Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko "epäonnistunut" 4-vuotiaan elämä?

Vierailija
03.05.2012 |

Ajattelin ottaa 4-vuotiaan pois päiväkodista, kun vauva syntyy. Mutta. Minulla ei ole ystäviä, jotka olisivat lasten kanssa kotona. 4-vuotiaallani olisi suunnilleen tällaista:

Päivät pääasiassa kotona äidin ja vauvan kanssa. Perhekahvila on kerran viikossa pari tuntia. Serkkuja ja isovanhempia tapaamme noin 1-2 kertaa kuukaudessa. Läheisessä leikkipuistossa ei ole yleensä ketään, joten siellä tulisi käytyä max kerran viikossa, jos sää on hyvä.

Syrjäytyykö lapseni nyt sitten, kun otan hänet pois pk:sta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset ole ollut päivääkään päiväkodeissa ja on asuttukin maalla. Ei olla juuri vieraita ihmisiä tavattu kuin joskus jotain sukulaisia viikonloppuisin. Lapsilla ei ole ollut mitään ongelmia kouluun mennessä tai muutenkaan.

Vierailija
2/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kotihoitoa kannatankin aina 3-vuotiaaksi asti. 4-vuotias on kuitenkin jo aika iso ja kaipaa ikäistään leikkiseuraa.

Etkö voisi viedä päiväkotiin kolmena päivänä viikossa? Saisi kuitenkin olla suurimman osan viikosta sinun ja sisarensa kanssa kotona.

Minun neljävuotiaani varmaan ikävystyisi, jos ei edes leikkipuistoissa olisi koskaan ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"joutuvat" jäämään sinne vaikka äiti vauvan kanssa kotona. Siis hoitajat syyllistävät ihan systemaattisesti vanhempia, jotka sitten ottavat lapset pois pk:sta. Niin olen tekemässä itsekin. Ei huvita viedä lasta hoitoon, kun sitä voivottelua saa sitten kuunnella päivittäin.

Johtuu varmaan siitä että täällä on niin kova pula päiväkotipaikoista.

vaikka kotihoitoa kannatankin aina 3-vuotiaaksi asti. 4-vuotias on kuitenkin jo aika iso ja kaipaa ikäistään leikkiseuraa.

Etkö voisi viedä päiväkotiin kolmena päivänä viikossa? Saisi kuitenkin olla suurimman osan viikosta sinun ja sisarensa kanssa kotona.

Minun neljävuotiaani varmaan ikävystyisi, jos ei edes leikkipuistoissa olisi koskaan ketään.

Vierailija
4/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syrjäydy. Lapsen on hyvä olla kotona.

Kannatan silti muutamaa hoitopäivää viikossa. Tai puolikasta hoitopäivää. Tai päiväkerhoa (esim. seurakunnan), joka on muutamana päivänä pari tuntia kerrallaan (jos sellaista järjestetään teilläpäin). Se antaa nimittäin myös sulle pienen hengähdystauon kahden pienen lapsen arkeen.

Vierailija
5/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä, jotka raskivat viedä lapsensa päiväkotiin kun itse ovat vauvan kanssa kotona. Itselläni on 4 vuotias ja olen 1 vuotiaan hoitovapaalla. Vanhempi on ollut kotona siitä asti kun jäin sairaslomalle 2kk ennen laskettua aikaa ja on edelleenkin. Kovasti on tykännyt, koti on kuitenkin aina koti. Kavereita käy/hänen kaverillaan käydään max kerran viikossa, ulkoillaan paljon omalla pihalla ja touhuillaan muutenkin ihan perus kotijuttuja. Laitetaan ruokaa, leivotaan, leikitään, siivotaan, luetaan jne. Lähileikkikentällä käydään kerran viikossa, joskus siellä on muita lapsia ja joskus ei. Mielestäni on harhaa kuvitella, että lapsi jotenkin aina nauttii päiväkodissa olemisesta. Toki se nauttii varmaan jossain määrin, mutta ainakin meidän päiväkodissa on niin järkyttävä hälinä ja hulina koko ajan, että ihan päätä särkee kun siellä käy. Töissä ollessani lapsi oli tooosi väsynyt aina päiväkotipäivän jälkeen ja huomasi todellakin, että kaipasi minun huomiotani ja syliäni äärettömän paljon. Ja itse päiväkodissa työskennelleenä tiedän, että siellä ei todellakaan hoitajat ehdi antamaan sitä huomiota jokaiselle lapselle, eli sinunkin lapsesi saattaa päivän "olla vaan" siellä ilman että kukaan aikuinen häntä huomioi. En ymmärrä millä muotoa se olisi parempi vaihtoehto kuin kotona äidin ja vauvan kanssa.

Vierailija
6/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos itse olisin kotona. Tai ei tullut mieleen silloin kun se tilanne oli. Lapsi oli 4v kun vauva syntyi ja luonnollisesti jäi kanssani kotiin kun äitiysloma alkoi. Siis ihan oikeasti, en edes ajatellut, että lapsi jatkaisi tarhassa kun niin ihana mahdollisuus tarjoutuu että saa olla kanssani kotona.

5-vuotiaana sitten aloitti kerhossa 1krt viikossa, muuten oltiin vaan.

