Akateemisuudessa ei ole mitään hienoa, joska joka toinen on nykyään maisteri
Tuollaisia mielipiteitä olen täälläkin usein lukenut.
TUli sitten mieleen tarkistaa, että moniko sinne yliopistoon oikeesti sitten pääsee.
Tulos on: about 600 per vuosi (lähde: http://www.koulutusnetti.fi/index.php?file=277)
Ja montako tyyppiä kussakin ikäluokassa on. Tulos about 60000. (lähde: http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2011/liitetaulukot/Pohj…).
Tuosta kun laskee, niin 1% ikäluokasta pääsee edes yliopistoon sisällle ja vielä harvempi valmistuu. Eli ei ihan joka toinen ole maisteri, vaikka lähipiirissä heitä voikin olla monta.
Kommentit (59)
En epäile, ettetkö osaisi kääntää, mutta ainakin oman käytännön kokemukseni mukaan yliopistossa opitut asiat - mm. semantiikka, lauseoppi, sananmuodostus, morfologia, kielihistoria (etenkin etymologia) - ovat ihan päivittäin tarvittavia juttuja työssäni.
Hallitsen nämä aiheet kyllä itsekin. Kuten sanoin, minulla ei kuitenkaan ole käännösopintotaustaa.
Eikö sinua harmita se, että olisit voinut opiskella jotakin muuta ja silti halutessasi toimia kääntäjänä? Itselläni on nyt kaksi tulonlähdettä: käännöstyö sekä ammatti, johon olen pätevöitynyt tutkintoni kautta. Jos käännöstyöt jostain syystä päättyisivät, voin palata toiseen työhön.
39
nyt vähän ryhtiä tuohon meininkiin. Ei tuo mene enää kenellekään läpi.
AMIS SE VAAN TIENAA ENEMMÄN!!
kävikö koskaan mielessä, että palkka on vain yksi osa työtä, monelle on tärkeää myös työn haasteellisuuus ja vaadittavat tieto-taidot?
Itse teen mielummin pienellä palkalla itseäni tyydyttävää työtä kuin suurella palkalla työtä, joka ei haasta minua henkisesti.
terveisin pienipalkkainen humanisti
Ei tienaa, läheskään aina. Riippuu ammatista. Väitätkö esim. että parturi-kampaaja tienaa enemmän kuin lääkäri :)
Hyvin uppoaa "suomentajaan".
kävikö koskaan mielessä, että palkka on vain yksi osa työtä, monelle on tärkeää myös työn haasteellisuuus ja vaadittavat tieto-taidot?
Itse teen mielummin pienellä palkalla itseäni tyydyttävää työtä kuin suurella palkalla työtä, joka ei haasta minua henkisesti.
terveisin pienipalkkainen humanisti
Ei tienaa, läheskään aina. Riippuu ammatista. Väitätkö esim. että parturi-kampaaja tienaa enemmän kuin lääkäri :)
Se riippuu ihan työtunneista. :P
En epäile, ettetkö osaisi kääntää, mutta ainakin oman käytännön kokemukseni mukaan yliopistossa opitut asiat - mm. semantiikka, lauseoppi, sananmuodostus, morfologia, kielihistoria (etenkin etymologia) - ovat ihan päivittäin tarvittavia juttuja työssäni.
Hallitsen nämä aiheet kyllä itsekin. Kuten sanoin, minulla ei kuitenkaan ole käännösopintotaustaa.
Eikö sinua harmita se, että olisit voinut opiskella jotakin muuta ja silti halutessasi toimia kääntäjänä? Itselläni on nyt kaksi tulonlähdettä: käännöstyö sekä ammatti, johon olen pätevöitynyt tutkintoni kautta. Jos käännöstyöt jostain syystä päättyisivät, voin palata toiseen työhön.
39
Mä hakeuduin opiskelemaan sitä, mikä mua kiinnosti. Olisinhan mä tietenkin jonkin muunkin alan ohella voinut vapaa-ajalla lukea jotain kielitiedettä ja vieraita kieliä, mutta eipä siihen olisi ollut oikein aikaa.
Mä oon aina halunnut kääntäjäksi, siksi lähdin opiskelemaan alaa.
Hyvin uppoaa "suomentajaan".
Harvassa on ne amikset, jotka tienaa 6375,33 € kuussa + bonukset (n. 15-20 000 € vuodessa) päälle.
Mun mies tienaa, teknillisestä yliopistosta valmistunut. Itse myös, mutta vähän eri alalta - ehkä niitä 4199,25 € kuussa tienaavia amiksiakin löytyy, mutta useinpahan jäävät sinne 2000-3000 € paikkeille.
Säälittävää sinänsä. Harvoin tulee palkalla leuhkittua, mutta aina joskus teitä karjalalippistä sätkä huulessa pitäviä pitää ojentaa.
Harvassa on ne amikset, jotka tienaa 6375,33 € kuussa + bonukset (n. 15-20 000 € vuodessa) päälle.
Mun mies tienaa, teknillisestä yliopistosta valmistunut. Itse myös, mutta vähän eri alalta - ehkä niitä 4199,25 € kuussa tienaavia amiksiakin löytyy, mutta useinpahan jäävät sinne 2000-3000 € paikkeille.
Säälittävää sinänsä. Harvoin tulee palkalla leuhkittua, mutta aina joskus teitä karjalalippistä sätkä huulessa pitäviä pitää ojentaa.
MUNKIN MIES TIENAA 10000 EUROA KUUSSA JA ON DUUNARI. SIINÄ SULLE. :D
ja amis siis nimenomaan ainoana koulutuksena, 5610,17 euroa tuli viime kuussa. Maaliskuulta 5366,91 kun jäi varmaan puolet ylitöistä tekemättä.
surettaa ap kun teki hyvä provo ketjun ja kukaan ei kommentoi hänen juttuaan. :( olette koulu kiusaajia.
ja siirsi itselleen viime viikolla melkein 30 000 euroa, tavallaan palkkaa siis. Osti niillä auton.
Kuukausipalkka on niin ysäriä.
39
Mä hakeuduin opiskelemaan sitä, mikä mua kiinnosti. Olisinhan mä tietenkin jonkin muunkin alan ohella voinut vapaa-ajalla lukea jotain kielitiedettä ja vieraita kieliä, mutta eipä siihen olisi ollut oikein aikaa.
Että melkein mitä tahansa ammattia voi harjoittaa ilman koulutusta,jos on tarpeeksi hyvä. Vain terveydenhuoltoalat vaativat koulutuksen ja laillistamisen. Mutta helpompihan se on haluamaansa ammattiin päästä, kun sitä ensin opiskelee. Ja itse ainakin koen opiskelun tuoneen elämääni paljon muutakin kuin vain sen ammatillisen pätevyyden.
T. yks toinen FM
39
Että melkein mitä tahansa ammattia voi harjoittaa ilman koulutusta,jos on tarpeeksi hyvä. Vain terveydenhuoltoalat vaativat koulutuksen ja laillistamisen. Mutta helpompihan se on haluamaansa ammattiin päästä, kun sitä ensin opiskelee. Ja itse ainakin koen opiskelun tuoneen elämääni paljon muutakin kuin vain sen ammatillisen pätevyyden.
T. yks toinen FM
Ei mulle kielet ole pelkkä ammatti, kieli ja kielet on mulle kiinnostuksen kohde. Opiskelu antoi ammatin lisäksi paljon, monessa mielessä.
Itselläni ylempi amk- tutkinto ja seuraavaksi suoritan opintoja yliopistossa pätevöityäkseni uuteen tehtävääni.
Itse molemmissa "opinajoissa" opiskelleena voin myöntää, että ihan ovat kaksi eri asiaa.
Miksi väitellä?
lienee vähemmän niillä jotka opiskelevat yli opistossa verrattuna ammatti korkea kouluihin.
Se on yksi niistä asioista, joissa tasoero näkyy. Onneksi.
Ammatti korkeakoulu on myös yliopisto se on vaan käytännöllisempää ja sieltä saa ammatin toisin kuin yliopistosta.
AMK vaan ei satu olemaan yliopisto.
Muuten, eivätkö esim. opettaja, lääkäri tai psykologi ole mielestäsi ammatteja?
Ammatin saa ammatti korkeakoulusta yliopisto on vain teoriaa. Ja ammatti korkeakoulu on yliopisto siis university Englanniksi.
Kyllä oppii kirjoittamaan yhdyssanoja oppiiko yliopistossa? Tiedän monta yliopistosta valmistunutta jotka ei osaa yhdyssanoja ei se ole mikään ammatti korkeakoulu juttu.
No sä et ole ainakaan niitä yhdyssanoja oppinut.
peruskoulun käynyt ja tienaan reilu 100 000 vuodessa. Työskentelen suuressa yrityksessä.
Hah hah mitä höpötystä. Porvoossako kävit kääntäjäkoulutuksen?