Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuorten työttömyydestä A-Studiossa eilen.

Vierailija
11.05.2012 |

Sai minut hakemaan (lisää) töitä. Toisaalta myös tuntemaan itseni luuseriksi. Ajatus, että kuka tahansa kynnelle kykenevä saisi töitä ja arvoista tai ihmisten erilaisuudesta viis, on jotenkin sivistysvaltion vastainen.

Itsekään en kykene esim. puhelinmarkkinointiin. Nuorempana kokeilin ja pää ei vaan kestänyt. Ei sitä tuputtamista ja myymistä, eikä pomon hiostusta niskassa jos myynnit eivät täyty. Silloin päätin että siinä yksi työ, johon en suostu enää koskaan.

Nyt olen ns. paskaduunissa, joka ei minua elätä. Minulla on kaksi työpaikkaa ja hain kolmatta, opiskelen samalla ja voimat ovat loppu. En ole hetkeäkään elämässäni levännyt laakereillani, koulumenestys on ollut hyvää ja opiskelupaikan olen saanut vaivatta.

Ei se elämä aina mene niin kuin toivoisi. Tuntuu masentavalta, jos joku ajattelee minusta että olen laiska verorahojen tuhlaaja (tosin tälläkään hetkellä en saa penniäkään, enemmän tienaisin kun heittäytyisin yhteiskunnan varaan) vaikka kaikkeni teen selviytyäkseni. Ei tässä maassa työntekoakaan juuri tueta. Mutta hyvähän se on huudella.

http://areena-beta.yle.fi/ng/areena/tv/1514282

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskity siihen opiskeluun ja joko pihistä niin että tulet toimeen opintotuella tai ota opintolaina. Onhan opiskelu riskisijoitus, mutta se on kuitenkin sijoitus, toisin kuin tuo sun nykyinen pelkästään kaikkia resursseja kuluttva systeemisi.

Vierailija
2/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liian huonokuntoinen työelämään mutta liian hyväkuntoinen kuntoutustuelle. Väliinputoaja, siis. Käyn viikottain terapiaryhmässä ja lisäksi tapaan kahta eri psykiatria kuukausittain, eli mielestäni tässä olisi perusteet kuntoutustuelle, vaan ei: ensin pitää olla vuosi(!) sairaslomalla, jotta voisi edes keskustella oikeudesta kuntoutustukeen. Nyt saan työmarkkinatukea, vaikka en ole työmarkkinoiden käytettävissä. Nurinkurista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liian huonokuntoinen työelämään.

Vierailija
4/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi sairastan persoonallisuushäiriötä, ahdistuneisuushäiriötä ja dissosiaatiohäiriötä. Arki on aika raskasta.

3

Vierailija
5/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoria ja ei-niin-nuoria, jotka ei näytä ikinä pääsevän työelämään kiinni, vaikka ovat tehneet kaiken "oikein"; on opiskeltu, rahotiettu opiskelut itse, on oltu ulkomailla hakemassa kielitaitoa, on tehty omaa alaa tukevaa vapaaehtoistyötä jne. Työmarkkinat vaan on sellaiset, etteivät ne vedä ja nekin vähät paikat menevät suhteilla.

Minun mielestäni nuoria huijataan häikäilemättömästi valitsemaan aloja, jotka eivät työllistä, vain siksi että kunnat saisivat pitää suojatyöpaikkansa, joita koulujen ylläpito luo.

On nuoren ihmisen hyväksikäyttöä uhrata hänen tulevaisuutensa uskottelemalla, että töitä riittää jos vaan yrittää tarpeeksi. Sitäkään ei usein kerrota, että koulutuspaikat ja todelliset työpaikat ovat eri paikkakunnilla. On iso juttu rakentaa elämänsä esimerkiksi Ouluun, jossa puolisollakin on työpaikka, ja huomata sitten vasta valmistumisen jälkeen, että kaikki yliopiston ja amkin ulkopuoliset työtehtävät ovat Helsingissä ja Turussa.

Nuoria on ihan turha syyllistää siitä, että koulutsjärjestelmästä on tullut itseään ruokkiva ja ylläpitävä järjestelmä, jolle opiskelijat ovat pelkkää polttoainetta ja joka ei enää ole perusteltavissa nykyisessä muodossaan.

Vierailija
6/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkään ei usein kerrota, että koulutuspaikat ja todelliset työpaikat ovat eri paikkakunnilla. On iso juttu rakentaa elämänsä esimerkiksi Ouluun, jossa puolisollakin on työpaikka, ja huomata sitten vasta valmistumisen jälkeen, että kaikki yliopiston ja amkin ulkopuoliset työtehtävät ovat Helsingissä ja Turussa.

jokainen normaalilla älykkyysosamäärällä varustettu ihminen tajuaa tämän ihan kertomattakin.

Enkä mä tajua sitäkään, miksi kenellekään pitäisi taata työpaikka opiskelun jälkeen täysin riippumatta siitä, mitä he itse tekevät? Eihän siinä mitään järkeä ole. Kyllä joku vastuu pitää itsekin ottaa.

Vierailija
7/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoria ja ei-niin-nuoria, jotka ei näytä ikinä pääsevän työelämään kiinni, vaikka ovat tehneet kaiken "oikein"; on opiskeltu, rahotiettu opiskelut itse, on oltu ulkomailla hakemassa kielitaitoa, on tehty omaa alaa tukevaa vapaaehtoistyötä jne. Työmarkkinat vaan on sellaiset, etteivät ne vedä ja nekin vähät paikat menevät suhteilla.

Minun mielestäni nuoria huijataan häikäilemättömästi valitsemaan aloja, jotka eivät työllistä, vain siksi että kunnat saisivat pitää suojatyöpaikkansa, joita koulujen ylläpito luo.

On nuoren ihmisen hyväksikäyttöä uhrata hänen tulevaisuutensa uskottelemalla, että töitä riittää jos vaan yrittää tarpeeksi. Sitäkään ei usein kerrota, että koulutuspaikat ja todelliset työpaikat ovat eri paikkakunnilla. On iso juttu rakentaa elämänsä esimerkiksi Ouluun, jossa puolisollakin on työpaikka, ja huomata sitten vasta valmistumisen jälkeen, että kaikki yliopiston ja amkin ulkopuoliset työtehtävät ovat Helsingissä ja Turussa.

Nuoria on ihan turha syyllistää siitä, että koulutsjärjestelmästä on tullut itseään ruokkiva ja ylläpitävä järjestelmä, jolle opiskelijat ovat pelkkää polttoainetta ja joka ei enää ole perusteltavissa nykyisessä muodossaan.

ei kai niitä työpaikkoja ilmesty sen enempää, vaikka muutamat amk:t ja yliopistot lakkautettaisiin ja kaikki opiskelisivat joko lääkäriksi tai putkimieheksi.

Vierailija
8/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni opiskelee jotain helvetin media-aloja ja muuta paskaa ja pitää oikeita töitä paskatöinä. Putkityöt, sähkötyöt, rakennustyöt. Ihan oikeita töitä joudutaan tuomaan tekeen Virolaisia kun täällä nuoret on tollasia rastapellejä jotka opiskelee jotain media alaa tms

Vierailija
9/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on ihan totuus koko asiasta. Lukemattomat ammattikorkeakoulut suoltavat valmistuneita opiskelijoita muotialoille, joilla ei ole työtä puolellekaan. Sitten joudutaan koulutusta vastaamattomiin hommiin. Yliopistoissakin on humpuukialoja, joissa sisäänpääsymäärät pitäisi olla todella pieniä ja opetus keskittää korkeintaan kahteen kaupunkiin tai pelkästään Helsinkiin sillä työtä ko. aloilla ei oikeasti ole Suomessa. Ei ole kunnollista tutkimustakaan Helsingin ulkopuolella (Minun mielestäni ei kyllä ole Helsingissäkään). Sieltäkin sitten mennään eri aloille työhön mihin satutaan pääsemään.

Vierailija
10/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni opiskelee jotain helvetin media-aloja ja muuta paskaa ja pitää oikeita töitä paskatöinä. Putkityöt, sähkötyöt, rakennustyöt. Ihan oikeita töitä joudutaan tuomaan tekeen Virolaisia kun täällä nuoret on tollasia rastapellejä jotka opiskelee jotain media alaa tms

vaan siksi, että niille ei tarvi maksaa kuin puolet palkasta verollisena ja työsuojelumääräyksistä ne ei ole edes kuulleet. Kun ne sit putoaa työmaalla nn:stä kerroksesta ilman turvavaljaita, voidaan aina sanoa, ettei tuo ollut meillä edes töissä, mitä lienee aliurakoitsijan aliurakoitsijan aliurakoitsijan ketjutuksen harmaata ylijäämää.

Vierailija
11/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy haluttomuuteen työskennellä rakennusalalla ei johdu nuorista itsestään. Tiedän monta pikkupaikkakunnalta valmistunutta, jotka ovat muuttaneet Pk seudulle etsimään rakennusalan hommia. Työtä ei ole, koska alipalkatut ulkomaalaiset tekevät ne. Jos sattuu jotain saamaan niin palkkaus ei sitten olekaan Suomen standardia tai rakennuksilla muuten kierretään määräyksiä/käytetään huonoja työkaluja. Rakennusalalta valmistutaan nykyään usein työttömäksi myöskin...

Miksi ne rakennusfirmat suomalaista kallista työntekijää palkkaisivat kun itä-euroopasta saa suhareita melkein ilmaiseksi. Tosin työn jälkikin sitten saattaa olla sen mukaista...

Vierailija
12/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksatyöt ovat hyvin suosittuja, itsekin tunnen kolme parikymppistä jotka ovat alalla töissä ja yksi on perustamassa toiminimeä alalle.

Jutut nuorten haaveista olla julkkiksia jne. ovat täyttä aliarviointia ja PASKAA, ei yli 17-vuotiaista kukaan sellaisesta oikeasti haaveile. Tämä sukupolvi on eettisempi, pohdiskelevampi jne. kuin aiemmat ja juuri siksi en voi uskoa miten moni pureksimatta nielee nuo väitteet "ei se mee töihin kun se haluaa olla supermalli"! Kyllä tässä on nyt ihan muuta taustalla.

Vierailija
13/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutut nuorten haaveista olla julkkiksia jne. ovat täyttä aliarviointia ja PASKAA, ei yli 17-vuotiaista kukaan sellaisesta oikeasti haaveile. Tämä sukupolvi on eettisempi, pohdiskelevampi jne. kuin aiemmat ja juuri siksi en voi uskoa miten moni pureksimatta nielee nuo väitteet "ei se mee töihin kun se haluaa olla supermalli"! Kyllä tässä on nyt ihan muuta taustalla.

Juu, ei ainakaan mun (ikää 20) lähipiirissä ole viimeiseen n.5 vuoteen kellään ollut sellaisia haaveita, että "musta tulee julkkis/laulaja/näyttelijä/joku muu humpuukitaiteilija."

Pätkässä hetken näytteillä ollut nuorten työpajassa(?) oleva neiti taitaa olla poikkeustapaus, eiks se sanonut että unelma-ammatti olisi olla kuuluisa tai jotan sensuuntaista?

Vierailija
14/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin kaikkea on "tehostettu". Nykyään tarvitaan konttoreissakin vähemmän työvoimaa kun on ohjelmistot, tulostimet ja tietokoneet. Muutenkin ollaan siirrytty itsepalveluun ja internet palveluihin, jotka vähentävät asiakasneuvojien tarvetta. Pankkeja ja lukuisia kauppoja maaseudulta on lakkautettu. Ennen oli jokaisessa kylässä jos jonkinlaista palvelua, jotka työllistivät paikallisia. Nyt ei enää tahdo olla missään paitsi suurissa kasvukeskuksissa ja isoimmissa kylissä. Samoin teollisuustyöt ovat vähentyneet ja tehtaita on lakkautettu.

Rakennus- ja muilla aloillakaan ei ole työtä enää kuten ennen... ja jos on niin ulkomaalainen halpatyövoima on sitten valjastettu tekemään ne sellaisilla ehdoilla, joilla suomessa pysyvästi asuva ei elä.

Vierailija
15/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hänkin teki kuitenkin työtä, jolla pystynee elättämään itsensä jossain vaiheessa kuitenkin (käsityöt).

Koko ohjelma oli surullinen, koska monikaan ei tajunnut mistä nuorisotyöttömyydessä on kyse. Nähdään nuoret B-luokan kansalaisina ja sellaisiahan heistä tulee, jos kuningasidea alennetusta palkasta menee läpi. Miten voi 2000-luvulla, tasa-arvoisessa demokratiassa joku edes harkita että pistetään yksi ikäuokka samoihin töihin kuin muutkin mutta paskemmalla palkalla?? Miten käy perheen perustamisen, yhteiskuntarauhan, nyt jo kapinoivien syrjäytyneiden? Ihan uskomatonta touhua!

Moni työttömistä parikymppisistä on sitä sukupolvea, joka on kokenut lapsena laman ja nähnyt miten työnteko ei kannata: kaikki on mennyt alta, perhe on hajonnut jne. ja vanhemmat ovat saaneet raadannastaan palkaksi vain sairauksia ja pahan mielen. Siihen päälle sosiaaliset ongelmat ym. niin voisi löytyä vähän jo syytä nuorten asenteisiin.

Vierailija
16/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkään ei usein kerrota, että koulutuspaikat ja todelliset työpaikat ovat eri paikkakunnilla. On iso juttu rakentaa elämänsä esimerkiksi Ouluun, jossa puolisollakin on työpaikka, ja huomata sitten vasta valmistumisen jälkeen, että kaikki yliopiston ja amkin ulkopuoliset työtehtävät ovat Helsingissä ja Turussa.

jokainen normaalilla älykkyysosamäärällä varustettu ihminen tajuaa tämän ihan kertomattakin.

Enkä mä tajua sitäkään, miksi kenellekään pitäisi taata työpaikka opiskelun jälkeen täysin riippumatta siitä, mitä he itse tekevät? Eihän siinä mitään järkeä ole. Kyllä joku vastuu pitää itsekin ottaa.

Ei tiedä monikaan alle 20-vuotias. Opinto-ohjausta olisi syytä tehostaa kouluissa, nythän se on jämähomma vaikka todellisuudessa paljon tärkeämpi nuorten tulevaisuuden kannalta kuin joku kuvaaamataidon tai lyhyen ranskan opettaja.

Vierailija
17/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon olen kuullut heidän ammattitaidostaan moitteita, että...moni nuori ei koe saaneensa oposta mitään apua, enkä saanut muuten minäkään. Olisin itsekin voinut valita satunnaisen alan, joka sivusi kiinnostuksenkohdettani.

Vierailija
18/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedä monikaan alle 20-vuotias. Opinto-ohjausta olisi syytä tehostaa kouluissa, nythän se on jämähomma vaikka todellisuudessa paljon tärkeämpi nuorten tulevaisuuden kannalta kuin joku kuvaaamataidon tai lyhyen ranskan opettaja.

On realistista kuvaa paikkakuntien elinkeinorakenteesta. Osa saattaa kuvitella, että asiat kyllä järjestyvät työn osalta melkein itsestään kun ainakin omien vanhempieni ikäpolvessa ei juurikaan ollut sellaisia jotka eivät olisi asiallista työtä löytäneet pikkupaikkakunnalta.

Nykyään työttömyyttä omalta osaltaan lisää vielä pientilojen lakkauttaminen ja elinkeinorakenteen muuttuminen maaseudulla. Pientilan pitäminen ei ole enää juurikaan kannattavaa ja nykyään yhteen kylään mahtuu vain pari suurta tilaa.

Iso osa perheistä minunkin lapsuudessani sai elantonsa maanviljelystä ja juuri pientilan pitämisestä. Nykyään pienen tilan pitäminen ei ole kannattavaa, joten näiden viljelijöiden lapset joutuvat hakeutumaan muille aloille tai jäävät työttömiksi.

Kaikki eivät voi olla suurtilallisia.

Vierailija
19/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On realistista kuvaa paikkakuntien elinkeinorakenteesta. Osa saattaa kuvitella, että asiat kyllä järjestyvät työn osalta melkein itsestään kun ainakin omien vanhempieni ikäpolvessa ei juurikaan ollut sellaisia jotka eivät olisi asiallista työtä löytäneet pikkupaikkakunnalta.

Nykyään työttömyyttä omalta osaltaan lisää vielä pientilojen lakkauttaminen ja elinkeinorakenteen muuttuminen maaseudulla. Pientilan pitäminen ei ole enää juurikaan kannattavaa ja nykyään yhteen kylään mahtuu vain pari suurta tilaa.

Iso osa perheistä minunkin lapsuudessani sai elantonsa maanviljelystä ja juuri pientilan pitämisestä. Nykyään pienen tilan pitäminen ei ole kannattavaa, joten näiden viljelijöiden lapset joutuvat hakeutumaan muille aloille tai jäävät työttömiksi.

Kaikki eivät voi olla suurtilallisia.

jos joku, niin nimenomaan nämä ovat kasvaneet siitä tiedosta, imeneet sen jo äidinmaidossaan.

Vierailija
20/25 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseutu on kuihtunut (kuihdutettu) ja suurin osa palveluista lopetettu.

Pienmaanviljelijät eivät enää pärjää. Tämäkin on ihan valtion poliittinen valinta.

Sitten ihmetellään kun ihmisille ei ole työtä ja kun kaikkialta Suomesta tullaan PK-seudulle tappelemaan työpaikoista.