Onko sairaanhoitajan ja lähihoitajan töissä mitään käytönnön eroa?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Saako lähihoitaja hyväksi lukuja jos opiskelee sairaanhoitajaksi?
Vain perushoidon harjoittelun, ei mitään muuta. Opiskelu kestää lähärillä 3,5v eli ihan yhtä kaun kuin vaikka merkonomilla, lentoemännällä ja ylioppilaallakin.
Lähihoitajan ja sairaanhoitajan työnkuva ja koulutus eroaa todella paljon. Lähihoitajat tekevät vain perushoitoa. Syöttävät, vaihtavat vaippoja jne. Työ on vaativudeltaan aivan eri maata kuin sairaanhoitajan työ. Ja palkassa on kyllä eroa!
Aina näitä keskusteluja, tottakai on eroa kun ihan eri koulutukset. Toinen opistotaso, toinen ammattikorkea. Paikasta sitten riippuu, että miten paljon niitä eroja on käytännössä.
Työskentelen sairaalassa akuutilla osastolla ja meidän työpaikalla ei ole lähihoitajia ollenkaan, koska heillä ei ole mahdollisuuksia toimia tässä työssä koulutuksellansa. Osastomme koostuu siis kokonaan sairaanhoitajista tai sairaanhoitaja-terveydenhoitaja/ensihoitaja tai sairaanhoitaja-kätilöistä.
Olen työssä yliopistosairaalan teholla. Meillä eron näkee selvemmin.
Mutta kaikkia tarvitaan. Tiimityötähän tää on.
Th sh jo vuodesta 1988 ja jatkokouluttautunut useaan kertaan.
On eroa. Johan työpaikatkin on heillä erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
sh jakaa lääkkeet, pistää im:t, tekee lääketilaukset, ottaa kaikki verikokeet ym. testit, sekä lääkäripäivinä käy lääkärin kanssa kaikki tarvittavat asukkaat läpi.
Sen lisäksi sh tulee vielä kentälle, jos hänellä on aikaa ja joka neljäs viikonloppu on hälyytystilassa, jos jossain toisessa kerroksessa tarvitaan sh:ta.Lh:t pesee ja kuivittaa asukkaat, nostavat istumaan ja syöttävät, pitävät hoitokokouksia omaisten kanssa (näihin tulee yleensä myös sh mukaan), yrittää kuntouttaa asukkaita, sekä tekevät vaippa- ja hoitotarviketilaukset.
Molemmat kirjaavat asukkaista joita on hoidettu. Molemmat myöskin juttelevat omaisten kanssa asukkaiden terveydentilasta ja kuuntelevat omaisten murheet ja huudot.
Sh saa vähän parempaa palkkaa.
(Saattaa olla, että tästä nyt jäi jotain vielä pois)
Siis tämä kuvaus vanhusten hoidosta mitä ilmeisimmin. Erikoissairaanhoidon puolella on aika erilaista. Eri erikoisaloilla on vielä lisäksi isoja eroja työn kuvassa sairaanhoitajienkin välillä. Lähihoitajia ei kaikilla erikoisaloilla ole ollenkaan.
No aika isokin ero. Olen itse aikaisemmalta koulutukseltani lähihoitaja ja jatkoin siitä sairaanhoitajaksi. Lähihoitajakoulu oli ihan pilipalitutkinto. Siellä ei ollut mitään haastetta ja lääkehoito ja ihmisen anatomia kokonaisuudessaan oli ihan säälittävää verrattuna siihen mitä sairaanhoitajakoulutuksessa oli.
Olen työskennellyt mm. vanhainkodissa missä lähihoitaja tekee perushoidon ja sairaanhoitaja on esimiehenä. Jossain paikoissa esimies osallistuu välillä hoitoon, mutta siellä missä minä olin niin eaimiehen tehtävä oli hallinnolliset hommat, lääkehoito ja lääkäri-omaistyö.
Nyt olen ollut jo vuosia sairaalassa ja yliopistolliseen sairaalaan ei ainakaan juurikaan palkata enää lähihoitajia koska eivät täytä osaamistasoa eikä heillä ole lupaa toteuttaa suonensisäistä lääkehoitoa mitä melkein kaikilla osastoilla tarvitaan. Pikku hiljaa mennään siihen että kaikki hoitajat ovat koulutukseltaan nimenomaan sairaanhoitajia sairaalaympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan ja sairaanhoitajan työnkuva ja koulutus eroaa todella paljon. Lähihoitajat tekevät vain perushoitoa. Syöttävät, vaihtavat vaippoja jne. Työ on vaativudeltaan aivan eri maata kuin sairaanhoitajan työ. Ja palkassa on kyllä eroa!
Meinaatko että esim nuorisotyötä tekevä lähäri syöttää ja vaihtaa vaan vaippoja? Kannattaa muistaa että lähihoitajan opinnot sisältävät myös sen sosiaalipuolen eikä pelkkää hoitotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit sanoa missä työskentelet, koska paikkojen välillä voi olla eroa kun yöllä ja päivällä.
Itse olen aina valinnut ne työpaikat missä pääsee lähihoitajana tekemään kaiken mahdollisimman monipuolisesti. Parhaat työpaikkani ovat kaupunginsairaalan akuuttiosasto, jolla työnkuva erosi vain iv-lääkityksen osalta. Eli lähihoitajana sai tehdä lääkärinkierrot, lääkkeenjaot, huumelääkkeet kirjaukset, jatkohoidon suunnittelut, kotiutukset, perushoidon ym. Ja sairaanhoitajan työnkuva oli sama, erona vain se että yksi sh vuorossa oli vastaava ja vastaava hoiti iv-lääkkeet. Toinen missä viihdyin erityisen hyvin oli erikoissairaanhoidossa vastasyntyneiden osasto. Siellä myös lh teki lääkärinkierrot ym. Ei toki ollut ensiapuvuorossa synnytyssalin kanssa yhteistyössä, eikä jakanut lääkkeitä mutta sai kyllä itse antaa ne.
Palkkaero on aika pieni, 200-300€/kk peruspalkassa. Enemmän öitä tai pyhiä tekevä lh tienaa helposti enemmän kuin vähemmän niitä tekevä sh.
Itse opiskelin lopulta myisi sen sairaanhoitajan tutkinnon, mutta ihan vaan koska halusin enemmän tietoa, nähdä uusia paikkoja ja oppia lisää. Työ nyt on aikalailla sitä samaa kuitenkin. Riippuu toki paljon paikasta kuten sanoin.
Karkeasti sanottuna, sairaanhoitajalla on lääkekaapin avaimet, lähihoitajalla ei.
Kun oon käynyt katsomassa ystävää sairaalassa niin yhtä lailla ne sairaanhoitajat siellä jakaa ruokatarjottimia ja vessattaa. En ymmärrä miksi pitää yrittää antaa työstään hienompi kuva kuin mitä se on.
Varmaan tosi miellyttäviä työkavereita nämä ylimieliset sairaanhoitajat joita täällä ketjussa on. Eiköhän ihan kaikki työ oo tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti sanottuna, sairaanhoitajalla on lääkekaapin avaimet, lähihoitajalla ei.
Höpö höpö, aika monessa paikassa lähihoitajallakin on. Ja sekös sinua varmaan harmittaa 😀
Vierailija kirjoitti:
Onko palkka sama?
Itselläni on molemmat ammatit, sekä lähihoitaja että sairaanhoitaja (AMK). Voin sanoa, että ne ovat kaksi täysin eri ammattia, aivan kuten opettajamme ammattikorkeakoulussa sanoi sairaanhoitajaopintojen alussa. Opinnot ovat myös vaativuustasoltaan huomattavan erilaisia, lähihoitaja saa ohuen sipaisun hoitotyöhön ja sosiaalialan opetusta on paljon. Sairaanhoitajan opinnoissa on tehohoitoa ja kirurginen harjoittelu ym. vaativaa, myös opinnäytetyö on vaativuustasoltaan toinen kuin lähihoitajien. Sekin kertoo jotain, että sairaanhoitajaksi opiskelemaan pääsy vaatii joko lähihoitajan tutkinnon tai ylioppilastutkinnon, lähihoitajaksi pääsee peruskoulun suoritettua. Palkkaeroa ei ole huomattava, noin 300 - 400 € Suomessa. Norjassa saa vähintään kaksi kertaa saman palkan sairaanhoitaja mitä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Saako lähihoitaja hyväksi lukuja jos opiskelee sairaanhoitajaksi?
Ei saa hyväksi lukuja koska lähihoitaja on alempi tutkinto. Ehkä ensimmäisessä perusharjoittelussa voi saada jotain hyväksi luettua, kaikissa ammattikorkeakouluissa ei lueta hyväksi mitään. Teoria-aineissa ei lueta hyväksi mitään lähihoitajan tutkinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, aika haasteellista ois olla 11h yövuorossa, jos ei olisi lääkekaapin avaimia 🤔
En ole itse edes alalla, mutta tämä ketju antaa erittäin miellyttävän kuvan sairaanhoitajista 🙄 Tsemppiä lähihoitajille jotka joutuvat työskentelemään näiden kanssa!
Joku tuolla sanoikin että yhtä lailla sairaanhoitajat niitä vaippoja vaihtaa ja jakaa ruokaa. Ja aika harva on kuitenkaan teho-osastolla tms. töissä vaikka antavat ymmärtää.
Hoitoalalla olevat haluavat aina antaa työstään hienomman kuvan kuin mitä se on. Vaikka loppujen lopuksi se on aika pitkälti vessassa auttamista, jalkojen rasvausta ja ruokahuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla olevat haluavat aina antaa työstään hienomman kuvan kuin mitä se on. Vaikka loppujen lopuksi se on aika pitkälti vessassa auttamista, jalkojen rasvausta ja ruokahuoltoa.
Niin varmasti lähihoitajien työ onkin, nimikekin kertoo jo sen "lähi"hoitaja, on potilaan lähellä ja hoitaa perusasioita. Sairaanhoitaja voivat yksinomaan työskennellä leikkaussalissa ja kirurgisessa sairaanhoidossa sekä erikoissairaanhoidossa. Itse turhauduin lähihoitajan perustyöhön jossa tunsi itsensä turhautuneeksi, en kuitenkaan tunkenut itseäni sairaanhoitajan tehtäviin kuvitellen olevani ammattiani fiksumpi. Opiskelin sairaanhoitaja (AMK) tutkinnon ja en saanut mitään hyväksilukuja lähihoitajan tutkinnossa vaikka kiitettävät paperit olikin. Nyt kyllä ymmärrän miksi, vaativuus on eri luokkaa opinnoissa. Nyttemmin tosin opiskelen vielä lisää, toista korkeakoulututkintoa. Jos haluaa ammatissaan kehittyä, niin koulunpenkille vaan opiskelemaan lisää niin saa halutessaan lisää vastuuta työssään ja vaativampia tehtäviä.
Ainakin meillä myös lähihoitajat jakavat lääkkeitä ja tekevät lääketilauksia vaikka ne oli täällä lueteltu sairaanhoitajan tehtäväksi.
Huvittaa kun sairaanhoitajat aina pitävät itseään niin tärkeinä - meillä kaikki töissä sekoilleet ja pois laitetut ovat olleet heitä, lähihoitajien kanssa ei oo koskaan ollut vastaavanlaisia ongelmia. Eli en ymmärrä vähättelyä! (Itse oon osastotyössä mutta fyssarina)