Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tekisit tilanteessa "vauva tulossa eikä isää ole"?

Vierailija
12.05.2012 |

Tikussa kaksi viivaa lyhyen suhteen ehkäisyn toimimattomuudesta.

Lapsen isä ei halua olla millään tavalla mukana kuvioissa ja toivoisi etten paljastaisi hänen tietoja lapselle, mutta ei vaadi keskeytystäkään.

Nyt edessä hankala päätös, koska syy on kaikkein vähiten lapsen.

Olen itse yh, joten vauvalle olisi rakkauden täyteinen paikka ja turvattu tulevaisuus, mutta miten lapsi voisi kasvaa ilman tietoa oikeasta isästä? Miten voisin olla kertomatta tietoa, kun tiedän isän, mutta hän ei sitä halua kerrottavan.

Miten tekisit?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika näyttää - voi se tulevan isänkin mielipide muuttua vielä monen monta kertaa ennen kuin lapsi on maailmassa, ja varsinkin sen jälkeen.

Vierailija
2/8 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että isä muuttaa mielensä kun vauva syntyy.

Ja jos ei muuta, so what? Mun lapsen isä lähti kun lapsi oli 2kk eikä sen jälkeen ole näkynyt. lapsi, nyt 17-v ei ole perään kysellyt eikä kiinnosta koko ihminen. Kun on muuten hyvä pohja elämälle ja hyvä itsetunto, ei sitä yksi puuttuva isä heiluta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kantakoon vastuunsa. Lapsen isä on elatusvelvollinen, halusipa tai ei. Itsestään tosin on kiinni, haluaako tavata vai ei.

Vierailija
4/8 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..koska lapsi syntyi kännisen yhden yön jutun seurauksena. En muista miehestä muuta kuin etunimen ja oletetun iän enkä niiden perusteella ole "isää" lähtenyt etsimään. Lapsi on jo 8-vuotias eikä ole tästä biologisesta isästä sanallakaan kysynyt, koska elämässämme on hyvä miehen malli muutenkin. Mutta jos kysyy, minulle ei ole ongelma kertoa tilannetta ja antaa hänen etsiä isäänsä.

Vierailija
5/8 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessasi tekisin lapsen, en vaatisi isyyden tunnustamista mutta kertoisin lapselle isän nimen aikoinaan.

Kompromissi. Mistä sitä tietää mitä se isäkin asiasta ajattelee vaikka 15 v. kuluttua?

Vierailija
6/8 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, samaa mieltä olivat neuvolassa ettei lapsi vinoon kasva, vaikka ei isä osallistukaan arkeen. Eikä sitä koskaan tiedä, vaikka elämään astuisi joku, joka haluais ottaa isän roolin?

Sitä pohdin miten lapsi kokee sen, että sisaruksilla on isä, mutta hänellä ei.

Salaaminen on se mikä itseäni ahdistaa, mutta olisihan se mahdollista laittaa isän nimi papereihin ja lapsi voisi itse aikuisena etsiä halutessaan isänsä käsiin.

Vierailija
7/8 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa mies ainakin kertoo selvästi mielipiteensä ja halunsa. Olen sitä mieltä, ettei isyyteen voi pakottaa, siispä lastenvalvojalla kiellät isyyden tutkimisen. Näin ei tarvitse riidellä elatusmaksuista eikä tapaamisista, ja Kela maksaa elatusmaksun. Lapselle kerrot, että kaikilla on isä, mutta hänen isänsä ei ole omista syistään valmis isyyteen. Isän nimen voit kertoa, kun lapsi on tarpeeksi vanha, sopivaan ikään en ota kantaa. Toisaalta ainakin etunimen voi kertoa pienellekin, siis sinulla on isä ja hänen nimensä on...

Oletan, että tämä isä ei halua päästä nyppimään rusinoita pullasta, siten että käy tapailemassa joskus, ilman mitään sitoutumista.

Vierailija
8/8 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin jokainen aikuinen mies joka harrastaa seksiä, tietää mahdolliset seuraukset. Minusta sinun ei kannata alkaa vaatimaan mitään virallista isyydenselvitystä tai sellaista, mutta toki jos asia lasta myöhemmin askarruttaa niin saat kertoa lapselle isän nimen. Asiasta tulee aina puhua lapselle ikätasoisesti ja tietysti tehdä selväksi että se on ollut isän valinta ettei hän halua hoitaa tehtäviään, siihen ei lapsella ole osaa eikä arpaa. Minä uskon että lapselle ei tule mitään kynnyskysymystä siitä että isä ei halua häntä kasvattaa, jos et tee asiasta mitään maailman varjelluinta salaisuutta, vaan kun lapsi on tarpeeksi vanha ymmärtämään niin selität vaan että hänen isänsä nyt sitten halusi näin ja sinä halusit kunnioittaa hänen toivettaan, ja muilla sisaruksilla on eri tilanne koska heillä on eri isät. Kyllä lapsikin ymmärtää viimeistään vähän isompana.

En kuitenkaan kannata isän peittelyä vaikka isä sitä toivoisi, voihan hyvin olla ettei koko asia edes lasta kiinnosta mutta kuten otsikossa sanoin niin kyllä minusta lapsen oikeus tietää alkuperästään on suurempi kuin sen isän, mikä syy nyt sitten onkaan, olla kertomatta.

Onnea vauvasta! Turha miettiä tätä liikaa etukäteen koska mies voi hyvin muuttaa vielä mielensä, mutta pysy avoimena lapsen kanssa ja tee aina selväksi että nuo päätökset ovat aikuisten asioita joihin lapsi persoonana ei voi mitenkään olla osallinen. Keskity nyt parhaasi mukaan raskauteen ja iloitsemaan uudesta perheenjäsenestä. Tosi mukavaa että lapsella on sisaruksia kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän