Onko sairaanhoitajan ja lähihoitajan töissä mitään käytönnön eroa?
Kommentit (136)
Toki lääkäri pistää sen kanyylin,mutta sen jälkeen hoitaja saa LISÄTÄ lääkettä epiduruaalissa.
Palkoista:Jos sh:n peruspalkka on noin parisataa suurempi,niin vuorotyössä se se on sitten enemmän,koska vuorolisät tulee prosentteina peruspalkasta.Sh:n minimiperuspalkka on päälle 2200.Paljonko lähärin sitten?
Sairaanhoitaja on työnjohdollisessa vastuussa
minä olen työnjohdollisessa vastuussa meidän tiimissämme jossa on lähi- ja perushoitajien lisäksi myös 4 sairaanhoitajaa
terveisin lähihoitaja
Tippaa antamaan tullut hoitaja jutteli kuinka tässä sairaalassa ei erotella sitä, kellä on mikäkin tutkinto. Ei sitä kenellekään tarvitse kertoa kuka lääkitsee... Heillä ei ole koulutuksella väliä vaan kaikki ovat yhtä lailla oikeutettuja suorittamaan tehtävät.
suonensisäisiä lääkkeitä, verensiirtoja ja epiduralilääkitystä ei saa lähihoitaja suorittaa. Lain mukaan myös siaraanhoitaja tarvitsee ko tehtäviin koulutuksensa lisäksi toimipaikkakohtaisen koulutuksen.Siis suomessa, Ruotsissa muuten sama, mutta toimipaikkakohtaista koulutusta ei tunneta.
Vastuu lääkityksestä on sairaanhoitajalla. On paikkoja joissa lh jakaa lääkkeet potilaalle, mutta meillä esim lääkkeiden jako potilaskohtaisiin dosetteihin/ lääkekippoihin on aina vain sairaanhoitajan tehtävä.Ap:lle; kouluts on eri, palkka ja vastuu on eri. Laki määrittelee sairaanhoitajan vastuut ja velvollisuudet tarkemmin. Itse perushoito on tietty samaa, monessa paikassa myös sh osallistuu perushoitoon. Muttei jokapaikassa..
Sairaanhoitaja kyllä toteuttaa lääkehoitoa lääkärin valvonnassa, mutta viimekädessä vastuu on kyllä lääkärillä. Hoitovirheestä vastaa se joka sen tekee, eli jos virhe määräyksessä, lääkäri ja jos toteutuksessa, hoitaja.
työskentelen sh:na päivystyksessä ja kyllä meillä lh:t tekevät samat työt. Tipan laitto, iv lääkkeet, mm. antibiootit, betasalpaajat ym. Työparina lääkäreiden kanssa jne..
Ovat suorittaneet LOVE tentit ja antaneet näytöt, tätä kautta myös lain vaatimat luvat on saatu.
Ambulanssissa lh:t tekevät myös tätä samaa.
Eli tosiaan siis riippuu paikasta.
Nyt puhuu sh-Th asiasta, josta ei näemmä mitään tiedä. Kyllä kuuluu lääkehoito ihan kaikkien lähihoitajien tutkintoon.
Ihan kauheasti ei kyllä aivokapasiteettia vaadi pistää injektioita tai tehdä näitä muita "temppuja" joita sh:t niin mielellään tekevät. Näin vaan pääsee sopivasti luistamaan raskaimmista ja vaativimmista töistä, kuten potilaan kohtaaminen ja avustaminen. Tätä eivät monet sh: t tee ollenkaan . Eivätkä myöskään osaa, kun joskus pakosta joutuvat tekemään. Niin monta kertaa koettu. Th:t vieläkin avuttomampia, osaavat lähinnä puhua sairauksien enneltaehkäisemisestä. Tosipaikan tullen on peukalo keskellä kämmentä. Valitettavasti.
Väärää tietoa! Kyllä saa hyvityksiä.
Palvelutaloissa ei ainakaan isoa eroa. Sitten palkkaero on käytännössä täysin olematon, koska noissa sh tekee yleensä vain kahta vuoroa, kun taas lähihoitaja myös yövuoroa.
Vierailija kirjoitti:
työskentelen sh:na päivystyksessä ja kyllä meillä lh:t tekevät samat työt. Tipan laitto, iv lääkkeet, mm. antibiootit, betasalpaajat ym. Työparina lääkäreiden kanssa jne..
Ovat suorittaneet LOVE tentit ja antaneet näytöt, tätä kautta myös lain vaatimat luvat on saatu.
Ambulanssissa lh:t tekevät myös tätä samaa.Eli tosiaan siis riippuu paikasta.
Höpö,höpö. Olet lähihoitaja ja valehtelet
Lähihoitajilla on kauhea tarve esittää sairaanhoitajaa. Lähihoitajalla ei ole mitään oikeutta koskea iv-lääkityksiin ja-nesteytyksiin.
Kyllä se on lähinnä sitä vaipan vaihtoa ja työ on pääosin vanhusten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajilla on kauhea tarve esittää sairaanhoitajaa. Lähihoitajalla ei ole mitään oikeutta koskea iv-lääkityksiin ja-nesteytyksiin.
Kyllä se on lähinnä sitä vaipan vaihtoa ja työ on pääosin vanhusten keskuudessa.
Itse olen erikoissairaanhoidossa ja meillä lähihoitajan tekee melkeinpä samaa hommaa sairaanhoitajan kanssa. Antibiootit laittaa iv:mä sh mutta myös kanyloi, ottaa veriviljelyt. jakaa lääkkeet jne. Riippuu toki siitä onko saanut lisäkoulutusen KYS. hommaan. Sairaanhoitajat vaihtaa vaippoja siinä missä muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on lähinnä sitä vaipan vaihtoa ja työ on pääosin vanhusten keskuudessa.Itse olen erikoissairaanhoidossa ja meillä lähihoitajan tekee melkeinpä samaa hommaa sairaanhoitajan kanssa. Antibiootit laittaa iv:mä sh mutta myös kanyloi, ottaa veriviljelyt. jakaa lääkkeet jne. Riippuu toki siitä onko saanut lisäkoulutusen KYS. hommaan. Sairaanhoitajat vaihtaa vaippoja siinä missä muutkin.
No, sinä et osaa edes kirjoittaa 😅
Kuinka pitkä on lähihoitajan koulutus? Entä sairaanhoitajan?
No onhan niillä paljonkin eroa. Sairaanhoitajan työnkuva paljon laajempi.
Sairaanhoitajalta vaaditaan enemmän älykkyyttä. Toki sielläkin on ne jotka 1-2papereilla ovat valmistuneet kuuluisivat lähihoitajiksi.
No perustuvan osaa vaihtaa vaikka kuka. Vain se voi suorittaa iv tentin joka oikeuttaa infuusiolääkken liittoon ja laimennukseen. Uskokaa jo että opiskelin 3 vuotta kun jatkoin lähihoitajaksi sairaanhoitajaksi. Osaston vastaava on aina sh
Lähihoitaja ei ole ensihoitaja. Ensihoitaja on amk tutkinto. Googlettakaa
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja on työnjohdollisessa vastuussa
minä olen työnjohdollisessa vastuussa meidän tiimissämme jossa on lähi- ja perushoitajien lisäksi myös 4 sairaanhoitajaa
terveisin lähihoitaja
Minä olen lähihoitaja ja teen kaikki lääkärin työt. En halua itseäni kuvattavan alusastian kanssa vaan stetarit kaulassa.
Saako lähihoitaja hyväksi lukuja jos opiskelee sairaanhoitajaksi?
antaa valmiuden ja luvan laittaa tippumaan i.v:sti kaikki liuokset joissa ei ole lääkettä seassa mutta se on vaan työpaikkakohtainen missä lähihoitajien annetaan se tehdä. Ihan sama juttu on lihakseen pistämisessä, mikä yksikkö antaa lh:n pistää. Psykiatrisella osastolla minä tein ihan tismalleen samat työt ja hommat kun sairaanhoitajatkin ja sain vain pienemmän palkan..