Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pari tarinaa ylioppilaaksi valmistuneista ja amiksesta valmistuneista

Vierailija
13.05.2012 |

Itse olen ylioppilas, mutta hyvistä arvosanoista huolimatta en päässyt AMK:n pääsykokeisiin edes. No lopulta opiskelin sitten opistotason ammatin ja olen kyllä siinä mielessä tyytyväinen, että töitä on aina riittänyt. Palkka sitten on ollut siinä 2000e tienoilla.

Veljeni valmistui amiksesta ja on myös painanut hommia siitä asti hullun tavalla ja palkkakin on ihan mukava, yleensä aina yli 3 tonnin.

Veljen kaveri on samalla alalla ja jo 16-vuotiaasta painanut hommia koulun lisäksi, nyt 30-vuotiaana hänellä on 2 omistusasuntoa.

Siskonsa kävi lukion, luki sen jälkeen itsensä maisteriksi ja sai kunnon töitä vasta muutaman vuoden päästä. 35-vuotiaana ei ole siis saanut vielä juuri mitään säästöön.

Nämä tarinat oli rahan kannalta ajateltuna. Tokihan koulutuksella sitten on muutakin merkitystä... mutta jos rikastumaan haluaisi niin kyllä miesvaltaiset amikset edelleen tienaavat kivasti ja se tienaaminen tosiaan aloitetaan usein jo ennen 18-vuotta ja ilman opintolainoja yms.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt lukio-yliopisto -yhdistelmän ja päätynyt alani (humanistinen vieläpä, ai kauhea) töihin pari vuotta ennen valmistumistani.

Aika harvalla (pelkän) amiksen suorittaneella oikeasti oli esimerkiksi omistusasuntoa kovin paljon ennen minua - enkä nyt pidä omistusasumista kovin erikoisena meriittinä, koska on hieman eri asia ostaa asunto Kuusamosta kuin Helsingistä.

Koulutus on tuonut ainakin minulle valtavasti henkistä pääomaa. Ehkä en päässyt tienaamaan aineellista pääomaa ihan niin aikaisin kuin amikset, mutta toistaalta saan nykyisestä työstäni enemmän tyydytystä kuin duunaritöistä. Niitäkin tuli opiskellessa tehtyä.

Vierailija
2/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulaismies ei ole käynyt kun peruskoulun ja on nyt miljonääri. En tosin usko kaikkea hankkineen ihan rehellisin keinoin, mutta pääsääntöisesti työllä ja uutteruudella ja fiksukin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kun siirryttiin aika rivakasti siihen, että opistotasoinen koulutus lakkautettiin ja tilalle tuli AMK. Ja näin koko maassa samaan aikaan ammattialoittain.

Vierailija
4/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylioppilas, arvosanat keskinkertaisia eli yleisarvosana magna. Pääsin kuitenkin opiskelemaan lakia ja tein alan töitä opintojen alusta alkaen eli ensin "monistusta ja kahvinkeittoa" ja siitä edelleen alan varsinaisiin töihin. Valmistuttuani pääsin heti töihin ja muutaman nopean työpaikanvaihdon jälkeen löysin oma paikkani, palkka nykyisin noin 8000 e/kk.

Mieheni pääsi täpärästi ylioppilaaksi, päätyi maakunnassa sijaitsevaan kauppakorkeaan, selvitti opinnot neljässä vuodessa ja on nyt töissä suuressa kansainvälisessä yrityksessä, palkkansa on parempi kuin minulla.

Olemme hieman yli 30v ikäisiä, meillä on kiva koti, kesämökki ja 4 sijoitusasuntoa, joista tosin yksi on saatu ennakkoperintönä.

Näin meidän elämämme on siis rahan kannalta ajateltuna. Opiskelu on tuonut meille paljon muutakin.

Siskoni jätti lukion kesken, opiskeli amiksessa catering-alaa ja on nyt jakelukeittiössä töissä. Palkkansa on 2000 euron pintaan. Hän asuu perheineen vuokralla ja voi vain haaveilla kesämökistä.

Vierailija
5/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän päälle kolmekymmpisenä olen maisteri, löytyy vakituinen työpaikka ja palkka on yli 3000 euroa/kk. Menin oman alani töihin 25-vuotiaana, vakinaistettiin 29-vuotiaana.

Siskoni sai vakipaikan duunarialaltaan 21-vuotiaana, tienaa noin 2500 e/kk.

Omaisuudessamme ei ole suurta eroa. Olen perheellinen, siskoni ei. Minun rahani ovat menneet taloon ja autoon, siskollani matkusteluun. Jos sisko perustaa joskus perheen, en usko että elintaso poikkeaa kauheasti omastani.

Vierailija
6/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ylioppilas, mutta hyvistä arvosanoista huolimatta en päässyt AMK:n pääsykokeisiin edes. No lopulta opiskelin sitten opistotason ammatin ja olen kyllä siinä mielessä tyytyväinen, että töitä on aina riittänyt. Palkka sitten on ollut siinä 2000e tienoilla. Veljeni valmistui amiksesta ja on myös painanut hommia siitä asti hullun tavalla ja palkkakin on ihan mukava, yleensä aina yli 3 tonnin. Veljen kaveri on samalla alalla ja jo 16-vuotiaasta painanut hommia koulun lisäksi, nyt 30-vuotiaana hänellä on 2 omistusasuntoa. Siskonsa kävi lukion, luki sen jälkeen itsensä maisteriksi ja sai kunnon töitä vasta muutaman vuoden päästä. 35-vuotiaana ei ole siis saanut vielä juuri mitään säästöön. Nämä tarinat oli rahan kannalta ajateltuna. Tokihan koulutuksella sitten on muutakin merkitystä... mutta jos rikastumaan haluaisi niin kyllä miesvaltaiset amikset edelleen tienaavat kivasti ja se tienaaminen tosiaan aloitetaan usein jo ennen 18-vuotta ja ilman opintolainoja yms.

Ei sinulla voinut olla kovin hyvät arvosanat, jos et päässyt edes pääsykokeisiin..

Vierailija
7/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies opiskeli amiksessa autoalan. Nyt töissä ihan muulla alalla vailla mitää alalle sopivaa koulutusta. Työn ohessa oppinut kaiken. Palkka vaihtelee aika paljon, netto kk n. 2800-3200e.

Ikää 24v.

Minä kävin amiksen, enkä ole päivääkään tehnyt alan töitä. Muita ns. paskahommia kyllä. Nyt hoitovapaalla ja mietin mikä minusta tulee isona?? Jatkanko opiskeluja? Mistä hakisin töitä?

Ikää 23v.

Vierailija
8/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain oli hyvät arvosanat! Kirjoitin neljästä aineesta Een.

Mutta niistä yhtäkään ei laskettu pisteisiin mukaan, kun AMK:ssa yleensä katsotaan vain äidinkieli ja vieras kieli (ne ainoat, jotka minulla oli huonommat)

ap

Vierailija
9/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain oli hyvät arvosanat! Kirjoitin neljästä aineesta Een. Mutta niistä yhtäkään ei laskettu pisteisiin mukaan, kun AMK:ssa yleensä katsotaan vain äidinkieli ja vieras kieli (ne ainoat, jotka minulla oli huonommat) ap

Eli sinulla oli niissä huonot arvosanat. Capiche?

Vierailija
10/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jos vaihdat noihin tarinoihin sukupuolet, otat pois äitiysvapaiden palkkavaikutukset ja sen että miehen euro on naisen 80 senttiä, mikäs ihem tuo on.

Minä olen käynyt sekä lukion että ammattikoulun ja olen tyytyväinen työpaikkaani. Rikastumista tosin en ole ikinä edes ajatellut, se ei ole minun tavoitteeni.

Vierailija
11/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinkielessä ja vieraassa kielessä sain C:n.

Ilmeisesti sitten 4 E:n ja 2 C:n paperit on huonot.

Niillä en AMK:n pääsykokeisiin päässyt.

ap

Vierailija
12/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄKIN OLEN AMMATTI KOULUN KÄYNYT JA TIENAAN 100000 KUUKAUDESSA TOISIN KUIN YLIOPISTO PELLET. ETTÄ MIKÄ KANNATTAA JA MIKÄ EI.

Vierailija
13/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinkielessä ja vieraassa kielessä sain C:n. Ilmeisesti sitten 4 E:n ja 2 C:n paperit on huonot. Niillä en AMK:n pääsykokeisiin päässyt. ap

No on ne huonot, jos niillä ei pääse edes pääsykokeisiin.

Vierailija
14/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yäk, en koskisi

Vierailija
15/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarinoita on monia ja näkee mitä yrität sanoa ap.

Vierailija
16/16 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin äidinkielestä ja enkusta c:n, ruotsista ja reaalista b:n ja matikasta hylätyn. Eka yrittämällä sisään haluamaani alalle amkhon ja kahteen muuhunkin olisin päässyt pääsykokeisiin..

äidinkielessä ja vieraassa kielessä sain C:n.

Ilmeisesti sitten 4 E:n ja 2 C:n paperit on huonot.

Niillä en AMK:n pääsykokeisiin päässyt.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi