Nuorten työttömyydestä A-Studiossa eilen.
Sai minut hakemaan (lisää) töitä. Toisaalta myös tuntemaan itseni luuseriksi. Ajatus, että kuka tahansa kynnelle kykenevä saisi töitä ja arvoista tai ihmisten erilaisuudesta viis, on jotenkin sivistysvaltion vastainen.
Itsekään en kykene esim. puhelinmarkkinointiin. Nuorempana kokeilin ja pää ei vaan kestänyt. Ei sitä tuputtamista ja myymistä, eikä pomon hiostusta niskassa jos myynnit eivät täyty. Silloin päätin että siinä yksi työ, johon en suostu enää koskaan.
Nyt olen ns. paskaduunissa, joka ei minua elätä. Minulla on kaksi työpaikkaa ja hain kolmatta, opiskelen samalla ja voimat ovat loppu. En ole hetkeäkään elämässäni levännyt laakereillani, koulumenestys on ollut hyvää ja opiskelupaikan olen saanut vaivatta.
Ei se elämä aina mene niin kuin toivoisi. Tuntuu masentavalta, jos joku ajattelee minusta että olen laiska verorahojen tuhlaaja (tosin tälläkään hetkellä en saa penniäkään, enemmän tienaisin kun heittäytyisin yhteiskunnan varaan) vaikka kaikkeni teen selviytyäkseni. Ei tässä maassa työntekoakaan juuri tueta. Mutta hyvähän se on huudella.
http://areena-beta.yle.fi/ng/areena/tv/1514282
Kommentit (25)
Vaikka olinkin tiedostava lukion jälkeisiin opintoihin hakeutuessani, miten olisin voinut tietää mitkä ovat työmarkkinat 5-10 vuoden kuluttua?
Hienosti kyllä puhutaan siitä miten porukka eläköityy ja nuoret haetaan melkein kotiovelta töihin, mutta johan se nyt nähdään että ei ne työpaikat välttämättä lisäänny tai pysy edes niille nuorille auki. "Luonnollisen poistuman" kautta katoavat työpaikat häviävät lopullisesti kun pienempi porukka ihmisiä valjastetaan tekemään ne duunit.
Ärsyttää vaan kun tuupataan koko elinkeinorakenteellinen ja koulutuspoliittinen sekä asenteellinen ongelma niiden nuorten harteille, ketkä yrittävät jotenkin selvitä tuosta suosta.
Omatkin vanhempani sanoivat aina vaan että opiskele mitä opiskelet, töitä tekevälle löytyy jne. Kumpikaan heistä ei ollut opiskellut mitään eivätkö ole päivääkään olleet työttömänä joten perspektiivi on kovin erilainen.
Aikuisten (poliitikkojen) pitäisi nyt luoda niitä työpaikkoja, että työhaluiset pääsisivät töihin.
Ensikosketukseni työkkäriin oli kun olin muutamia kuukausia ennen opiskelujen alkamista "työtön" ja mielenkiinnosta ilmottauduin kortistoon, että täti siellä katsoi vaan kylmästi mol.fi:stä että täällähän on 300 työpaikkaa auki, siitä valitsemaan. Kyllä se sitten ehkä tajusi kun avauduin että niin mites yo-pohjalta lähdetään katsastamaan autoja, terveyskeskukseen lääkäriksi tai rakentamaan taloja.
Samaa olisi voinut suositella eilisen ohjelman vieraille. Kuinka moneen duuniin heillä riittäisi osaaminen ylikoulutetussa Suomen maassa.
ei vaan innoissaan kouluttaa kaikkia mahdollisimman korkealle, vaan täsmäkouluttaa sellaisiin hommiin joissa on töitä. Mitä helvettiä tehdääm maailman korkeimmin koulutetuille työttömille?
Edes pikkupaikkakunnilla.