Kun kilpirauhanen poistetaan kokonaan,
millaista annosta pitää sen jälkeen syödä kilpirauhaslääkettä?
Kommentit (30)
Autoimmuunityreoidiitti? Onko sinulta sen vuoksi poistettu kilpirauhanen?
Kyselee kummissaan toinen autoimmuuntyreoidiittipotilas - joka ei ole moisesta kuullutkaan...
lääkkeet, ettei taukoja tarvitse pitää, näin olen ymmärtänyt.
minulla on ollut parit tauot, kamalien liikatoimintaoireiden vuoksi. ensimmäillä tauolla olin pari kuukautta ja oli tosi hyvä olo koko ajan. sitten löytyikin tätä ylimääräistä aktiivista kudosta, joka leikattiin.
nyt olen ollut kuukauden lääketauolla, parina iltana olen ottanut puolikkaan thyroxinin. olo on taas hyvä, aineenvaihdunta vaan jumittaa. toivottavasti ei taas löydy uutta aktiivikudosta, ei nyt jaksais mitään leikkauksia. ja on tuo kaulakin sen verran täynnä arpikudosta, että liekö enää suostuvat leikkaamaan.
mutta minulla siis on niin, että lääketaukojen aikana on hyvä olo, ja lääkkeen aikana huono. vähän niinkuin väärinpäin koko homma. outoa on :)
ja sen takia päädyttiin totaalipoistoon. toiveissa oli että saataisiin viilattua lääkitys paremmin kuntoon. vaan eipä onnistunut, hankalammaksi vaan taisi mennä :(
Autoimmuunityreoidiitti? Onko sinulta sen vuoksi poistettu kilpirauhanen?
Kyselee kummissaan toinen autoimmuuntyreoidiittipotilas - joka ei ole moisesta kuullutkaan...
miten lääketauolla? jos olette, miten kauan olette jaksaneet tolkuissanne ilman lääkkeitä?
Ensimmäinen lääkeruljanssi kesti mulla melkein kaksi vuotta. Puolitoista vuotta olin ilman lääkkeitä mutta raskauden aikana aloitettiin tyroxin uudestaan. Tyrazolia en saanut.
Puoli vuotta synnytyksen jälkeen kroppa luhistui parissa tunnissa ja jouduin sairaala hoitoon. Lääkitys kesti sen jälkeen puolisen vuotta.
Kolmas lääkitys aloitettiin puolisen vuotta kakkos lääkityksen jälkeen ja silloin tehtiin päätös leikkauksesta. Kroppa vaan on tottunut olemaan ylikierroksilla. Kakkos vaiheessa kilpirauhanen kasvoi niin isoksi, että sen erotti helposti kaulassani paljain silmin.
miten lääketauolla? jos olette, miten kauan olette jaksaneet tolkuissanne ilman lääkkeitä?
Ensimmäinen lääkeruljanssi kesti mulla melkein kaksi vuotta. Puolitoista vuotta olin ilman lääkkeitä mutta raskauden aikana aloitettiin tyroxin uudestaan. Tyrazolia en saanut.
Puoli vuotta synnytyksen jälkeen kroppa luhistui parissa tunnissa ja jouduin sairaala hoitoon. Lääkitys kesti sen jälkeen puolisen vuotta.Kolmas lääkitys aloitettiin puolisen vuotta kakkos lääkityksen jälkeen ja silloin tehtiin päätös leikkauksesta. Kroppa vaan on tottunut olemaan ylikierroksilla. Kakkos vaiheessa kilpirauhanen kasvoi niin isoksi, että sen erotti helposti kaulassani paljain silmin.
Minulla kesti "normaaliksi" pääsy kuukausia totaalipoiston jälkeen. Olin 30 vee silloin. En ihmettele siis äitiäsi, palautuminen on työlästä. Kivasti pääsee kuoleman portteja kohti 4 viikossa hyvän matkaa mutta paluu onkin huomattavasti enemmän aikaa vievää :)
lääkärit olisivat halunneet pitää TSH:n mittaamattomissa syövän uusiutumisriskin vuoksi, mutta annostus aiheutti liikatoiminnan oireet. Vasta sitten kun annos säädettiin oireiden mukaan tilanne vakiintui. Harmi vain kun luotti lääkärien ohjeisiin noin pitkään ja kärsi.
toinen päivä 0,25 mg ja joka toinen päivä 0,3 mg.
annos 3 isoa tablettia (Thyroxin)
Millaisia kokemuksia teillä on, julkinen vs. yksityinen lääkäri? Mulla taas vajaa lääkitys omasta mielestäni, julkiselta sanotaan et "se on ihan ok", mutta itse tiedän että vajaalla, olen sentään 30 vuotta elänyt tämän kanssa. Pitäisikö mennä yksityiselle... Osaatteko suositella jotakuta hyvää kilpirauhaslääkäriä pk-seudulta?
pari vuotta meni hyvin, sitten meni vajaatoiminnan puolelle. nykyään (n 30 v myöh.) syön 1,25/pvä thyroxiinia.