Miksi Novitalla on lähestulkoon yksinoikeus lankakauppaan taviskaupoissa?
Tekisi mieli joskus kokeilla bambua tai jotain luonnollisempaa materiaalia kuin akryyliä, mutta sellaista lankaa on hankala löytää. Netistä en osaa tilata kun ei pääse hypistelemään ;) Täällä Turussa on lankabaari mutta nyt muuttivat niin huonoon paikkaan ettei osu oikein koskaan mun matkan varrelle vaan pitäisi varta vasten mennä...
Mutta siis ihmettelen tuota Novita-kartellia Suomessa! Kaikki Sokokset ja Cittarit sun muut on kierretty eikä muuta ole kuin satunnaisesti Anttilassa ja sekin sit jotain halpis-akryyliä. Kiitos ei!
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2012 klo 12:58"]
mukava sekin, että voi huoletta ostaa sen pari kerää jotain lankaa, josta ei vielä ostohetkellä tiedä, että mitä tekee ja tietää, että samaa lankaa saa useammasta kaupasta sitten, jos tarvetta on.[/quote]
minua taas ärsyttää, kun vakilankojen värit vaihtuvat niin usein, monta kertaa vuodessa. useamman kerran on tullut ostettua hetken mielijohteesta pari kivannököistä kerää, josta ei heti keksi tekemistä. parin kuukauden (tai parhaimmillaan parin viikon) päästä inspiraatio iskee, ja menen markettiin hakemaan lisää lankaa. selviää, että se onkin joku kesän kampanja-sesonki-martta tms. sävy, jota ei saa enää mistään. "mutta meillä on tätä syksyn moniväristä liukuvärjäys-kierrätys-special-lankaa." no mä olisin kaivannut kirkkaansinistä 7 veljestä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:14"]
Ainakin Novitan omassa lehdessä on kymmenittäin aina ohjeita Novita-langoille. Mutta jos haluat vinkin huippulankakaupasta, mene Tallinnaan, sieltä löytyy sellainen liike, että huuli menee taatusti pyöreäksi. Liikkeen nimi on Karnaluks, ja se on käsityöharrastajan taivas.
[/quote]
karnaluks myy myös netissä lankoja, olen tilannut ja toimii moitteetta!
Kaikille vinkiki ett itse yritän suosia Taito ryn ja Tekstiiliteollisuuden lankavalikoimaa! Löytyy monilta paikkakunnilta.
Kaikille vinkiki ett itse yritän suosia Taito ryn ja Tekstiiliteollisuuden lankavalikoimaa! Löytyy monilta paikkakunnilta.
Novitan laadun huonomisen huomaa kyllä. Mulla on 90-luvulla 7-veikasta neulotut sukat ja n. vuoden vanhat saman malliset. Voitte arvata kumpia on pesty enemmän ja kummat on paremman näköiset. Eikä niitä keriä ole asikkaiden pyynnöstä pienennetty tai sitten ne asiakkaat on jossain bunkkerissa piilossa, kun en ole vielä kohdannut yhtään joka on.
Toinen juttu Novitalla on että värejä ja lankoja vaihdellaan yhdellään. Kun siitä valitetaan, sanotaan että ostakaa varastoon. Eli koettavat saada ihmiset ostamaan lankoja yli tarpeen. No tämän lauseen johdosta pistin koko Novitan boikottiin.
Siitä on jo yli 10 vuotta, kun itseään kunnoittava lankakauppias ei suostunut ottamaan Novitan lankoja myyntiin, kun olivat niin huonolaatuisia, ja sekin laatu vaihteli. Jossakin kai nekin sitten pitää saada dumpattua.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 17:15"]
Tuohon Novitan monopoliin vaikuttaa kyllä myös kuluttajien mielipiteet, edelleen on vallalla käsitys että Novita on hyvä ja laadukas ja kotimainen. Moni etenkin vanhempi käsityön tekijä nimen omaan vaatii sitä Novitaa, kun on aina sukat tehnyt seiska veikasta jne. Eikä uskalla kokeilla muita tai etenkään tilata netistä.
Seiska veikan kuten muidenkin lankojen laatu kyllä laskenut viimeisen kymmenen vuoden aikana ihan kamalasti. Entisiin keriin kun vertaa niin ei uskoisi samaksi langaksi.
[/quote]
Alkaa nää asiakkaat vaan vähitellen kuolla. Nuoremmat ja keski-ikäiset on jo laatutietoisempia eikä meitä huijata.
Novitasta meni maku viimeistään nyt, kun viimein huomasin, että Tennessee -lanka oli lopetettu jo jokin aika sitten (ulkosuomalaisena olin hieman pihalla tästäkin). Klassikkolankoja ei pidä lopettaa! Ei etenkään siinä tapauksessa, ettei tilalle ole mitään vastaavaa. Onneksi matka vie tällä viikolla tuonne Karnaluksiin ja sieltä lähtee takuulla mukaan jonkin ihan muun firman lankoja.
Onko se ihan varmasti Novitan syy, etteivät muut merkit myy tuotteitaan joka marketissa? Edes yksityisisssä ketjuihin kuulumattomissa liikkeissä? Novitan langat menevät kaupaksi, koska isoja määriä saa ostettua edullisesti sisään liikkeeseen, joten voidaan myydä vähän halvemmalla asiakkaille, seurauksena muut jäävät hyllyyn eikä niitä enää kannata ottaa myyntiin kun ei kukaan osta.
Turkulaiset tänne laittamaan ap:lle vinkkejä ostopaikoista ettei tarvi hakea Tallinnasta lankoja, tuskin noin iso kaupunki on yhden lankakaupan varassa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2012 klo 11:43"]
Novitan langat ovat kalliita laatuunsa nähden ja valikoima suppea, samat värit vuodesta toiseen. Kuka haluaa neuloa täsmälleen samanlaiset sukat kuin tuhat muutakin? Enemmän valikoimaa kauppoihin, lopettakaa Novitan kartelli!!!
[/quote]
Komppaan täysillä! Eniten mua Novitan langoissa ärsyttää äärimmäisen suppea värivalikoima, esim. alpakkaa ei saa kuin ruskeana ja parina harmaan eri sävynä. Vertailun vuoksi: teeteen alpakassa on ihania, herkullisia, kirkkaita värejä vaikka kuinka paljon, ja hintaa vähemmän kuin Novitalla.
kannattanee suunnata lankakauppaan, esim.http://www.tekstiiliteollisuus.fi/fi/ Netistäkin saa tilata lankoja.
Marketeissa myydään paljon noita Novitan lankoja, koska niitä käytetään myös kaupoissa myytävissä suomalaisissa neulelehdissä.
kannattanee suunnata lankakauppaan, esim.<a href="http://www.tekstiiliteollisuus.fi/fi/" alt="http://www.tekstiiliteollisuus.fi/fi/">http://www.tekstiiliteollisuus.fi/fi/</a> Netistäkin saa tilata lankoja.
Marketeissa myydään paljon noita Novitan lankoja, koska niitä käytetään myös kaupoissa myytävissä suomalaisissa neulelehdissä.
ei ole ohjeita Novitan langoille ollenkaan. Eli Cittarissa myydään kyllä muiden lankojen ohjeita, mutta ei niitä lankoja. Todella hankalaa ihmisille lähteä metsästämään materiaalia jostain hankalien matkojen takaa. Ja luitkohan muutenkaan mun avausta ollenkaan? Just sanoin miksen netistä tilaa ja lankakauppaan on hankala mennä. ap
Varmasti Turussa on muitakin lankakauppoja kuin Lankabaari. Itse en ole sieltä kotoisin, käyn vain satunnaisesti joten en ikävä kyllä osaa neuvoa paremmin. Kokeile etsiä yrityksiä googlesta esim. lankoja Turku bambulankoja Turku käsityöliike Turku yms. Esim. Eniron reittipalvelulla voit sitten katsoa tarkemman sijainnin ja ottaa selvää, pääsetkö kyseiseen liikkeeseen kätevästi. Muista lankoja myyvistä liikkeistä ostamalla voi samalla "boikotoida Novitan lankamonopolia".
lanka. Ei se sentään ole öljyperäistä, mutta ei muuntokuitu kovin luonnollista.
Minusta on ihan turha valittaa valikoimasta, jos ei ole valmis käymään erikoisliikkeessä. Novita on päättänyt myydä lankojaan marketeissa, mutta en kyllä keksi miksi lanka pitäisi ostaa maitokaupasta. Eihän marketista osteta kangasta tai askartelutarvikkeitakaan. Turussa on käsittääkseni useampia lankakauppoja ja netissä kauppoja on useampia.
Kyllä Suomessa harrastetaan kovin paljon tällaista epäreilua kilpailua, jossa kilpailijaa ei päästetä edes yrittämään omien tuotteiden myymistä. Aivan varmasti Novita on juuri tällainen toimija, joka on ujuttautunut myymälöiden valikoimiin, ja lehtiin joillain lehmänkaupoilla yksinoikeudella. Asian voi päätellä siitä, että heillä on tosiaankin huonolaatuisia ja kalliita lankoja, joiden värivalikoimakin on huono (tai ainakin yksipuolinen). Huonolaatuinen ja kallis tuote ei pärjää vapaan kilpailun olosuhteissa, joten kun muut valmistajat eivät ole jyränneet alleen Novitaa, vaan päin vastoin, niin tästä voidaan päätellä että jotain hämärää kuviossa on.
Vastaavaa tekee moni muukin, mm. itse sain remonttiprojektimme aikana tutustua Oraksen monopoliin vesihanojen valmistajana. Oli äärimmäisen vaikeaa saada asennutettua toisen valmistajan hanat. Lvi-suunnittelijakin muisti toistella moneen otteeseen, että Oraksen valikoimista kyllä varmasti löytyy jokaiselle sopiva malli. Voi kun löytyisikin! Olisin ihan mielelläni suosinut suomalaista - en kuitenkaan uuden kotimme visuaalisen yhtenäisyyden kustannuksella. Ja suunnittelija ei hyväksynyt hanavalintaamme ennen kuin testautimme VTT:llä, että se on ok. Hanojen laatu on järkyttävän paljon parempi kuin Oraksella, ja sen tuntee jo ensimmäisestä kosketuksesta, plus laitteiden painosta kädessä kun niitä ei ollut vielä asennettu.
Enpä olisi sitten lainkaan yllättynyt, jos Orakselta löytyisi jonkinlainen voitelujärjestely, jolla suunnittelijoita kannustetaan painostamaan asiakkaitaan valitsemaan nimenomaan ko. yrityksen hanat.
Tällainen toiminta on todella ikävää, koska kun kilpailua estetään keinotekoisesti toimimasta, valmistajien ei tarvitse enää kuunnella kuluttajien toiveita vaan ne voivat jämähtää paikoilleen tekemään asioita samoin kuin aina ennenkin. Tästä seuraa huono valikoima ja vuosi vuodelta kalliimmat hinnat - kun kilpailua ei ole, hinnatkin voidaan hivuttaa kohtuuttomalle tasolle vähitellen.
Ainakin Novitan omassa lehdessä on kymmenittäin aina ohjeita Novita-langoille. Mutta jos haluat vinkin huippulankakaupasta, mene Tallinnaan, sieltä löytyy sellainen liike, että huuli menee taatusti pyöreäksi. Liikkeen nimi on Karnaluks, ja se on käsityöharrastajan taivas.
Novita on niin paskaa ettei mitään rajaa. En osta merketista lankoja, tilaan mieluummin nettikaupoista, ellen jaksa lähteä lankakauppaan.
Mutta Turku (Marjut Katajalan blogista):
Turku
Ahkerat Eukot, Brahenkatu 7
(enimmäkseen käsitöitä, myynnissä mahdollisesti myös käsinkehrättyä ja -värjättyä lankaa)
Käsityö Elisa, Brahenkatu 5
Lankabaari, Eerikinkatu 20
Piikko-Pirta, Kauppiaskatu 13, valopiha
Turkulainen! Käy Sylvi Salosella. Liike kivasti keskustassa Fortuna-korttelissa. Siellä on aivan fantastinen valikoima ja loistava palvelu. Langat myös laadukkaita. Löytyy siis Linnankadulta sisäpihan puolelta.
Kannattaa kokeilla netistä tilaamista. Onhan siinä oma kynnyksensä, mutta se todella kannattaa ylittää!
Olen samoilla linjoilla muiden kanssa: Novita on viime vuosien aikana laskenut lankojensa laatua reilusti, hintoja sen sijaan ei. Esim. woolin villa vaihdettiin kaikessa hiljaisuudessa merinosta tavalliseen ja keriä pienennettiin "asiakkaiden" pyynnöstä ja sitten osoittautui, että niitä pienennettiin jälleenmyyjien pyynnöstä. Nykypäivän seiskaveikka on ihan eri tavaraa kuin 10 vuoden takainen. Sitten on nämä tekijänoikeusmokat ja outo suhtautuminen asiakaspalautteisiin. Myös Novitan suomalaisuudella ratsastaminen on naurettavaa, kun todellisuudessa lähes kaikki Novitan langat tehdään ulkomailla ja vain vyötteet lisätään Suomessa. Suomalaista villaa ei käytetä missään, ja monissa langoissa villaa korkeintaan nimeksi muovin seassa. Värikartat ovat suppeita ja lankalaadut vaihtuvat tiuhaan. Juu, on alkanut mennä maku merkkiin vaikka sitä onkin tyrkyllä ruokakaupoissa.
Onneksi olen löytänyt kivijalkalankakaupat ja nettikaupat. Erityisesti olen tykästynyt suomalaisiin pieniin värjääjiin jotka käyttävät usein suomenlampaiden villaa. Esim. Louhittaren luola, Ilu, Riihivilla, Utuna ja Pirtin kehräämö tekevät todella hienoja ja laadukkaita lankoja. Hinnat eivät ole mitenkään hirveitä, kun ottaa huomioon että ne ovat oikeaa villaa eivätkä muovia.
Ei kun rohkeasti vain etsimään vaihtoehtoja, kyllä niitä on!
Tuohon Novitan monopoliin vaikuttaa kyllä myös kuluttajien mielipiteet, edelleen on vallalla käsitys että Novita on hyvä ja laadukas ja kotimainen. Moni etenkin vanhempi käsityön tekijä nimen omaan vaatii sitä Novitaa, kun on aina sukat tehnyt seiska veikasta jne. Eikä uskalla kokeilla muita tai etenkään tilata netistä.
Seiska veikan kuten muidenkin lankojen laatu kyllä laskenut viimeisen kymmenen vuoden aikana ihan kamalasti. Entisiin keriin kun vertaa niin ei uskoisi samaksi langaksi.