Veljeni on kamalan tättähäärän ja katujyrän kanssa naimisissa! Vihaan!
Veljeni on ollut 7 vuotta naimisissa mitä kamalimman tahtoihmisen kanssa, jota vihaan yli kaiken. Tämä kaikkitietävä hössöttäjä tietää kaikesta kaiken, neuvoo mielellään ja määrää kotona kaapin ja kippojenkin paikan. Veljelläni on täysi työ pitää rouva tyytyväisenä kaikkine toivomuksineen. Nyt veljeni on aivan onneton ja tilanne on pahentunut viime aikoina. Miten pidän turpani kiinni? Vai pidänkö?
Jos minulta kysytään, minä en sellaista käytöstä kattoisi yhtään, vaan käskisin pakkaamaan laukut. En jaksaisi yhtään sitä, että tulisin töistä kotiin ja kotona on jo lista asioista, jotka on pakko suorittaa saman vuorokauden aikana, tai alkaa justiinalla kaulin heilumaan. Olen aikaisemminkin sanonut, että mua ei ikinä kukaan koskaan komentaisi ja määräilisi niin rumasti JOKA JUMALAN PÄIVÄ! Veljeni ei ole todellakaan mikään tossukka ja pistää kampoihin, mutta ei jaksaisi aina riidelläkään lasten nähden!
Haluaisin olla veljeni tukena, mutta miten? Voinko ruveta ehdottelemaan jo eroa tai vaimon työntämistä ulkoruokintaan?
Kommentit (60)
jos mun miehen sanomisiin uskoisi, niin hänhän tekee meillä kaiken. Mutta totuus on jotain muuta =)
mökillä ja kotona ja lasten kanssa.
ap
että aina kun olen käymässä siellä, se tekee ruokaa, naputtaa jotain pikkuremppaa ja hoitaa lapsia ja puuhaa niitten kanssa kokoajan. Siis aivan unelmamies. Kaveri kerran paljasti, että miehellä on aina hirvee esitys päällä kun heillä on joku, ei esim KOSKAAN normaalisti tee ruokaa. Koko suku uskoo, että mies tekee heiläl kaiken, mutta vaimo ei mitään =)
Onko niin että täällä haukut ja päin naamaa esität ystävää?
Hänellä ei kyllä ole mitään rotia siinä mitä hän sanoo minulle. Olen yrittänyt olla vain asiallinen ja aikuinen. Mitään ystävää en sinänsä esitä, vaan koitan vaan kestää vetämättä lättyyn tai olla räjähtämättä.
ap
Veli on laiska ja saamaton ja on ihan ok pakottaa mies töiden jälkeen lastenhoitajaksi, remppamieheksi, kodinhoitajaksi jne. On ok, että mies maksaa naiselle matkoja ja kaveri-iltoja ja itse hoitaa lapsia. Kun tilanne olisi toisin päin, niin johan av-mammat älähtäisivät.
Ensinnäkin ap on jo osallinen tilanteeseen, kun veli on hänelle uskoutunut, että ei jaksa ja on onneton tilanteeseen. Ap ei siis puutu tilanteeseen vaan hän on veljen uskottuna tietoinen veljen tilanteesta. On tavallaan aivan sama, miten paljon tilanne on veljen kuvitelmaa, hän on joka tapauksessa loppu ja kyllästynyt tilanteeseen.
Ap, kun veljesi taas valittaa sinulle, käske hänen laittaa ihan paperille esim. kuukauden hommat. Mitä tekee veli, mitä tekee puoliso? Sitten veli voi vetää omat johtopäätöksensä ja päättää, mitä haluaa tehdä. Vaihtoehtoja on kolme:
1) Näyttää lapun vaimolleen ja sanoo suorasanaisesti, että tähän on tultava muutos, koska hän on onneton ja loppu eikä kestä enää
2) Näyttää lapun vaimolleen ja vaatii pariterapiaan
3) Vaatii avioeron (ja näyttää lapun vaimolleen).
Monesti kun itse on uuvuksissa, ei nähdä sitä, miten paljon se toinen tekee. Toisaalta ei ole reilua, jos itse on uuvuksissa, että puoliso vain kaataa lisää töitä niskaan ja vaatii ja vaatii. Veli voisi listata kaikki ne asiat, mitkä on tehty puolison ehdoilla ja hänen mielipiteensä on syrjäytetty. Mielestäni tällaisilla listoilla on se hyvä puoli, että myös toinen osapuoli voi laatia omat listansa ja nähdä ihan konkreettisesti, miten se toinen hänet näkee.
Esim. veli listaa, että tekee palkkatyötä ja neljä kertaa viikossa hoitaa lapsia, kun vaimo harrastaa tai remontoi.
Vaimo listaa, että hoitaa 24 h lapsia ja pääsee iltaisin vain parin tunnin verran hengähtämään, kun mies katsoo lapsia. Sitten mietitään, pitäisikö miehenkin saada niitä hengähdystaukoja kaikista duuneista ihan niin kuin vaimonkin ja tasataan tilanne. Vaimo varmaan ajattelee, että miehen pitää hoitaa lapset, kun hän hoitaa niitä kaikki päivät eikä ajattele, että silloinhan hänen pitäisi olla aina iltaisin töissä, jotta tilanne olisi tasapuolinen.
Uskoisin, että veljen olisi syytä avata sanainen arkkunsa ihan kunnolla. Laittaa lapset hoitoon siskolleen ja järjestää rauhallisen illallisen vaimolleen. Ja siinä sitten avautuu kaikessa rauhassa, ei suostu huutoon ja riitaan eli jos vaimo ei kuuntele vaan ärjyy ja metelöi, niin sanoo tyynesti, ettei suostu tuollaista käytöstä katsomaan ja jos vaimo ei rauhoitu, niin lähtee siskonsa luo yöksi ja lähettää asiansa tästä eteenpäin sähköpostitse. NÄkisin tuossa myös eron ainoana vaihtoehtona.
Eikö ole vähän erikoista, että täällä melkein kaikki ovat sitä mieltä että ap suurimmaksi osaksi luulottelee koko jutun tai vaihtoehtoisesti että ap:n veli sahaa tätä kympillä linssiin?
Ap:n veljen perheen todellinen tilanne voi olla ap:n kuvailun kaltainen, tai sitten se voi olla erilainen. Emme me ulkopuoliset sitä tiedä. Mutta mielestäni on väärä lähestymistapa lähteä ihan suorilta liikkeelle pelkästään tällaisesta olettamasta:
"No kyllähän ap:n veljen perhedynamiikka on siis IHAN erilaista kun ap yrittää väittää. Että se ap:n veli on tosi tossukka vätys, joka ei tee mitään jos ei sille anna ohjeita käteen, ja että eivät ne perheen asiat muutenkaan VOI olla niin kuin ap ajattelee."
Kyllähän ne vaan voivat.
Veli on laiska ja saamaton ja on ihan ok pakottaa mies töiden jälkeen lastenhoitajaksi, remppamieheksi, kodinhoitajaksi jne. On ok, että mies maksaa naiselle matkoja ja kaveri-iltoja ja itse hoitaa lapsia. Kun tilanne olisi toisin päin, niin johan av-mammat älähtäisivät.
Ensinnäkin ap on jo osallinen tilanteeseen, kun veli on hänelle uskoutunut, että ei jaksa ja on onneton tilanteeseen. Ap ei siis puutu tilanteeseen vaan hän on veljen uskottuna tietoinen veljen tilanteesta. On tavallaan aivan sama, miten paljon tilanne on veljen kuvitelmaa, hän on joka tapauksessa loppu ja kyllästynyt tilanteeseen.
Ap, kun veljesi taas valittaa sinulle, käske hänen laittaa ihan paperille esim. kuukauden hommat. Mitä tekee veli, mitä tekee puoliso? Sitten veli voi vetää omat johtopäätöksensä ja päättää, mitä haluaa tehdä. Vaihtoehtoja on kolme:
1) Näyttää lapun vaimolleen ja sanoo suorasanaisesti, että tähän on tultava muutos, koska hän on onneton ja loppu eikä kestä enää
2) Näyttää lapun vaimolleen ja vaatii pariterapiaan
3) Vaatii avioeron (ja näyttää lapun vaimolleen).Monesti kun itse on uuvuksissa, ei nähdä sitä, miten paljon se toinen tekee. Toisaalta ei ole reilua, jos itse on uuvuksissa, että puoliso vain kaataa lisää töitä niskaan ja vaatii ja vaatii. Veli voisi listata kaikki ne asiat, mitkä on tehty puolison ehdoilla ja hänen mielipiteensä on syrjäytetty. Mielestäni tällaisilla listoilla on se hyvä puoli, että myös toinen osapuoli voi laatia omat listansa ja nähdä ihan konkreettisesti, miten se toinen hänet näkee.
Esim. veli listaa, että tekee palkkatyötä ja neljä kertaa viikossa hoitaa lapsia, kun vaimo harrastaa tai remontoi.
