Todellako kuntouttavassa työtoiminnassa ei saa pitää edes kesällä lomaa??!!??
Olen ollut nyt viime syyskuusta saakka kuntouttavassa työtoiminnassa arkipäivisin 6,5h. Talvella sopimukseni katkaistiin 5päiväksi (sisälsi 3arkipäivää), kun olin pohjoisessa laskettelemassa. Tuon enempää en ole lomaillut, sairaslomalla olen jonkin verran ollut, pisin sairaslomani oli 5viikkoa kun jalkani oli kipsissä tuon ajan murtuman takia.
Nyt hain opiskelemaan ja pääsin ainakin pääsykokeisiin ja kesäkuun 14. sitten selviää sainko opiskelupaikan.
Minulla osuu nyt tälle kesäkuulle paljon juhlia plus viikoksi olen varannut mökin pohjoisesta (kyseinen mökki on jo maksettu). On häitä, ristiäisiä ja syntymäpäiviä. Tämän takia en ole juuri ollenkaan kotipaikkakunnallani kesäkuussa.
Tämän takia kysyinkin, että saisinko pitää kesäkuun lomaa, kun sopimus pitäisi vähän väliä katkaista ja tehdä uudestaan. Vastaukseksi sain, ettei työttömyysetuita ole tarkoitettu lomailuun. Lisäksi tämä ihminen olikohan nimike työtoiminnan ohjaaja niin viittasi siihen, että olen ollut jo lomalla kun olin sairaslomalla kipsin kanssa sen 5viikkoa. Ei sairaslomaa minusta oikeen voi verrata oikeaan lomaan, jolla saa tehdä mitä haluaa.
Kuntouttavaan toimintaan jouduin/pääsin, koska sairastin masennuksen ja nyt olen siitä toipumassa ja huomasin, ettei pelkkä kotona olo ole hyväksi vaan että päivissä pitäis olla jotain tekemistä, jotta masennus pysyisi poissa. Tuon 5viikkoa kun minulla oli kipsi, niin huomasin, että masennus taisi nostaa päätään, koska alkuun töihin meno oli tosi vaikeaa ja oisin vaan halunnut jäädä kotiin.
Minulla ei siis ole lapsia, miehellä on kolme lasta, jotka ovat meillä joka toinen viikko. Ovat kuitenkin sen verran isoja, että pärjäävät jo päivät yksin.
Ihmettelen vaan, että miten sitten muut ovat saaneet lomaa, esim. koululaisen (3-luokkalaisen) lomien ajaksi. Ekaluokkalaisen vielä ymmärtäisin, mutta 3-luokkalainen pärjää kyllä yksin päivän.
Minusta ois ollut muutenkin kiva vaan olla kesäkuu eikä mennä koko kesää töihin.
Onko se todella niin, etten saa pitää edes viikkoa tai kahta "lomaa" kesällä??? Tietäiskö joku?
Kommentit (28)
et voi katkaista viikon ajaksi sitä kuntouttavaa työtä? Ne syntymäpäivät jää yleensäkin ihmisiltä väliin, jos eivät ole viikonloppuisin. Harvalla meistä on koko kesäaika lomaa, ihan normaalia ettei kaikkiin juhliin pääse ja sen asian kanssa voit elää paljon helpommin jos asennoidut nyt heti niin, että osa jää väliin ja osaan pääset osallistumaan, jos ovat tarpeeksi lähellä tai viikonloppuna.
Tai jos joka tapauksessa olet aloittamassa opiskelut, niin pystyisitkö vaan lopettamaan tuon kesken?
palanneen. Tuo ei kuitenkaan olisi niin kauhean hyvä, koska siitä jäisi merkintä, että masennusoireita ollut taas, vaikkei oikeasti ole ollut.
Toinen jalkani on aina välillä tosi kipeä ja siitäkin saisin varmaan saikkua, mutta tuskin kolmea päivää enempää ja minun pitäis saada viikko saikkua, jotta pääsisin edes sinne mökille tai sitten se jää käyttämättä ja ne rahat meni kankkulan kaivoon...
Kyllä varmaan pystyisin lopettamaan, mutta siitä seuraisi luultavasti 3kk karenssi.
ap
Osaisitko puhua itsellesi saikkua? Tai jos joka tapauksessa olet aloittamassa opiskelut, niin pystyisitkö vaan lopettamaan tuon kesken?
kysyin, että voiko sopimuksen katkaista edes viikoksi, kun olen varannut mökin ja se maksettu jo. Oletin tuon onnistuvan, koska se onnistui talvellakin. Nyt kuitenkin tämä työtoiminnan ohjaaja sanoi, ettei sekään onnistu ja viittasi siihen, että olen ollut jo lomalla kun minulla oli kipsi...
ap
et voi katkaista viikon ajaksi sitä kuntouttavaa työtä? Ne syntymäpäivät jää yleensäkin ihmisiltä väliin, jos eivät ole viikonloppuisin. Harvalla meistä on koko kesäaika lomaa, ihan normaalia ettei kaikkiin juhliin pääse ja sen asian kanssa voit elää paljon helpommin jos asennoidut nyt heti niin, että osa jää väliin ja osaan pääset osallistumaan, jos ovat tarpeeksi lähellä tai viikonloppuna.
Eiköhän ne lomat pitäis sopia ENNENKUIN mitään mökkejä menee varailemaan ja maksamaan, ei tulis mulle mieleenkään olettaa että jonkun tietyn viikon tai kuukauden sais vapaaks kun vaan ilmottaa. Olis kannattanut kysyä että onnistuuko eikä vaan luottaa siihen että nyt käy kun aiemminkin kävi.
Kyllä oikeissakin töissä pitää se loman ajankohta selvittää ensin, sitten vasta tehdä suunnitelmat.
kesällä ainakin noin viikon verran "lomaa" eli käytännössä viikon sopimuksen katkaisun, koska olen silloin pohjoisessa. Tuolloin tämä toiminnanohjaaja sanoi, että eiköhän se onnistu eli minulla ei ollut mitään syytä olettaa, etten saisi viikon lomaa niin siksi varasin mökin ja maksoin sen myös. Jos nyt vasta alkais etsii mökkiä, niin valikoimat ois aika heikot.
Ja tiedän varsin hyvin, miten asiat menee oikeassa työelämässä, koska olen ollut oikeissa töissä reilu 10v. Kyseinen työ minulla olisi varmaan yhä, jos vaan pystyisin sitä työtä tekemään.
ap
Eiköhän ne lomat pitäis sopia ENNENKUIN mitään mökkejä menee varailemaan ja maksamaan, ei tulis mulle mieleenkään olettaa että jonkun tietyn viikon tai kuukauden sais vapaaks kun vaan ilmottaa. Olis kannattanut kysyä että onnistuuko eikä vaan luottaa siihen että nyt käy kun aiemminkin kävi.
Kyllä oikeissakin töissä pitää se loman ajankohta selvittää ensin, sitten vasta tehdä suunnitelmat.
ja olisin loput päivät poissa vaan esim. tekstarilla ilmoittamalla. Et saa niiltä päiviltä päivärahaa mutta so what. Noi kuntouttavat työtoiminnat (aka orjatyöt) ovat niin hyväksikäyttöä!!
lomat sovitaan työnantajan kanssa etukäteen, ja mökit ja matkat varataan sitten kun on ihan varmaa, että se onnistuu. En yhtään ihmettele, että on näin paljon Suomessa kaikenlaisia työtävieroksujia...
Ihan varmasti kaipaisit lomaa, ehkä jopa enemmän kuin työstä, josta maksetaan kunnon palkkaa!!!
lomat sovitaan työnantajan kanssa etukäteen, ja mökit ja matkat varataan sitten kun on ihan varmaa, että se onnistuu. En yhtään ihmettele, että on näin paljon Suomessa kaikenlaisia työtävieroksujia...
yhtään "lomapäivää", jolloin saisi nukkua pitkään ja vaan olla, jos ei muuta huvita tehdä.
Ja jos et tiennyt niin tästä kuntouttavasta saa sen huikean 9€ päivältä eli vajaa 1,50€ tunnilta...
ap
Minun mielestäni noita lomia on kyllä järjestetty hyvinkin joustavasti omille asiakkailleni ollessani sossuna. Kysypä työkkärin ylemmältä taholta - voihan olla että ongelmana on nyt vain ilkeä ohjaaja (vai mikä se oli).
ja siksi ei voida sopia (tietysti palkattomia) lomia milloin tahansa.
Työtoiminnassa näperrellään jonkin merkityksettömän asian äärellä merkityksetöntä korvausta vastaan, eikä ihmisiä pidetä millään tasolla oikeina työntekijöinä tai työtä sellaisena työnä, jota voisi kutsua edes työkokemukseksi. Puhumattakaan siitä, että työstä maksettaisiin palkkaa tai että se kerryttäisi lomaa jollain etukäteen tiedossa olevalla kaavalla.
Tietysti tässä tapauksessa voi olla, että ap:n ei auta muu kuin lusia vain tuo kesä kun tällaiset olosuhteet osuivat kohdalle. Mutta ei se välttämättä kaikkein reiluinta ole, kun ottaa huomioon, että kyse on lähes ilmaisesta työstä.
yhtään "lomapäivää", jolloin saisi nukkua pitkään ja vaan olla, jos ei muuta huvita tehdä. Ja jos et tiennyt niin tästä kuntouttavasta saa sen huikean 9€ päivältä eli vajaa 1,50€ tunnilta... ap
Taidat kuitenkin muuten saada myös sen työmarkkinatuen/peruspäivärahan. Tiedätkös, että se on orvaus siitä, ettei yhteiskunnalla ole osoittaa sinulle aplkkatyötä, mutta haluaa, ettei ammattitaitosi ja -halusi ruostu.
Kuty ei ole työsuhde eikäs iitä kerry lomia. laki puhuu vain maksimissaan 230 päivästä vuodessa, joka ei sinulla todellakaan vielä täyty koska olet ollut sairauslomalla (eli et työttömänä)
Ei kai orjatyöstä lomaa saa. Ei siitä ilmaishommasta kerry lomaa, ei eläkettä tms.
on niin, että jo lainkin mukaan sinulle kuuluu loma. Ota yhteyttä ohjaajasi esimieheen ja kerro huolesi hänelle. Jos hänkin on tietämätön tai muuten vaan idiootti niin hae niin pitkä saikku, että voit mennä suoraan kouluun.
Sano, että sinun itsetuntosi on kyseisessä paikassa niin lytätty, että et voi sinne enää mennä. Sano, että et ole masentunut vaan väsynyt ja ahdistunut. Et saa unta jne. Sillä ihmisten kyykyttämis paikkoja ne ovat.
Ja teille kaikille, jotka kommentoitte tyyliin "ei normaalissakaan työpaikassa saa lomaa, kun vaan ilmoittaa" tässä nyt kuitenkin on kysymys ihan lakisääteisestä lomasta, joka on lain mukaan pakko pitää kuntoutettavassa työtoiminnassa.
Aina ollaa ihmistä ennemmin lyttäämässä ja haukkumassa, kuin neuvomassa. Tekisi mieli sanoa, että haistakaa paska, mutta en sano kuitenkaan.
Ja teille kaikille, jotka kommentoitte tyyliin "ei normaalissakaan työpaikassa saa lomaa, kun vaan ilmoittaa" tässä nyt kuitenkin on kysymys ihan lakisääteisestä lomasta, joka on lain mukaan pakko pitää kuntoutettavassa työtoiminnassa.
Aina ollaa ihmistä ennemmin lyttäämässä ja haukkumassa, kuin neuvomassa. Tekisi mieli sanoa, että haistakaa paska, mutta en sano kuitenkaan.
Saatat olla oikeassa siinä, että loma on lakisääteinen (en sen tarkemmin tiedä tuosta kuntouttavasta työtoiminnasta), mutta eiköhän siinäkin se loman ajankohta pidä SOPIA, ei ilmoittaa noin että mökki maksettu ja synttäreitäkin tulossa, haluan koko kesäkuun vapaaksi. Ensin kysytään, että sopisko että pidän loman tiettyyn aikaan, sitten vasta tehdään tarkempia suunnitelmia.
on niin, että jo lainkin mukaan sinulle kuuluu loma. Ota yhteyttä ohjaajasi esimieheen ja kerro huolesi hänelle. Jos hänkin on tietämätön tai muuten vaan idiootti niin hae niin pitkä saikku, että voit mennä suoraan kouluun. Sano, että sinun itsetuntosi on kyseisessä paikassa niin lytätty, että et voi sinne enää mennä. Sano, että et ole masentunut vaan väsynyt ja ahdistunut. Et saa unta jne. Sillä ihmisten kyykyttämis paikkoja ne ovat. Ja teille kaikille, jotka kommentoitte tyyliin "ei normaalissakaan työpaikassa saa lomaa, kun vaan ilmoittaa" tässä nyt kuitenkin on kysymys ihan lakisääteisestä lomasta, joka on lain mukaan pakko pitää kuntoutettavassa työtoiminnassa. Aina ollaa ihmistä ennemmin lyttäämässä ja haukkumassa, kuin neuvomassa. Tekisi mieli sanoa, että haistakaa paska, mutta en sano kuitenkaan.
Henkilö ei ole työsuhteessa, joten lomaa ei kerry. Jos haluaa olla poissa kuntouttavasta työtoiminnasta, tulee siitä sopia etukäteen, ilmoitus ei riitä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2012 klo 17:09"]
[/quote]
Kuntouttavan työtoiminnan tauot
Asiakas voi osallistua kuntouttavaan työtoimintaan enintään 230 päivänä 12 kuukauden jakson aikana.
Tämä enimmäispäivien määrä tulee täyteen vain asiakkailla joilla on kuntouttavaa työtoimintaa viitenä päivänä viikossa (52 viikkoa x 5 päivää 260 päivää). Tällöin asiakkaalle on annettava 12 kuukauden aikana vähintään 30 taukopäivää. Kysymys on loman kaltaisen vapaan järjestämisestä kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille.
Tauot suunnitellaan asiakaskohtaisesti
On kuitenkin huomioitava, että yhtäjaksoiset pitkät tauot kuntouttavassa työtoiminnassa voivat olla kuntoutuksen tavoitteiden vastaisia (esimerkiksi asiakkaan päihdeongelman takia). Niinpä taukopäiviä suunnitellessa on huomioitava asiakkaan tilanne kokonaisvaltaisesti.
Yhteisesti sovitut taukopäivät kirjataan aktivointisuunnitelmaan.
Miksi sinä saisit pitää lomaa, kun kukaan muukaan alle vuoden töissä ollut ei mitään oikeaa kesälomaa saa pitää? Laillinen oikeus loman pitämiseen tulee vasta sitten, kun olet ollut samassa paikassa edellisenkin kesän.
ja sellaisille, jotka lähinnä vaan on tuolla "työpajalla" eivätkä tee mitään, mutta sitten kun ns. kunnollisempi, joka on ollut poissa vain oikeasti sairaana, niin ei voida antaa mitään lomaa vaan katsotaan kieroon ja ihmetellään, ettei haluais olla kesää töissä ja johan olit lomalla kipsin kanssa...
Kaippa se pitäis olla juoppo tai sellainen lusmuilija "työpajalla" niin sais lomaakin.
Tietysti se on tarkoitettu työnhakuun ja sitä teen koko ajan, mutta kun oman alani töitä en voi enää tehdä ja kouluttamatonta harvoin otetaan mihinkään töihin niin ei niitä töitä juuri ole. Tai no olen kyllä ollut jokaisena kuukautena kun aloitin kuntouttavan työtoiminnan niin 1-5päivää ihan oikeissakin töissä.
Kyse ei ole kummin kaimoista vaan todella läheisistä ihmisistä.
ap