Tässä se kohu tiliote, piti ihan jenkeistä hakea, kommentoikaa itse !
Kommentit (90)
Iltalehden verkkojutussa luki aiemmin, että somalimiehen tiliotetta Facebookissa välittäneet olisi tuomittu sakkoihin. Kyseessä oli Iltalehden toimittajan erehdys, jossa kaksi Lieksassa sattunutta tapausta oli sekoitettu keskenään. Tilioteasiassa tapauksen tutkinta on vielä kesken.
Iltalehden tietojen mukaan tänään FB-kirjoittelusta sakot saanut nainen on kuitenkin sama nainen, jota epäillään myös tiliotetapauksessa.
Somalimiehen tiliotetta levitettiin Facebookissa maahanmuuttajavastaisessa keskusteluryhmässä. Tapausta tutkitaan yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisenä. Poliisi on luokitellut jutun rasistiseksi viharikokseksi.
levittely netissä on väärin.
Ja rahasummat eivät ole kovin isoja, jos kyseessä on lapsiperhe, saa ne kotimaisetkin lapsiperheet tukia. Selvästikin ihminen, joka maksaa asiat käteisellä, eikä kortilla. Muuta ihmeellistä ei ole kuin näiden levittäjien pikkusieluisuus.
että heppu siirtää tai nostaa pois kaikki saamansa rahat? Mihin ne menee? Lähettää kotimaahansa?
Ja kyllä minulla ainakin ketuttaa kun heppu saa noin vain noin paljon rahaa, minä painan niskalimassa töitä ja saan kerran kuukaudessa nettona 1200€ palkkaa ja sillä on pärjättävä.
Suomessa tuet tulisi olla kortteja -ruokakuponkeja tms. vastaavaa.
Tämä on jo törkeää julkisvarojen väärinkäyttöä, ilman mitään hyödyllistä vastiketta edes ??
ei ole eläkkeellä tms. En minä saa mistään mitään
kaupungin rahaa ja lapset olen kasvattanut ilman kunnanapua maailmalle. Lopetan työnteon heti tuo riittää minulle ihan hyvin jos ei tarvitse kuin olla.
Muutan Lieksaan, jos ei Tampere maksa.
että heppu siirtää tai nostaa pois kaikki saamansa rahat? Mihin ne menee? Lähettää kotimaahansa?
Ja kyllä minulla ainakin ketuttaa kun heppu saa noin vain noin paljon rahaa, minä painan niskalimassa töitä ja saan kerran kuukaudessa nettona 1200€ palkkaa ja sillä on pärjättävä.
Minustakin joku 1200 euron palkka on ihan liian vähän. Ja kyllä meidänkin perhe tuollaisia summia toimeentulotukena saa mitä tuossa tiliotteessa. Sitten taas se, mihin se raha menee, ei kuulu oikeastaan kenellekään. Lain mukaan se raha maksetaan, ja ainoastaan vuokraa, kotivakuutusta, tms varten myönnetty raha on korvamerkittyä, mutta ihan perustoimeentulotuen saa laittaa halutessaan vaikka pokeriin. Siinä ei ole mitään laitonta.
ei ole eläkkeellä tms. En minä saa mistään mitään
kaupungin rahaa ja lapset olen kasvattanut ilman kunnanapua maailmalle. Lopetan työnteon heti tuo riittää minulle ihan hyvin jos ei tarvitse kuin olla.
Muutan Lieksaan, jos ei Tampere maksa.
Kyllä sitä kaikki kaupungit maksavat. Ja rajat ovat lapsiperheille yllättävän korkeat, ja erilaiset hankinnat maksetaan.
siksi, että jos tilillä on 'ylimääräistä' rahaa se summa vähennetään seuraavasta toimeentulotuesta.
Sain just 1800 nettona palkkaa ja maksoin 500 euroa päivähoitomaksuja siitä ilosta, että voin käydä töissä.
Ei tässä oikeesti ole mitään järkeä. Kyllä mitääntekemättömän ihmisen pitäisi pärjätä kuukausi 300-400 eurolla (kulutukseen). Jos asumistukea maksetaan niin se sitten halvimman vaihtoehdon mukaan, kuten työmatkavähennyksetkin.
Tämä on jo törkeää julkisvarojen väärinkäyttöä, ilman mitään hyödyllistä vastiketta edes ??
oletko tosissasi - MITÄ ihmeen kortteja? Ja ruokakuponkeja??? Et voi tosissasi ehdottaa tuollaista!
Esim. tänään ostin lapselle kirpputorilta vaatteita yhteensä 6 eurolla. Uutena olisivat maksaneet varmasti yli 30 eur, ihan marketistakin ostettuna. Jos saisin toimeentulotukeni vain ruokakuponkeina ja ostokuponkeina lähikauppaan, niin sehän tarkoittaisi sitä, että en voisi ikinä hyödyntää kirppareita, varsinkaan pihakirpputoreja. En voisi ikinä ostaa käytettynä mitään, koska ne kortit kävisivät varmaan vaan Prismaan tai korkeintaan kai jonnekin Kierrätyskeskukseen (josta en ikinä löydä mitään).
Tai sitten tukia pitäisi maksaa enemmän, koska mitään alennuksia ei voisi hyödyntää, kun pitäisi aina katsoa vaan, mihin kauppaan ne kupongit käyvät. Olisi aika vaikea ostaa muita tarpeellisia asioita, esim. seinäkoukkuja, kangastussia, rintakumeja, kestoterveyssiteitä tai kestovaippoja tms, koska tuskinpa niissä sossun ruokakupongeissa olisi tajuttu huomioida joka ikistä asiaa.
Vai pitäisikö jokaiseen pikku esineeseen hakea erikseen oma kuponki? Se söisi valtavasti sossun resursseja.
Tuollainen kuponkisysteemi olisi mielettömän kallis järjestelmä.
Lisäksi sehän tarkoittaisi sitä, että varsinkin joillain nuorilla ihmisillä olisi kokonaan kadonnut taju ja kyky käsitellä rahaa. Jos valuutta vaihtuu tms, he olisivat asiasta ihan pihalla. Olisi aika idioottimaista luoda yhteiskuntaan kahdenlaisen maksuvälineen systeemi - jossa osan ei tarvitse edes tietää rahayksikköä, heidän ei tarvitse osata käytännössä toimia normaaliyhteiskunnassa. Mitä tapahtuu, kun he joskus siirtyvät toimeentulotuelta vaikka palkansaajiksi? Jos jo valuutan vaihtaminen aikoinaan tuotti monille päänvaivaa ja vaikeuksia hahmottaa rahan arvoa, niin voit kuvitella, miten hankalaa olisi, jos ei olisi ikinä saanut käyttää normaalia rahaa, ja yht'äkkiä joutuisi sen tekemään aikuisiällä.
Onko vielä lisää idioottimaisia ideoita?
muuttoilmoitus vva. Lieksa ja voi nostaa jo iltapäivällä tonnin ensihätää.
oletko tosissasi - MITÄ ihmeen kortteja? Ja ruokakuponkeja??? Et voi tosissasi ehdottaa tuollaista!
Taidat olla näiden tukien väärinkäyttäjä itsekin?
Olen ehdottomasti näitä tukia vastaan - varsinkin käteisellä maksettuna...
Tili vain heti tyhjäksi ja täydet tuet taas seuraavalla kerralla?
Mikä järki on tässä toiminnassa?
Sain just 1800 nettona palkkaa ja maksoin 500 euroa päivähoitomaksuja siitä ilosta, että voin käydä töissä.
Ei tässä oikeesti ole mitään järkeä. Kyllä mitääntekemättömän ihmisen pitäisi pärjätä kuukausi 300-400 eurolla (kulutukseen). Jos asumistukea maksetaan niin se sitten halvimman vaihtoehdon mukaan, kuten työmatkavähennyksetkin.
mikä on epäkohta? Minustakin tuo sinun tilanteesi kuulostaa kohtuuttomalta. Mutta tarkoitatko tosissasi, että ihmisen pitäisi pystyä 300 eurolla maksamaan vuokra vaikka Helsingissä sekä myös rahoittamaan elämisensä? Miten se edes olisi mahdollista?
Ja asumistukihan maksetaan tietyn kaavan mukaan - tukea ei suinkaan makseta rajattomasti, vaan on olemassa tietyt maksimivuokrat, joiden mukaan se tuki lasketaan. Eli ei asumistukea voi saada tuhansia euroja johonkin hulppeaan ökytaloon. Usein asumistuki kattaa vain puolet vuokrasta, tai ei sitäkään. Toki omat tulot vaikuttavat myös asumistukea vähentävästi.
Mutta kai nyt järki sanoo, että 4-henkisen perheen asumismenot vaan ovat enemmän kuin vaikka jonkun kommuunissa asuvan sinkun - joten loogisesti heidän asumistukensakin on suurempi. Ja samoin 4-henkisen perheen elämiseen menee enemmän rahaa kuin yksittäisen ihmisen menoihin, joten silloin perheen toimeentulotuki tulee isona könttänä jomman kumman vanhemman tilille.
Ja miten iso perhe hänellä on, jos on. En tiedä paljonko tuet ovat normaalisti perheille, yksineläjälle summat kuulostavat isoilta.
Tuosta ei myöskään näy minä päivinä rahat ovat tulleet tilille. Paha tämän perusteella on sanoa yhtään mitään.
Ihmettelen vain noita tasasummia, lapsilisät eivät ainakaan ole tasasummia, ei varmaan asumistukikaan?
päivähoitomaksuihisi. Jos taas ne perustuvat toisenkin henkilön tuloihin, niin ethän sinä yksin niitä päivähoitomaksujakaan maksa.
Taidat olla näiden tukien väärinkäyttäjä itsekin?
Olen ehdottomasti näitä tukia vastaan - varsinkin käteisellä maksettuna...
Tili vain heti tyhjäksi ja täydet tuet taas seuraavalla kerralla?
Mikä järki on tässä toiminnassa?
Määrittele nyt, mikä sinusta on tukien väärinkäyttöä? Esimerkiksi se ei ole väärinkäyttöä, että nostaa tuet kerralla tililtä. Se on ihan laillista - oli se syy sitten pokerin peluu tai vaikka se, että haluaa mieluummin (jostain syystä) jaotella rahan käteisellä vaikkapa viikon satseihin. Mitä väliä sillä on, nostaako ne rahat yhdessä, kahdessa vai kolmessakymmenessä erässä?
Itse voisin kuvitella nostavani kaikki kerralla esim. siinä tapauksessa, että pankkikorttini olisi kadonnut ja tietäisin joutuvani odottamaan pari viikkoa uutta, ja jos asuisin paikassa, jossa lähimpään pankkikonttoriin olisi pitkä matka.
Tuet määräytyvät tulojen perusteella. Väärinkäyttöä olisi se, jos esimerkiksi salaisi jotain pimeitä tuloja. Mutta jos ihminen on täysin tuloton, niin lain mukaan toimeentulotuki kuuluu hänelle.
Käteisellä sen sijaan ei nykyisin makseta mitään tukia. Ja sen suhteen oletkin oikeassa - ei käteisellä kuulukaan tukia maksaa, koska silloin niistä ei jää tositetta, kuten tiliote. Ainoa poikkeus varmaan tilanne, jos henkilöllä ei jostain syystä ole tiliä, mutta en tiedä, onko enää nykyisin sosiaalitoimistoilla tai Kelalla edes mahdollisuutta maksaa mitään muuten kuin tilin kautta.
Ja mikä järki on toiminnassa? Jos tosiaan olet vasta siinä vaiheessa, että ihmettelet tuollaista, kehotan tutustumaan hieman yhteiskuntamme perusperiaatteisiin sekä myös muihin, toisenlaisiin järjestelmiin.
Tänään just kaupassa jonossa edelläni joku osti ruokaa maksusitoumuksella
Ihmettelen vain noita tasasummia, lapsilisät eivät ainakaan ole tasasummia, ei varmaan asumistukikaan?
Tarkoittaa varmaan, että tuo koko "tiliote" on jonkun persun kyhäämä provo.
Samanlainen se on peruspersunkin tiliote. Tilille tulee fattasta ja kelalta summa x, joka nostetaan heti ja sillä juhlitaan pari-kolme päivää paikallisessa. Loppukuukausi käydään diakonilla ja leipäjonossa.