Onko asiakaspalvelijoilla asennevamma teinejä kohtaan?
Ihan normaalisti käyttäytyvä 15 v tyttöni on saanut ihan käsittämätöntä kohtelua kaupoissa ja pankissa. Onko tämä yleistäkin vai onko sattunut vain huonoa tuuria. Aikuista ei koskaan kohdeltaisi samalla tavalla, vähäteltäisi, ohitettaisi jonossa jne.
Kommentit (41)
jos jossain on vuoronumerojäjestelmä toiminnassa ja joku ei tajua tai viitsi ottaa siitä numeroa niin kyllä sen täytyy olla ihan hänen oma henkilökohtainen ongelmansa. Jotakuta oikein toiminutta ja kiltisti numeron ottanutta EI voida satunnaisesti heittää jonon perälle sitä varten, että väliin poimitaan joku joka ei ole viitsinyt ottaa numeroa!
Jos mulle olisi joku tehnyt noin, olisin jättänyt ne valmiiksileikatut kankaanpalat täsmälleen siihen ja kävellyt kaupasta ulos!
T täti, 39 vuotta
Tämä olisi voinut tapahtua jollekin muullekin kuin teinille, tässä tapauksessa ei ole mitään sellaista, mikä osoittaisi, että teini saa huonompaa kohtelua.Ehkä ap:n kannattaa soittaa ko. liikkeeseen ja kysyä, miksi heillä on näin huono palvelu. Mutta mielestäni koko asia johtuu siitä, että heidän systeeminsä kusee, eikä liity siihen, että liike on päättänyt palvella ap:n kultamussukkaa huonosti.
Ei minulta vaan yksikään myyjä tule nappaamaan vuoronumeroa kädestäni ja sysäämään jonon hännille! t. täti 45v
edes kassalla tervehtiä eikä sanoa kiitos. Tuppisuita on, opettakaa edes miten sanotaan kiitos!!!
On myös paljon aikuisia jotka ei osaa sanoa kiitos ja näkemiin.
Toinen asia on se että vaikka nyt se kiitos jäisi teiniltä sanomatta, niin ei se tarkoita sitä että kaikkia teinejä pitää kohdella itse huonosti. Ole aikuinen ja näytä esimerkkiä!
En aina, mutta valitettavan usein. Mieleen jäi kerta, jolloin ystävällisesti kysyin (ujona tyttönä) että saisinko apua hiusvärien valintaan. Kassalla ollut nelikymppinen nainen katsoi minua rumasti ja melkein huusi että hänellä on tässä ASIAKAS nyt...juu, joku vanha mummo oli juuri maksanut ja laittoi ostoksia laukkuun...tämä tapahtui Asematunnelin kempparissa, olisikohan ollut Sokoksen paikka? Sitä ei ole ollut siellä enää vuosiin, joten en ole varma.
Olen kokenut saman että kun ikää tulee n. 25 pintaan, alkaa kohtelu muuttua. Nyt 26-vuotiaana minua teititellään, samoin lääkärillä otetaan tosissaan eikä vähätellä oireita/sairautta jos sinne menen. Teininä tuli koettua sekin että puhuttiin kuin idiootille jne.
on asennevamma asiakaspalvelijoita kohtaan, tämä vamaa voi ihan sieltä kotoa käsin muuntaa parempaan suuntaan. Mutta jos kotona kasvatetaan siten, että kaupan kassa on sylkykuppi tai joku jolle ei tarvitse olla kohtelias tai ylipäätään sanoa yhtään mitään , niin miten teini osaisi kaupassa muuten toimiakaan kuin olemalla idiootti.
Valitettavasti näitä asennevammaisia on kyllä jokaisessa ikäluokassa ja tietenkin myös myyjissä.
ja myyjät nimenomaan arvostelee ULKONÄÖN perusteella. Oma tyttöni on ns. rock tyylinen ja sehän on myyjille kauhistus... luulevat suunnilleen narkkariksi tai ainakin lastenkodista karanneeksi vaikka on kiltti tyttö ja hyvä koulussa
Viimeksi tyttöni meni kavereidensa kanssa etsimään kenkiä, sovittiin että käyvät katsomassa ja minä tulen maksamaan. Porukassa oli rock tyylisiä ja goottityylisiä mukavia nuoria. Kun tulin kenkäkauppaan (stokkan vieressä oulussa) niin vartija jututti heitä ja käski häipymään. menin kysymään vartijalta mitä ovat tehneet, eivät kuulemma mitäan, mutta "ei saa maleksia"... olivat sovittelemassa kenkäkaupassa kenkiä ! Kaupan sisärappusilla istui samaan aikaan 5 tytön pisssilauma hihittelemässä ja meluamassa. Heitä ei ajettu pois.
Valitin kauppaan jälkikäteen ja vartija oli otettu puhutteluun ja asiaa pahoiteltiin. Mutta ostin ne 100 euron kengät sitten tytölle muualta
jos jossain on vuoronumerojäjestelmä toiminnassa ja joku ei tajua tai viitsi ottaa siitä numeroa niin kyllä sen täytyy olla ihan hänen oma henkilökohtainen ongelmansa. Jotakuta oikein toiminutta ja kiltisti numeron ottanutta EI voida satunnaisesti heittää jonon perälle sitä varten, että väliin poimitaan joku joka ei ole viitsinyt ottaa numeroa! Jos mulle olisi joku tehnyt noin, olisin jättänyt ne valmiiksileikatut kankaanpalat täsmälleen siihen ja kävellyt kaupasta ulos! T täti, 39 vuotta
Tämä olisi voinut tapahtua jollekin muullekin kuin teinille, tässä tapauksessa ei ole mitään sellaista, mikä osoittaisi, että teini saa huonompaa kohtelua. Ehkä ap:n kannattaa soittaa ko. liikkeeseen ja kysyä, miksi heillä on näin huono palvelu. Mutta mielestäni koko asia johtuu siitä, että heidän systeeminsä kusee, eikä liity siihen, että liike on päättänyt palvella ap:n kultamussukkaa huonosti.
mun mielestä tällaisisa tapauksissa pitäisi kertoa KAUPAN NIMI, miksi ette kerro ?
Nuoret saavat joka paikassa todella huonoa asiakaspalvelua, se on ihan selvä.
Mitä kaupat eivät tajua, on se, että ei mene kuin hetki ja nämä nuoret ovatkin jo yli kolmekymppisiä ja taatusti muistavat ne liikkeet, joissa on oltu heitä kohtaan tympeitä tai törkeitä.
En itse käy missään sellaisissa liikkeissä, joissa minua on kohdeltu huonosti nuorena, sillä sama ihminen olen edelleen ja muistan ne kokemukset, vaikka nyt olenkin jo siinä iässä, että myyjät minua systemaattisesti teitittelevät.
eikä oma teinikään ole huomannut mitään huonoa/negaa käytöstä, joten ne ketkä saa sitä ngee, joko käyvät väärissä mestoissa tai sitten jollain keinolla antavat itsestään niin huonon kuvan, etteivät saa hyvää alvelua.
Hän aina korosti, että nuoriakin pitää palvella hyvin vaikka heillä ei sillä hetkellä olisikaan rahaa He voivat myöhemmin palata kauppaan vanhempiensa kanssa.
Hankalimpana hän piti vanhempia kaupungin "tärkeitä" rouvia, joille myyjä oli alempaa kastia, jolle jopa puhuttiin kolmannessa persoonassa.
Olen tuo, joka pyysi kiltisti apua hiusvärin valintaan kempparissa. Käytöstavat, teitittelyn ym. osaan itsekin, olen aina osannut- meidän perheessä niiden osaaminen oli itsestäänselvyys. Eli en todellakaan usko käyttäytyneeni huonosti, kyllä se ikävästi käyttäytynyt oli tässä tapauksessa myyjä. Jos kerran palvelutilanne oli vielä kesken (miltä se ei näyttänyt), eikö sitä olisi voinut sanoa ystävällisemmin? "Pieni hetki, tulen kun olen palvellut asiakkaan loppuun" tms.?
t. aiempi
Teinini on aran sorttinen eikä varmasti naureskele tai haistattele. Olen miettinyt että näkeekö jotkut asiakaspalveijat tuon ujouden jotenkin väärin. Mutta vastausten perusteella joillakin ON se asennevamma. Oma teinini asioi suuressa kaupungissa. Itse asiassa pikkupaikkakunnalla ei ongelmia ole tullutkaan.
