Opettajat! Mitä tulonhankkimiskuluja laitatte?
Työhuonevähennys, ammattikirjallisuus, internet-yhteys - mitäs muuta?
Kommentit (23)
Paikallisiin ja valtakunnallisiin opejärjestöihin (esim. äol, maol, sukol).
tietokone, kyniä, vihkoja, lehtiä ja kirjoja (opettaa kieliä), salkku.
Eli käynee. Samoin tietokone meni matemaattisten aineiden opelta, joka opetti myös tietotekniikkaa. Siihen tuli jossain vaiheessa rajoituksia, mutta 90-luvun alussa isä osti joka vuosi uuden koneen itselle, mulle tai veljelle, kun kaikki sai 100% vähennyksiin joka vuosi.
Mikä on se raja tulonhankkimiskuluiksi? Ja miten se menee? Samalla tavalla kuin kilometrikorvaukset?
-vielä opiskelija
pitäis mennä kulut, että vois ruveta vaadiskelemaan.
vuosi voi ostaa koneen. Onko puhelinkulut mainuttu jo tässä listassa? Kieltenopet voi laittaa myös lehtiä.
jolla on ohjausryhmä, voisi laittaa puhelinkuluja?
Freenä työskentelevä toimittaja saa jonain vuosina täyteen vähennykset kun lasketaan kaikki lehdet, kirjat, työhuone, osa netistä. Teillä opettajina on työtilat oppilaitoksessa ja sinne tilataan lehdet, ette mitään joudu itse ostamaan (salkkua pidin lähinnä vitsinä), nimittäin missä verotoimistossa on niin tyhmää väkeä että hyväksyy tietokoneen ja nettilaskut kokonaan? Vaikka käytätte niitä tällaisten kyselemiseen av:lla? :D
Freenä työskentelevä toimittaja saa jonain vuosina täyteen vähennykset kun lasketaan kaikki lehdet, kirjat, työhuone, osa netistä. Teillä opettajina on työtilat oppilaitoksessa ja sinne tilataan lehdet, ette mitään joudu itse ostamaan (salkkua pidin lähinnä vitsinä), nimittäin missä verotoimistossa on niin tyhmää väkeä että hyväksyy tietokoneen ja nettilaskut kokonaan? Vaikka käytätte niitä tällaisten kyselemiseen av:lla? :D
Ensinnäkin todella harvoin kouluissa on mitään kunnollisia työtiloja opettajille (paitsi opettamiseen tietty) toiseksi sinne ei sinne mitään lehtiä tule (paitsi ehkä hesari) joten yllätys yllätys opettajatkin tekevät töitä kotona ihan omilla välineillä.
Ensinnäkin todella harvoin kouluissa on mitään kunnollisia työtiloja opettajille (paitsi opettamiseen tietty) toiseksi sinne ei sinne mitään lehtiä tule (paitsi ehkä hesari) joten yllätys yllätys opettajatkin tekevät töitä kotona ihan omilla välineillä.
:)
Oli opetettava aine sitten mikä hyvänsä. Kaikki ottavat vastaan esseitä tutkielmia tms., jotka on sitten tarkistettava plagioinnin varalta. Googlatessa ikävä kyllä lähes joka kierroksella joku jää haaviin. Tätä työtä ei tehdä meluisassa opehuoneessa, vaan kotona.
sitä 620e, mikä tulonhankkimiskuluista pitäisi ylittää, joten en laita mitään. Työhuonevähennys taisi olla 350e enkä käytä yli 270e mihinkään (ellen osta tietokonetta). Ainejärjestön jäsenmaksu on 50e, netti ei maksa "tarpeeksi" ja omalla rahalla en osta yhtään ainoaa opetusvälinettä, kirjaa, lehteä, en soita ainoatakaan puhelua omasta kännykästä jne. Tilaan koulun piikkiin ne mitä voin ja muuten olen ilman. En myöskään käy koskaan omalla rahalla (tai loma-aikoina) missään koulutuksissa tai opintomatkoilla, nuo hoidetaan työajalla työnantajan kustannuksella. Opetan lukiossa.
olen verkkokauppayrittäjä eli täysipäiväisesti teen koneella töitä mutta laajakaista ja kone ei ole kuin osittain vähennyskelpoisia koska meillä ala -aste ikäinen lapsi joka saattaa konetta käyttää, miehellä oma netti työpaikan kautta.
outoa jos opettaja saisi kokonaan vähentää vaikkei työ ole edes kokopäiväisesti koneella oloa kun edes verkkokauppias ei saa.
Nettiyhteyttä ei saa (kokeilin viimeksi), mutta koneen saa joka kolmas vuosi. Itse laitan tulonhankkimiskuluja aina niinä vuosina, kun ylittyy tuo 600 e.
Tällä kertaa laitoin tietokoneen (edellisen ostin 4 vuotta sitten), ammattilehden kestotilaushinnan ja puhelinlaskut. Mulla ei ole työpaikan puolesta puhelinta, ja olen hankkinut erikseen työkännyn ja henk.koht. puhelimen. Tuon työkännykän laskut laskin yhteen viime vuodelta. Ensi vuonna jätän puhelimen pois, kun meillä on niin tehokkaasti siirrytty Wilmaan.
Ja matkakulut laitan myös, työmatkakilometrejä tulee päivittäin melkein 40 km eikä täältä kulje busseja.
Mun mielestä liikunnanopettajat saa laittaa yhden liikuntapuvun ja -kenkien hinnan vuosittain. Samoin jos opettaa vaikka kemiaa ja tarvitsee labratakin, sen voi laittaa. En tiedä, ketkä kaikki saavat sen tietokoneen, mutta olen perustellut sitä sen kautta, että oppiaineeseeni kuuluu mediakasvatus.
opetan tietotekniikkaa. Ihan 100% myönnetään. Takavuosina sen sai tosiaan laittaa kerralla sinne, mutta nyt ne on jo 10 vuotta vaatineet jyvittämään sen kolmelle vuodelle. Silloin se oli kiva, kun sai kerralla laittaa ja sitten meni helposti rajat rikki.
mutta pari kaveria on. Harvassa koulussa on työtilat opettajalle, ellet nyt siis puhu luokkahuoneesta. Ja jos puhut siitä, niin luuletko, että opettajien työhön kuuluu pelkkä opettaminen? Mites tuntien suunnittelu, omien oppimateriaalien koostaminen ja kokeiden ja tehtävien korjaaminen?
Kyllä mun opettajakaverit ostaa itse kaikenlaisia kirjoja ja esim. DVD:itä omalta alaltaan.
opetan tietotekniikkaa. Ihan 100% myönnetään. Takavuosina sen sai tosiaan laittaa kerralla sinne, mutta nyt ne on jo 10 vuotta vaatineet jyvittämään sen kolmelle vuodelle. Silloin se oli kiva, kun sai kerralla laittaa ja sitten meni helposti rajat rikki.
Mä laitoin tietokoneen 3 vuotta sitten ja ihan kerralla sen laitoin (ja meni läpi). Muistaakseni ohjeena oli joko kerralla tai kolmelle vuodelle jaettuna.
Matkakulut ei muuten ole tulonhankkimiskuluja, tiedoksi vain tuolle yhdelle... :)
Vähennän:
- nettikulut
- puhelinkuluista osan
- tietokoneen
- printterin
- kirjallisuutta
- opekalenterin
- mappeja, kyniä yms.
- ulkoisia kovalevyjä
- videoita
- työhuonevähennys
- koulutukset
- aineen järjestöjen jäsenmaksut
kuluja kokoon niin, että omavastuu ylittyy. mitähän minä keksisin?