" Kestovaippavauvoista tulee vanhemmilleen LÄHEISEMPIÄ" Lääkäri sanoi
–?Silloin kuin vanhemmat käyttävät kestovaippaa, niin aletaan kiinnittää huomiota enemmän lapsen ruumiin toimintoihin. Voi tietyllä tavalla kiinnostua lapsesta enemmän, Kestovaippayhdistyksen helsinkiläinen varapuheenjohtaja Inka Venetvaara sanoo.
Lastenlääkäri Seppo Similä kirjoitti Kestovaippayhdistyksen lehdessä 2/2012, että kestovaippoja käyttävät lapset ovat vanhemmilleen läheisempiä kuin kertakäyttövaippojen käyttäjillä. Väitteensä Similä perustaa sille, että lapsi saa näin enemmän hoidollista aikaa.
Venetvaarasta tämä voi olla totta, sillä kontaktia lapseen tulee otettua enemmän kestovaipan vaihtotiheyden vuoksi.
Vertailukohtaa yhden lapsen äidillä, joka vaipoittanut lapsensa pelkillä kestovaipoilla, ei ole. Hän uskoo, että omaan lapseen tiukasti kiinni kasvaminen on paljolti kestovaippojen ansiota.
Venetvaarasta vaipanvaihdosta myös tulee näin luonnollinen asia, eikä se ällötä, sillä lapsen jätösten kanssa joutuu usein tekemisiin.
Kommentit (27)
kestovaippojen pesijät , käytättekö itse pestäviä kuukautissuojia, ja ehkä vielä kierrätettyjä. hyi ,kokeile ja puhu sitten vasta.
1980-luvulla kestovaipat olivat äärettömän harvinaisia ja näkeehän sen nyt näistä lapsisista, että eivät ole vanhemmilleen läheisiä. Kiintymyssuhdetta ei syntynyt ja omat vanhemmat nähdään lähinnä ilmaisena hoitoapuna.
minusta taas kontaktia niihin kestovaippoihin tulee otettua enemmän (pyykkiä, pyykkiä ja pyykkiä) ja vauvan kanssa vietetty aika jää vähemmälle =(
joten ei siihen yhteen vaippakoneelliseen päivässä nyt niin hurjasti aikaa mene.
kestovaippojen pesijät , käytättekö itse pestäviä kuukautissuojia, ja ehkä vielä kierrätettyjä. hyi ,kokeile ja puhu sitten vasta.
jos käyttäisin siteitä, käyttäisin kestositeitä, koska kertissiteistä tulee mulle ihottumaa alapäähän. Kyllä nyt coolmax tai fleece on paljon miellyttävämpi ihoa vasten kuin kertakäyttövaippa.
meillä kertikset mutta lapsi kotihoidossa, nukutaan perhepedissä ja saa edelleen rintaa halutessaan (ikä 20kk). Vaikea olis olla läheisempi :) Jos lapsi saa läheisyyttä ja hoivaa vain haisevan vaipan takia, aika surkea tilanne.
Ne ovat vain suoritteita.
mutta en ole niin läheinen vanhempieni kanssa kuin mitä itse olen lapseni kanssa. Itse käytin lapsellani kertiksiä.
juuri näin, se on mitä äidit tarvitsee, ei enää yhtään ylimääräistä kakkavaippa pesua.