9-vuotias gynelle?
Meidän tyttö on vasta 9-vuotias(pian kyllä 10), mutta hänellä on jo alkaneet kuukautiset(tulleet kolme kertaa, ensimmäisten jälkeen kului monta kuukautta ilman mutta sitten alkoi tulla säännöllisesti). Ne ovat aika hankalat, sillä kestävät aina 7 päivää joista 5 on runsasta vuotoa ja tiuhaan tahtiin pitää muistuttaa siteen vaihdosta. Tamponia tyttö ei tahdo käyttää.
Lisäksi tytöllä on kauheat kivut. Huutaa ja itkee välillä kivusta, oksentaakin joskus. Burana auttaa hetkittäin, mutta ei sekään paljoa. Koulusta joutuu aina jäämään pois menkkakipujen takia ja nyt on sitten kaverit alkaneet epäillä että tuo lintsaa kun on joka kuukausi melkein viikon pois. Ei tahdo ystävilleen kertoa kun heillä ei kuitenkaan ole alkaneet (näyttävät vielä ihan lapsilta). Muutenkin tyttö välillä itkee että hän haluasi vain olla lapsi niinkun muut eikä miettiä tämmöisiä asioita :( Seuraa kalenterista milloin alkaa nämä inhottavat päivät lähetä.
Tyttö on varmaan perinyt minulta nuo kuukautiskivut, nimittäin itsellänikin niitä on nuorena ollut. Minulla tosin alkoi vasta 13-vuotiaana menkat. Kestin kipuja pari vuotta ja hankin sitten e-pillerit. Siihen loppuivat kivut ja kuukautiset eivät kestäneet niin pitkään eikä olleet niin runsaat. Kysymys kuuluukin, että sopivatko e-pillerit 9-vuotiaalle? Ja jotta ne saa, niin gynekologinhan pitäisi tehdä sisätutkimus. Tuntuisi jotenkin hurjalta viedä 9-vuotias lapsi avaamaan haaransa ventovieraalle aikuiselle, kenties miehelle, jotta hän voisi tutkia tämän alapäätä.. Muistan itsekin silloin 15-vuotiaana kun menin hakemaan pillereitä niin sisätutkimus tuntui epämiellyttävltä, mutta entäs sitten 9-vuotiaasta? No, kuitenkin, pitäisihän noille kivuille saada jotain tehtyä, ei tilanne näin voi jatkua :(
Kommentit (31)
sisätutkimus tehtiin nukutuksessa.
mutta puhuu todella asiaa.
Kipulääkitys pitäisi laittaa ensimmäisenä kuntoon, joko lastenlääkärillä tai lapsiin erikoistuneella gynella. Siihen ei tarvita sisätutkimusta. Julkiselle puolelle voi olla todella pitkä jono päästä, joten siinä mielessä se yksityinenkin voi olla hyvä vaihtoehto, koska mihinkään kuukausien jonotukseeen ei lapsen kärsiessä ole aikaa.
Lääkäri pystyy antamaan ohjeita oikeasta annostuksesta, tuon ikäiselle lapselle sopivista lääkkeistä ja siitä, että miten lääkitys kannattaa ajoittaa jo ennen kuin kuukautiset alkavat.
Minulla aloitettiin e-pillerit akneen 20-vuotiaana, eikä silloinkaan mitään sisätutkimusta tehty. Itseasiassa sain pillerit suoraan lääkäriltä mukaani. Ensimmäinen tutkimus tehtiin vasta parin vuoden kuluttua, kun uusin reseptin.
Sisätutkimus tehdään vasta kun on yhdyntöjä takana. Vie tyttö lääkärille vaan, hyvin siellä menee, ne on ammattitaitoisia ihmisiä. :)
Älkää nyt herranen aika menkö lankaan, pervo-pera siellä satuilee omiaan ja vastailee itse itselleen.
"kuukautiset tulleet kolme kertaa, ensimmäisten jälkeen kului monta kuukautta ilman mutta sitten alkoi tulla säännöllisesti"
Siis ensin oli yhdet, kuukausien jälkeen toiset ja seuraavassa kuussa kolmannet. Missä on säännöllisyys? Ja nyt lapsi "seuraa kalenterista, milloin inottavat päivät alkavat lähetä".
Nyt Pera ottaa käden pois housuista ja laittaa vetskarin kiinni!
vasta 22-vuotiaana. Pillereitä söin jo 19 vuotiaasta.
Mulle tehtiin sisäultra 13-vuotiaana. Vissiin silloin ei ollut sitä laitetta millä se tehdään vatsan läpi. Se ei sattunut kuin aluksi, koska sain itseni rennoksi ja liukastetta oli vähintäänkin riittävästi. Litinä vaan kävi enkä ymmärtänyt lääkärin puheesta mitään. Toivoin vain, että kaikki on kunnossa ja niin olikin! :)
Tuon jälkeen kiinnostuin alapäästäni, kun huomasin että siellä on ihan reikä aikuisten maailmaan.
Vanhempana poikakaverit ihmettelivät, kun kerroin mille menetin neitsyyteni.
Onko ylipainoinen? Kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon.
Minä sain 13-14 vuotiaana e-pillerit kk kipuihin ja kystien ehkäisyyn. Sisätutkimus tehtiin. Ja on tehty pillreiden määräämisen jälkeen joka toinen vuosi. Se on kuulemma käytäntö. Käyn yksityisellä naisgynellä. Olen 27v ja neitsyt. En kyllä usko, että 9-10 vuotiaalle vielä sisätutkimusta tehtäisiin. Ultataan kyllä aika varmasti.
Jos nyt kuitenkin puhutaan lapsesta, ei se todellakaan ole vielä kehittynyt siihen rutiinitasolle. Elimistökin kasvaa, eli ne hormoneita tuottavat rauhaset vielä muuttuu ja se vaikuttaa siihen tuotantoon.