutta ehkä.
Olet aikeissa toimia aivan oikein, juuri noin lasten vanhemmat toimivat minun lapsuudessani.
Ei se aikuisen sanomana ole sama kuin jos se tulee kaverilta itteltään
Ei se aikuisen sanomana ole sama kuin jos se tulee kaverilta itteltään
että meidän perheessä ollaan tätä mieltä.
Anna sanoo aina äidilleen ettei tehnyt mitään vaan ne muut. Äiti uskoo lastaan.
ap