Toki äidit tekee niinkuin lapsen paras on. Meillä se paras oli tämä. En halua moittia niitäkään äitejä, jotka katsoo, että lapsi tarvitsee muutakin.

Vierailija
7/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella vähäiseltä lapsikontaktimäärältä neljävuotiaalle. Mutta ymmärrän ongelmasi, jos päiväkodin hlökunta on syyllistävää, on aika vaikea viedä sinne lasta virikehoitoon. Mistä sen tietää, vaikka kohtelisivat lastakin jotenkin toisarvoisesti sitten. Tiedän yhden tuollaisen päiväkodin, ja tuollainen asenteellinen käytös ei minusta ole yhtään asiallista.

Mutta pystyisitkö saamaan nelivuotiaan arkeen jotain lisäohjelmaa? Esim. muskari kerran viikossa? Niissä on yleensä sisarusryhmiä, joissa toinen lapsi on 3-4v ja toinen sitten ihan pikkuinen vauva tai taapero. Ne pienemmät saavat siellä muskarissa vaellella vapaasti tai vaikka nukkua seinustalla, kun isommat musisoivat. Entäs kerhotoiminta teilläpäin? Avoin päiväkoti?

Vierailija
8/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikävysty koska ovat oppineet itse keksimään viihdytyksensä eivätkä tarvi sitä ulkopuoleltaan. Minusta tämä on näennäisen tylsän kotilapsuuden iso rikkaus. Mielikuvitus ja luovuus kehittyy.

T. 2

Vierailija
9/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikea keksiä esikoiselle tekemistä arkena, niin onhan viikonloputkin keksitty, jos sinulla on viikonloppuisin vapaalla oleva mies? Ilmoita esikoinen viikonloppuna olevaan muskariin/uimakouluun/futistreeneihin!

Vierailija
10/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytti sen talven aikana 6 vuotta. Poika kävi muutamana päivänä viikossa puolipäiväkerhossa. Tykkäsi kovasti. Eskarivuosi kun alkoi, niin sitten oli eskarissa ja loppupäivän kotona. Silloin ei mennyt edes päivähoitohotomaksua.

Vierailija
11/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotias on vielä pieni ja tuon ikäinen viihtyy yleensä varsin hyvin kotona, jos siihen vain saa mahdollisuuden. Tietty vaikka joku harrastus voisi olla ihan kiva, mutta minusta huolesi on ihan turha.

Vierailija
12/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa lapsi voisi käydä pari kertaa viikossa, muutaman tunnin kerrallaan? Tai jos olisi päiväkodissa 4h/päivä vaikka 10pv/kk?

Ihan kokonaan kotiin mä en enää tuon ikäistä jättäisi. Meidän esikoinen oli tietysti kotona, kun keskimmäinen syntyi, mutta ikäeroakin on vain 1v3kk. Myös eskarilainen kävi vain eskariajan eli ei ollut lisäksi hoidossa, kun kuopus syntyi. Tosin eskarihan olikin joka päivä sen 4h. Vapaapäiviä eskari kyllä piti aina välillä.

Vierailija
13/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kivaahan se oli, mutta ehkä jäin kuitenkin vähän rammaksi "sosiaalisilta" taidoiltani. Kun menin kouluun, en ymmärtänyt sitä kyynärpäätaktiikkaa, klikkiytymistä tai muita ehdottomia perustaitoja. En vielä aikuisenakaan ymmärrä, ja siksi minun on tosi vaikea laumautua, olen enemmän oman tien kulkija.

Kaikki täytyy tehdä vaikeimman kautta itse, en jaksa olla ihmisten seurassa ja joskus kärsin sitten siitä johtuvasta yksinäisyydestä. Kuten nyt, kun minulla on omia lapsia enkä viihdy lainkaan missään mammakahviloissa tai hiekkalaatikoilla, enkä ole osannut/tuntenut tarvetta luoda verkostoja näiden päiväkodissa kyynärpäitään käyttämään oppineiden ikätoverieni kanssa.

Ei ikävysty koska ovat oppineet itse keksimään viihdytyksensä eivätkä tarvi sitä ulkopuoleltaan. Minusta tämä on näennäisen tylsän kotilapsuuden iso rikkaus. Mielikuvitus ja luovuus kehittyy.

T. 2

Vierailija
14/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lapset 1,5v, 7v ja 8v, eli keskimmäinen oli 5,5v kun nuorin syntyi ja kotiin jäi meidän kanssa. Ihan normaaleja asioita puuhattiin päivisin, ja kaverikontaktit oli pitkälti klo 17 jälkeisessä ajassa. Mutta hyvin pärjättiin - toki itsellä ei ollut aikaa mihinkään "omaan" kun kaikki vauvan nukkumisajat keskimmäinen "vaati" itselleen huomiota. Mutta ollaanpa hyvin läheisiä ja varmasti suhteemme kehittyi sinä aikana. En olisi voinut kuvitellakaan että olisin vienyt hoitoon ajatuksena päästä itse vähemmällä.

Vierailija
15/15 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tuon ikäinen vaatii touhua ja tekemistä päivän aikana, mutta ei se päiväkotia vaadi. Se on aivan perheestä kiinni, miten haluaa nuo asiat hoitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan