Mitä oireita teille huonosti nukkuvien vauvojen/taaperoiden äideille on tullut väsymyksestä?
Meillä lapsi nyt 1v3kk ja edelleen joudun heräämään öisin 2-4 kertaa. Väsymys ei ole ihan niin pahaa enää kuin esim. puoli vuotta sitten, mutta nyt huomaan seuraavanlaisia oireita itsessäni:
-nuhaa ja flunssaa sekä pientä lämmönnousua (37-37,5) on usein, jopa kerran kuussa pari-kolme päivää. Ennen sairastin tosi harvoin
-väsynyt ja saamaton olo päivisin aika usein, paitsi jos olen joutunut heräämään vain kerran joskus harvoin lapsen takia
-hiuksia lähtee aika helposti normaalia enemmän, esim. suihkussa kun pesen ja sormin selkeytän hiuksia, niin niitä irtoaa sormiin niin että rätinä vaan kuuluu.
Mulla on varmaan vastustuskyky heikentynyt älyttömästi univelan takia, olen myös lihonut eli varmaan myös aineenvaihdunta on pilalla:(
Kommentit (39)
Valvoin noin 4 vuotta putkeen. Oireita oli kaikkea mitä kuvitella saattaa: huimaus, päänsärky, vatsavaivat, heikotus jne. Ne nyt vielä kesti. Mutta se, mitä tapahtui pääkopassa, huhhuh. Keskittymiskykyni ei ole vuoden parempien unien jälkeen vieläkään palautunut (en tiedä, palautuuko koskaan), muistihäiriöt, ärtyisyys (ja suorastaan raivo), suoranainen TYHMYYS...
Saatoin havahtua, että olen kaupan kassalla eikä minulla ollut mitään mielikuvaa että olisin kauppaan edes lähtenyt. Ei käsitystä, kuinka olin sinne tullut ja pitikö lasten olla mukana :/
apaattisuutta, suunnittelukyvyn puutetta, mielihyvän puutetta, tukahdutettua raivoa, itkua, nukkumiskyvyttömyyttä...
Kaikki nämä paranivat parempien unien myötä
Valvottaa myös. Herää useamman kerran yössä. Enää ei ole samanlaista väsymystä kun aiemmin ( heräili n 5x yössä vuosikkaaksi asti ja imetin myös siihen saakka öisin) mutta mulla on nykyisin pinna tosi tiukilla. Napsahdan ihan pienestäkin vastoinkäymisestä (tyyliin lusikka tippuu lattialle). Aivan naurettavaa ja oon yrittäny laskea kymmeneen yms mut ei auta.. Lisäksi muisti tekee tepposia, en muista mitä olin tekemässä tai sanomassa ja sekin ärsyttää ja sitte taas menee hermo.. Hohhoi! :)
aloin olla todella helposti hermostuva ja lyhytpinnainen. Itkuisuutta, alakuloa, jaksamattomuutta, keskittymiskyvyn puutetta, unohtelua, suurpiirteisyyttä, lihomista ja kaikista pahinta oli rytmihäiriötuntemukset. Onneksi lähes kaikki on hävinneet, kun olen saanut taas nukkua paremmin.
-itkuisuutta
-itsetuhoisuutta
-hartiakivut, niskakivut
-krooninen unettomuus
-pelkotiloja miten varautua esim siihen että tulee tulipalo ja minun pitää pelastaa kaikki (!)
-kauhua sen tajuamisesta miten heiveröisiä lapset ovat ja millaista tuhoa aikuinen voi saada aikaan jos pimahtaa
-ahdistuneisuutta (ei varmaan käynyt ilmi esimerkeistä)
-ärtyisyyttä, raivoa, jatkuvaa vihaa
ja varmaan jotain muutakin yhtä mukavaa jota en nyt muista
KAIKKI oireet helpottivat kun sain levättyä ja nukkumisesta kiinni. Elämä muuttui myös muilta osin ts. arvot menivät uusiksi ja suorittaminen jäi pois ja oma hyvinvointi tuli tilalle. Sain myös huumorintajuni takaisin, nauroin taas vapaasti!
