Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuorten työttömyydestä A-Studiossa eilen.

Vierailija
11.05.2012 |

Sai minut hakemaan (lisää) töitä. Toisaalta myös tuntemaan itseni luuseriksi. Ajatus, että kuka tahansa kynnelle kykenevä saisi töitä ja arvoista tai ihmisten erilaisuudesta viis, on jotenkin sivistysvaltion vastainen.

Itsekään en kykene esim. puhelinmarkkinointiin. Nuorempana kokeilin ja pää ei vaan kestänyt. Ei sitä tuputtamista ja myymistä, eikä pomon hiostusta niskassa jos myynnit eivät täyty. Silloin päätin että siinä yksi työ, johon en suostu enää koskaan.

Nyt olen ns. paskaduunissa, joka ei minua elätä. Minulla on kaksi työpaikkaa ja hain kolmatta, opiskelen samalla ja voimat ovat loppu. En ole hetkeäkään elämässäni levännyt laakereillani, koulumenestys on ollut hyvää ja opiskelupaikan olen saanut vaivatta.

Ei se elämä aina mene niin kuin toivoisi. Tuntuu masentavalta, jos joku ajattelee minusta että olen laiska verorahojen tuhlaaja (tosin tälläkään hetkellä en saa penniäkään, enemmän tienaisin kun heittäytyisin yhteiskunnan varaan) vaikka kaikkeni teen selviytyäkseni. Ei tässä maassa työntekoakaan juuri tueta. Mutta hyvähän se on huudella.

http://areena-beta.yle.fi/ng/areena/tv/1514282

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkään ei usein kerrota, että koulutuspaikat ja todelliset työpaikat ovat eri paikkakunnilla. On iso juttu rakentaa elämänsä esimerkiksi Ouluun, jossa puolisollakin on työpaikka, ja huomata sitten vasta valmistumisen jälkeen, että kaikki yliopiston ja amkin ulkopuoliset työtehtävät ovat Helsingissä ja Turussa.

jokainen normaalilla älykkyysosamäärällä varustettu ihminen tajuaa tämän ihan kertomattakin.

Enkä mä tajua sitäkään, miksi kenellekään pitäisi taata työpaikka opiskelun jälkeen täysin riippumatta siitä, mitä he itse tekevät? Eihän siinä mitään järkeä ole. Kyllä joku vastuu pitää itsekin ottaa.

Ei tiedä monikaan alle 20-vuotias. Opinto-ohjausta olisi syytä tehostaa kouluissa, nythän se on jämähomma vaikka todellisuudessa paljon tärkeämpi nuorten tulevaisuuden kannalta kuin joku kuvaaamataidon tai lyhyen ranskan opettaja.

On realistista kuvaa paikkakuntien elinkeinorakenteesta. Osa saattaa kuvitella, että asiat kyllä järjestyvät työn osalta melkein itsestään kun ainakin omien vanhempieni ikäpolvessa ei juurikaan ollut sellaisia jotka eivät olisi asiallista työtä löytäneet pikkupaikkakunnalta.

Nykyään työttömyyttä omalta osaltaan lisää vielä pientilojen lakkauttaminen ja elinkeinorakenteen muuttuminen maaseudulla. Pientilan pitäminen ei ole enää juurikaan kannattavaa ja nykyään yhteen kylään mahtuu vain pari suurta tilaa.

Iso osa perheistä minunkin lapsuudessani sai elantonsa maanviljelystä ja juuri pientilan pitämisestä. Nykyään pienen tilan pitäminen ei ole kannattavaa, joten näiden viljelijöiden lapset joutuvat hakeutumaan muille aloille tai jäävät työttömiksi.

Kaikki eivät voi olla suurtilallisia.

jos joku, niin nimenomaan nämä ovat kasvaneet siitä tiedosta, imeneet sen jo äidinmaidossaan.

Edes pikkupaikkakunnilla.

Vierailija
22/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olinkin tiedostava lukion jälkeisiin opintoihin hakeutuessani, miten olisin voinut tietää mitkä ovat työmarkkinat 5-10 vuoden kuluttua?

Hienosti kyllä puhutaan siitä miten porukka eläköityy ja nuoret haetaan melkein kotiovelta töihin, mutta johan se nyt nähdään että ei ne työpaikat välttämättä lisäänny tai pysy edes niille nuorille auki. "Luonnollisen poistuman" kautta katoavat työpaikat häviävät lopullisesti kun pienempi porukka ihmisiä valjastetaan tekemään ne duunit.

Ärsyttää vaan kun tuupataan koko elinkeinorakenteellinen ja koulutuspoliittinen sekä asenteellinen ongelma niiden nuorten harteille, ketkä yrittävät jotenkin selvitä tuosta suosta.

Omatkin vanhempani sanoivat aina vaan että opiskele mitä opiskelet, töitä tekevälle löytyy jne. Kumpikaan heistä ei ollut opiskellut mitään eivätkö ole päivääkään olleet työttömänä joten perspektiivi on kovin erilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten (poliitikkojen) pitäisi nyt luoda niitä työpaikkoja, että työhaluiset pääsisivät töihin.

Vierailija
24/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikosketukseni työkkäriin oli kun olin muutamia kuukausia ennen opiskelujen alkamista "työtön" ja mielenkiinnosta ilmottauduin kortistoon, että täti siellä katsoi vaan kylmästi mol.fi:stä että täällähän on 300 työpaikkaa auki, siitä valitsemaan. Kyllä se sitten ehkä tajusi kun avauduin että niin mites yo-pohjalta lähdetään katsastamaan autoja, terveyskeskukseen lääkäriksi tai rakentamaan taloja.

Samaa olisi voinut suositella eilisen ohjelman vieraille. Kuinka moneen duuniin heillä riittäisi osaaminen ylikoulutetussa Suomen maassa.

Vierailija
25/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaan innoissaan kouluttaa kaikkia mahdollisimman korkealle, vaan täsmäkouluttaa sellaisiin hommiin joissa on töitä. Mitä helvettiä tehdääm maailman korkeimmin koulutetuille työttömille?