Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta todella kaivataan!

Vierailija
23.02.2014 |

Minulla on nyt lyhyen ajan sisään jatkuvasti ollut hyvänlaatuista asentohuimausta. Menee viikkoja, että se on poissa ja sitten taas jysähtää päälle. Mitä ihmettä tilanteelle voisi tehdä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kaksi kertaa n. Viikon kestänyt pyörrytys, jolloin en pysty tekemään muuta kuin makaamaan hiljaa paikoillaan silmät kiinni. Jos yrittää tehdä jotain muuta, alkaa oksettaa ja olo on ihan hirveä. Kummallakin kerralla alkoi aamulla herätessä, noiden välissä oli aikaa pari vuotta. Mennyt itsestään ohi niin, että n. Viikon kuluttua olo ollut normaali. Kuulostaako asentohuimaukselta vai onko jotain muuta?

Vierailija
22/32 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle fysioterapeutti neuvoi että en saa tehdä tuota perinteistä liikesarjaa, jos/kun se saa minut oksentamaan. Se on liian rankka silloin ja huimausta on turha provosoida.

Sainkin fyssarilta huomattavasti "kevyemmän" liikesarjan, joka toimii minulla mainiosti. Tässä liikkeet on pelkkää kallistelua, ei ollenkaan pyörähtämistä.

Ei ole liian rankka :-) Sinä vaan koet näiden otoliittien liikkeen voimakkaana pahoinvointina. Käännössarjojen aikana voi esiintyä huimausta ja ihminen saattaa jopa oksentaa. Pahoinvoinnin tunne voi kestää jopa tunteja käännösten jälkeen. Pääasia on, että käännökset tehdään oikein ja otoliitit saadaan pois käytävistä, jolloin lopulta huimauksen ja pahoinnin taustalla oleva syy on hoidettu. Huimausta saa provosoida ja esimerkiksi testauksessa tuota on pakkokin tehdä. Toisilla vaan huimaa enemmän ja tulee jopa pahoinvointia, toiset eivät koe käännöksissä juuri mitään oiretta. Toisilla oireet katoavat kertahoidolla, toisilla käännöksiä voidaan joutua suorittamaan useaankin kertaan, erityisesti jos "vikaa" on molemmissa korvissa yhtäaikaa.

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kaksi kertaa n. Viikon kestänyt pyörrytys, jolloin en pysty tekemään muuta kuin makaamaan hiljaa paikoillaan silmät kiinni. Jos yrittää tehdä jotain muuta, alkaa oksettaa ja olo on ihan hirveä. Kummallakin kerralla alkoi aamulla herätessä, noiden välissä oli aikaa pari vuotta. Mennyt itsestään ohi niin, että n. Viikon kuluttua olo ollut normaali. Kuulostaako asentohuimaukselta vai onko jotain muuta?

Kuulostaa hyvänlaatuiselta asentohuimaukselta. Olet todennäköisesti "tottunut" tilanteeseen viikossa, mutta otoliitit ovat edelleen kaarikäytävissä. Toisena vaihtoehtona on että oire on yksinkertaisesti uusinut muuten vaan. Hyvänä testinä voi kokeilla loppuuko huimaus viimeistään minuutissa, kun pään liike pysähtyy. Jos näin tekee on hyvin todennäköistä että kyseessä on hyvänlaatuinen asentohuimaus. Käy tapaamassa ammattitaitoista lääkäriä tai fysioterapeuttia :-)

Itse en pidä termistä hyvänlaatuinen asentohuimaus. Osuvampi oli yksinkertaisesti tasapainoelimen toimintahäiriö. Hyvää tuossa on se, ettei huimausta aiheuta kasvain tms. mutta muuten mitää "hyvää" tuossa "sairaudessa" ei ole. Vanhukset kaatuvat huimauksen vuoksi, nuoremmat kärsivät huimauksena, matkapahoinvointina yms. ja joutuvat jopa olemaan poissa töistä. Mutta hoidettavissa oleva, pahimmillaan hyvinkin ikävä vaiva. Ikävä kyllä erittäin alidiagnostisoitu.

/ Marko

https://www.facebook.com/fysiovertigo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 12:32"]Sänky pyörii ja oksettaa. Välillä täytyy ottaa seinästä tukea.Lääkäri on todennut asentohuimauksen.

ap

Et voi mitään. Sen kanssa vaan täytyy oppia elämään. Opetele pään liikkeet jotka helpottaa oloa. Epleyn (muistankohan nimen oikei .. ) liikesarjaa käytän itse. Teen selkein joka ilta oli huimausta tai ei.

Selvitä kumman korvan kaarissa sakkaa on, vai onko molemmissa. Liikesarjan tekotapa riippuu siitä.

Minulla oli aika voimakas hyvänlaatuinen asentohuimaus.Jotakin betasalpaaja oli käytössä,mutta masu ei tykännyt.Olin pitkillä sairauslomalla töistä.Eräs lääkäri määräsi diurex mite,(nesteenpoistolääke)oireet ja huimaus hävisi muutamassa päivässä,eikä uusia huimauspyöritys kohtauksia ole ollut pitkään aikaan.Lääke käytössä muutaman vuoden ja nyt ei huimentele enkä lääkettäkään ole tarvinnu 3-vuoteen enää.

Vierailija
24/32 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla tuo ilmenee? Minulla on ollut nyt parina yönä kiertohuimausta, kun vaihdan asentoa.

Minulla maailma pyörii silmissä ja oksentelua.

Kävin lääkärillä ja siellä ensin kylkimakuulle ja puolelta toiselle 10-kertaa =5+5, peräkkäin.Yrjöömään taas ja silläkertaa pyöritys ohi.Uusiks meni muutaman kerran ja kävin lähetteellä magneettikuvauksessa,josko pahin,joku kasvain päässä,onneksi ei ollut.Sakka,tai ylimääräiset kiteet tasapainoelimessä = sisäkorvaan kuuluva jutska.Suolankäyttö minimiin.

Vierailija
25/32 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pk-seudulla tähän erikoistuneita fyssareita?

Vierailija
26/32 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on olllut 2 kertaa sellaista pyörimistä, kun nousee sängystä. Molemmilla kerroilla olen päässyt siitä eroon OMT- fysioterapiassa. Maksaa noin 50 euroa kerta. Hieroo ja niksauttelee niskanimakat kuntoon.

Vierailija
27/32 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla tuo ilmenee? Minulla on ollut nyt parina yönä kiertohuimausta, kun vaihdan asentoa.

Minulla maailma pyörii silmissä ja oksentelua.

Kävin lääkärillä ja siellä ensin kylkimakuulle ja puolelta toiselle 10-kertaa =5+5, peräkkäin.Yrjöömään taas ja silläkertaa pyöritys ohi.Uusiks meni muutaman kerran ja kävin lähetteellä magneettikuvauksessa,josko pahin,joku kasvain päässä,onneksi ei ollut.Sakka,tai ylimääräiset kiteet tasapainoelimessä = sisäkorvaan kuuluva jutska.Suolankäyttö minimiin.

Voihan kiesus. toi 5+5 kyljeltä toiselle ei niitä kaaria tyhjennä. Ei siis ole hoito. Tuota on käytetty, ja näköjään käytetään vieläkin, aivan turhaan. Tuolla ihminen (ehkä) tottuu huimaukseen, mutta ei siis poista otoliittejä kaarikäytävistä. Turhaan taas magneetista maksettu. Suolan käytölläkään tuohon "hyvänlaatuiseen asentohuimaukseen" ei ole merkitystä. Suolan käytön vähentäminen on Menieren taudin hoitosuositus.

Vierailija kirjoitti:

Minulla on olllut 2 kertaa sellaista pyörimistä, kun nousee sängystä. Molemmilla kerroilla olen päässyt siitä eroon OMT- fysioterapiassa. Maksaa noin 50 euroa kerta. Hieroo ja niksauttelee niskanimakat kuntoon.

Hyvä näin, mutta sitten kyseessä ei todennäköisesti ole ollut "hyvänlaatuinen asentohuimaus" tai olet "tottunut" huimaukseen. "Hyvänlaatuinen asentohuimaus" ei johdu niskasta, vaan korvan tasapainoelimen kaarikäytäviin ajautuneista otoliiteistä eli tasapainokivistä. Ja vaivaa ei saada hoidettu hieronnalla eikä niskan niksauttamisella. OMT-fysioterapeutti saattaa kyllä hallita "hyvänlaatuisen asentohuimauksen" hoidon, mutta ylläkuvaamalla tavalla sitä ei hoideta eikä saada hoidettua :-)

Vierailija kirjoitti:

Onko pk-seudulla tähän erikoistuneita fyssareita?

Tervetuloa Turkuun vaikka kaverin luo...et olisi ensimmäinen ;-)

/ Marko

https://www.facebook.com/fysiovertigo

Vierailija
28/32 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä sitten kun lääkäri totesi hyvälaatuisen asentohuimauksen vaikka vastaanotolla testeissä ei pyörivää huimausta tullutkaan kummallekaan puolelle käännyttäessä. Kotona testasin makaamalla kyljelläni ja kumpikin puoli saa maailman pyörimään? Voiko sakkaa olla molemmissa korvissa ja miten sitä liikesarjaa sitten toteutetaan?

Vierailija
29/32 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla muutama vuosi sitten todettu ja joudun tekemään säännöllisesti asentohoitoja. Kärsin myös voimakkaasti matkapahoinvoinnista joka haittaa ikävästi työmatkustamista.

Olen tehnyt hoidot vain toiselle puolelle ja mietin pitäisikö tehdä molemmin puolin. Jos tekee molemmin puolin niin minkälainen aikaväli pitää olla eri puolien hoidon välillä?

Vierailija
30/32 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.facebook.com/groups/119276192085288/ löytyy ryhmä asentohuimausta sairastaville!

Vierailija
31/32 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kans asentohuimausta. Itse olen tehnyt noita Epleyn liikkeitä kaksi kolme kertaa päivässä.

Olen saanut huimauksen pois noin viikon pääjumpalla.

Pahus vaan, että se voi uusiutua taas. No..tiedän keinot, miten siitä parannutaan ja se ei ole vakavaa, mitä nyt voi kaatua ja loukata itsensä.

Vierailija
32/32 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tää uusii jatkuvasti, hermo menee. 

Yhtäkkiä vaan näkökenttä lähtee kallistumaan, pitää laittaa silmät kiinni jotta kestäisi sen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi