Eikö puheterapiaa korvata mitenkään?
Ollaan käyty monta kk pojan kanssa, kaupunkiin on pitkä matka ja ei ole rahaa joka viikko maksaa linkkua, silti siellä piyäs köydä. Eikö kela korvaa tai anna mitään tukea tässä? Tänäänkin joudun kävelemään sinne työntäen tuplavaunuja ja laittaa esikoinen pyöräilemään 10 km matka yht. Hemmetti.
Meillä on lapsilla vielä tapiolan lapsivakuutus ja yllätys yllätys se ei kata juuri puheterapiaa... Mitä hiton hyötyä tuostakin on!
Kommentit (82)
Ei saa Kela-korvausta, eikä vakuutukset korvaa.
t. 2
että itse puheterapia korvataan/ on kunnallista ja ilmaista ja kaipaisit korvausta matkakuluihin? Soita suoraan Kelaan ja kysy, jos on kyse tyyliin s ja r-viasta, niin tuskin korvaa, mutta jos on kyse erityislapsesta, jolla muutakin vaivaa, niin joissain tapauksissa saatetaan matkakuluja korvata. Mutta vakuutus ei tosiaan niitä korvaa. Paljonko linja-auto maksaa? Onko mahdotonta säästää jossain toisessa kulussa, jotta sen saa maksettua? Ymmärrän turhautumisen, mutta oletan, että puheterapia on kuitenkin tarpeen ja hyväksi lapsellesi eikä teidän kiusaksi.
mihin tiettömän taipaleen taa lapsiaan pysaa.
Ei kai se veronmaksajien vika ole?
Me käymme julkisella, eikä ole laskua näkynyt. Matkakuluista kannattaa kysyä Kelasta korvausta.
siis maksatteko itse yksityisen terapian.?
Matkakuluja Kela korvaa vuotuisen oamvastuun n 157 euroa ylittävältä osalta
Käydään kun yksityinen maksoi paljon ja tätäkin paikkaa odotettiin 7 kk. Poika siis 3 v 3 kk ja ei vielä oikein puhu kun muutaman selvän sanan. Jotain kelan hoitotukea meinasin, eniten varmaan turhauttaa se etä joudun raahaamaan vauvaa mukana, ja esikoista 5 v joka viikko sinne asti, sit en tiedä ees mitä siellä tapahtuu kun jonku äijän kanssa poika menee huoneesee tunniksi. Ei anna ees mitään palautetta kun kysyn et mitä tekivät, kertoo mitä leikkivät. Sit antaa uuden ajan. Nyt viimeks puhui et sil loppuu juhannuksena työt ja alkaa syksyllä taas ....poika ei oo alkanu terapian johdosta mitenkään puhumaan enempää joten en ymmärrä mitä hyötyä tuosta on kun eihän puhetta voi opettaa....?
Ap
Eli sinä elät jo tyystin verovaroin ja aina vain lisää pitäisi saada!
Älä hanki liikaa lapsia, jos niitä on noin hankala raijata!
Missä kunnassa? Me saimme ajan kahden viikon päähän, olisi saanut aikaisemminkin, mutta ei sopinut minun tai mieheni aikatauluihin. Ja meillä kyllä vanhempi on mukana terapiassa.
Ja linja auto on n 50 e kk jos näyttökortin ostan. Kelan sicuilta luin et pitös olla joku lääkärin lausunto tms. Neuvolastahan meidät sinne lähettiin mutta ei meillä mitään lausuntoa ole.
Ap
kun eihän puhetta voi opettaa....?
Mutta eihän siellä ole pakko käydä, jos sen noin huonoksi ja kalliiksi koette...
Elän verovaroin? Kuule jos oisin töissä niin poika ei kävis ollenkaan missään, en pystys töistä olemaan pois yhtään. Nyt loppu äp loma joten tuosta hurjasta parin sadan kotihoidon tuesta ei viitti näyttökorttia ostella. Ja lahdessa asutaan, kesän lopulla mentiin jonoon ja tammik.saatiin eka aika, täällä aivan surkea tilanne kaikessa mikä liittyy lapsiin.
Ja me oltiin vanhemmar ekalla kerralla mukana sitten se puhterapeutti sanoi että on jatkossa pojan kanssa yksin ja minä odotan odotushuoneessa, eikö se näin kuulu mennä? Käsitin että vanhempien läsnäolo voi häiritä lasta...
Ap
Tai kotihoidontuen? Ja ennen lasta pitää säästää, ettei tarvitse sitten urputtaa.
Tai muuten sen puheterapiankaan...
mutta varmista se kelan omavastuu matkakustannuksiin. Mitään vammaistukea tms. ette kyllä tuolla saa, jos sitä kaipaat.
En tiedä kunnasta, mutta meillä täällä Espoossa myös saatiin odottaa kuukausia ennen kuin satiin aikaa ja silloinkin tosi nihkeesti (lastenlinnan lähetteellä).
Mutta meillä kanssa 3 v aloitettaessa, nyt 4 v, puheterapiassa halutaan, että vanhempi on mukana. Ongelma se, että muita sisaruksia taas ei saisi olla mukana, joten ehkä siinä syy, miksi sua ei ole otettu mukaan sinne, sisarukset häiritsee liikaa. Mutta sitten eskarilainen, joka kävi pari kertaa (3 yhteensä) juurikin s & rää harjoittelemassa, oli yksin, mutta lopussa mut kutsuttiin mukaan ja annettiin nivaska harjoitteita. Puheterapian a ja o on se, mitä kotona tapahtuu puheterapiakertojen välillä, joten jännä jos teille ei ole annettu mitään harjoitteita tai ohjeita.
Missä kunnassa? Me saimme ajan kahden viikon päähän, olisi saanut aikaisemminkin, mutta ei sopinut minun tai mieheni aikatauluihin. Ja meillä kyllä vanhempi on mukana terapiassa.
Ja joo, lapsi menee sinne yksin. Selityksenä ihan se, että vanhempi saattaa "häiritä" tehtävien tekemistä. Lähinnä meillä se on pelaamista, johon ujutetaan puheharjoituksia jne.
Nyt ap, sanoisin, että vaadit vastauksia. Meillä tehtiin jo ekalla käynnillä ns. hoitosuunnitelma ja mihin sillä tähdätään. Tietenkin vanhempien on saatava tietää, mitä tapahtuu.
Teidän täytyy myös saada tietää, kuinka paha puheenviivästymä on, koska se voi aiheuttaa (tai on voinut jo aiheuttaa) muita ongelmia. Meillä suositeltiin heti alkujaan jo psykologilla käymistä, jossa asia kartoitettiin ja myöhemmät käynnit puheterapeutilla suunniteltiin noiden mukaan.
Eihän nuo puheterapeutilla käynnit varsinaisesti näy heti, siinä tuetaan lähinnä puheen kehitystä. Siksi meillä lapsi meni myös osapäiväiseksi päiväkotiin, jossa tuli sitten lisää tukea.
Meillä toki kyseessä oli tuossa vaiheessa melkein 5v. lapsi.
Tämä kommentti on suoraan sen puhetarapeutin suusta että puhetta ei voi opettaa. Jos voisi niin eikö voisi antaa ohjeita ja voisin opettaa kotona? Ja kyllä nyt hieman huonoksi sen koen kun en tiedä mitä tekevät ja edistystä ei ole tapahtunut. Ja kuten sanoin olen nämä kuukaudet sinne joka viikko raahautunut ihan pojan takua kun aattelin että siitä hyötyä on, talvella mentiin bussilla, nyt olen kävellyt ja esikoinen pyöräillyt, ja tähän reissuun menee 3 ,5 tuntia kaikkinensa joka perjantai.
Ap
jos käytte viikottain terapiassa. Mutta totta siihen vaaditaan lääkärin lausunto. Toisaalta jos 3,5 vuotias ei vielä puhu luulisi terapeutin lähettävän teidät lääkärille tutkimuksiin. Ja sieltä saa lausunnon
LInja-autossa ei teitenkään korvata kuukausilippua vaan jokainen kerta. Minä kuljetan omaani puheterapiaan autolla, mutta laskutan Kelasta julkisen mukaan (omaa autoa ei korvata meidän tapauksessa) mitän bussilippuaj ei tarvitse olla vaan matkakorvaushakemus tehdään voimassaolevien lippuhintojen mukaan. eli kun meillä matka on suuntaansa bussilla 7 euroa, tulee joka käyntikerralta laskua 14 euroa. Eli periaatteessa noin 11 kertaa käydään omalla kustannuksella sen jälkeen Kela maksaa loppuvuoden. Ja tätä omavastuuta kerryttävät kaikki lääkärissä käynnit.
jos kerran olet yhtä pätevä kuin puheterapeutti?
Ja sellaista se vanhemmuus on...
Meillä kunnallinen puheterapeutti oli surkea, joten raahauduin sitten molempien kanssa yksityiselle. Omalla työajallani, omalla autollani ja omasta pussistani kaikki.
Ja mitä väliä sillä on, mihin sinä aikaasi käytät, kun kerran olet kotiäiti?
Enköhä mä äp rahani ole ihan tienannut olemalla töissä sitä ennen... Joten se siitä. Kaikilla nyt ei ole vaan säästöjä, on meilläkin ollut mutta jouduttu niitä käyttämään , ja kyllä mulla rahaa laittaa se 53e kk mutta se on sitten muusta pois.
Meille ei tosiaan ole annettu mitään harjoituksia, ei kysytä mitään , eikö kerro mitä tekivät muutakuin että leikittiin noilla työkoneilla. Oisin toivonut toista terapeuttia mutta ei sitä vaihtaakaa voi. Tää äijä on niin hissukakin et en tosiaa tiiä mitä tekevät.
Mutta nyt täytyy ruveta lähtemään sinne taas.
Ap
Käyttekö kunnallisella vai yksityisellä?
Yksityiseen ei saa mitään korvausta, eikä saa muuten hammasoiontaankaan.
Mutta lapsen etu nyt vaan ajaa edelleen. Maksoin molemmille suorat hampaat ja kunnon ärrän.