Akateemisuudessa ei ole mitään hienoa, joska joka toinen on nykyään maisteri
Tuollaisia mielipiteitä olen täälläkin usein lukenut.
TUli sitten mieleen tarkistaa, että moniko sinne yliopistoon oikeesti sitten pääsee.
Tulos on: about 600 per vuosi (lähde: http://www.koulutusnetti.fi/index.php?file=277)
Ja montako tyyppiä kussakin ikäluokassa on. Tulos about 60000. (lähde: http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2011/liitetaulukot/Pohj…).
Tuosta kun laskee, niin 1% ikäluokasta pääsee edes yliopistoon sisällle ja vielä harvempi valmistuu. Eli ei ihan joka toinen ole maisteri, vaikka lähipiirissä heitä voikin olla monta.
Kommentit (59)
Ihmettelen yliopistolaisten kateutta AMK:ta kohtaan. Miksi pitää hyökätä ja vähätellä? Onko huono itsetunto?
Faktat ovat faktoja. AMK ei ole yliopisto. Se ei ole vähättelyä. AMK:lla on oma paikkansa tässä yhteiskunnassa ja jokainen saa olla ylpeä suorittamastaan tutkinnosta.
Ammatti korkeakoulu on myös yliopisto se on vaan käytännöllisempää ja sieltä saa ammatin toisin kuin yliopistosta.
AMK on korkeakoulu, mutta AMK ei ole yliopisto.
Ylempi AMK-tutkinto rinnastetaan maisteritutintoon virkojen kelpoisuusvaatimuksissa. Silti kyseessä ei ole yliopistotutkinto.
AMK = UNIVERSITY of applied sciences
university, vaan university of applied sciences. Eli ei yliopisto.
Olet vain kateellinen, koska AMK on yliopisto mutta sieltä saa ammatin. Se on ero.
AMK ei ole yliopisto, ja mulla on yliopistokoulutustani vastaava ammatti.
No tuskinpa on syntaksi selkeä yliopistosta valmistuneillakaan. :D :D :D
Mikä sun pointti on? Provoilu? Vai ootko oikeasti sitä mieltä, ettei yliopisto-opinnoista ole hyötyä?
-suomentaja
Väitätkö että yliopistosta ei valmistu ihmisiä, jotka ei osaa oikenkirjoitusta? Siitä tässä on kyse. Sanot (sinä tai joku kaltaisesi tässä ketjussa) että AMK:sta ei opita ja yliopistosta opitaan kielioppia. Et voi yleistää. Sä et taas taatusti osaa derivoida sitä vertaa kuin AMK-insinööri. Voiko siitä vetää johtopäätöksen että yliopistosta valmistunut ei osaa derivoida? Minusta ei. Sinun logiikallasi kyllä. Niele hieman ylimielisyyttäsi, humanistia ei arvosta muut yliopistolaisetkaan...
Mikä tarve on asettaa yliopisto ja AMK hyvä-huono-asetelmaan? Itselläni on sekä AMK-tutkinto, että maisterin paperit, enkä näkisi kumpaakaan toista parempana. Toki FM:n papreiden eteen piti tehdä huomattavasti enemmän töitä (laajemmat tenttialueet jne.), mutta molemmista olen saanut ammatin, jossa voin toteuttaa itseäni.
korkeakoulu muutti nimensä Tampereen teknilliseksi yliopistoksi sen vuoksi, että halusi erottautua ammattikorkeakouluista. Yliopisohan on eri asia.
Mikä sun pointti on? Provoilu? Vai ootko oikeasti sitä mieltä, ettei yliopisto-opinnoista ole hyötyä?
-suomentaja
Väitätkö että yliopistosta ei valmistu ihmisiä, jotka ei osaa oikenkirjoitusta? Siitä tässä on kyse. Sanot (sinä tai joku kaltaisesi tässä ketjussa) että AMK:sta ei opita ja yliopistosta opitaan kielioppia. Et voi yleistää. Sä et taas taatusti osaa derivoida sitä vertaa kuin AMK-insinööri. Voiko siitä vetää johtopäätöksen että yliopistosta valmistunut ei osaa derivoida? Minusta ei. Sinun logiikallasi kyllä. Niele hieman ylimielisyyttäsi, humanistia ei arvosta muut yliopistolaisetkaan...
sut tuohon AMK-on-yliopisto-lällättäjään, ilmeisesti et sitten ole sama...?
Mikä ylpeys mun pitäisi niellä? Enpä tiedä muiden yliopistolaisten arvostuksesta, mutta käsittääkseni vaikka matikkaa tai lääketiedettä opiskelemalla on vaikeaa saada vaikkapa kieltenopettajan tai kääntäjän valmiuksia. Musta olisi hieman kummallista, että joku akateemisen koulutuksen saanut jakaisi jotain arvostuspisteitä tiedukunnan perusteella, mutta ehkäpä meitä on moneen junaan.
Höllää hieman!
-suomentaja
sut tuohon AMK-on-yliopisto-lällättäjään, ilmeisesti et sitten ole sama...?
Mikä ylpeys mun pitäisi niellä? Enpä tiedä muiden yliopistolaisten arvostuksesta, mutta käsittääkseni vaikka matikkaa tai lääketiedettä opiskelemalla on vaikeaa saada vaikkapa kieltenopettajan tai kääntäjän valmiuksia. Musta olisi hieman kummallista, että joku akateemisen koulutuksen saanut jakaisi jotain arvostuspisteitä tiedukunnan perusteella, mutta ehkäpä meitä on moneen junaan.
Höllää hieman!
Sähän tässä haukut muita kirjoittajia. Höllää itse. Kääntäjän ammatissa saa muuten toimia ihan kuka tahansa, ei siihen tarvita minkäänlaista tutkintoa.
SAMAA YLI KOULUTETTUA PASKAA KAIKKI KORKEA KOULUT ONKO TÄSSÄ KIRJOITUS VIRHETTÄ PISTÄHÄN ÄIDIN KIELEN OPETTAJA PILKKU PAIKOILLEEN.
on ollut hienoa saada yliopisto tutkinto. vaikka en sitä ensin olekaan halunnut. elämä kuljettaa ja ajatukset muuttuvat.
Sähän tässä haukut muita kirjoittajia. Höllää itse. Kääntäjän ammatissa saa muuten toimia ihan kuka tahansa, ei siihen tarvita minkäänlaista tutkintoa.
Jaa. Taitaa olla trolli liikenteessä.
Juu, kääntäjänä saa toimia kuka vaan, mutta kenellä vaan ei ole siihen ammattitaitoa.
Provohan se varmasti on, kun ei kumarra humanistia ja tämän ylivertaista oikeinkirjoitusta... Mun mielestä muiden halveksunta ml. pilkunnussinta kertoo vain siitä, että ei ole ihan sinut omien valintojensa kanssa.
Provohan se varmasti on, kun ei kumarra humanistia ja tämän ylivertaista oikeinkirjoitusta... Mun mielestä muiden halveksunta ml. pilkunnussinta kertoo vain siitä, että ei ole ihan sinut omien valintojensa kanssa.
enkä myöskään kaipaa kenenkään palstailijan kunnioitusta ammattitaitoni suhteen. Mulla ei ole myöskään tapana halveksia ihmisiä oikeinkirjoitustaitojen puutteen perusteella.
Jos et oikeasti ole trolli, niin luepa nämä omat viestisi läpi, sieltä sitä halveksuntaa löytyy.
Ja siellä koulutetaan hyviä ammattilaisia.
Mutta olen itse käynyt yliopiston ja toivon, että lapseni myös lukion jälkeen menee opiskelemaan yliopistoon. Jos hakee muualle, tunnustan, että olen ehkä pettynyt. Sori.
Juu, kääntäjänä saa toimia kuka vaan, mutta kenellä vaan ei ole siihen ammattitaitoa.
Asiakkailta olen saanut pelkästään hyvää palautetta, nyt kuudes työvuosi menossa. Kääntämiseen liittyvät käytännön asiat opin muutaman ensimmäisen työskentelykuukauden aikana.
Toki kaikki eivät osaa kääntää, mutta omasta mielestäni sitä joko osaa tai ei, aivan kuten jotkut osaavat kirjoittaa fiktiivistä tekstiä ja toiset eivät. Kyseessä ei ole sellainen taito, jonka voi opetella nollasta ahkerasti harjoittelemalla.
Musta olisi hieman kummallista, että joku akateemisen koulutuksen saanut jakaisi jotain arvostuspisteitä tiedukunnan perusteella, mutta ehkäpä meitä on moneen junaan.
Tämä höpinä paljastaa, ettei "suomentaja" ole yliopistoa nähnytkään. Ettei olisi ammattikorkeasta ja esiintyisi täällä itseään parempana?
Minulla ei ole käännösalaan liittyvää koulutusta tahi tutkintoa, mutta toimin silti kääntäjänä Asiakkailta olen saanut pelkästään hyvää palautetta, nyt kuudes työvuosi menossa. Kääntämiseen liittyvät käytännön asiat opin muutaman ensimmäisen työskentelykuukauden aikana.
Toki kaikki eivät osaa kääntää, mutta omasta mielestäni sitä joko osaa tai ei, aivan kuten jotkut osaavat kirjoittaa fiktiivistä tekstiä ja toiset eivät. Kyseessä ei ole sellainen taito, jonka voi opetella nollasta ahkerasti harjoittelemalla.
ettetkö osaisi kääntää, mutta ainakin oman käytännön kokemukseni mukaan yliopistossa opitut asiat - mm. semantiikka, lauseoppi, sananmuodostus, morfologia, kielihistoria (etenkin etymologia) - ovat ihan päivittäin tarvittavia juttuja työssäni.
Käännän sekä asiatekstejä että kaunokirjallisuutta.
AMIS SE VAAN TIENAA ENEMMÄN!!
kävikö koskaan mielessä, että palkka on vain yksi osa työtä, monelle on tärkeää myös työn haasteellisuuus ja vaadittavat tieto-taidot?
Itse teen mielummin pienellä palkalla itseäni tyydyttävää työtä kuin suurella palkalla työtä, joka ei haasta minua henkisesti.
terveisin pienipalkkainen humanisti
VAI 1% IKÄLUOKASTA. MINKÄHÄN OPISTON AP ON KÄYNYT? :D
AMIS SE VAAN TIENAA ENEMMÄN!!
kävikö koskaan mielessä, että palkka on vain yksi osa työtä, monelle on tärkeää myös työn haasteellisuuus ja vaadittavat tieto-taidot?
Itse teen mielummin pienellä palkalla itseäni tyydyttävää työtä kuin suurella palkalla työtä, joka ei haasta minua henkisesti.
terveisin pienipalkkainen humanisti
KÄVI JA SIKSI KÄVIN AMIKSEN! HAHAHAHAAAAA!!!
-suomentaja