Vaimo listaa, että hoitaa 24 h lapsia ja pääsee iltaisin vain parin tunnin verran hengähtämään, kun mies katsoo lapsia. Sitten mietitään, pitäisikö miehenkin saada niitä hengähdystaukoja kaikista duuneista ihan niin kuin vaimonkin ja tasataan tilanne. Vaimo varmaan ajattelee, että miehen pitää hoitaa lapset, kun hän hoitaa niitä kaikki päivät eikä ajattele, että silloinhan hänen pitäisi olla aina iltaisin töissä, jotta tilanne olisi tasapuolinen.Uskoisin, että veljen olisi syytä avata sanainen arkkunsa ihan kunnolla. Laittaa lapset hoitoon siskolleen ja järjestää rauhallisen illallisen vaimolleen. Ja siinä sitten avautuu kaikessa rauhassa, ei suostu huutoon ja riitaan eli jos vaimo ei kuuntele vaan ärjyy ja metelöi, niin sanoo tyynesti, ettei suostu tuollaista käytöstä katsomaan ja jos vaimo ei rauhoitu, niin lähtee siskonsa luo yöksi ja lähettää asiansa tästä eteenpäin sähköpostitse. NÄkisin tuossa myös eron ainoana vaihtoehtona.
Moni mies ajatteleekin kaikkien naisten käyttäytyvän katujyrän tavoin ;)
Rasittavaahan semmoinen määräily ja kontrollointi on. Tiedän hyvin, sillä äitini on samanlainen katujyrä. Meillekin kun tulee niin jo ovelta huutaa tervehdyksenä 'vauvalle pitää vaihtaa vaippa ja sitten pistät pyykit koneeseen'. Ja joka kerta hänelle pitää selvittää ettei hän ole mikään työnjohtaja ja vieras.
sinua ottaa vaan päähän, kun et voi kontrolloida veljesi valintoja. Veljesi on oman onnensa seppä. Asiat tuskin ovat noin yksinkertaiset. Jos veljessäsi ei olisi tilanteeseen mitään syytä, osaa, eikä arpaa, hän tuskin edes olisi tuossa tilanteessa. Millainen oli oma kotinne? Oliko sielä tuollainen dominoiva/alistuva ilmapiiri, josta itse valitsit sen dominoivan roolin omaan elämääsi ja veljesi alisteisen tyylin.
jos mun miehen sanomisiin uskoisi, niin hänhän tekee meillä kaiken. Mutta totuus on jotain muuta =)
Tosiasiassa hän ei muista edes viedä roskapussia ilman ohjeistusta:D Samoin jos mieheni vastaisi meidän pyykkihuollosta, meillä olisi puhtaita alusvaatteita noin kerran vuodessa.
Eli kyllä meilläkin kotihommat on mun vetovastuulla, mies tekee jos erikseen käsken. Että sinänsä ymmärrän jos tällainen alkaa pidemmän päälle rasittamaan. Olisi kiva jos kotona olisi toinenkin aikuinen jakamassa vastuuta asioista.
voisi olla, että veli tekee hommat mukisematta, koska muuten ei illalla hellyyttä irtoa. Eikä se eroamalla ainakaan parane.
noita-akkoja! Mun veljellä samanlainen.
Eikö ole vähän erikoista, että täällä melkein kaikki ovat sitä mieltä että ap suurimmaksi osaksi luulottelee koko jutun tai vaihtoehtoisesti että ap:n veli sahaa tätä kympillä linssiin?
Ap:n veljen perheen todellinen tilanne voi olla ap:n kuvailun kaltainen, tai sitten se voi olla erilainen. Emme me ulkopuoliset sitä tiedä. Mutta mielestäni on väärä lähestymistapa lähteä ihan suorilta liikkeelle pelkästään tällaisesta olettamasta:
"No kyllähän ap:n veljen perhedynamiikka on siis IHAN erilaista kun ap yrittää väittää. Että se ap:n veli on tosi tossukka vätys, joka ei tee mitään jos ei sille anna ohjeita käteen, ja että eivät ne perheen asiat muutenkaan VOI olla niin kuin ap ajattelee."
Kyllähän ne vaan voivat.
Kysymys on siitä, kuinka totuudenmukaiseksi tuo kuvailtu tilanne voidaan näin ulkopuolisen silmin arvioida. On aivan eri asia, että mies (tai vaimo) kertoisi täällä parisuhteensa tilasta itse, kuin että siitä kertoo joku suhteen ulkopuolinen (miehen sisko), joka lisäksi: 1. osoittaa voimakkaan negatiivisia tunteita veljensä vaimoa kohtaan 2. kuvailu tilanteesta kuulostaa menevän liioittelun puolelle (vaimo remontoi ym. vaikka teettää miehellä kaiken?). Ja kun se on ihan oikeasti valitettavan yleistä, että nuoret perheelliset miehet luistavat kotivelvoitteista - ja sitten pokkana väittävät muille, että vaimo määräilee ja teettää työt miehellä. Ei ole kerta eikä kymmeneskään kun niihin on törmännyt.
Eipä tuo silti tarkoita, etteikö ap voisi puhua totta - jos miehet tuon pelin osaa niin takuulla naisetkin. Sitä suuremmalla syyllä ap:n pitää toimia hienovaraisesti ja sanoa mielipiteensä vain, jos veli sitä ihan suoraan kysyy. Parhaiten autat kun toimit tukena kaikin mahdollisin tavoin, nyt ja jos/kun ero tulee.
Veljeni tuntuu tosi oudolta, jos on vain vaimon tahdosta ostettu mökki tai remontoitu talo tms. Meillä tuollaiset asiat on yhteisiä päätöksiä. Jos veljeni perheen tilanne on oikeasti kuvaillut kaltainen, niin opeta sitä veljeä sanomaan ei ja kehota menemään pariterapiaan vaimonsa kanssa.
Mä jo luulin että mun miehen katkera kateellinen vanhapiikasisko kirjoittelee...
onko veljesi siis valittanut ja kertonut/pyytänyt apua? Silloin tietysti kuuntelet ja tuet häntä päätöksessään oli se sitten mikä tahansa.
Oma kälyni on muuten ok, mutta ei halunnut lapsia ja eikä halua olla missään tekemisissä minun tai äitini eli anoppinsa kanssa (asuvat samalla paikkakunnalla). Mitään riitaa ei ole koskaan ollut, eikä kyllä tulekaan kun ei koskaan tavata. Onneksi veljeni sentään pitää yhteyttä, vaikka harvoin.
Taitaa osa näistä mammoista samaistua vahvasti tuohon pirttihirmuun, kun niin kärkkäästi puolustelevat tätä ja käskevät ap:n keskittyä omiin asioihinsa. Mahtaisiko olla näin, jos ap:lla olisikin sisko, jonka elämää mies terrorisoisi? Luultavasti näitä "et voi tietää mitä neljän seinän sisällä tapahtuu!!1111"-tyyppejä ei täällä juuri näkyisi, jos mies kohtelisi vaimoansa kuin orjaa ja vaimo tilittäisi olevansa onneton.
Vaikka veljen kanssa olisi läheiset välit, niin itse en ehkä silti suoraan sanoisi, että erotkaa. Ehkä silloin, kun veli puhuisi itse onnettomuudestaan, voisin sanoa, että asioiden on PAKKO muuttua (tästä voi veli vetää oman johtopäätöksensä, eli erota vai yrittää muuttaa suhdetta). Mutta siinä vaiheessa kun veli itse tajuaisi erota ja ottaisi asian puheeksi, kannustaisin ja tukisin häntä siinä voimakkaasti.
Ainoa tapa miten voit auttaa, on se, että esim. tarjoudut hoitamaan lapsia, että saavat asiansa kuntoon. Voivat mennä vaikka kahdestaan lomaselle.
Et tosiaankaan rupea puuttumaan tai neuvomaan!!
ps. kirjoitustyylistäsi tuli heti mieleen, että pata kattilaa soimaa....
veljeni on aivan järkyttävän idiootin kanssa yhdessä, ei ole lapsia heillä. Muija on työtön, kouluttamaton luuseri, veljeni opiskelee ja elättää molemmat.
Eukko on saanut veljeni kihloihin kanssaan, saanut puhuttua yhteisen tilin (että pääsee itsekin sitten mukavasti veljen rahoihin käsiksi!!), josta veljeni sitten anelee rahaa, muija osti juuri uuden kännykän itselleen.
Siis voi jeesus menee niin hermot!!! En voi uskoa että mukava, sosiaalinen, reilu, fiksu veljeni on tuollaisessa tilanteessa?? Eikä loppu näy, veljeni haaveilee naimisiinmenosta yms tuon helvetin urpon kanssa... Mutta ei kai tässä mitään voi, jos toinen on noin innoissaan ja haaavemaailmoissaan... Odottaa että aika tekee tehtävänsä ja toivoa, että ne silmät joskus avautuvat.
Veljeni ahertaa yötäpäivää. Tekee kotitöitä ja remppaa ja hoitaa lapsia enemmän kuin vaimonsa tai kukaan muu mies, jonka olen ikinä eläissäni tavannut. Mökilläkin kärrää koko ajan jotain pienin selkärepussa ja akka käy sillä aikaa vähän puutarhakaupoilla!!!
Se harakka ja heidän yhteiset räkönokkansa ovat täysi työ veljelleni, jolla on siis myös oikea työ!
ap