äidiksi vai ei
Olen 27 vuotias nainen eikä minulla(meillä) ole vielä lapsia. Olen aina kuvitellut että lapsia tulisi joskus ja kuvitellut että vauvakuume iskee jossain vaihessa ja asia etenisi luontevasti. Kuumeilua ei kuitenkaan ole kuulunut ja olen jo epäillyt etten pidä lapsista, oikeammin taidan olla mitäänsanomaton neutraali asian suhteen. Lähipiirissämme ei juurikaan ole lapsia joten en ole saanut vaikutteita ympäristöstä, toisaalta en myöskään ole itse hakeutunut niiden vähien lasten läheisyyteen.
En tiedä enkö oikeasti pidä lapsista vai onko minulla vääristynyt käsitys kasvattamisesta enkä vain ole hyysääjä-äiti-tyyppiä. Vauvat ovat todella ihania ja söpöjä ja vaikka vauva-aika onkin rankka niin uskoisin senkin sujuvan ilman hulluksi tuloa vaikka arvosta hiljaisuutta ja rauhaa todella paljon :) Leikki-ikäiset lienee se kynnyskysymys minulle kun kuvittelen että koko ajan pitäisi jaksaa leikkiä, olla kiinnostunut omituisimmista höpötyksistä mistä ei aina edes saa mitään selvää saatika pitäisi keksiä aktiviteettiä toisensa perään. En missään nimessä vihaa lapsia mutta kaupassa nähnyt esimerkit raivopäisesti lelujen/karkkien perään kirkuvista lapsista saa jotain sen suuntaisia tunteita päähäni. Toisaalta mitkään lapset eivät herätä mitään ihastuneita huokauksia minussa useimmiten en vain edes huomaa lapsia.
Lapsiperheen arjen pyörittäinen ei mahdollisine ongelmineen tunnu ongelmalta. Kauheaa sanoa mutta keksin lukuisia huonoja puolia lapsen saamisesta mutta ne ovat vähäpätöisiä tai niihin on ratkaisut. En pitäisi lasten hoitamista mitenkään pahana ja voisin kuvitella itseni hoitopuuhissa mutta tuo "viihdytyspuoli" askarruttaa. Mieheni pitää lapsista ja leikkisi mielellään mutta kai minunkin pitäisi tuosta tykätä ja haluta leikkiä vaikka sitten tuhannetta kertaa kauppaa. Lasten kanssa touhuaminen esim pihahommissa tai asioilla kuulostaa minulle luontevammalta mutta olen saanut itselleni kynnyskysymyksen tuosta haluamattomuudestani leikkiä. Samaan kuuluu myös tuo omituisten höpötyskeskusteluihin osallistuminen ja etenkin jatkuva huomion haku.
Nämä pyörii mielessäni enkä tiedä onko tuollaiset ajatuksen normaaleja kaikille vai olenko kuitenkin sellainen joka ei tykkää lapsista? Jos olen valmis sietämään lapsen saamisen huonot puolet niin pitäisikö sen riittää, luulisin että minun pitäisi tykätä jopa huonoista asioista jotta todella voisin sanoa haluavani lapsen. Voiko lasta edes ajatella koska elämäntilanne olisi hyvä vaikka mitään vauvakuumetta ei ole? Elelemme mukavasti kahdestaankin (+koiramme) enkä ole huomannut jääväni mistään paitsi. Ehkä siitä syystä en ole keksinyt hyviä puolia (järkeviä) lapsen saamiselle, mieheni tosin on parempi tällä saralla. En kyllä muutenkaan ole mikään kuumeilija-ihminen, enkä reagoi asioihin kovin tunteellisesti ja isot valinnat olen tehnyt pitkien harkintojen jälkeen (kuten tämäkin nyt) joten vauvakuumettakaan lienee turha odottaa :) Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 9vuotta ja olen koko tuon ajan kuvitellut että jossain vaiheessa tulee se aika kun haluan lapsia, nyt aikaa on kulunut se 9v eikä mitään ole kuulunut joten nämä asiat ovat alkaneet pyöriä päässäni. Ymmärrän että tässä on vielä aikaa odotella sitä oloa mutta epäilenpä että se itsestään tulisi kun ei tähänkään asti.. Pitäisi töniä itseä johonkin suuntaan.
Mieheni (myös 27v) haluaisi lapsia ja olisi ollut valmis jo pidempään mutta rauhoittelee ettei asialla ole mikään kiire ja voisi elää onnellisena myös ilman lapsia.
Ei tällaista voi edes päättämällä päättää mutta haluan suunnan minkä mukaan jatkaa elämää
Kommentit (4)
että pitäisi olla joku ihan erityinen hyysääjä-äitityyppi ja jatkuvasti leikittämässä ja tekemässä jotain. Ei semmoinen tarvi olla todellakaan. Itselläni on 2 lasta ja en ole ollenkaan hyysääjätyyppi. Päinvastoin vähän semmoinen sisäänpäinkääntynyt erakko jolla ei ollut ennen omaa lasta minkäänlaisia tunteita lapsia kohtaan.
Leikki-ikäiset lienee se kynnyskysymys minulle kun kuvittelen että koko ajan pitäisi jaksaa leikkiä, olla kiinnostunut omituisimmista höpötyksistä mistä ei aina edes saa mitään selvää saatika pitäisi keksiä aktiviteettiä toisensa perään.
Ei toki tarvitse koko ajan leikkiä tai keksiä aktiviteettia. Lapsen omalle mielikuvitukselle ja luovuudellekin pitää antaa sijaa, ei olisi edes hyväksi että äiti ohjelmoisi kaiken koko ajan ulkoapäin. Jutella lasten kanssa toki täytyy mutta ei se oman lapsen juttelu kuulosta "omituiselta höpötyskeskustelulta" kuten joidenkin vieraiden ehkä voi tuntua.
Itse valitsin aikoinaan hankkia lapsen vain siksi että halusin sen kokemuksen. Ei mulla ollut aavistustakaan tykkäänkö lapsista tai pärjäänkö sellaisen kanssa. Mutta en halunnut jäädä kokemusta paitsi. Enkä ole kyllä koskaan katunut. Toinen lapsikin tuli hankittua pian perään. Jos minä olisin noin järjellä alkanut paljon asiaa miettimään kuin sinän näytät tekevän olisi minulta varmaan jäänyt lapset tekemättä, mutta onneksi en miettinyt ;)
Eihän kukaan voi tietää millainen äiti on omalle lapselleen ennenkuin sen kokee. "Entä jos en osaakaan olla äiti" -pelot on ihan normaaleja, mutta luonto vain on asian hoitanut niin että yleensä se äidinvaisto vain sieltä herää, toisinaan hyvinkin piilosta. Itsekään en koskaan ollut edes sylissä pitänyt vauvaa ennenkuin sen oman sain, aina olin tiennyt että haluan olla nuori äiti mutta mitään kokemusta lapsista ei ollut.
Kaikki nuo mainitsemasi leikkimisasiatkin tulee luonnostaan ja ne ilmenee nimenomaa jokaisen omalle luonteelleen ominaisella tavalla. Mutta eihän sulla vielä mikään kiire ole jos et ole varma oletko valmis. Kuitenkin kliseisesti sanottuna, onko koskaan se oikea aika..? Maailmassa on paljon ihmisiä jotka vanhempana katuvat ettei tullut tehtyä lapsia tai surevat ettei se ollut heille syystä tai toisesta mahdollista, mutta tuskin on paljon ihmisiä jotka katuvat niitä syntyneitä lapsia, vaikka jokaiselle varmasti mahtuu niitä vaikeitakin kausia lasten kanssa.
Tee niinkuin parhaaksi näet mutta välttämättä aina ei tarvitse niin tarkkaan miettiä ;)
Tollasilla miehillä on tapana kuitenkin sit joskus 40v ihan väkisin haluta lapsia ja sitä varten hankitaan sitten nuorempi vaimo.
Sitten laitat ne leikkimään keskenään :)
Vakavasti, ei aikuisten tarvitse olla mitään leikkimaakareita, huolehtiminen ja hoiva riittää.