Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman tunnustaisit mielummin psykoosin vai masennuksen?

Vierailija
15.05.2012 |

Itse olen sairastanut psykoosin, lievän sellaisen mutta kuitenkin olin ihan sairaalahoidossa. Äitini valittaa että mun ei kannattais kertoa tästä vaan sanoa vain että olen ollut masentunut tai sairastanut masennusta.

Itseäni ärsyttää tuo masennus sanan käyttö. Toki syön masennuslääkkeitä, mutta vähän eri tarkoitukseen. Jos tunnustaa jollekin olevansa masentunut niin kohtelu on aivan erilaista kuin jos sanoo että on sairastanut psykoosin.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin katsoisin vain sitä, kelle kertoisin.

Vierailija
2/4 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi tuollainen lyhytaikainen ohimenevä psykoosi, sanoisin ennemmin sen. Masennus-dgn saa minun mielessäni usein lisän persoonallisuushäiriöinen, koska heillä usein masennuksen lisäksi sellainen myös on. Masentuneen ajattelumalleissa saattaa olla hyvin piintyneitä ja vääristyneitä ajattelumalleja, jotka sitä masennusta ylläpitävät.

Jos taas on skitsofrenia-dgn tai useita psykooseja, ajattelen että on sielläkin taustalla vääristyneitä ajattelumalleja. Ohimeneviä ja lyhytaikaisia psykooseja sen sijaan voi saada kuka meistä tahansa esim. liiallisen kuormituksen, nukkumattomuuden, stressin tai vaikkapa synnytyksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairaudessa ole mitään tunnustamista. Jokainen määrittelee itse rajansa, avoimuutensa rajat. Psykoosi vai masennus? En näe niissä eroa, kummassakin on muotonsa. Arvostan rehellisyyttä kun se on ansaittua. Liiallinen avoimuus voi myös ahdistaa ihmisiä, se voi tuntua velvoittavalta.

Minulla on masennus, siitä tietää ne jotka sen ansaitsevat tietää. En tarvitse mitään olallekohauttelijoita, niskastaitseäänottamaankehoittelijoita vaan ihmisiä jotka kohtelevat minua vertaisenaan. Itesään suojellakseen kannattaa miettiä mitä sanoo ja kenelle.

Tsemppiä sinulle. Pidä puolesi!

Vierailija
4/4 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli annan tyhmän perustallaajan vastauksen: masennus kuulostaa paremmalta. Se kun on yleisempää. Ja siinä ihminen on kuitenkin todellisuudessa kiinni.

Se pelottaa, jos kuulee jonkun näkevän pikku-ukkoja. Masentunut taas ei tuota harmia kellekään. Kai...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi