Elatusapu ja työttömyys
Heippa!
Mieheni on ollut nyt vajaa puolitoista vuotta työttömänä ja maksaa elatusmaksuja kahdesta lapsesta edellisestä suhteesta. Minä olen ymmärtänyt, että pitkäaikaistyöttömyys voisi olla syy laskea maksettavan elatusavun määrään, mutta mies ei usko.
Minusta on ehdottoman tärkeää, että lapsen äiti saa rahaa lapsien elämiseen, vaatteisiin jne. Meillä vaan on oma talous todella tiukalla ja kaikki laskut meinaa kaatua minun niskaani. Miehelle ei uskalla näistä elatusasioista oikein puhua, luulee minun vittuilevan tai puuttuvan hänen ja lasten äidin välisiin asioihin. En halua kenellekään mitään pahaa, mutta ei ole reilua, että minun niskoille jää kaikki laskut jne.
Miten vaikea prosessi olisi miehelle ja lasten äidille tämä elatussopimuksen muutto vaikkapa väliaikaisesti? Onko kellään kokemusta? Ihan siksi aikaa, että mies saa taas töitä olisi kiva saada joku muutos tilanteeseen, nyt kun kaikki rahat meinaavat mennä elareihin ja matkakuluihin lasten hakureissuille.
Ja oisko kellään vinkkejä, miten lähestyisin nätisti miestä tässä asiassa? Hän luulee jotenkin, että minulla on jotain näitä lapsia vastaan, vaikka asia ei ole niin!
Kommentit (10)
minkä kela maksaa.
jos liitosta saa rahaa, en tiedä sitten.
meillä miehellä vähän sama, mihinkään en saa puuttua kun mies suuttuu, hän kyllä kasvattaa minun lastani kuin isä.
mutta jos meillä olisi sama tilanne, niin en tiedä onnistuisko ja kuinka hyvin.
Exän kanssa on asialliset ja hyvät välit, hän maksaa elarit säännöllisesti yms, mutta jos jäis työttömäksi, ja sen vuoksi hakisi alennusta, ettei uusi puoliso joudu maksumieheksi, en ole varma, suostuisinko sittenkään... Sitä on kuitenkin aika paha ihminen, jos pitäis exän naisen elämää helpottaa, ei musta taitaisi olla siihen, sorry!
Mä en elatusavun summia tiedä, en uskalla edes kysyä! Mä olen jossain vaiheessa vähän yrittänyt tuota kela hommaa kysyä häneltä, lasten äiti varmasti suostuisi! Tai sen perusteella, mitä olen hänestä kuullut. Vaikuttaa erittäin asialliselta, eikä ole mitenkään katkera miehelle jne. En tiedä kokeeko mies liian vaivalloiseksi hoitaa noita asioita, mutta ihan meidän yhteistä tulevaisuutta ajatellen saisi kyllä ainakin keskustella minun kanssani. Nyt olen aikas ulkopuolinen!
Mies saa ymmärtääkseni liitosta rahaa, ei kuitenkaan mitään hurjia summia. Mä en oikein ole tietoinen näistä elatusavuista ja miten ne toimii, eikä tuolta mieheltä irtoa tietoa! Siksi täältä kyselen :)
Exän kanssa on asialliset ja hyvät välit, hän maksaa elarit säännöllisesti yms, mutta jos jäis työttömäksi, ja sen vuoksi hakisi alennusta, ettei uusi puoliso joudu maksumieheksi, en ole varma, suostuisinko sittenkään... Sitä on kuitenkin aika paha ihminen, jos pitäis exän naisen elämää helpottaa, ei musta taitaisi olla siihen, sorry!
Ei kaikista varmaan siihen olekaan, eikä tarvitsekaan!
Mies on kuitenkin eronnut jo vuosia ennen kuin tapasimme, enkä ole mitenkään syyllinen heidän eroonsa. Ovat exänsä kanssa hyvissä väleissä eikä tällä naisella pitäisi olla mitään minua vastaan, tai minkäänlaista katkeruutta minua kohtaan! Olen oikeasti aika onnellisessa asemassa kun hommat sen puolesta on kunnossa. Tietysti jos olisin joku kodinrikkoja tilanne ois eri.
Ja toisekseen, minun mielestäni ei ole oikein laittaa sitä "uutta naista" maksamaan. Tavallaan mä elätän niitä lapsiakin, kun maksan heille ruoat meillä ollessa. Se nyt ei haittaa, mutta kun kaikki muutkin maksut kaatuu minun niskaani, ei ole hirveän reilua. Ja tämä vain miehen syytä!
lasten äiti saa kelasta minimielatustuet.
Kela perii mieheltäsi työttömyyskorvauksesta vain lapsikorotukset.
Okei! Kiitos tiedosta :)
Vielä kun tietäis, miten tän asian miehen kanssa juttelis. Paljonko se lapsikorotus sitten yleensä on? Onko se joku standardi? Mies väitti yksi päivä tässä, että liitto maksaa hänelle kokonaisuudessaan elatusavun kokoisen summan, eli useamman sata euroa ja hän siirtää ne sitten exänsä tilille. Ja mä en ihan usko! Eihän siinä ole järkeä.. Tuota lapsikorotusosaa varmasti tarkoitti.
Hitto kun sille jääräpäälle ei voi puhua mitään!
niin kyllähän siitä jo yli 300 sataa tulee, eli elareiden verran. Eli sittehän asia onkin jo kunnossa!
Jos sulla on asialliset ja hyvät välit exän kanssa, tuskin olet hänen uudelle puolisolleen mistään katkera.
niin kyllähän siitä jo yli 300 sataa tulee, eli elareiden verran. Eli sittehän asia onkin jo kunnossa!
Okei! No mä olen rehellisesti sanottuna ihan pihalla näistä ja mieskään ei tahdo selittää, tiuskii joskus jotain.
En tiedä sitten mihin sen herran rahat menee. Kyllähän hän muutenkin osallistuu lasten kuluihin, mutta tuskin koko summa menee. Pitää varmaan keskustella vähän :DD Hienoa vaan, kun vetoaa laskuja maksaessa näihin lapsiin meneviin kuluihin ja mä joudun maksumieheksi.. Eikä voida yhteisiä lapsia hommata sen takia, ettei ole varaa.
Mikäli on ns samansuuruinen summa kuin olisi kelan maksama elatustuki, voisi ex suostua toisenlaiseen soppariin, mutta saisi sitten sen kelan tuen?