Itse vältän aktiivisesti näit paikkoja joissa on kohdeltu huonosti, kannattaisi siksikin tarkastaa asennetta
mutta jos sen sijaan yksittäinen teini tulee peruskohteliaasti kysymään apua tai maksamaan ostoksiaan, niin mikä siinä vaiheessa voi olla se ongelma?
Saattavat porukassakin hihitellä ihan hermostuneisuuttaan. No ei ehkä kaupassa mutta jos jotain asiaa hoitaessa. Jotkut 13-14 vuotiaat jo melkein aikuisen näköisiä mutta ihan lapsiahan ne vielä ovat
No kyllä minkä tahansa ikäinen arka on hankala palveltava. Huomautan siis, että en ole koskaan ollut nuorille tyly tavalla, mitä tässä ketjussa on kuvailtu.
Kuitenkin arvelen, että nuorien kohdalla kyse on tästä: jos myyjä ottaa kontaktia, jotkut nuoret eivät osaa suhtautua asiallisesti. Tervehdykseen tai kysymykseen siitä, tarvitseeko apua, ei vastata tai vastaus on epämääräinen.
Nuori ei myöskään itse osaa lähestyä asiallisesti ja yleisesti tuo arkuus voi olla muunkin asiakkaan ongelma kuin vain nuoren. Myyjän voi olla kovin vaikea päätellä, kuka kaipaa palvelua ja jotkuthan pitävät taas ahdistavana ja tyrkyttävänä sitä, jos myyjä käy edes ottamassa kontaktia ja kysymässä, tarvitseeko apua. Olen itse huomannut lasten kohdalla, että joillekin lapsille on kotona neuvottu, kuinka toimitaan, myyjältä voi kysyä apua jos tarvitsee. Tällaiset lapset pärjäävät hyvin. Olen pahoillani, mutta jos ei oikeasti kykene ottamaan kontaktia asiallisesti, pidän sitäkin ongelmallisena enkä ymmärrä, miksi pitää valittaa, jos on itse aivan sairaalloisen arka ja kömpelö ottamaan kontaktia. Tietysti hyvän palvelun paikoissa myyjänkin tulisi ottaa kontaktia, mutta miten oikeasti pärjäät elämässä, jos et itse uskalla puhua myyjille? Kyllä omaakin toimintaa sopii miettiä.
Maleksivan näköinen nuori voi myyjästä näyttää siltä, ettei hän ole ostoaikeissa ja osa näistä maleksijoista ei todella ole sitä. Ruokakaupassakin tulee viisi nuorta, joista yksi ostaa suklaapatukan. Ei kannata aina syyttää myyjää siitä, että hän ei näe asiakaspotentiaalia nuorissa, jos kokemukset puhuvat toista.
Ei teineissä mitään vikaa ole vaan siinä kun eivät itsekkään tiedä mitä haluavat. Jos kysyy jotain niin vastaus on "emmä tiiä",eivät uskalla sanoa omaa mielipidettään eivätkä katso silmiin. Ei ole kiva palvella tälläistä asiakasta. En ole parin vuoden asiakaspalvelu urallani tavannut normaalia teiniä joka rehdisti sanoisi mitä etsii ja mitä EI halua.
Myhäilevät hyllyjen välissä nöyristellen tai sitten kikattelevat ryhmässä ja kuvailevat myymälään peilistä itseään. Eivät tiedä että myymälässä kuvaamiseen tarvitaan lupa...
ja aina saanut ihan asiallista palvelua. Vaikuttaisko asiaan se, että oon yli 180 cm pitkä, eli oon jo pitkään näyttäny aikuiselta (12-vuotiaanakin reippaasti yli 170 cm...) Ja tietenkin oon osannut käyttäytyä, en oo koskaan ollut mikään hihittelevä teini, laumani kera.
ei se ole mun vika, jos mua ennen tullut asiakas ei osaa ottaa vuoronumeroa! Kerran menin alueeni postiin hakemaan pakettia. Siinä sitten menin jonon päähän ja sisään tuli pari asiakasta. Huomasin, että he ottivat vuoronumerot uudesta laitteesta, joka postiin oli tullut. Sitä systeemiä ei siis ollut aikaisemmin ollut. Enhän minä olisi voinut siinä vaiheessa alkaa riehumaan, että pääsisin ennen niitä, jotka osasivat sääntöjen mukaan toimia. No äkkiä otin sitten itellenikin lapun ja jonotin kahden asiakkaan verran kauemmin.
Tuossa kauppatilanteessa olisin lähtenyt ovet paukkuen, laittanut asiasta viestiä ja lopettanu asioinnin kyseisessä liikkeessä. Suosittelen, että sanot lapsellesi, että hänen asenteellaan ei hommat tule ikinä hoidettua, epäasiallisesta käytöksestä pitää ja tulee valittaa!
Tämä viimeisin tapaus oli tällainen. Teini meni kangaskauppaan ostamaan kankaita itselleen. Otti vuoronumeron ja odotti kaverin kanssa vuoroaan. Myyjä tuli hetken päästä ottamaan vuoronumeron häneltä ja sanoi, että muut ovat odottaneet häntä kauemmin. Kankaat jäi sitten ostamatta. En usko että samanlaista voisi tapahtua kenellekään aikuiselle. Minusta koko juttu oli ihan käsittämätön. Olisin soittanut asiasta kauppaan mutta teini ei siis halunnut. Aikoo mennä joku toinen päivä uudestaan ja toivoo että sama myyjä ei ole paikalla.
Jos tuossa olisi oikeasti käynyt niin, että edellä olisi ollut pari asiakasta, jotka jostain syystä olisivat odottaneet ilman vuoronumeroa, niin olisihan myyjän joka tapauksessa pitänyt pitää kiinni oikeasta järjestyksestä, eli mielestäni myyjä ei olisi voinut käyttäytyä eri tavoin, jos teinisi olisi ollut vanhempi. Tietysti ihmettelen, jos myyjä on vienyt lapun ihan kädestä, se kuulostaa huonolta käytökseltä. Eli sori, minusta tämä kuulostaa siltä, että haluaisit itse uskoa, että teinisi sai huonoa palvelua, koska on teini mutta todellisuudessa kyseessä on ollut joku vuoronumerosekoilu, johon ei liity mitään pärstäkerroinpriorisointia.
laittaa myyjä jo valmiiksi hälyt soimaan. Kerran menimme sinne kahdestaan eikä myyjä ymmärtänyt että olimme äiti ja poika. Hän laittoi normaaliin tapaan hälyt soimaan vaikka kukaan ei koskenut mihinkään eikä kukaan liikkunut. Myyjä huikkasi pojalleni että olisi parasta että poistut. Ihmettelin että miksi. Sitten myyjä alkoi pyytää anteeksi kun huomasi että olimme tulleet yhdessä "se oli ihan vahingossa lauennut häly". Poikani sanoi että tuo myyjä laittaa aina hälyt päälle kun joku nuori astuu liikkeeseen. Seurasin tilannetta kerran läheisestä kahvilasta ja niin todellakin oli.
"kun ei minun tyttöni/lapseni ikinä...!" Ha, me kaupan tädit tunnetaan teitin teinit paremmin kuin te. Siellä ne istuu kaupan seinustalla kessu huulessa, niin tytöt ku pojatkin ja päristelee mopoillansa niin, että välillä oikein pelottaa, ettei jää pikkulapset alle. Ja ai, sitä mussutuksen ja lässytyksen määrää kun en anna teitin pikku mussukoiden pelata pelikoneella taikka ostaa tulitikkuja/sytkäreitä. Ja eka-tokaluokkalaiset kiroaa kun ei saa energiajuomaa.
Ja meidänkin lähikauppaa sijaitsee mukamas hyvälläkin alueella, ei se ainakaan näy kotikasvatuksessa.
Kaikille hymyilen ja palvelen niin kuin kuuluu, mutta kyllä tekis välillä mieli ottaa korvasta kiinni. Sellasi ne teitin mussukat oikeasti on, hyvin suuri osa ja joukossa tyhmyys tiivistyy :)
edes kassalla tervehtiä eikä sanoa kiitos. Tuppisuita on, opettakaa edes miten sanotaan kiitos!!!