Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puskurirahastosta puhuvat!!

Vierailija
04.05.2012 |

Ja ihmettelevät etteikö ole?

Kertokaa minulle se ihme että jos on pienillä tuloilla joutunut sinne puskurirahastoon kajoamaan. Niin miten sen saa seuraavasta rahasta takaisin, kun ne tulot ei ole yhtään sen suuremmat?

Miten teidän voi olla niin vaikea ymmärtää, että kaikki ei saa 4000 euroa kuussa käteen, vaikka kävisi töissäkin.

Me ollaan eletty yli vuosi 1000 euron nettotuloilla ja kyllä se puskurirahasto on käytetty. Ja uskokaa tai älkää, nyt tunnemme itsemme rikkaiksi kun olemme molemmat töissä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan sovittu että kerran kuussa on mahdollisuus herkutteluun tai kahvitteluun ulkona. Aina ei käytetä sitäkään kertaa. Ei sitä kaipaa kun siihen tottuu.

Meillä käy paljon vieraita. Me käymme kylässä. Talvella usein lähdimme nokipannukahvistelemaan. Paljon halvempaa ja hauskempaa kuin jossain kahvilassa istuminen.

Se on ihan mitä itselle tahtoo. Anopilta sain rahaa jolla sain käskyn ostaa ITSELLE ja vain ja ainostaan itselle jotain, ostin vaatteita.

Ja ei tosiaan joka kuukausi mennyt säästöön, mutta aina kun vain mahdollista niin laitettiin syrjään.

ap

tottunut käyttämään rahaa huolettomasti, kun ei ole ollut varsinaisesti tarvetta pihistellä. Nuo mainitsemasi asiat (kuten kyläilyt puolin ja toisin, retket yms) on mukavia asioita ja mekin niitä harrastamme, mutta mutta... Taidan olla jonkin sortin shoppaholisti.. :D Onneksi en tosin ostele mitään luotolla/velaksi, vaan käytän kyllä ihan sen mitä minulla on varaa..

Vierailija
22/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joo minulla on ylimääräistä rahaa ja tykkään käyttää sen just shoppailuun ja muuhun, mutta tarkoitin sitä että miten saisin itsestäni irti sen että laitan sitä rahaa sivuun, vaikka edes sen 50€ ja niin että ne rahat myös pysyy säästössä, enkä mene ostamaan uusia kenkiä tai lapselle niitä uusimpia vaateihanuuksia... :D

Kun raha siirtyy automaattisesti tilipäivänä toiselle tilille, sitä on vaikeampi käyttää. Mutta jos tarvitsee ihan oikeasti, niin sen voi siirtää takaisin käyttötilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kyllä keksi miten saisin rahaa säästöön, pitäisi varmasti luopua kaikesta "turhasta" (kuten vaatteitten ostamisesta, kahvilla/ravintolassa käymisestä jne) mutta kyllä minulla alkaa hyvin äkkiä käymään elämä tylsäksi, jos mitään kivaa en tee..?

Tuostahan on helppo laittaa säästöön! Sullahan on ylimääräistä, kerran ostelet vaatteita ja käyt kahviloissa! Jos laitat vaikka 50e säästöön niin et takuulla sitä edes huomaa.

Mä aloin säästämään sitä puskurirahastoa ihan todella onnettomista lähtökohdista. Meillä ei jäänyt oikeasti yhtenäkään kuukautena koskaan euron euroa jäljelle ja yleensä jouduttiin myös lainaamaan muutamia kymppejä vanhemmilta. Kyllästyin tähän lainaamiseen ja aloin vaan laittaa sivuun 30e joka kuukausi aina sinä päivänä kun rahaa tuli. Usein tosin on käynyt niin, että kuun lopussa on kuitenkin joutunut ottamaan puskurista rahaa, mutta kummasti sinne on rahaa jäljelle jäänyt niin, että lainaaminen on saatu melkolailla kokonaan loppumaan. Hidastahan se rahan kertyminen sinne on, varsinkin kun sieltä joutuu lähes joka kuukausi jotain ottamaan, mutta silti sinne aina jää jotain pientä säästöön ja summa kasvaa hiljalleen joka kuukausi. Lainata ei tosiaan ole juurikaan enää tarvinnut.

Siis joo minulla on ylimääräistä rahaa ja tykkään käyttää sen just shoppailuun ja muuhun, mutta tarkoitin sitä että miten saisin itsestäni irti sen että laitan sitä rahaa sivuun, vaikka edes sen 50€ ja niin että ne rahat myös pysyy säästössä, enkä mene ostamaan uusia kenkiä tai lapselle niitä uusimpia vaateihanuuksia... :D

Aina kun sain rahaa säästöön, hän tuhlasi sen. Ikinä en enää mene yhteisiin rahoihin kenenkään kanssa! Tottakai hankinnat oli exällä naamioitu tärkeiksi koko perhettä tukeviksi hankinnoiksi. Mutta käytännössä tämä tarkoitti sitä, että hän käytti omia rahoja hömpötyksiinsä, minun säästämiäni näihin tarpeellisiin. Niin kauan kuin molemmat kävimme töissä asia oli ok. Mutta hänen jäätyä työttömäksi, tämä käytäntö ajoi meidät melkein ulosottoon. Ei ollutkaan mistä ottaa, kun auto hajosi tms.

Nyt kun olen eronnut, pistän joka kuukausi n. 400€ säästöön, vaikka elänkin sitten aika niukasti. Näin aion tehdä, kunnes saan puskurirahastoni kuntoon. Tavoitteena on, että aina olisi puskurissa 2000€ + lomatilillä saman verran. Puskurista ylimenevä osuus on käyttökelpoista, lomatili saa tyhjentyäkin, mutta senkin on tavoitteena olla aina "puolitäys".

Vierailija
24/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa auttaa se, että inhoan kaikenlaista kaupassa käymistä. Pakollisen vaatteiden ostamisen suoritan yleensä työmatkoilla ulkomailla, kun siihen ei silloin menee ns. omaa aikaa. Ruokakaupassa käyn 1-2 kertaa viikossa, joten heräteostoksiakaan ei tule niin paljoa. Inhoan myös yleisesti paikkoja missä on paljon ihmisiä, joten kaupungilla / kauppakeskuksissa ei tule juuri notkuttua. Ainoa mihin menee liikaa rahaa on ruokaviinit, koska ne nyt vaan on liian kalliita Suomessa.

Vierailija
25/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideana on se, että puskurirahastoon säästetään rahaa, jos tulee jokin yllättävä ja ennakoimaton meno (vaikkapa sairastuminen ja tarvitsee lääkkeitä, tai kodinkone hajoaa, tai autoon pitää tehdä remonttia) on jotain mistä ottaa.

Jos velaksi pitää ostaa, niin tulee korkoja, jos voi maksaa käteisellä heti niin säästää ne korkomenot vert. luotolla ostettuna.

Ja varsinkin pienituloiselle on ehdotonta säästää, sillä kun rahaa on sitä voi käyttää kun tulee hyvä tarjous eteen. Itselläni on puskurirahasto (S-tilillä, en koskaan nosta bonuksia +säästän sinne muutenkin) mihin en kajoa kun äärimmäisessä hädässä.

Lisäksi minulla on toinen tili mihin säästän pienempiä asioita varten. Ko. tililtä otan rahaa jos esim. pesukone hajoaa, ja samoin myös silloin jos tili on tyhjänä mutta esim. lasten haalareita on -70% tmv. tarjouksessa, jonka hyödyntämällä _oikeasti_ säästää. Eli mitään turhaa en osta, vaan jos hankintalistalla on tietty asia ja sen (kuten usein käy!) bongaa juuri silloin kun rahaa ei ole, niin nostan tuolta tililtä ja ostan kyseisen jutun.

Vierailija
26/30 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kyllä keksi miten saisin rahaa säästöön, pitäisi varmasti luopua kaikesta "turhasta" (kuten vaatteitten ostamisesta, kahvilla/ravintolassa käymisestä jne) mutta kyllä minulla alkaa hyvin äkkiä käymään elämä tylsäksi, jos mitään kivaa en tee..?

Tuostahan on helppo laittaa säästöön! Sullahan on ylimääräistä, kerran ostelet vaatteita ja käyt kahviloissa! Jos laitat vaikka 50e säästöön niin et takuulla sitä edes huomaa.

Mä aloin säästämään sitä puskurirahastoa ihan todella onnettomista lähtökohdista. Meillä ei jäänyt oikeasti yhtenäkään kuukautena koskaan euron euroa jäljelle ja yleensä jouduttiin myös lainaamaan muutamia kymppejä vanhemmilta. Kyllästyin tähän lainaamiseen ja aloin vaan laittaa sivuun 30e joka kuukausi aina sinä päivänä kun rahaa tuli. Usein tosin on käynyt niin, että kuun lopussa on kuitenkin joutunut ottamaan puskurista rahaa, mutta kummasti sinne on rahaa jäljelle jäänyt niin, että lainaaminen on saatu melkolailla kokonaan loppumaan. Hidastahan se rahan kertyminen sinne on, varsinkin kun sieltä joutuu lähes joka kuukausi jotain ottamaan, mutta silti sinne aina jää jotain pientä säästöön ja summa kasvaa hiljalleen joka kuukausi. Lainata ei tosiaan ole juurikaan enää tarvinnut.

Aina kun sain rahaa säästöön, hän tuhlasi sen. Ikinä en enää mene yhteisiin rahoihin kenenkään kanssa! Tottakai hankinnat oli exällä naamioitu tärkeiksi koko perhettä tukeviksi hankinnoiksi. Mutta käytännössä tämä tarkoitti sitä, että hän käytti omia rahoja hömpötyksiinsä, minun säästämiäni näihin tarpeellisiin. Niin kauan kuin molemmat kävimme töissä asia oli ok. Mutta hänen jäätyä työttömäksi, tämä käytäntö ajoi meidät melkein ulosottoon. Ei ollutkaan mistä ottaa, kun auto hajosi tms.

Nyt kun olen eronnut, pistän joka kuukausi n. 400€ säästöön, vaikka elänkin sitten aika niukasti. Näin aion tehdä, kunnes saan puskurirahastoni kuntoon. Tavoitteena on, että aina olisi puskurissa 2000€ + lomatilillä saman verran. Puskurista ylimenevä osuus on käyttökelpoista, lomatili saa tyhjentyäkin, mutta senkin on tavoitteena olla aina "puolitäys".

Ihan omia rahojani tuhlailen, meillä on MINUN toiveestani omat rahat, koska jos olisi yhteiset niin en raaskisi/kehtaisi ostella mitään. Lisäksi itsekin olen oppinut, kiitos exäni, että ei yhteisiä rahoja ikinä.

Vierailija
27/30 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joillakin se raha nyt vaan polttelee taskussa (ja tilillä). Itse sain helposti kotihoidontuella ollessani 200 Euroa säästöön kuussa. Nyt ovat vararahastona kun opiskelen, ensimmäinen vuosi takana enkä ole vieläkään niihin kajonnut. Olen kyllä varsinainen nuukuustaituri, nytkin tuntuu että voisin 100 Euroa laittaa sivuun jos pinnistäisin, vaikka elämme 400 Euroa alle toimeentulominimin(sossuun ei asiaa koska laina nostamatta).

Vierailija
28/30 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joillakin se raha nyt vaan polttelee taskussa (ja tilillä). Itse sain helposti kotihoidontuella ollessani 200 Euroa säästöön kuussa. Nyt ovat vararahastona kun opiskelen, ensimmäinen vuosi takana enkä ole vieläkään niihin kajonnut. Olen kyllä varsinainen nuukuustaituri, nytkin tuntuu että voisin 100 Euroa laittaa sivuun jos pinnistäisin, vaikka elämme 400 Euroa alle toimeentulominimin(sossuun ei asiaa koska laina nostamatta).

Vierailija
29/30 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ylimääräistä rahaa, se pitää heti tuhlata. Tietynlainen pitkäjännitteisyys puuttuu, esim. jos elää tietyllä summalla/kk ja rahat nippa nappa riittävät, ja sitten saa lahjaksi Ässäarvan millä voittaa 1000€ niin heti laitetaan kaikki haisemaan. Eli ostetaan vaikka 1000€ tv, vaikka vanhakin toimii. Ei ajatella, että itseä olisi voinut hemmotela jollain vähän edullisemmalla tavaralla/asialla ja säästää edes puolet tuosta 1000eurosta siihen jos vaikka pesukone hajoaa tmv. yllättävä kulu tulee.

Samoin kannattaa miettiä sitä, että pitkäaikaisemmalla säästämisellä voi tehdä sitten aikanaan jotain kivempaa. Esim. jos talous tiukilla ja käy kerran kuussa perheen kanssa kalliissa kahvilassa ja rahaa menee 40€/kerta, niin luopumalla noista käynneistä (menee vaikka ulos retkelle eväiden kanssa tmv. kahvilan sijasta) säästää vuodessa melkein 500€. Tuolla 500eurolla saa sitten tehtyä jotain paljon hauskempaa, esim. pienen matkan tmv. perheen kanssa.

Moni joka valittaa ettei rahaa jää säästöön, tuhlaa kaiken. Toki asunto, ruokaa, vaatteita pitää olla, mutta ei tarvitse ostaa 100€ farkkuja voi ostaa alesta 20€ farkut jne.

Lisäksi moni ei edes ymmärrä paljonko rahaa hukkuu "pikkujuttuihin". Jos joka viikko ostaa jotain pientä ja turhaa mitä ei oikeasti tarvitse (iltapäivälehden, naisten lehden, pari suklaapatukkaa, 15. huulipunan, uutta käsirasvaa vanhojen purkkien viereen, ihanat korvakorut, DVD:n jne. jne.) niin rahat ovat aina loppu. Moni ei osaa vastustaa kiusauksia.

Hyvä tapa säästää: älä koskaan osta mitään heti, vaan mieti asiaa vuorokauden yli. Jos näkee ihanan tuikkukipon tmv. niin sen voi jättää hyllyyn ja käydä ostamassa seuraavana päivänä JOS se vielä mielessä on ja ei pysty olemaan ilman.

Monilla ihmisillä on aina rahat loppu, mutta käsittämättömät määrät tavaraa kotona. Moni ostaa esim. lapsille ties mitä leluja, vaatteita, ym. vaikka vanhoillekkaan ei ole tilaa.

Vierailija
30/30 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaaehtoisesta köyhyydestä ei luulisi kenenkään valittavan, koska se on täysin oma valinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi