Kohtuulline 15-vuotiaan viikko/kuukausiraja?
Teilillämme ei ikinä ole ollut viikkorahaa, vaan on saanut vanhemmilta sen, mitä on tarvinnut sen mukaan, mitä on pyytänyt. Nyt tarkoitus hankkia muovikortti, joten rahaliikennekin kai olisi tarkoituksenmukaista säännöllistää kulkemaan sen kautta.
Mutta mikä olisi keskimääräinen viikko/kuukausiraha? Oletetaan ,että perhe on jokseenkin keskivarakas, että viikkorahan eteen ei tarvitse tehdä ihan kauheasti(eikä pysty sillä kouunkäynti vaatii tältä älyköltä ihan riittävästi eikä tulokset silti huimaa päätä) ja oletettavasti puhelinlasku jää edelleen vanhempien maksettavaksi(koska me siitä vastuussakin olemme ja luottojäiriömerkinnän saamme).
Kommentit (12)
vanhemmat maksavat puhelimen ja esim. mopon bensat, niin sen lisäksi voi ajatella kymppi viikossa käyttörahaa tai vaihtoehtoisesti 50 e kuussa. Mihin teini sitä rahaa käyttäisi, jos kerran illat tekee läksyjä ja vanhemmat kustantavat kaiken muun elämisen? Kympillä saa kyllä karkkia ja pääsee leffaan. Ja saa ostettua ainakin kaksi tupakka-askia tai yhden vinkkupullon, jos lapsukaisellanne on suhteita. Kuukausiraha on hankala, se tulee käytettyä hetkessä ja sitten mukula on vinkumassa hetikohta lisää rahaa.
JOS maksaa itse puhelinlaskun ja bensat.
Nykyrahassa 10€/viikko tai 50€/kuukausi
meillä saa 25 e/kk. Kokeet on lisäksi hinnoiteltu, mutta koska ei ole hyvä koulussa ei niistä useinkaan saa. Kesällä voin antaa jotain työtä minkä hinnoittelen. Jos tarvii vaatteita tai muuta sellaista niin saa.
Täällä kaupungilla siihen ei kymppi riitä. Leffalippu on 13,80.
Mut si juuri se, että oppisi säätelemään rahankäyttöään sen verran, että kaikki ei menisi heti, vaan kuun lopussakin olisi jotainjäljellä, olisi meidän tavoite. Siksi kk-raha on ap:n ajatuksissa ykkönen.
ja sain 150e/kk.
yksinhuoltaja-äidin ainut lapsi olen, sain omaan käyttööni elatusmaksun.
en maksanut siitä rahasta puhelinlaskua, enkä kenkiä tai talvivaatteita.
Minä maksan bussilipun ja puhelimen ja silti on rahat n. viikon päästä palkkapäivän jälkeen loppu. Kyseessä 15-vuotias tyttö.
Sain itsekin elatusavun 16-18 -vuotiaana suoraan itselleni. Asuin siis äidin kanssa.
Summa noin 160 euroa/kk, mutta siitä pitä maksaa puhelinlasku, meikit, lähes kaikki vaatteet ja kengät (joskus äitini avusti kalleemmissa jutuissa), oikeastaan kaikki omat menot, eli leffat, kaverit, karkit..
Äitini maksoi asumisen ja ruuan, joskus avusti koulukirjoissa, yleensä maksoin nekin itse.
Ja vuosi oli suunnilleen 2000.
siihen bussilippu, puhelin ja isommat vaatteet päälle, kaveripiirissään on aika "keskituloinen"
ajattelin juuri siirtyä kuukausirahasysteemiin. Rahasummaksi olen ajatellut 60 euroa. Siitä maksaa huvit, meikit ja bussirahat. Puhelimen ja harrastuksen maksamme me. Vaatteisiin saa jo nyt rahaa 500 e / 6 kk.
Kotitöillä on mahdollisuus ansaita lisää (tuskin tekee). Jokaisesta kirosanasta (iso ongelma) summa vähenee eurolla.
mielestä kannattaa nimenomaan puhelinlasku sisällyttää kuukausirahaan, siten että teini oppii rahan käyttöä. Mitä enemmän on lasku, sitä pienempi on kuukaudessa muuhun käytettävä rahamäärä. Lisäksi lasku on maksettava ajoissa, nykyään sekin tapa on ihmisillä melkoisen hukassa.
16v saa nyt 70e, maksaa itse bensansa kun kulkee mopolla kouluun ja kavereille.