***MARRASKUISET pinoon***
Onkohan meitä täällä ? No, höpisen sitten itekseni =). Nyt alkaa elämä voittamaan. Sairastuin siis flunssaan (niin ensin luulin) 12 päivää sitten eli 4 päivää ennen tytön syntymää. Yskä paheni pahenemistaan ja samalla tämän mamman vointi meni todella huonoksi ja maitokin loppui ennen kuin oli alkanutkaan.
Perjantaina kävi terkka kotona ja sanoi että voi voi, pitää odottaa maanantaille. Itkeskellen selvisin sunnuntaihin ja sitten sanoin miehelle että lähden koittaa josko saisin itteni kuljetettuu lähimpään päivystykseen, joka on 30 km:n päässä. Joten kuten selvisin, olihan kuumetta ollut lauantainakin lähes 40 astetta. Sielläkin päivystyksessä tivasin että jos ottaisivat CRP:n ja nihkeästi sitten lähtivät ottamaan kun luulivat että ei siinä mitään ole, mutta mutta..... CRP 148 !!! Lääkäräri passitti keuhkokuviin ja oikealla puolella paha KEUHKOKUUME =(. Sain hevoskuurin antibioottia, V-pen mega 4 tbl/vrk:ssa 10 päivää, ylihuomenna CRP-kontrolli ja 2 viikon päästä uudet keuhkokuvat....
Ei siis kovin ruusuista ole ollut meidän elämä viimeiseen pariin viikkoon. Vauva on onneksi todella rauhallinen ja vähäitkuinen ja syö hyvin pullostakin, mistä en kärsi tunnontuskia. Ei siinä kuumeessa ja jumalattomassa röhässä tullut mielenviereenkään istuskella syöttää vauvaa saatikka edes pitkällään olisi moinen onnistunut.
Viime yö meni jo paremmin ja ehkäpä elämä alkaa voittamaan. Tyttö oli perjantain tarkastuksessa 3100 g, alimmillaan paino käväs 3080 g:ssa ja lähtöpaino oli sen 3170 g.
Ois muuten kiva tehdä meidänkin sellanen kasvuseurantajuttu mikä Lokalahjoilla, ootteko huomanneet ? Siihen laitettas miten nää meidän rakkaat kasvavat. Vaiko löytyykö kannatusta ?
Ja kun jaksatte niin tulkaas kertoilee kuulumisia, ja miten vauvat voi ja kuinka itse olette" toipuneet" .
Hyvää alkavaa ensimmäistä adventtiviikkoa
Rapuäiti ja neiti-Töppönen 1 viikkoa.
Kommentit (22)
kuulostaa tosi kivalta idealta...minä ainaskin kannatan.
Minäkin joudun antamaan pullosta lisä maitoa kun itseltäni ei tule enään kunnolla maitoa.Mistä lie johtuunee.No enpä minäkään koe siitä huonoa omaatuntoa:)Esikko kasvoi ja kehittyi pelkällä korvikkeella ja hyvin on neiti kasvanut:)
mut kirjoitelkaahan muutkin kuulumisianne:)
Voisin mäkin nyt kirjoitella kun kolmen viikon istumakiellon jälkeen voi vähitellen jo jotenkin istua, ei kyllä vielä liian kauaa... Vauva syntyi imukupilla ja siinä sitte tuli ilkeitä repeämiä.. No alkaa elämä voittaa niidenkin suhteen, pikkuhiljaa kylläkin..
Pojan mitat oli syntyessään 3565g ja pituutta 52,5cm josta oltiin kuhmu vähennetty. Sairaalassa paino tippui 3280g ja sit annettiin lisää maitoa ja käytiin paino seurannassa. Sairaalassa ei oltu kuitenkaan kun kaksi vrk, mikä oli tosi positiivista, kotona toipuu paljon paremmin!! Ollaan annettu vieläkin silloin tällöin lisämaitoa, enkä kärsi tunnontuskia mäkään. Nyt on paino lähteny ihan hyvin nousuun ja viime viikolla oli jo 3950g, pituuttakin tullu sentti lisää. Kyllä se kasvaa niin nopeasti, oi voi :)
Vauva on nyt siis 3vk ja 2pv. Tähän asti on nukkunu ihan hyvin, mutta nyt on joku vaihe että suostuu nukkumaan vaan sylissä. Täytyis sänkyyn opettaa nukkumaan, jos sais itsekin nukuttua paremmin.
Tänään eka päivä kun ollaan vauvan kanssa kaksin, kun mies menee töihin isyysloman jälkeen. :)
Hyvää päivän jatkoa.
Annu ja Poika
Niin se aika vaan menee eteenpäin, meilläkin tyttö on huomenna 3 viikon ikäinen. Viikonloppuna tehtiin ensimmäinen mummolareissu, kaikki meni hyvin. Mummolassa oli niin paljon hoitajia vauvalle, että pääsin käymään koiran kanssa lenkillä ja tein ruokaa ilman keskeytyksiä... :)
Meän tyttö on päivisin hereillä jopa 4 tuntia, yleensä klo. 13-17 välillä. Hassu juttu. Sitten kulta on niin väsyny, että nukkuukin loppuillan tosi hyvin.
Miten teillä onnistuu maidon antaminen pullosta? Onko teillä käytössä ihan tavalliset tuttipullot ja maitotutit? Olin viime viikolla 3 tuntia koulussa ja mies jäi vauvan kanssa kotiin. Toivoin että vauva nukkuisi sen ajan, mutta eipäs nukkunutkaan. Olin lypsänyt maitoa pakkaseen, että siitä ois kätevä sulattaa ja syöttää vauva pullosta, mutta maitoa tulikin tutista liian paljon, ja sitten vauva suuttui...oli sitten itkenyt sen 3 tuntia....
Oisko mitään vinkkejä tuohon pullosta syöttämiseen?
Mietiskelin tässä että mihinkähän pinoon me tyttelin kanssa oikeastaan kuulutaan kun meillä oli laskettu aika 2.11, mutta tyttöhän syntyi jo 3.10. Ajattelin että ehkä kuitenkin marraskuisten pinoon kun tuolla lokakuisten painonvertailusskin olisi tosi pieni.
Meillä tytteli on nyt ruvennut kasvamaan todella hyvin. Viikko sitten painoa oli 3400g ja pituutta 51cm. Onhan se syntymäpainoon ja pituuteen aika hyvä lisäys kun lähtö oli 2190g ja 45cm.
Itselläkin tuo maidon tulo on todella heikkoa kun tyttö ei suostu tissiä syömään ja lypsämällä ei sitten heru millään. Olen ajatellut jo luovuttaa koko rintaruokinta touhun. Eikai sitä siltikään sen huonompi äiti ole.
Mitenkäs usein teillä muilla heräillään? Meillä noin 3-4 tunnin välein. Paitsi että yöllä sitten valvotaan 23-05 välillä aina semmoinen kolme tuntia, taitaa tyttelillä olla vähän tuo rytmi hakusessa. Ite alkaa olla ihan kuin joku combie kun ei kerkiä nukkumaan. Aamullakin kun on noustava jo kuuden aikaan että saa tytön kouluun ja pojan eskariin.
Olisiko jollakin vinkkejä miten noin pieneltä saisi tuota rytmiä vähän käännettyä, kun ei nämä meidän kolme muuta tenavaa ole tuolleinsa öisin valvoneet.Mieskään kun ei herää vaikka pommi tippuis meidän katolle, ni ei siitäkään paljon apua ole ja aamulla lähtee jo töihin kuuden maissa.
Tuo uusi koliikki lääke distafyl on muuten todella tehokas verrattuna siihen vanhaan cuplatoniin, joka taisi olla vähän lumelääkettä. Meidän neitillä kun alkoi koliikki reilu kaksi viikkoa sitten, saatiin tuota uutta lääkettää ja tehosi kyllä tosi hyvin.Eiköhän tässä taas tarinaa yhdelle päivälle taitaa olla taas maidottelu aika.
js79 ja tylleröinen
meilläkin päästään pikkuhiljaa arkeen kiinni. mies joutui töihin vaikka meinasi pitää isyyslomaa, heillä pomo sanoi että kun on vajaamiehitys jne. hän lähti sitten allapäin aamusella töihin. meillä kun tämä neiti on ensimmäinen niin mies olisi vaan vauvan kanssa ja tuijottaisi sitä koko ajan :)
neiti on niin kiltti ja nukkuu yöt hyvin, herää vain kaksi kertaa syömään. luulen että painoakin on tullut hyvin lisää. maitoa on tullut tosi hyvin, pitää välillä tyhjentää pumpullakin. toivottavasti näin on jatkossakin. neidillä on toisessa silmässä koko ajan rähmää ja se vuotaa. olen putsaillut sitä steriilillä vedellä ja lapuilla. jossei se ala paranemaan, pitänee laittaa tippoja.
Rapuäiti:mikä ajoitus sairastua! paranemisia sinne.
kaipa muutkin marrasmammat löytävät tänne kunhan vauva-arki tasaantuu.
katzuska+tyty 1 vko
Täällä sitä poitsun kanssa vietetään kotiarkea. Ikää on jo 2vko ja 3 pvä ja tuntuu, että eilenhän minä olin tätä nyyttiä tekemässä.
Aika menee nopeasti.
Mulla oli silloin synnytyksessä kauhea räkätauti. Olin just edellisenä päivänä aloittanut lääkekuurin ja siinä sitten nokka tuhisten ponnistelin.
Meillä syntymäpaino oli 3570g, mutta se tippui 3270g sairaalassa. Mulla ei maito noussut ja sitten kun alettiin antamaan lisämaitoa, niin poika pulautteli paljon pois. No, nyt sitten maitoa tulee vaikka muille jakaisi ja paino oli noussut 360g viikossa.
Silmä alkoi myös rähmimään ja siihen täytyi hankkia tipat.
Yöllä alkuun syötiin joka toinen tunti ja nyt sitten syöttöväli on pidentynyt jopa 3- 4 tuntiin.Jippii!!! Mutta pulauttelu on kauheaa..
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
kipe ja poika
syntymällä rv 39+0 ja 31.10.05. Totesin tuossa juuri, että tarkka neiti, nyt saa jo marraskuulta lapsilisänkin ;-)
Tänään neitonen on siis tasan 3 vkoa vanha ja neuvolassa kävimme. Painoa oli kertynyt reilussa viikossa 450 g ja pituutta 2 cm. Nyt mitat ovat 4390 g ja 55,5 cm. Syntymämitat olivat 4120 g ja 51 cm eli kasvaa, kasvaa... Meilläkin paino laski 300 g syntymäpainosta, joten mukavasti ollaan nyt jo painoa kerrytetty (alimmillaan siis 3820 g). Keltaisuuttakin oli ja sen takia sairaalassa vietimme 5 vrk, mikä otti minulla koville, sillä kuvittelin, että pääsemme kotiin jo siinä 2 vrk:n jälkeen. Mutta parempihan tuo oli hoitaa keltaisuudet pois valohoidolla, niin eipä tarvinnut sitten kuin kontrollissa käydä ja todeta, että kaikki ok. Rintamaidolla ollaan menty, esikoiselta jouduttiin antamaan myös lisämaitoa, joten tosi tyytyväinen olen nyt ollut.
Muutoin ei kummempia. Netissä ei ehdi paljoa surffailla, kun neidit vievät tehokkaasti kaiken ajan. Ja tänne unohtuu niin helposti (meinasi kala kärvähtää uunissa juuri...).
Mutta nyt vielä ruuanlaittoon!
nimba ja neidit 1 v. 9 kk ja 3 vkoa
Eli pojat syntyi 3.11. ja ovat siis 2 vkoa 4 pvää vanhoja. Painoa oli herra A:lla 2650 ja B:llä 2560, pituudet 50 ja 48. Synnytys meni muuten hyvin, mutta mulla ei auttanut mitkään kivunlievitykset. Tosin seuraavana päivänä ihmettelin vaan että mikä siinä muka sattui... ;)
Imukupilla autettiin kevyesti ja repeämiä tuli, mutta paraneminen tosi nopeaa. Pari päivää ja olin ihan kuin ei mittään!
Meillä arki alkoi heti, kun ei mies voinut isyyslomaa pitää. Onneksi oma äitini oli ekan viikon auttamassa. Nyt homma sujuu kahden kanssa jo yksinkin ihan helposti. Meillä Jere imuttelee tissiä hyvin, Kimi heikommin. Molemmat saa lisämaitoa pullosta, Kimille koitan saada pumppailtua että saisi ä-maitoa sekin ravinnoksi. Syttöjen välit nukutaan vielä melkein kaikki, satunnaisesti ovat hereillä jonkun pätkän. Syömisrytmi on 2-3 tunnin välein. Alkuun piti herättää kun olivat pienipainoisia, mutta nyt heräävät jo itse kun nälkäisiä ovat. Kasvu on ollut hyvää ja Jerekin oli ekassa neuvolassa jo yli 3 kiloa. Torstaina mennään seuraavan kerran neuvolaan.
Reissusakin ollaan jo Lahdessa käyty ja mun vanhempien luona Riihimäellä. Huomenna edessä eka kaupunkireissu bussilla. Tuntuu että vielä ainakin hommat sujuu helposti eikä mitään megaväsymistäkään ole havaittavissa. Saan kuitenkin päivisin nukuttua kun ei ole noita aiempia taaperoita.
Mukavaa vauva-aikaa kaikille ja kirjoitellaan,
Sankku ja pojat
Täällä kanssa etuiltiin...poika tuli rv 38+5 ja syntyi 2.11 (la oli 11.11)
3380g ja 50cm syntyessä.
Rauhallinen on kuin mikä vielä ainakin :).
Osittain imetän eli n. 4 tunnin välein ja muuten annan korviketta tai jos rinnoista ei tuu tarpeeksi.
Lisänä oon antanut rela-dropseja ja nyt alkanut devitol hiljalleen.
Korvikkeena antanut vaan nan.nia ja se sopinut hyvin.
t.marrasvaavi ja poju tasan 3 vko.a
Nyt vasta ehdin ja jaksan vauvapuolelle ilmaantumaan!
Typykkä syntyi siis viikko sitten 16.11 ja kotiin päästiin lauantaina 19.11.
Synnytys sujui miten sujui...
Eli tiistaina 15. pvä mentiin tarkastukseen (viikot 41+2) ja sisälle jäätiin. Syynä lapsiveden vihertävä väri.
Laittoivat Neläsosan sytotekia paikkoja avaamaan ja keskiviikkoaamuna olin jopa 2 cm auki...
Kuudelta aamulla alkoi supistelut ja vähän jälkeen kympin siirryin saliin. Mieskin tuli paikalle ja yhdessä nukuttiin siellä.
Kahdelta supparit alkoivat olla tosi kipeitä ja olin vihdoin 3cm auki epiduraalille. Sitten helpotti ja unta kuulaan.
Välissä suihkua ja ilokaasua ja sitten toinen puudute ja taas unta...
Kolmas epiduraali annettiin myös, josta ei enää ollut apua.
Ponnistamisen tarve tuli noin seitsemän aikaan. Sattui kamalasti ja supistelin ja ponnistelin siinä.
Kello oli jo yli kahdeksan ja episotomiakin tehty ja en saa vauvaa ulos. Joten lääkäri paikalle ja imukupilla autettiin vauva sitten ulos.
Kello oli 20.27.
Äiti ja isi itkivät kumpikin onnesta ja vauva oli hiljaa ja tyytyväinen äidin sylissä.
Tunnin päästä ekat tisumaidot ja sitten isin kanssa kylpyyn ja pukemaan. Ja äiti sai suihkun.
Osastolle siirryttiin yhdentoista jälkeen ja eka yösyöttö oli neljältä ja sujui hyvin.
Kotona sujuu mukavasti. Tyttö on aika rauhallinen, välillä itkee masukipuja kovastikin.
Maitoa tulee hyvin ja elämme onnellista aikaa!
eve ja tyttö 1 vko
Eilen oli vauvalla neuvola.Painoa oli tullut 4125g ja pituutta oli 53cm ja hattu oli 36 ja puol(syntymämitat oli tuo 3780g ja 52cm,hattu oli 34).
Kaikki meni hyvin mutta kielen päällä kuulemma sammasta..pitäis kuulemma penslata sitä puolukkamehulla.Mutta mietin et eikö se kielikin voi tulla valkoseksi maidosta kun just olin syöttänyt vauvan ennen neuvolaa.Annoin ihan tuota korviketta nannia.Kun neuvolatädin mielestä ei maito voi värjätä kieltä valkoseks.Mut kummasti esikoisen kanssa aina kun olin hänet syöttänyt kieli tuli valkoseks...no en tiedä sitten.
vauva nukkui viimeyönä todella hyvin.Nukkuin jopa 5 tuntia putkeen..ihanaa:)Mut ainut ärsyttävä juttu mitä meille nyt tapahtui niin meillä meni MIKRO rikki..ääh.Inhottavaa ruveta keittelee keskellä yötä vettä kattilassa et sais lämmitettyy maitoa kun tota maitoa ei tisseistä enään tarpeeksi tule.Mut onneks huomenna pääsee ostamaan uuden mikron:)
Itse olen palautunut todella nopeasti ja hyvin synnytyksestä.Olokin on paljon pirteämpi:)tuntuu että esikoisen kanssa olin paljon väsyneempi ja tuntui että palautui paljon hitaammin.Mieli on ollut kyl todella herkässä.Kuuluu varmaan asiaan:)Tuli ihan tippa linssiin ilosta kun siskolla oli ensimmäinen ultra...*huokaa*.
Onko muilla muuten ikävä masua?Mulla on ihan kauhea ikävä:)Vaikka se raskausaika ei ollutkaan niin ruusuinen mutta kummasti sitä unohtaa kaikki negatiiviset asiat:)hih:)
Vauva on kyllä aivan ihana:)Mutta iltaisin tuntuu että on paljon itkusempi..varmaan masu vaivoja.Hänellä on muutenkin todella hidas suoli ja tuntuu et kakkakin on aika kovaa..johtunee varmaan osittain noista korvikkeista.
mut kirjoitelkaahan marrasmammat:)
neeta&pikkuneiti 3viikkoa ja 4 päivää
ajattelin kirjoittaa tähänkin pinoon kun laskettuaika oli 1.11. tyttö syntyi kuitenkin jo 25.10. painoi 3595g ja pituutta oli 49cm. synnytys kesti n.8½ tuntia ja ponnistusvaihe 8 minuuttia.
arki on sujunut yllättävän hyvin kahden pienen kanssa. viime yö oli ihana kun tyttö söi vain kahden tunnin välein...yleensä syö tunnin välein.
huomenna on 1kk neuvola ja lauantaina ristiäiset.
äiti 24v, poika 1v4kk ja tyttö huomenna 1kk.
On meillä 14.12 ja kyllä oli ärsyttävää soittaa lastenvalvojalle. Ensimmäinen kysymys oli, että asutaanko yhdessä? Ja kuinka kauan? Ja blaa blaa blaa...
Mitäköhän paikan päällä odotettavissa?
Miksi naimissa oleva ei voisi miestään pettää, miksi heille ei tehdä tällaista???
Veetuttaa!!!!
Mukavaa olla vihdoin tällä puolen.. kun vauveli on jo maailmassa.
Täällä sitä nyt tosiaan harjoitellaan vauva-arkea.
Vielä on istuminen vähän hankalaa tikkien takia ja verta valuu ihan kiitettävästi, mutta poika on suloinen.
Syö 2-3 tunnin välein. Iltaisin ollaan tankattu vähän lisämaitoa kun oma ei tahdo riittää ja siitä kieltämättä otan hieman syyllisyyttä, että joudun antamaan tuttelia. Yritän kyllä imettää mahdollisimman paljon.
Vatsaa vääntää vauvalla, varsinkin iltaisin ja sylissä tykkää kölliä. Nukkuu kyllä omassa kopassaan yöt. Joskus sorrun ottamaan sänkyyn.
Mies on isyyslomalla 3vkoa, tosi kiva, niin ei tarvii olla yksin.
kuulumisiin !
-marica ja elmeri
Poika tuhisee sylissä, muutaman rivin silti koitan kirjottaa!
Yksikätisyys alkaa olla jo hanskassa aika hyvin=)
Miellä tänään 4 viikkoa mittarissa. Poika siis syntyi suunnitellusti sectiolla 28.10, mitat pikkusella oli 2750g ja 48cm. Sectio itsessään meni tosi hyvin. Vauva vaan oli lastenosastolla sokeritankkauksessa kolme vuorokautta ja sen jälkeen vielä 12 tuntia sinivalossa. Kotiuduttiin lopulta viidentenä päivänä ja arki on menny ihan loistavasti kotona. Poika oli aluksi kova nukkumaan, nukkuu vieläkin aika paljon, mutta piristyy päivä päivältä ja odottelen jo kohta ensimmäisiä hymyjä, ilme on jo usein todella tyytyväinen eli parin viikon sisään varmaan alkaa hymyilemään.
Neuvolassa ei olla vielä käyty ollenkaan, mut täällä kotona on neuvolasta täti käyny kaksi kertaa punnitsemassa ja paino nousee komeesti, viimeksi 600g reilussa viikossa tullu lisää=)
Devitol sai aikaan masunkipristyksiä ja onkin vaihdettu parin päivän kokeilun jälkeen Jekovitit jotka tuntuis sopivan hyvin. Muita masuvaivoja ei juurikaan ole, kakkaa myös kuten Neetankin (?) vauva aika harvoin eli kerran vuorokaudessa, mutta sillon saattaakin olla 3 vaipallista tavaraa.
Pikku ongelmana voisin sanoa maidon ahmimisen --> valtaisat miesmäiset röyhtäisyt --> melkoinen pulautus. Painonnoususta ja hyväntuulisuudesta päätellen suurin harmi asiassa on vaatteidenvihto-operaatiot lähes joka syötön jälkeen. Lähestulkoon kokonaan mennään korvikkeella, tissitellään 3-4 kertaa vuorokaudessa, saa tissistä vaan lohtua, maitoa tuskin ollenkaan.
Vaipoista kyselen: kertisten käyttäjät, oleteko jo vaihtaneet pois newborn -koosta? Meillä Pampers kastelee kyljet ja Liberon pienin on nafti ja seuraava koko hiukan iso. Onneksi kasvaa nopeesti seuraavaan kokoon sopivaksi, tää on varmaankin vaan joku hetken välivaihe taikken sit vaan osaa asetella vielä pojan vehkeitä ja vaippoja oikeen, edelliset kolme kun on tyttöjä=)
Kundi pyydystää kärpäsiä eli nukkuu posottaa suu auki tässä sylkissä, menen kippaamaan kaverin sänkyyn.
vaimo75 ja pikku-ukko 4vko
Käväisimme tytön kanssa tuossa neuvolassa ja painoa ja pituutta oli tullut niin rutkasti ettn meinannu uskoa ens alkuun. Elikkäs puntari näytti 3900g ja pituutta 53 cm. Terveydenhoitaja siihen sit toteskin että kyllä nämä ennenaikaiset kiriivät sen pienipainopisuuden äkkiä normaaliin painoluokkaan. Muuten oli kaikki kanssa ihan kohdallaan, vähän ehkä alkavaa sammasta joten ajattelinkin ihan varmuudeksi vähän penslata puolukka mehulla.
Aikaisemmin tuossa kirjoittelinkin siitä kun tuo neiti valvoskelee öisin niin pitkän pätkän, sain vain neuvoksi että pitäis päivisin vaan käydä ronskisti herättelemässä kesken unien, mutta en minä ainakaan raaski vielä noin pientä herätellä väkisin. Pitänee vaan kait valvoskella kyllä se rytmi siitä sitten kääntyy.
Haluaisin vähän tietää teiltä joilla on useampia lapsia esim. vaimo75 ja rapuäiti, mitä olette mieltä tuosta vatsallaan nukuttamisesta. Kun nykysuositusten mukaan ei suositella enään vatsallaan nukutttamista, ja minusta se on aika outoa. itse olen kaikki kolme aiempaa nukuttanut vatsallaan ja ovat nukkuneet kaikkein tyytyväisimmin. Niin on tämän nykyisenkin kohdalla, nukkuu parhaiten vatsallaan, mutta selällään on koko ajan kauhea touhotus päällä, ja kapalosta ei tykkää yhtään, sekin kokeiltu useaan kertaan.
js79 ja tyttö maanantaina 8 viikkoa.
Meillä poika päivää vaille kolmeviikkoinen. Syntymämitat 4180g 51cm. Oli jo 1½ viikkoisena ohittanut syntymäpainonsa sadalla grammalla. Eli maitoa tulee ihan riittämiin.
Vähän tuo on masua alkanut kipristelemään joten alettiin antaa Gefilus-maitohappobakteeria (1 kapselin sisältö sekoitettuna Disflatyliin ja Jekovit-tippoihin/vrk). Nyt saa taas perhe nukkua yönsä paremmin tämän cocktailin ansiosta.
Meillä ei se puolukka auta sammakseen. Ei ole auttanut yhdelläkään lapsella ja mietinkin että olisiko kielen valkoisuus oikeasti vain maitoa. Syömistä tämä mahdollinen sammas ei ole kenelläkään lapsella haitannut ja valkoisuus on meillä kadonnut vauvoilta kielestä vasta kun ovat alkaneet ensimmäisiä soseitaan syömään. Neuvolassa olivat kyllä sitä mieltä että kyseessä olisi sammas...tiedä sitten.
Vähän väsy vaivaa mutta muuten olo on hyvä. Poika herää kahdesti yössä rinnalle. Viimeisen kerran siinä 05-06 aikaan jolloin imetyksen jälkeen heräävät sitten isommat lapset ja äiti jää ilman kunnon yöunia. Onneksi kaikki kolme nukkuvat suunnilleen samoihin aikoihin päikkäreitä että pääsee itsekin nukkumaan. Kohta meillä alkaa oikea arki kun miehen isyysloma päättyy ensi viikolla. Kylläpä aika meneekin nopeasti.
Poika syntyi siis lauantaina 12.11. ja kotiin ollaan tultu keskiviikkona 16.11.
Vauva-arki alkoi tosi hyvin sujumaan :) Auttoi sekin, kun isännällä oli viikko isyyslomaa siinä. Muuten en ois kai niinkää hyvin jaksanu kun oli toi takalisto vielä aika hellänä! Nyt sekin alkaa jo olla parantunu. Tänää on eka päivä kun oon ilman Buranaa (ainaki toistaseks) ja hyvin tuntuu sujuvan!
Meillä on toistaseks vielä riittäny tissiruoka ja pulloonkin jotain välillä saan laitettua! Onneksi sekin kelpaa hyvin, ni saa isäkin osallistua tuohon ruokailuun :) Meillä syödään kolmen-neljän tunnin välein päivisin ja yöllä saattaa mennä kuusikin tuntia :D Ihana lapsi!!
Eka neuvola meillä oli vasta eilen. Mutta eipä meillä oo mitään hätää ollu ni ei haitannu! Painoa oli Pikku Prinssille tullu oikeen sopivasti ja täti oli ihan myyty kun on niin suloinen vauva ;) Rauhallinen lapsi, ei ressaa liikoja. Mut kuitenkin reipas ja aktiivinen... vaikka syntyi rv:lla 37+3 ni osaa jo kierähtää kyljeltä toiselle ja ajoittain kiinnittää katseensa johonkin asiaan :) Nopea oppimaan siis!
Joku kaipaili massua... Mulla ei oo sitä kyllä yhtään ikävä! Hihkuin innosta viikko sitten kun pujahdin +20 raskauskilon jälkeen vanhoihin farkkuihini :D Tosin ne on " tretsiä" mut kuitenkin! Vielä olisi kuusi kiloa jäljellä, mut eiköhän nekin karise imetyksen ja alkavan kärryttelyn myötä! Mites muilla on palautuminen onnistunu??
Nyt taidan lopetella ja palailen taas myöhemmin! Ihanaa arkea kaikille perheille :)
Meidän kolmas poitsu syntyi siis 12.11 ja painoi 3865g, pituus 51cm, pipo 37. Neuvolassa viikko sitten paino oli jo huimat 4200 ja pituus 53cm, että hurjasti on tissimaidolla kasvanut. On muutenkin ihana rauhallinen tapaus, tosin yöllä tuppaa ärisemään ja valvomaan. Olo on aika väsynyt, mutta sitähän se tuppaa olemaan vauvan kanssa.
Nyt täytyy taas mennä!
No lisään tähän omani minkä kirjoitin tuonne toiseen aloitukseen.
Meillä tuo tyttö on jo 3viikkoa ja 1päivä:)syntymä paino oli 3780g ja 52cm pitkä ja hattu oli tuo 34.Keskiviikkona olisi neuvola.saas nähdä paljon neidille on tullut painoa ja pituutta lisää.Muuten kaikki on mennyt loistavasti paitsi vauvalle iski pieni flunssan poikanen:(Käytiin perjantaina näyttämässä vauva lastenklinikalla.Ottivat verikokeen ja räkä näytteen.Kuuntelivat keuhkot..ym.Kaikki oli kumminkin hyvin.Vähän nenu on vielä räkänen mutta eiköhän tämä tästä.
viime yönä vauva heräili 3 tunnin välein syömään.Esikkokin on tottunut jo vauvan itkuun eikä enään heräile siihen.Kovasti isosisko tykkää hoivata siskoaan(välillä vähän liikaakin:) )onse niin suloinen rakkauspakkaus..
mut nyt pitää mennä syöttämään vaavi...kirjoittelemisiin...
neeta&pikkuneiti 3 viikkoa ja 1 päivä:)