Tunnetko ketään, joka haluaa omistaa materiaa muiden ihmisten takia?
ts. voisi asua vaikka miten vaatimattomassa asunnossa jos ei olisi tarvetta näyttää muille
Kommentit (7)
mies ja lapsi viihtyy mieluiten omakotitalossa joten uhraudun heidän onnellisuuden vuoksi.
Asun kyllä nykyisinkin "liian" vaatimattomasti, mikä Suomessa tarkoittaa, ettei asu täsmälleen niin hienosti kuin oma tulotaso on tai jopa yli sen. Mutta jos eläisin unelmaani, minulla olisi vaikka kolme lasia, kolme lautasta jne. Nyt on astiastot vieraita varten, pitää olla tusina viinilaseja jne. Ruokapöytäkin on vieraita varten, en itse tarvitse.
Jos ei yhtään tarvitsisi välittää, mitä ihmiset ajattelevat, omistaisin vain pyykkikoneellisen vaatteita ja pitäisin aina samoja. Ostaisin uudet, kun hajoaisivat päälle. Meikkaan juhliin ja minulla on juhlavaatteet, jos muista ihmisistä ei tarvitsisi välittää, tulisin paikalle kuluneissa pyjamanhousuissa.
Ihan totta, todella suuri osa kulutuksesta on muille näyttämistä. Ei kateuden aiheuttamiseksi vaan yrityksenä olla normaali ja kunnollinen ihminen.
Asun kyllä nykyisinkin "liian" vaatimattomasti, mikä Suomessa tarkoittaa, ettei asu täsmälleen niin hienosti kuin oma tulotaso on tai jopa yli sen. Mutta jos eläisin unelmaani, minulla olisi vaikka kolme lasia, kolme lautasta jne. Nyt on astiastot vieraita varten, pitää olla tusina viinilaseja jne. Ruokapöytäkin on vieraita varten, en itse tarvitse.
Jos ei yhtään tarvitsisi välittää, mitä ihmiset ajattelevat, omistaisin vain pyykkikoneellisen vaatteita ja pitäisin aina samoja. Ostaisin uudet, kun hajoaisivat päälle. Meikkaan juhliin ja minulla on juhlavaatteet, jos muista ihmisistä ei tarvitsisi välittää, tulisin paikalle kuluneissa pyjamanhousuissa.
Ihan totta, todella suuri osa kulutuksesta on muille näyttämistä. Ei kateuden aiheuttamiseksi vaan yrityksenä olla normaali ja kunnollinen ihminen.
yleistä.
Itsellä on 150k maksanut auto ihan vaan sen takia että pidän siitä. Halvemmalla ei yhtää olisi saanut.
Minä en tiedä mitä muut siitä ajattelevat, miten voisinkaan? Eikä kukaan tiedä että juuri minä sitä ajan.
Eli ei tuosta kovin kummoisia kicksejä saa...
Materia, jota minä haalin on hyvä ruoka ja kirjat. Joku toinen voi ajatella, että snobbailen ruokaharrastuksella tai yritän näyttää sivistyneeltä, kun käyn usein kirjakaupassa.
Pointtini oli se, että asioissa, joille ei ole minulle merkitystä, hankin materiaa, joka ei itsessään ole mikään itsetoteutuksen väline. Jollekin vaatteet ja meikit ovat itsessään tärkeitä. Minulle ei lainkaan, mutta hankin silti sitä materiaa, millä ei ole väliä. En halua/uskalla näyttää puliakalta yleisellä paikalla resuisen olemuksen takia ja siksi hankin tavaroita. Vähän sama kuin jos et kehtaisi muiden takia ajella halvemmalla autolla.
Minusta tavaraa voi hankkia tarpeeseen, itsensä toteuttamiseen (esimerkiksi elämänlaatu paranee isossa talossa tai tykkää ajella hyvällä autolla) tai sitten sen takia, kun tietyt asiat vain kuuluu olla. Jokainen saa itse määritellä, mikä kuuluu viimeiseen kategoriaan. Se on materian haalimista muita kuin itseään varten.
jotka epäilevät sitä toisista. Jotenkin koomista minusta närkästyä toisten omaisuudesta.