Tein juuri 26 tuntia töitä putkeen
3 vartin taukoa. Olen lääkäri ja päivystin. Nyt kotiin ja aamulla kahdeksaksi töihin. Naurattaa tuo ketju, missä kysytään menisitkö töihin aamulla, jos valvot koko yön... AV:lla luullaan, että ihminen kuolee, jos ei nuku kahdeksaa tuntia yössä tai ei syö neljän tunnin välein ;) Sorry, not true!
Kommentit (39)
miinus mainitsemasi tauot töitä hihat heiluen, vaan sait ajoittain levätä.
mutta en voi sanoa, että voin aivan hyvin. Siis kyllä yövalvominen rasittaa kroppaa ja mieltä, vaikka mulla on erittäin helppo ja kevyt työ.
Usein töitä riittää kellon ympäri, etenkin päivystyspoliklinikalla, leikkaus- teho- ja synnytysosastolla. Päivystäjiä on usein yksi erikoisalaa kohti ja työvuoron pituudeksi tulee yleensä vuorokausi. Seuraavan nukkumispäivän palkka pidätetään kuukausipalkasta.
Yst. terv. anest.lääkäri
miinus mainitsemasi tauot töitä hihat heiluen, vaan sait ajoittain levätä.
kun potilaita on tupa täynnä.
Päivitys oli täynnä oman erikoisalani potilaita ja juoksin myös osastokonsultaatioissa monta kertaa. Minuuttiakaan en nukkunut ja tuon 3 x 15 min huilasin. Repikää siitä. Te löysät kotiäidit ette tiedä työ teosta yhtään mitään.
Luin tämän aloituksen ja ajattelin tulla sanomaan, että "jep, lääkärille tuo on ihan normaalia, älä kitise", mutta kollegahan se asialla! :D
Sille, joka sanoo, että saa nukkua, niin mistäpä sen tiedät? Olen ollut 24h/26h päivystysvuoron töissä niin, että olen nukkunut 8h vuorosta ja siten, etten ole nukkunut lainkaan. Vaikka potilaissa olisi parin tunnin tauko, niin aina joku soittaa osastolta tai muuta vastaavaa, ettei nukkumaan pääse. Ja muutenkin se uni on melkoista koiran unta, kun koko ajan pelkää, että puhelin soi.
Varmaankaan sen takia en ole kokenut katkonaisia yöunia parikuukautisen vauvan kanssa mitenkään erityisen raskaiksi, eli puolensa tuossakin hommassa :P
onko lääkäri tuollaisen vuoron loppuvaiheessa enää edes täysin työkykyinen? Eikö ole mitään muuta mahdollisuutta noiden töiden järjestelyyn?
En saisi tehdä noin pitkäää vuoroa vaikka haluaisinkin. Ylitöistäkin itkee työsuojelu. Sitten on vielä aloja joissa poliisi saattaa tarkastaa että on levätty tarpeeksi ja lääkärit saavat valvoa vuorokausia putkeen...
mutta uskonet, ettei ihan sairaasti välttämättä kiinnosta kuunnella valituksia siitä, että on saanut jonottaa päivystyksessä kaksi tuntia tai muuta vastaavaa. Jos siis se lääkäri on viettänyt edelliset 24h käymättä rauhassa edes vessassa.
ei kovin hyvältä vaikuta.
miten kauan aiot kestää tuota?
ei sillä. arvostan työtäsi. teitä tarvitaan!
Ei tietenkään lääkäri ole täydessä terässä vuorokauden valvomisen jälkeen, osittain sen takia hoidetaan vain aivan välttämättömin päivystysaikana, muut pyritään siirtämään virka-aikaan.
Päivystäminen vaatii kokemusta, jota saa rutiinityöstä päivä-aikaan. Kolmivuoroon siirtyminen vaatisi kolminkertaisen ihmismäärän ja kaikille pitäisi taata riittävä kokemus ja toimenpidemäärä. Tämä on toistaiseksi mahdotonta, nytkin on kilpailua riittävistä toimenpiteistä. Erilaisia päivystyskokeiluja on, mutta ei selkeästi parempaa systeemiä ole löydetty.
Ihan normaalia miltei kaikille (erityisesti nuorille, erikoistuville lääkäreille). Hauskaa on se, että lääkäreiden uskotaan tienaavan miljoonia, kun totuus on se, että erikoistuva lääkäri tienaa kolmisen tonnia kuussa ja päivystykset päälle. Eli johonkin viiteen tonniin voi päästä, kun tekee about kuusi päivystystä kuussa. Siitä voi laskea tuntimäärät ja -palkan.
Nillin nillin.
T. ei AP
Ja ollut jo vuosia. Aina puhutaan, että lääkäreiden työtunteja pitäisi rajoittaa, mutta mitään ei tapahdu. Onhan se hölmöä, että hoitajien vuoro vaihtuu kolme kertaa oman työvuoroni aikana... AP
Päivystyshän ei tarkoita samaa kuin työnteko.
Minä olen joskus tehnyt 28 tuntia putkeen ja ihan oikeasti tehnyt, lyhyitä pissa- ja kahvinhakutaukoja lukuun ottamatta.
Päivystyshän ei tarkoita samaa kuin työnteko.
Minä olen joskus tehnyt 28 tuntia putkeen ja ihan oikeasti tehnyt, lyhyitä pissa- ja kahvinhakutaukoja lukuun ottamatta.
viestit 5 ja 7, niin saat vastauksen kysymykseesi.
Päivystys hyvinkin usein tarkoittaa samaa kuin työnteko. Mistähän sinulla moinen päinvastainen käsitys?
-ei AP
Normisettiä
Ihan normaalia miltei kaikille (erityisesti nuorille, erikoistuville lääkäreille). Hauskaa on se, että lääkäreiden uskotaan tienaavan miljoonia, kun totuus on se, että erikoistuva lääkäri tienaa kolmisen tonnia kuussa ja päivystykset päälle. Eli johonkin viiteen tonniin voi päästä, kun tekee about kuusi päivystystä kuussa. Siitä voi laskea tuntimäärät ja -palkan.
Nillin nillin.
T. ei AP
koska tiedän esim. lähipiiristä lääkärin, joka valmistuttuaan pääsi heti keskussairaalaan töihin palkalla, joka ylitti hänen isänsä, toisen keskussairaalan erikoislääkärin, kk-palkan.
Toinen tuntemani nuori lääkäri, joka ei ole vielä erikoistunut, tekee pelkästään viikonloppupäivystyksiä ja hoitaa viikot vauvaa, jonka äiti opiskelee ja on hoitovuorossa puolestaan viikonloput. Opiskelijapari asuu omassa asunnossa maaseudun yliopistokaupungissa. Sen verran hyvin päivystyksillä tienaa, että sillä elättää nelihenkisen perheen asuntolainoineen.
Normisettiä
Nillin nillin.
T. ei AP
koska tiedän esim. lähipiiristä lääkärin, joka valmistuttuaan pääsi heti keskussairaalaan töihin palkalla, joka ylitti hänen isänsä, toisen keskussairaalan erikoislääkärin, kk-palkan.
Toinen tuntemani nuori lääkäri, joka ei ole vielä erikoistunut, tekee pelkästään viikonloppupäivystyksiä ja hoitaa viikot vauvaa, jonka äiti opiskelee ja on hoitovuorossa puolestaan viikonloput. Opiskelijapari asuu omassa asunnossa maaseudun yliopistokaupungissa. Sen verran hyvin päivystyksillä tienaa, että sillä elättää nelihenkisen perheen asuntolainoineen.
erikoislääkäreitä, jos kukaan ei erikoistuisi. Jos tunnet kaksi tällaista lääkäriä, se ei tarkoita, että on yleinen normi. Itse tiedän pitkälle toistasataa lääkäriä, jotka ko. palkalla tekevät töitä sairaalassa. TK-päivystyksistä toki tienaa joillakin paikkakunnilla, muttei kukaan (tai hyvin harva) jaksa tehdä pelkkää tk-päivystystä montaa vuotta, koska työnä se on ihan helvettiä. Jos tuttavasi on päässyt heti valmistuttuaan keskussairaalaan erikoislääkärin palkalla, voin kertoa, että se riemu loppuu siinä vaiheessa, kun siirtyy yliopistosairaalaan tekemään loput erikoistumisesta.
Että kyllä, olen valinnut työpaikkani huonosti, jos tuijottaa pelkkää palkkaa, mutta mieluummin mielekäs työ kuin hyvä palkka.
tämäkin lääkäreistä! Lääkäriliitto vastustaa kaikkia rajoituksia henkeen ja vereen. Missään muussa ammatissa ei voi tehdä ylitöitä noin suuria määriä. Ja missään muussa ammatissa, jossa on edes hippunen vastuuta toisten hyvinvoinnista, ei voi olla töissä 24 tai 26 -tuntia putkeen. Mutta lääkärit voi, vaikka luulisi, että työ on niin vaativaa, ettei tuollaista pätkää vaan kykene tekemään. Vai onko se sittenkin niin helppo duuni, että sitä voi heittämällä tehdä tuollaisen työvuoron, josta yksikään autokuski, opettaja tai kaupankassa ei selviäisi?
Työvuoroni kestää usein 72 tuntia, lepo ja ruokailu kuuluvat työvuoroon, jos niille sattuu jäämään aikaa. Ja voin aivan hyvin :)