Väsymys on helvetti ja sille täytyy uskaltaa tehdä jotain, hakea apua, järjestellä asiat niin että saa nukuttua, mitä se sitten onkin. Itsestä pitää pitää huolta.
heti piti kirjoittaa asiat ylös, kun tuli mieleen. Hankin valkotaulun seinälle sitä varten. En uskaltanut ajaa autoa pahimmassa vaiheessa ja aloin kuulla kuuloharhoja kun oli useampi sellainen yö putkeen, etten ollut saanut yön aikana nukuttua kuin noin puolen tunnin pätkiä. Esikoinen valvotti vastasyntyneestä vajaan vuoden ikään heräilemällä alle tunnin välein ja edelleen heräilee 4 kertaa yössä kolmevuotiaana, kuopus 1,5v herää kerran tai kaksi. Nyt tilanne on jo paljon parempi, koska saan melkein joka yö yhden 2-3 tunnin putken nukuttua keskeytyksettä. Mutta olen tyhmistynyt, muisti ei pelaa, en älyä asioita, olen väsynyt, ärtynyt, flegmaattinen ja välillä olin alavireinenkin.
unenlaatu heikkoa, vaikeutta nukahtaa, vaikeutta nukkua yli 3 tuntia vuorokaudessa, muistin ja keskittymskyvyn heikentymistä, hermojen kiristystä, itkuherkkyyttä yms, mutta 6 vuoden valvomisen jälkeen näistä toipumiseen meni n 1 vusi ja olen taas melko ok.
Paino nousi 20kg (olin 33v asti hoikka) ja se ei ole enää palautunut lähellekään lähtöpainoa kuin lyhytaikaisesti. Yritystä on kyllä ollut;)
Minulla on rautainen kokemus valvottavista tai siis herättelevistä lapsista. En itsekään tajua, miten jaksan ja olen jaksanut.
pinnan kireyden..Kerran kävin Cittarissa kävellen ja vasta seuraavan päivänä aloin miettimään että minkä näköisenä olin sinne löntystänyt..kuomat jalassa ja toppahousun lahkeet vinksin vonksin..
Mut nuo mun muut oireet ei sit ehkä liitykään väsymykseen..? Flunssat sun muut..ehkä mun pitää mennä niistä lääkäriin. T.ap
Olen tajunnut olevani aika hemmetin sitkeä mimmi.
Puhkesi 7,5 vuoden katkonaisten unien jälkeen.. (2 lasta).
lapsi heräili vauvana yöllä monta kertaa ja sitten alkoi hampaita tulla. tällä hetkellä pukkaa poskihampaita useampi kerralla.
hiusten lähtö inhottaa, koska ennen mulla oli melko paksu tukka ja kasvoi nopeasti. nyt vain roippeet jäljellä.
väsymys on pahimmillaan iltapäivisin juuri, kun työt pitäisi aloittaa. sitten taas illalla kymmenen pintaan, kun talo on jo rauhottunut, niin uni ei tule. tässä sitä taas käkitään ja odotetaan, koska lapsi herää.
jotenkin sitä on niin eristäytynytkin nykyään, että melkein ahdistuu, jos puhelin soi tai pitäisi lähteä ulos. onneksi tummat silmän aluset saa meikillä melkein piiloon.
heti piti kirjoittaa asiat ylös, kun tuli mieleen. Hankin valkotaulun seinälle sitä varten. En uskaltanut ajaa autoa pahimmassa vaiheessa ja aloin kuulla kuuloharhoja kun oli useampi sellainen yö putkeen, etten ollut saanut yön aikana nukuttua kuin noin puolen tunnin pätkiä. Esikoinen valvotti vastasyntyneestä vajaan vuoden ikään heräilemällä alle tunnin välein ja edelleen heräilee 4 kertaa yössä kolmevuotiaana, kuopus 1,5v herää kerran tai kaksi. Nyt tilanne on jo paljon parempi, koska saan melkein joka yö yhden 2-3 tunnin putken nukuttua keskeytyksettä. Mutta olen tyhmistynyt, muisti ei pelaa, en älyä asioita, olen väsynyt, ärtynyt, flegmaattinen ja välillä olin alavireinenkin.
Miksi teitte toisen lapsen heti putkeen, vaikka esikoinen oli nukkumattomuutensa takia niin vaativa?
Miksi teitte toisen lapsen heti putkeen, vaikka esikoinen oli nukkumattomuutensa takia niin vaativa?
Kaksi lasta 1v3kk:den ikäerolla, kumpikaan ei nuku, kuin pätkissä.
Mulla on lähemmäs joka päivä pääkipeä, sydämentykytystä, lihassärkyä, hartiat jumissa, mitään ei muista, pinna on tosi lyhyt, alakuloa, itkuisuutta, epätoivoa, pelottaa ajaa autolla, välistä oon maannut sängyssä ja miettinyt, että kuolisimpa, välillä tuntuu, että vihaan miestäni, mulla myös vanhempia lapsia, jotka varmaan kärsivät eniten äidin väsymyksestä :/
käyttää lapsia lääkärissä? Varsinkin esikoisen heräilyt kuulostaa hirveältä vielä tuossa iässä.
Näihin löytyy usein joku fysiologinen selitys, joita voisi kokeilla lääkitäkin. Tuo tunnin välein heräily vauvasta asti ja nyt vielä noin monta herätystä tuo mieleen ihan ekana refluksin. Voihan se tietty olla mitä vaan, mutta tilanne kuulostaa niin identtiseltä kuin meillä ja omat ongelmasi ihan identtisiltä kuin omani.
Käytälasta ihmeessä hyvällä lastenlääkärillä, joka erikoistunut vatsa- ja suolistoasioihin.
Vaikka nyt tuntuu luksukselta nukkua 2-3 tuntia putkeen, niin se ei oikeasti ole myöskään kovin terveellistä pidemmän päälle.
aloin olla todella helposti hermostuva ja lyhytpinnainen. Itkuisuutta, alakuloa, jaksamattomuutta, keskittymiskyvyn puutetta, unohtelua, suurpiirteisyyttä, lihomista ja kaikista pahinta oli rytmihäiriötuntemukset. Onneksi lähes kaikki on hävinneet, kun olen saanut taas nukkua paremmin.
paitsi noita rytmihäiriöitä on ollut vain hyvin harvoin. Lisäksi minulla kuukautiset ovat muuttuneet hyvin epäsäännöllisiksi. Lyhyitä, hyvin katkonaisia öitä nyt takana 2,5 vuotta.
usein ihmiset eivät sitä huomaa, jos sairastelevat hieman enemmän. Sen helposti voi laittaa vuodenajan tai jonkun muun piikkiin.
Eka lapsi valvotti kolmisen vuotta. Silloin menin tosi huonoon kuntoon. Olin nuori enkä osannut hakea apua, en tiennyt mitä tehdä. Sinnittelin ja kestin nuo vuodet läpi, en halunnut valittaa ja kuulla äidiltäni että "siitäs sait" kun menit lisääntymään niin nuorena.
Nyt 17vuoden jälkeen kuopus heräilee myös. Mutta osaan suhtaututa siihen jotenkin eritavalla, pystyn nukahtamaan heti uudestaan kun saan pään tyynyyn, en säpsähdä joka ininästä. Nukumme päikkärit aina kun kerkiämme jne.
Mielestäni en kärsi kovasti unenpuutteesta, olen virkeä ja energinen, aikaansaava.
Silti multa lähtee hiuksia tukkoina, mutta kampaaja selitti että se on ihan normaalia. Hius on tietyn ikäinen. Minulla ne kasvoivat hurjaa vauhtia raskausaikana ja nyt tippuvat samaan aikaan.
- yleistä saamattomuutta ja ajoittaista ahdistuksen tuntua, vaikkei ollut mikään vialla
- olemattomien kuulemista, tai siis vauvan itkun kuulemista vaikkei vauva itkenytkään.
- unohtelua: sori kaverit, kun unohdin tulla tapaamisiin..
- hiusten lähtöä hurjana, mutta imetyskin vaikutti
- iltapäiväistä valtavaa makeannälkää
- päiviä kestävää päänsärkyä, yleensä ei hirveän kovaa, mutta häiritsevää, joskus migreeniä.
- pätkäunta silloinkin kun olisi saanut nukkua putkeen.
Sellaista. Mutta noihin nyt vaikuttivat muutkin asiat kuin valvominen, kuten kantaminen ja imetys. Ja huonot uniasennot.
tosi usein on pääsärkyä tuon takia.. Ap. lisää.