Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallusinaatiot nukahtamisen jälkeen yöllä

Vierailija
09.05.2012 |

Näen joskus uskomattoman todellisia hallusinaatioita ihmishahmoista ja ne ajoittuvat nukahtamisen jälkeiseen tilaan. Usein se tapahtuu uudessa nukkumapaikassa ja jos on todella pimeää. Uskoakseni avaan silmäni unissani liian pimeyden takia kuin selvittääkseni tilannetta ja sitten alan kai nähdä näkyjä. En pelkää pimeää, mutta nukkuessa näköjään alitajunta kokee sen ahdistavaksi. Jos on täysin pimeää, näen usein unta, jossa joudun kiinni johonkin maanalaiseen rakoon pimeyteen tms. Viimeksi viikko sitten näin taas ihmishahmon, lapsen, joka näyssä tuli minua kohti patjan yli. Yritin huitoa häntä, mutta käsi meni hänestä läpi. Kauhistuin ja peräännyin ja juoksin toiseen huoneeseen.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko keskushermoston välittäjäainetta estävää antikolinergiä esim astmalääkkeessä, silmätipoissa, virtsanpidätyslääkkeissä, parkinsonlääkkeessä, verenpainelääkkeessä tai vatsahaavalääkkeessä? Varsinkin vanhuksille (mutta myös nuoremmille, muuten lääkkeille herkille ihmisille) nämä asetyylikoliinia lamaavat lääkkeet voivat aiheuttaa juurikin kuvaamiasi oireita..

Vierailija
2/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

unessa arkitietoisuuden säilyttämisen opettelu voisi auttaa hyvinkin (ns. valveunet eli lucid dreams, näiden opetteluun löytyy paljon vinkkejä netistäkin). Silloinhan saa etäisyyttä niihin unikuviinsa ja myös tiedostaa itse luovansa ne. Niitä voi monessa unen vaiheessa, varsinkin uneen vaipumisen alkuvaiheessa kun uni ei ole vielä kovin syvää, muokata tietoisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan "normaali" ilmiö. Tai ainakaan ei viittaa mihinkään henkiseen ongelmaan. Googlaapas "yölliset kauhukohtaukset" tai "night terrors". Nämä kohtaukset ovat yleisiä pienillä lapsilla, mutta suurin osa pääsee niistä eroon aikuisiällä. Joillakin näitä kohtauksia kuitenkin tulee ajoittain vielä kypsemmälläkin iällä. Aiheuttajana usein stressi ja monesti myös masennuslääkkeet.

Tiedän tämän siksi, että aloin itse kärsiä näistä noin 11-vuotiaana vanhempieni avioeron aikaan. Heräsin äitini vuoteen vieressä kauhusta huutaen. Tilanteen helpotettua kohtaukset katosivat yli kymmeneksi vuodeksi, palasivat joskus 25-vuotiaana vaikeassa elämäntilanteessa hetkeksi. Olivat taas lähes 10 vuotta poissa, kunnes nyt niitä tulee ajoittain, mutta hyvin lievänä.

Minullakin yleensä kyse siitä, että luulen näkeväni jotain huoneessa. Nykyään pystyn muistuttamaan itseäni, että kyse on vain tästä harmillisesta ilmiöstä. Jälkikäteen en ole mitenkään ahdistunut, eivätkä "näyt" ole kovin ahdistavia. Olen tavallaan vain unenpöpperössä, ja saatan esim. ajatella, että jaahas, taas on meidän makkariin livahtanut ulkoa näätä ;).

Vierailija
4/28 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyppelee sängylle, eikä mitään lääkityksiä. Ei ole kivaa, harvemmin näitä onneks tulee.

Vierailija
5/28 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27-vuotias mies. Minulla on tänä vuonna alkanut olla vastaavanlaista hallusinointia. Neljä "kohtausta" muistan. Ilmeisesti herään, ja vielä, kun olen jonkinlaisessa välitilassa, minulla on näköhavaintoja, jotka katoavat hetken päästä.

Kerran olen nähnyt jonkinlaisen leijuvan pään, kaksi kertaa ötökäitä ja kerran koiran. Koira ei ollut ahdistava - se vain istuskeli paikallaan -, mutta pää ja ötökät kyllä. Leijuvasta päästä ja koirasta tajusin varsin välittömästi, että kyseessä on harha, mutta saatoin silti tarkkailla niitä hetken. Ötökkäharhat olivat pahimpia siksi, etten tajunnut heti niiden olevan harhoja ja inhoan ötököitä. Ensimmäisen kerran katosta roikkui seitin varassa isohko hämähäkki, joka oli pääni lähettyvillä. Yritin puhaltaa hämähäkkiä kauemmas ja siirryin nopeasti syrjään. Vaikka tajusin tämän lopulta harhaksi, pelotti kuitenkin sen verran, että nukuin etäämpänä. Toisen kerran käteni päällä vilisi suuri määrä jotain ötököitä. Pelästyin, päästin kuulemma jonkin äänenkin ja yritin puhaltaa ötököitä pois.

Käytän psyykenlääkkeitä, joten sillä on todennäköisesti jotain tekemistä asian kanssa. Olen lisäksi kliinisesti masentunut. Muutoin en ole onnistunut yhdistämään aistiharhoja mihinkään erityiseen.

Pimeää en ole itse tavannut pelätä, mutta nämä harhat kyllä välillä ovat saaneet pelkäämään sitä. Oli mielenkiintoista lukea tuosta pilkkopimeään liittyvästä havainnostasi. Minun näköharhani ovat tapahtuneet paikassa, jossa on hieman valoa ollut, mutta toinen tapaus oli, kun joskus ollessani maalla kyläilemässä, heräsin yöllä pilkkopimeässä kauhuissani. Kun en nähnyt mitään, oli ensimmäinen tulkintani jostain syystä, että minut on suljettu johonkin.

Olen älykäs ja älyllisesti painottunut henkilö, eikä minulla ole ollut aiempaa taipumusta kuvitella olemattomia asioita.

Vierailija
6/28 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran aloin nähdä hallusinaatioita 13 vuotiaana. Nyt olen 24 ja aloin mielenkiinnosta lukemaan muiden kokemuksia.

Olen nähnyt todella pelottovia "ihmishahmoja", lintuja, perhosia ja muita eläimiä.. Kaikki kokemukset ovat suoraa kuin kauhuelokuvista, mutta joskus näkemiäni asioita ei ehdi edes säihkähtää, koska nukahtaa näkemisen jälkeen. Joskus taas säihkähtää ja pomppaa sängystä nopeaa ja laittaa valot päälle.

Onko teillä mitään vinkkejä miten hallusinaatiot saisi loppumaan? Niiden näkeminen saa vain olon ahdistuneeksi ja nukahtaminen vaikeutuu siinä pelossa, että näkee taas zombin näköisiä ihmisiä lähestymässä sänkyä...

Vierailija
7/28 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 01:03"]

Ensimmäisen kerran aloin nähdä hallusinaatioita 13 vuotiaana. Nyt olen 24 ja aloin mielenkiinnosta lukemaan muiden kokemuksia. Olen nähnyt todella pelottovia "ihmishahmoja", lintuja, perhosia ja muita eläimiä.. Kaikki kokemukset ovat suoraa kuin kauhuelokuvista, mutta joskus näkemiäni asioita ei ehdi edes säihkähtää, koska nukahtaa näkemisen jälkeen. Joskus taas säihkähtää ja pomppaa sängystä nopeaa ja laittaa valot päälle. Onko teillä mitään vinkkejä miten hallusinaatiot saisi loppumaan? Niiden näkeminen saa vain olon ahdistuneeksi ja nukahtaminen vaikeutuu siinä pelossa, että näkee taas zombin näköisiä ihmisiä lähestymässä sänkyä...

[/quote] Minulle lääkäri määräsi jotain psykoosinestolääkettä kun selitin että taidan kärsiä unihalvauksista. Ei kyllä hirveän pitkää kokemusta noiden tehosta sitten ole, kun lopetin mielialalääkkeetkin, ja silloin loppuivat nuo ahdistavat unetkin.

Nukkuminen oli joskus todella vaikeaa kun tuntui että sama uni aina jatkuu. Pakotin itseni hereille, mutta jouduin nousemaan kokonaan ylös, koska hirvittävä väsymys sai nukahtamaan väkisin aina uudelleen muuten. Yleensä en nukahda kovinkaan herkästi joten nuo ajat olivat outoja. (ja samoja unia oli ollut myös aiemmin kun olin syönyt jotain mielialalääkkeitä, hiljalleen yhdistin nuo oireet aina samoihin kausiin)

Vierailija
8/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valveuni ja unihalvaus, kuulostaako yhtään tutulta. Mulla oli noita unihalvaustyylisiä, kun söin mielialalääkkeitä. Lääkäri sanoi, että stressi voi herkille aiheuttaa, ja määräsi jotain psykoosilääkkeitä.

Vierailija
9/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin. Nyt tuollaiset oudot jutut ovat onneksi vähän vähentyneet. Näen myös ihmishahmoja, jotka tulevat kohti. Välillä sänkyni vieressä seisoo jokin hahmo. Minua pimeä ahdistaa suunnattomasti. Herään usein siihen, että olen nähnyt unta jossa olen paikassa josta en pääse pois. Meillä nukutaankin eteisen valo päällä :-) jotenkin vaan odotan että tämä yöllinen "seikkaileminen" alkaisi jo pikkuhiljaa loppumaan. Ikääkin alkaa olla jo 41v....

Vierailija
10/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tulossa mainitsemaan unihalvauksen. Itsekin joskus havahdun sängystäni ja huoneessa on muita ihmisiä, tai sängyssäni.

Vierailija
11/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli tuollaisia valveunia todella paljon, kun olin masentunut. Nyt ei ole enää moneen vuoteen ollut kuin ihan satunnaisesti. Vaikka tuntuvat ikäviltä, niin eivät enää ole niin pelottavia, kun tietää mistä on kyse.

Vierailija
12/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö silloin ole unessa?

Nukahtamis/heräämishetkeen tai siihen rajamaille mulla on tuon tapaisia liittynyt, myös unihalvauksia. Oma lääkärini ei kommentoinut juuri mitenkään. En kuitenkaan ole hänestä harhainen.

Vierailija
13/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöstä, jolle öisiä demonikokemuksia aiheutti kelloradio yöpöydällä. Itselläni öisten harhojen aiheuttajaksi paljastui kännykkä yöpöydällä. Voisiko sinulla olla kyse tällaisesta?

Vierailija
14/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten tää kelloradio ja kännykkä sitten aiheutti niitä harhoja, ja miten se selvitettiin et harhat johtui just nuista.

Vierailija
15/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten tää kelloradio ja kännykkä sitten aiheutti niitä harhoja, ja miten se selvitettiin et harhat johtui just nuista.

kelloradio / kännykkä siirrettiin pois yöpöydältä, harhat loppuivat siihen paikkaan.

Itselläni siis tuo kännykkäkokemus .Harhoja oli useita kertoja viikossa, ja ne loppuivat heti, kun siirsin kännykän kauemmaksi sängystä. Pari kertaa sen jälkeen on ollut harhoja, ja molemmilla kerroilla kännykkä oli unohtunut yöpöydälle.

Vierailija
16/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli ennen paljon juuri tuonkaltaisia kokemuksia, mutta minua ei pelottanut. En myöskään ollut masentunut. Vähitellen aloin kommunikoida "hahmojen" kanssa. Poistun usein myös kehostani ja katselen itseäni ja huonetta ulkopuolelta, olen muutaman kerran käynyt myös pidemmillä retkillä. Nyt olen alkanut myös nähdä enneunia ja pystyn aistimaan ihmisten tunnetiloja ja tietyllä tavalla ajatuksiakin. Aistin myös erilaisia energioita ja jo vuosia olen saanut parantavaa energiaa ihan spontaanisti.

Minusta tämä on todella jännittävää, mutta en tästä viitsi kovin monelle puhua, kun tällaistahan ei meillä täällä Suomessa ole olemassakaan ;) Usa:ssa mulla on useita ystäviä, joiden kanssa näistä voi puhua ja ihan ovat akateemisia tutkijoita, mutta kiinnostuneet tällaisistakin ilmiöistä.

Vierailija
17/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta että nukahtamisen jälkeinen tila on uni, mutta siinä on jotain kummaa, koska tajunta alkaa leikkiä, ja esim. itse tiedän avaavani silmät unessa, jos olen liian pimeässä.

Kuten toinen kirjoittaja sanoi nukkuvansa etesivalo päällä, minäkin tarvin valon kaamoksen aikana ollessani kotipaikassani, jossa on säkkipimeää. Muuten panikoin heti nukahtamisen jälkeen ja lähden liikkeelle ja näen unia, joissa olen lukittu johonkin ahtaaseen pimeään paikkaan. Silmät siis aistivat pimeyden syvyyden vaikka ne ovat kiinni ja olet unessa. Siksi valo auttaa.

Vierailija
18/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi valo pitää olla päällä koska nukunhan silmät kiinni. Ei voi ymmärtää miltä tuntuu kun pimeys "imaisee sisäänsä". Välillä naureskellaan tälle mun sekopäisyydelle., mutta sitä ei voi muut ymmärtää miten ahdistavaa se voi olla.

Vierailija
19/28 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kerran kun melkein nukuin tai olin nukahtamassa, näin kuin unen jossa oli maan alla

asumus, kolo. Hui, kuin saduissa...

Ja ketä siellä asui, en muista sitä unta tarkkaan.

Vierailija
20/28 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt aika vanha ketju mutta uudempaa en aiheesta löytänyt. Anteeksi siis että nostan, mutta minullakin on ollut tuollaisia samantapaisia näkyjä kuin edellisellä vastaajalla. Ei kylläkään ikinä mitään pahaa ja ahdistavaa ( en näe jostain syystä ikinä painajaisia vaikka muistan uneni aika hyvin) vaan olen esim unessa voittanut lotossa ja pidellelyt rahoja kädessäni. Sitten kun herään rahat ovat edelleen kädessäni ekan kerran kun katson siihen, mutta sitten kun seuraavaksi katson niin ne ovat hävinneet. Minä en vain tajua niiden olevan harhoja koska ne ovat unistani ja uneni ovat aina erittäin todentuntuisia ja realistisia. Kun ne katoavat, en tajua vieläkään vaan alan etsiä niitä kunnes petyn kun viimein huomaan että oli vain unta. Onkohan tällä ilmiöllä nimeä? Aika mielenkiintoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän