Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotisynnytykseen RAHAA!

Vierailija
08.05.2012 |

Kotisynnytyksen kannattajat peräävät yhä äänekkäämmin, että kotona synnyttämisestä on tehtävä tasavertainen vaihtoehto sairaalasynnytyksen rinnalle.

Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, Aktiivinen synnytys ry:n perustaja ja viidestä lapsestaan neljä kotonaan synnyttänyt Aila Miettinen huomauttaa, että Suomi on yksi harvoista Euroopan maista, jossa valtio ei millään tavoin tue kotisynnyttäjää.

Kotisynnytykseen ei tarvita mitään erikoisvälineitä. Haluathan synnyttää vesialtaassa kynttilöiden ja lyhtjen palaessa eikä koneidne surratessa kuten synnytyssalissa?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetettaisiin neuvolapalvelut ja kaikki synnytykseen liittyvät palvelut ja hoidot.

ensisijainen synnytyspaikka on koti ja vasta toissijainen paikka on sairaala?

Eikä ole kyse mistään kehitysmaasta, enkä usko, että siellä olisi jotenkin enemmän synnytyksissä vammautuneita lapsia.

Ja vielä huomiona, että sairaalaoiden rakantaminen ja ylläpitäminen ovat aika kallista lystiä, että jos synnytykset siirrettäisiin koteihin kätilöiden avulla tehtäviksi voitaisiin varmasti säästää rahaa tai tilit menisivät +-0

Vierailija
22/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon alun jälkeen asiaa tarkastellaan monelta kantilta.

http://clogsandtulips.blogspot.fi/2011/04/infant-mortality-investigated…

It’s been all over the news worldwide: The Netherlands has one of the highest infant mortality rates in Europe.

According to the Central Bureau of Statistics (CBS), one out of every 100 babies born in the Netherlands dies not long after birth.

Not exactly comforting news for those thinking about giving birth in the Netherlands. But in a country as developed as the Netherlands, why are the numbers so high? To answer this, the media turned to the one thing the Netherlands offers that no other western country still does - the option of home birth.

But is home birth actually the culprit?

According to a study in Utrecht, the answer is yes. Researchers found that home births were two times more likely to end in death than hospital births.

Interestingly, a large number of deaths occur en route from home to hospital when complications arise during a home birth. To avoid this, the Wadden Islands of Terschelling and Vlieland – where the nearest hospital is further than the recommended 45 minutes – have eliminated home births altogether.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos paikalla olisi ollut myös kätilö. Lapsi syntyi ennen kuin sairaala oli antanut luvan lähteä uudestaan sinne (aamulla olimme käyneet, mutta käännyttivät pois). Mies oli puhelimessa kysymässä ohjeita ("vielä ei kannata tulla, kun supistuksia ei ole tarpeeksi tiheään") ja niin se lapsi sitten tuli maailmaan ihan ilman mitään apuja.

Vierailija
24/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"uskon ja luulon" perusteella. Kun et _usko_, eetä siellä olisi enemmän vammautuneita lapsia...

ensisijainen synnytyspaikka on koti ja vasta toissijainen paikka on sairaala?

Eikä ole kyse mistään kehitysmaasta, enkä usko, että siellä olisi jotenkin enemmän synnytyksissä vammautuneita lapsia.

Ja vielä huomiona, että sairaalaoiden rakantaminen ja ylläpitäminen ovat aika kallista lystiä, että jos synnytykset siirrettäisiin koteihin kätilöiden avulla tehtäviksi voitaisiin varmasti säästää rahaa tai tilit menisivät +-0

Vierailija
25/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä vaihtoehto, jos raskaus on edennyt normaalisti ja ollaan lähellä sairaalaa. Fakta kuitenkin on että yhteiskunnalla ei joka paikkaan ole rahaa laittaa ja kotisynnytys on kuitenkin parhaimmillaankin vain ns kiva juttu, joten yhteiskunnan rahaa en siihen lähtisi laittamaan. Itse saa mun puolestani tietysti synnytyksensä kustantaa haluamallaan tavalla (kunhan ei vaaranna syntymätöntä lastaan).

Vierailija
26/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kotisynnytys on rentouttavaa? Mulle täytyy ihan oikeasti rautalangasta vääntää tää asia. Minä ainakaan en suostu meidän kallista sänkyä pilaamaan synnyttämällä siinä, joten ähkisin lapsen maailmaan kylppärissä jonkun pyyhkeen päällä. Ei kuulosta kovin hauskalta, kun sitä vertaa sairaalasänkyyn. Mua myös ällöttää, että sitä kakkaa ja verta ois ympäriinsä pitkin lattiaa, ei tuntuis hirveän mukavalta, että mies saa juosta niitä pyyhkimässä koko ajan + pestä niitä verisiä rättejä synnytyksen jälkeen. Synnyttäminen on muutenkin (minun mielestäni) niin pyllystä, että on ihan kivaa bonusta että sen jälkeen ei tarvitse kuin käydä suihkussa ja keskittyä vauvaan.

Vierailija
27/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä repesin pahasti ja olin vuotaa kuiviin. Minä pidän surisevista koneista ja erikoislääkäreistä. Seuraavan synnytän myös naistenklinikalla, koska lapsella on lievä sydänvika ja lähtee keisarinleikkauksesta suoraan lastenklinikalle!

Vierailija
28/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys on luonnollinen tapahtuma, mutta koska siihen liittyy aina riskejä (esim virhetarjonta, lapsen sydänäänien laskeminen ja hapenpuute ym) niin mieluummin synnytän sairaalassa, jossa vauvan ja minun vointiani voidaan seurata paremmin. Ekassa synnytyksessä päädyttiin imukuppiin ja olisin joutunut hätäsektioon, jollei se olisi onnistunut. Menetin 2 litraa verta (kotioloissa tätä ei olisi luultavasti huomattu ajoissa, sairaalassa sain oksitosiinitipan, joka supisti kohtua ja verenvuoto lakkasi).

Että sellaista luksusta. Jos olisin synnyttänyt kotona, olisimme pahimmassa tapauksessa molemmat vauvan kanssa kuolleet.

Vierailija
29/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinne pitäisi mennä, jos ei apua kaipaa?

Minä käyn sairaalassa vain, kun tarvitsen ehdotonta hoitoa/suonensisäistä lääkitystä sairauteeni, en synnytyksen takia.

Raskaus/synnytys ei ole sairaus, joten siihen ei sairaalahoitoa tarvita, vaan se hoituu ihan kotioloissa!

Vierailija
30/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytät sitten vaan kotona.

Vierailija
31/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahaa siihen kotona synnyttämiseen tarvitaan? Sen kun synnyttää kotona, niin ennen aikaankin tehtiin. Kilometrikorvaukset tai kaupungissa bussilipun kätilön matkoihin voi sponsoroida kotikunta, mutta muuten voi jokainen itse maksaa kaikki ihmeellisyydet mitä siihen synnytyksen ympärille haluaa. Niitä ei ole sairaalassa synnyttäville tarjolla, joten miksi ne pitäisi kotisynnyttäjille jonkun muun maksaa.

Vierailija
32/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä vaihtoehto, jos raskaus on edennyt normaalisti ja ollaan lähellä sairaalaa. Fakta kuitenkin on että yhteiskunnalla ei joka paikkaan ole rahaa laittaa ja kotisynnytys on kuitenkin parhaimmillaankin vain ns kiva juttu, joten yhteiskunnan rahaa en siihen lähtisi laittamaan. Itse saa mun puolestani tietysti synnytyksensä kustantaa haluamallaan tavalla (kunhan ei vaaranna syntymätöntä lastaan).

Oma raskauteni (kolmas) oli edennyt täysin normaalisti, mitään erikoista ei ollut. Silti meinasi käydä huonosti kun napanuora oli kiertynyt vauvan kaulan ympäri useaan kertaan. Lapsi teholle hapen puutteen vuoksi, onneksi selvittiin säikähdyksellä. Matkaa sairaalaan meiltä on noin 30 kilsaa, joten voipi olla, että kotisynnytyksessä olisi käynyt huonommin.

Minä en lähtisi pelleilemään lapsen (enkä oman) terveyden kanssa. Sairaalassa kaikki tarvittavat laitteet ja henkilökunta ovat käytännössä heti saatavilla. En siis liputa laisinkaan kotisynnytyksen puolesta.

Onhan se mälsää maata sairaalassa (joskin uudestisynnyttäjä pääsee pois vuorokaudessa ainakin täällä jos kaikki hyvin) mutta mitäpä sitä ei lapsensa takia tekisi.

Vierailija
33/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin omalla kustannuksellaan saa hörhöillä ihan vapaasti, mutta yhteiskunnan varoille on järkevämpääkin käyttöä.

Joku kirjoitti, että vakavat, täysin yllättäen tulevat komplikaatiot ovat harvinaisia. Niinhän ne ovat, mutta jollekin niitä tapahtuu. Mitäs sitten, kun niin käy kotona synnyttäjälle? Itse olisin esikoisen helpon synnytyksen jälkeen ollut kuopuksen kohdalla otollinen koti- tai polikliininen synnyttäjä. Ja olisihan se kuopuksen synnytys kotona onnistunutkin. Kävi kuitenkin niin, että sellainen "harvinainen, täysin yllättäen tuleva komplikaatio " osui meidän kohdalle ja vauva meni yhtäkkiä elottomaksi muutaman tunnin ikäisenä. Onneksi oltiin yliopistollisessa sairaalassa ja teho-osasto hissimatkan päässä. Vauvan henki säilyi. Näin ei kuulemma olisi ollut, jos oltaisiin oltu kotona parin kilsan päässä sairaalasta, ambulanssillakaan ei oltaisi ehditty hoitoon ajoissa.

En itse ymmärrä, millainen aikuinen ihminen asettaa lapsensa vaaraan, jotta välttyisi kokemasta sairaalaympäristön "epämukavuutta" ja "stressiä". Voin kertoa, että mikä tahansa synnytysosasto on taivas vastasyntyneiden tehoon verrattuna.

Vierailija
34/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin omalla kustannuksellaan saa hörhöillä ihan vapaasti, mutta yhteiskunnan varoille on järkevämpääkin käyttöä. Joku kirjoitti, että vakavat, täysin yllättäen tulevat komplikaatiot ovat harvinaisia. Niinhän ne ovat, mutta jollekin niitä tapahtuu. Mitäs sitten, kun niin käy kotona synnyttäjälle? Itse olisin esikoisen helpon synnytyksen jälkeen ollut kuopuksen kohdalla otollinen koti- tai polikliininen synnyttäjä. Ja olisihan se kuopuksen synnytys kotona onnistunutkin. Kävi kuitenkin niin, että sellainen "harvinainen, täysin yllättäen tuleva komplikaatio " osui meidän kohdalle ja vauva meni yhtäkkiä elottomaksi muutaman tunnin ikäisenä. Onneksi oltiin yliopistollisessa sairaalassa ja teho-osasto hissimatkan päässä. Vauvan henki säilyi. Näin ei kuulemma olisi ollut, jos oltaisiin oltu kotona parin kilsan päässä sairaalasta, ambulanssillakaan ei oltaisi ehditty hoitoon ajoissa. En itse ymmärrä, millainen aikuinen ihminen asettaa lapsensa vaaraan, jotta välttyisi kokemasta sairaalaympäristön "epämukavuutta" ja "stressiä". Voin kertoa, että mikä tahansa synnytysosasto on taivas vastasyntyneiden tehoon verrattuna.

vauva vierihoidossa ja minä täydellisen rättiväsynyt eli nukuin. Vauva kuoli siihen vierelle ilman, että kukaan huomasi mitään. On kuulemma äidin tehtävä pitää vauvasta huolta, totesi sairaalan johto, kuin tein asiasta valituksen.

Vierailija
35/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi vammautuu sen takia, että vesipaljukotisynnytys ois kivempi, vanhemmat maksaa itse sen hoidot koko lopun elämän ajan!?

Minä en ala muiden kokeiluiden maksumieheksi vaan se joka haluaa leikkiä ekohippiä, maksaa myös itse.

Vierailija
36/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuulemma äidin tehtävä pitää vauvasta huolta, totesi sairaalan johto, kuin tein asiasta valituksen.

Vierailija
37/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin omalla kustannuksellaan saa hörhöillä ihan vapaasti, mutta yhteiskunnan varoille on järkevämpääkin käyttöä. Joku kirjoitti, että vakavat, täysin yllättäen tulevat komplikaatiot ovat harvinaisia. Niinhän ne ovat, mutta jollekin niitä tapahtuu. Mitäs sitten, kun niin käy kotona synnyttäjälle? Itse olisin esikoisen helpon synnytyksen jälkeen ollut kuopuksen kohdalla otollinen koti- tai polikliininen synnyttäjä. Ja olisihan se kuopuksen synnytys kotona onnistunutkin. Kävi kuitenkin niin, että sellainen "harvinainen, täysin yllättäen tuleva komplikaatio " osui meidän kohdalle ja vauva meni yhtäkkiä elottomaksi muutaman tunnin ikäisenä. Onneksi oltiin yliopistollisessa sairaalassa ja teho-osasto hissimatkan päässä. Vauvan henki säilyi. Näin ei kuulemma olisi ollut, jos oltaisiin oltu kotona parin kilsan päässä sairaalasta, ambulanssillakaan ei oltaisi ehditty hoitoon ajoissa. En itse ymmärrä, millainen aikuinen ihminen asettaa lapsensa vaaraan, jotta välttyisi kokemasta sairaalaympäristön "epämukavuutta" ja "stressiä". Voin kertoa, että mikä tahansa synnytysosasto on taivas vastasyntyneiden tehoon verrattuna.

vauva vierihoidossa ja minä täydellisen rättiväsynyt eli nukuin. Vauva kuoli siihen vierelle ilman, että kukaan huomasi mitään. On kuulemma äidin tehtävä pitää vauvasta huolta, totesi sairaalan johto, kuin tein asiasta valituksen.

Jos sinusta sairaalassa vaaditaan liikaa omatoimisuutta, kotisynnytyksessä sitä vasta vaaditaankin. Sehän perustuu itsenäiseen toimintaan, kätilö on läsnä vain synnytystapahtumassa.

Ja totta kai omassa tapauksessani se olin minä, joka huomasin vauvani huonontuneen tilan sairaalassa. En tietystikään olettanut, että se olisi kätilöiden tai muun hoitohenkilökunnan tehtävänä olla huoneissa valvomassa koko ajan vauvojen vointia.

Vierailija
38/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunniteltuihin kotisynnytyksiin liittyy sairaalasynnytyksiin verrattuna suurentunut riski siihen, että lapsi menehtyy syntymää seuraavien 28 vuorokauden aikana.

Tieto perustuu American Journal of Obstetrics and Gynecoly - lehdessä julkaistuun meta-analyysiin, josta BMJ uutisoi.

Katsauksessa analysoitiin uudelleen 12 kehittyneissä maissa toteutetun tutkimuksen tulokset, joissa verrattiin suunniteltujen koti- ja sairaalasynnytysten turvallisuutta. Tuloksista ilmeni, että suunnitelluissa kotisynnytyksissä käytettiin harvemmin puudutuksia, välilihan leikkauksia tai seurattiin vauvan sydänääntä elektronisesti. Kotona synnyttäneet äidit kärsivät harvemmin tulehduksista, verenvuodosta ja repeämisistä kuin sairaalassa synnyttäneet.

Vaikka kotisynnyttäjät ovat yleensä niin sanotusti pienen riskin synnyttäjiä, oli vastasyntyneisyyskauden kuolleisuus suunnitelluissa kotisynnytyksissä lähes kaksi kertaa suurempi kuin sairaalasynnytyksissä. Kuitenkin perinataalikuolleisuus, joka oli analyysissä määritelty kuolleena syntyneiden ja synnytystä seuraavien 28 päivän aikana kuolleiden lasten osuudeksi kaikista syntyneistä, oli samankaltainen suunnitelluissa kotisynnytyksissä kuin sairaalasynnytyksissä.

Ero vastasyntyneisyyskauden kuolleisuudessa saattanee tutkijoiden mukaan selittyä sillä, että kotisynnytyksissä käytettiin huomattavasti vähemmän interventioita kuin sairaalasynnytyksissä. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vastasyntyneisyyskauden kuolleisuus johtuu usein hapenpuutteesta synnytyksen aikana. Vaikka nyt julkaistuun meta-analyysiin sisällytetyistä tutkimuksista vain osassa oli eritelty kuolemaan johtaneet syyt, näytti siltä, että kotisynnytyksissä suurempi osa kuolemista johtui hengitysvaikeuksista ja epäonnistuneesta virvoittamisesta kuin sairaalasynnytyksissä.

DUODECIM

COPYRIGHT DUODECIM 2010. KAIKKI OIKEUDET PIDÄTETÄÄN. MATERIAALIN UUDELLEEN JULKAISU JA EDELLEEN LEVITTÄMINEN ON KIELLETTY ILMAN KIRJALLISTA LUPAA.

Vierailija
39/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kotisynnytyksessä saa kipuun mitään? Epiduraalin ymmärrän ettei voi se anestesia lääkäri olla paikalla mutta mites vaikka petidiini piikki? Kai kätilö sen kotona voi laittaa?

Vierailija
40/58 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mahtuuko lapsi. Väärää tarjontaakaan ei huomattu vaikka oltiin sairaalassa toista vuorokautta, eikä epiduraaliakaan ei "ehditty" antaa.

Kuukausia kestäneille vaivoille lähinnä naureskeltiin tyyliin "synnytys nyt vähän sattuu".

Suomalainen terveydenhuolto on yksi helvetin iso vitsi. Valtaosa hoitajista on narsisteja, jotka nauttivat kun voivat päteä toisten kärsimyksillä.

Näillä kokemuksilla jäisin ilomielin synnyttämään kotiin, sairaalalle on tärkeää vain se että saadaan oikeat käyrät mitattua, "ettei heille tule sanomista".

mahdollisuudet estää vammautumista ja kuolemia. Tästä on todisteena lapsi- ja äitikuolleisuus entisaikoina.

jolloin ei tehty ennen synnytystä tarkkoja tutkimuksia joissa olisi selvitetty että lapsi mahtuu ulos äidin lantiosta, millaisessa tarjonnassa se on jne. Lisäksi usein synnytysapua ei ollut lainkaan tai se ei ollut ammattitaitoista. Oma isoäitini on synnyttänyt 9 lastaan kotona ilman apua ja joutunut heti synnytyksen jälkeen palaamaan tilan töihin ja vanhempien lasten hoitoon, ja ei kyllä käy kateeksi yhtään. Mutta nykyaikaisempi, valvotumpi ja seuratumpi versio kotisynnytyksestä kyllä kelpaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi