Mun lähihoitajan työni tyssäsi nyt tähän
pitäisi suorittaa lääkelaskukoe.
Musta vaan ei ole ole siihen. Valitsin lähihoitajan ammatinkin sen takia, ettei mulla ole laskupäätä. Mitenhän mun nyt käy?
Kommentit (40)
hei oikeasti, harjoittelet vain sen "kolmion" joka auttaa muistaa missä järjestyksessä lasket mitäkin niin osaat jo melkein kaiken.
ei-lähäri, joka kurkkasi ensimmäistä kertaa elämässään lääkelaskuja
Kyllä se siitä onnistuu, tsemppiä!
Jes! En nimittäin halua itseäni hoitamaan sellaista ihmistä, joka ei noista ymmärrä mitään. Joten ihan loistavaa että sulla loppuu työt tähän. Kiitos.
mutta läpi olisi lääkelaskutentti minulla mennyt, ihan helppoja!
Ei se voi sinullekaan ylivoimainen olla.
Oon ite kotihoidossa, eikä meillä ainakaan ole kertaakaan ollut tollasia sitten kouluaikojen :O
Ehkä se on kuitenkin potilaitten kannalta parempi, että urasi tyssää jo opiskeluaikana lääkelaskuun eikä vasta sitten, kun olet tehnyt jonkun dramaattisen virheen vaikka lapsen lääkkeen annostelussa.
mutta läpi olisi lääkelaskutentti minulla mennyt, ihan helppoja!
Ei se voi sinullekaan ylivoimainen olla.
mutta kun itse opiskelin terveydenhuoltoalalle niin siellä oli luokka täynnä avuttomia naikkosia joille nuo oli niin ylivoimaisia että ihan opettajalle täytyi (kirjaimellisesti) itkeä! Että kyllä ne vaan ilmeisesti joillekin on tosi vaikeita. Vähän tuli semmoinen olo silloin että ei ne penaalin terävimmät kynät ollut sinne kouluun hakeutuneet...
tuotti/tuottaa vaikeuksia nuo laskut, matematiikka on aina ollut heikoin osaamisalueeni, eikä se yhtään motivoinut kun KAIKKIEN laskujen piti olla täysin oikein. lopulta suoritin kokeen 5 kertaa. huokaisin helpotuksesta, kunnes sain työpaikalla tietää että sielläkin vaaditaan vielä laskemista.. hermostuneena sitä odotan. tiedän että lääkeosaaminen on olennainen osa, olen muuten alale sopiva että harmittaa jos tuon yhden osa-alueen takia saisin vaikka potkut :(
että noi lääkelaskut pitää vielä valmistuttuakin suorittaa. Ei sitä kukaan valmistuttuaan tiennyt.
-sh, joka jo tentin suorittanut(ja valmistunut 30 v sitten ja nyt ekaa kertaa tällaiseen joutui)
että siihen tenttiin kuuluu myös iv-osio, verensiirto-osio ja osalle epiduraaliosio.
Taivas varjele, jos minun tai lapseni lääkkeitä annostelee joku sellainen, joka ei edes esimerkin lääkelaskuja osaa. Esimerkin laskut ovat päässälaskuja, vain mikrogramma/milligramma piti tarkistaa kun ei sellaista yksikköä ole elämässään sitten kouluaikojen tarvinnut, ja gtt on mulle täysin tuntematon yksikkö.
Luulisi, että ihan jokaisen ei tarvitse verensiirto- epiduraali -ym. erikoista ainakaan käyttää jokapäiväisessä työssään.
1. Opettele kertotaulu ulkoa, niin hyvin että osaat unissasikin (kertotaulussahan 1, 2, 5, 9 ja 10 kertotaulut osaa kaikki helposti, jäljelle jää vain 3,4,6,7 ja 8:n kertotaulut). Prosenttilaskut ja erinäiset suhteet lasketaan yksinkertaisimmin kertolaskuna.
2. Opettele mittayksiköistä painon ja tilavuuden muutama yksikkö.
Nämä opit tunnissa, itse asiassa nämä kuuluu yleissivistykseen vaikkei lähihoitaja olisikaan.
lääkelasku tentin,eli osio laskuja ja toisessa osiossa teoriaa,selvitty on kokeesta..Luulin että olisi vaikeampaakin.Olen valmistunut hoitajaksi 18v sitten ja ekaa kertaa tämmösiä tenttejä on tarvinnut suorittaa.Peruskoulun matikka oli 5-6,hoitaja koulussa K5.Kyllä niistä selviää :)
tasoa: Potilas saa 500mg paraceonia 3x/pv. Kuinka paljon vaikuttavaa ainetta hän saa päivässä.
Potilaalle on määrätty 10 mikrogrammaa Norspania ja käytössä on 5 mikrogr. laastareita. Kuinka monta laastaria laitat.
Muunna grammoiksi:
1mg
10mikrogrammaa
Huh, onni tosiaan että lopetat hommat!
eikä se yhtään motivoinut kun KAIKKIEN laskujen piti olla täysin oikein.
Siis että on ihan okei jos vaikka puolet jaetuista lääkkeistä on annosteltu oikein?
Kuka teistä haluaisi joutua lähärin hoitamaksi, jos ja kun tämä ei osaa lääkelaskuja. Huh, huh!
Mua pelottaa että on ihmisiä, ns. ammattilaisia, joilla on vaikeuksia laskea lääkelaskuja. Voidaan vain arvailla montako ihmistä on kuollut väärän lääkeannoksen takia ilman että sitä kukaan on saanut tietää. Pakko alkaa itse tarkistamaan hoitajien laskemia annoksia, jos minä tai joku läheinen joutuu hoitoon. Peruskoulumatikallahan nuo laskut menee.
gtt = gutta = tippa
1ml = 20gtt
Käytäntö, että lääkelupa täytyy uusia parin vuoden välein.