Kokemuksia hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta todella kaivataan!
Minulla on nyt lyhyen ajan sisään jatkuvasti ollut hyvänlaatuista asentohuimausta. Menee viikkoja, että se on poissa ja sitten taas jysähtää päälle. Mitä ihmettä tilanteelle voisi tehdä?
Kommentit (32)
Sänky pyörii ja oksettaa. Välillä täytyy ottaa seinästä tukea.Lääkäri on todennut asentohuimauksen.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 12:32"]Sänky pyörii ja oksettaa. Välillä täytyy ottaa seinästä tukea.Lääkäri on todennut asentohuimauksen.
ap
[/quote]
Et voi mitään. Sen kanssa vaan täytyy oppia elämään. Opetele pään liikkeet jotka helpottaa oloa. Epleyn (muistankohan nimen oikei .. ) liikesarjaa käytän itse. Teen selkein joka ilta oli huimausta tai ei.
Selvitä kumman korvan kaarissa sakkaa on, vai onko molemmissa. Liikesarjan tekotapa riippuu siitä.
Tuntuu, että kun laitan noissa jumppaliikkeissä pääni vasemmalle, niin silloin pyörryttää enemmän. Kertooko se sakan sijainnista jotain?
ap
Joo Epleyn mänööveri on hyvä, nopeuttaa toipumista! Netistä löytyy muistaakseni ihan kuvasarja, miten se tehdään, HUS:n Korva-Nenä-Kurkku-klinikan laatimat ohjeet in parhaat
Nelonen vielä.. siis siitähän huimaus johtuu että korvan kolmesta kaaresta jossain on sakkaa ja siksi tasapaino heittää ja oksettaa. Jos huimaa kun makaat vasemmalla kyljellä niin silloin sakkaa on vasemmassa korvassa.
Kertoo että on vasemman sisäkorvan taaimmaisessa kaarikäytävässä todennäköisimmin, silloin Epleyssä ensin vasemmalle kyljelle ja sitten oikealle. Se siirtää sen sakan pois sieltä käytävästä
Ja lopuksi kumman kyljen kautta mahalleen pää alaspäin?
ap
Kannattaa myös kertoa töissä että sinulla on diagnosoitu tällainen. Etteivät ihmettele kun joku aamu soitat ettet voi tulla töihin kun lattia on vinossa ja laatta lentää. Nelonen
Sen oikean kyljen kautta, jos oikein muistan
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 12:43"]Ja lopuksi kumman kyljen kautta mahalleen pää alaspäin?
ap
[/quote]
Oikean
Mulla on myös vasemmassa :)
Nelonen
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt lyhyen ajan sisään jatkuvasti ollut hyvänlaatuista asentohuimausta. Menee viikkoja, että se on poissa ja sitten taas jysähtää päälle. Mitä ihmettä tilanteelle voisi tehdä?
Niinhän se tulee uudelleen mikäli hoitoja ei ole oikein suoritettu. Ja vaikka olisi, niin saattaa vaiva kuitenkin uusiutua, mikäli otokonioita uudelleen kaarikäytäviin pääsee, mutta pidempään pysyy huimaus poissa kun kunnolla kaaret hoidetaan. Mitä vanhemmaksi ihmiset tulee, sitä enemmän tätä hyvänlaatuista asentohuimausta esiintyy. Ja tämän vaivan kanssa ei tarvitse oppia, eikä pidä oppia elämään. Täysin hoidettavissa oleva ikävä vaiva.
Olenpa nähnyt jos jonkinlaisia ohjeita ihmisillä ja vielä enemmän erilaisia ohjeiden suorittamisia :-) Mikäli vaivasta eroon haluaa ja Turun seudulla asustaa, niin ottakaapa yhteyttä :-) Puhun satojen hoidettujen korvien kokemuksella...ja takuulla poistuu huimaus....
Osaisiko joku sanoa, että kummanpuoleiseen asentohuimaukseen saattaa muiden oireiden lisäksi liittyä vaikeus pyöriä oikealle? Kiitos!
Mun kokemus on, että joudun tekemään noita liikesarjoja niin kauan, että oksenna parikymmentä kertaa. Kiertohuimaus tulee niin pahana, että mulle tulee todella huono olo. Kun liike ei saa enää aikaan oksennusta, huimaus on helpottanut.
Mulla yleensä alkaa huimaus sillä, että pää jotenkin retkahtaa väärään suuntaan yöllä. Herään siihen ja aamulla on huono olo. Tapahtuu noin kerran vuodessa.
Omituinen "sairaus". Meidän suvussa esiintynyt ainakin kolmessa polvessa, joten olisi kiinnostavaa tietää, voiko olla jopa perinnöllinen vai muuten vain yleinen.
Minulla alkoi tänään aamu sillä kuin olisin ollut karusellissä. Koko makuuhuone pyöri. Säikähdin kun en tiennyt mistä johtui mutta nytpä tiedän. Kärsin asentohuimaksesta. Jota on myös äidilläni. Miten usein uskaltaa päivässä tehdä sitä jumppaa?
Asntohuimaus kirjoitti:
Osaisiko joku sanoa, että kummanpuoleiseen asentohuimaukseen saattaa muiden oireiden lisäksi liittyä vaikeus pyöriä oikealle? Kiitos!
Kuvittelisin, että Lempertin manooveri oikea korva "sairaana" voisi olla tuohon sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemus on, että joudun tekemään noita liikesarjoja niin kauan, että oksenna parikymmentä kertaa. Kiertohuimaus tulee niin pahana, että mulle tulee todella huono olo. Kun liike ei saa enää aikaan oksennusta, huimaus on helpottanut.
Mulla yleensä alkaa huimaus sillä, että pää jotenkin retkahtaa väärään suuntaan yöllä. Herään siihen ja aamulla on huono olo. Tapahtuu noin kerran vuodessa.
Omituinen "sairaus". Meidän suvussa esiintynyt ainakin kolmessa polvessa, joten olisi kiinnostavaa tietää, voiko olla jopa perinnöllinen vai muuten vain yleinen.
Minulle fysioterapeutti neuvoi että en saa tehdä tuota perinteistä liikesarjaa, jos/kun se saa minut oksentamaan. Se on liian rankka silloin ja huimausta on turha provosoida.
Sainkin fyssarilta huomattavasti "kevyemmän" liikesarjan, joka toimii minulla mainiosti. Tässä liikkeet on pelkkää kallistelua, ei ollenkaan pyörähtämistä.
Millä tavalla tuo ilmenee? Minulla on ollut nyt parina yönä kiertohuimausta, kun vaihdan asentoa.