Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän Saaran on rekisteröinyt lapsensa suomenruotsalaiseksi

Vierailija
06.05.2012 |

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärensä ainakin puhuu ruotsia, yhdessä jaksossa luki pikkuveljille iltasatua ruotsiksi.

22/22 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse rekisteröin lapseni ruotsinkieliseksi, jotta hän saisi ruotsin kielistä opetusta missä tahansa Suomessa, mikäli muutamme.

Lisäksi ruotsinkielisten kiintiöt määräytyvät oppilasmäärien mukaan.

Olen siis suomenkielinen ja lapsi käy ruotsinkielistä koulua

Eipä Ahvananmaalla pääse suomenkieliseen kouluun, vaikka kuinka olisi äidinkieleksi rekisteröity suomi. Vaikka siellä on sentään 5% suomenkielisiä!

Sitten jossain umpisuomenkielisessä kunnassa, jossa on 0% ruotsinkielisiä, pitäisi sinun lapselle järjestää ruotsinkielinen opetus, niinkö?

Suunnittelin jossain vaiheessa muuttoa Kuusankoskelle. Siellä on ruotsinkielinen alakoulu, mutta ei yläkolua. Ruotsinkieliset käyvät yläkoulua Kotkassa.

Minulle sanottiin, että alakouluun lapsi kyllä pääsee, mutta jos ei ole rekisteröity ruotsinkieliseksi, niin mitään takeita ei ole, että saa kyydin yläkouluun Kotkaan.

Ahvenanmaasta sen verran, että sillä on omat lait. Sisäpolittisesti Ahvenanmaalla on itsehallinto.

Lahdesta voitaisiin ihan hyvin kuljettaa oppilaat joko Kuusankoskelle tai Porvooseen kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi