Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten menee töistä itse irtisanoutuessa, millon saa työttömyysetuutta?

Vierailija
11.05.2012 |

Olen nyt äitiyslomalla, mutta minulle tarjottiin mahdollisuutta irtisanoutua ja saisin 8kk palkan. Sen verran olen selvittänyt, ettei tuo vaikuta äippärahaani eikä muihinkaan.

Nyt vaan mietin, että meneekö se niin, että minun oletetaan elävän noilla rahoilla 8kk ja sitten vasta olen oikeutettu työttömyysetuuksiin vai miten se menee? Oiskohan siitä jollain täällä tietoa? Sain tähän kyllä vastauksen, mutten ole varma ymmärsinkö oikein...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkaa ja työttömyysetuutta samanaikaisesti ja lisäksi todennäköisesti saat karenssin päälle, kun itse irtisanoudut.

Mutta menet heti ilmoittautumaan te-toimistoon joka tapauksessa kun olet irtisanoutunut.

Vierailija
2/12 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt äitiyslomalla ja sen jälkeen sitten vielä vanhempainvapaalla.

ap

palkkaa ja työttömyysetuutta samanaikaisesti ja lisäksi todennäköisesti saat karenssin päälle, kun itse irtisanoudut.

Mutta menet heti ilmoittautumaan te-toimistoon joka tapauksessa kun olet irtisanoutunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti työtön saa työttömyyspäivärahaa. Ei siihen vanhoja tuloja katsota.

Karenssista en tiedä kun tuo vanhempainvapaa on tuossa välissä.

Vierailija
4/12 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyisit asiaa Kelasta tai ammattiliittosi työttömyyskassasta.

Vierailija
5/12 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sekin vielä moneen kertaan!

Tuo irtisanomispaketti jaksotetaan ja se aika voi olla pitempikin kuin 8 kk. Se aika lasketaan työsuhteen loppumisesta. Sinä aikana ei voi saada työttömyysetuutta. Mielestäni se aika kuitenkin kuluu vanhempainvapaankin aikana.

Onko tosiaan niin, ettei se vaikuta äitiyspäivärahaan? Yleensä tällaiset vaikuttavat aivan kaikkeen ja joka asia pitää varmistaa sataan kertaan ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Sinun kannattaa myös työkkäristä selvittää milloin sinun on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi. Luultavasti sitten kun vanhempainvapaasi loppuu, koska et voi olla samaan aikaan vanhempainvapaalla ja työttömänä.

Vierailija
6/12 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin siinä on omavastuuaika ja tämän jälkeen koko perheen tulot vaikuttaa työttömyysetuuden saamiseen. Riippuu paljonko saat sitä palkkaa 8 kk:lta. Jos tulot ylittää kk 560 euroa (muistaakseni) niin et saa täyttä työttömyysetuutta.

Vierailija
7/12 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin siinä on omavastuuaika ja tämän jälkeen koko perheen tulot vaikuttaa työttömyysetuuden saamiseen. Riippuu paljonko saat sitä palkkaa 8 kk:lta. Jos tulot ylittää kk 560 euroa (muistaakseni) niin et saa täyttä työttömyysetuutta.

Ja tämä siis Kelan työttömyysetuudessa. En tiedä miten muualla.

Vierailija
8/12 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti työtön saa työttömyyspäivärahaa. Ei siihen vanhoja tuloja katsota.

Saa vasta sitten kun paketin (tässä tapauksessa 8 kk) aika on kulunut. Kertaluontoinen korvaus työsuhteen loppuessa jaetaan sellaiselle ajalle, jota sen määrä vastaa (lasketaan ennen irtisanoutumista olleesta palkasta). Sinä aikana ei saa mitään työttömyyskorvauksia.

Vierailija
9/12 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aika tosiaan lähtee luoksemaan siitä, kun työsuhde on irtisanomisajan jälkeen päättynyt. Omalla pyynnöllä saa 3kk karenssin, mutta se kuluu vanhenpainvapaan aikana (eli lasketaan 3kk irtisanomispäivästä eteenpäin).

Se jaksotusaika voi olla pidempikin kuin 8kk riippuen miten lomat yms sinulle maksetaan. Jos siis lomat maksetaan rahana niin sekin aika jaksotetaan...oletan siis, että sinulla on oikeus ansiosidonnaiseen....

Työttömäksi työnhakijaksi "pääsee" vasta, kun palkanmaksu ts. jaksotus päättyy, mutta vanhempainvapaan jälkeen voi käydä jo valmiiksi ilmoittautumassa Te-toimistossa. Olet sitten vain "työssä" oleva hakija niin kauan.

Varmista nyt vielä uudestaan ettei maksettu palkka tosiaan vaikuta vanhempainrahaan, kun käsittääkseni kaikki tulot (Palkat, palkkiot) vaikuttaa eli siinä tapauksessa saisit vain minimipäivärahan.

Eli kehoitan tarkistamaan sekä Kelasta että liitosta kaiken ja pyydä vastaukset kirjallisena!

Vierailija
10/12 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa et palkan lisäksi saa, mutta mahdollinen karenssi kuluu sinä aikana kun olet palkan turvin kotona ja muka haet samalla töitä.

Toki jos työllistyä haluat, kannattaa niitä töitä ihan oikeasti hakea.

Ja jos et laita lastasi kunnalliseen päivähoitoon, voit saada vielä kotihoidontuenkin.

Eli karenssisi kuluu kotona ollessa, tulona sulla on palkka.

Vierailija
11/12 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta sitten kun se loppuu.

Työttömyysetuutta ei saa senttiäkään, jos on irtisanomispaketin jaksotus menossa ja se jaksotus alkaa kun työsuhde loppuu. Jaksotuksen pituus täytyy selvittää siltä taholta, joka työttömyysetuuden maksaisi.

Vierailija
12/12 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo irtisanomispaketti vaikuta äitiyspäivärahaan eikä vanhempainrahaan ym. Asumistukeen kuulemma saattaisi vaikuttaa, mutta sitä emme muutenkaan saa.

ap

ja sekin vielä moneen kertaan!

Tuo irtisanomispaketti jaksotetaan ja se aika voi olla pitempikin kuin 8 kk. Se aika lasketaan työsuhteen loppumisesta. Sinä aikana ei voi saada työttömyysetuutta. Mielestäni se aika kuitenkin kuluu vanhempainvapaankin aikana.

Onko tosiaan niin, ettei se vaikuta äitiyspäivärahaan? Yleensä tällaiset vaikuttavat aivan kaikkeen ja joka asia pitää varmistaa sataan kertaan ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Sinun kannattaa myös työkkäristä selvittää milloin sinun on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi. Luultavasti sitten kun vanhempainvapaasi loppuu, koska et voi olla samaan aikaan vanhempainvapaalla ja työttömänä.