Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v9kk päiväkotiin, onko vaikein ikä aloittaa?

Vierailija
31.05.2012 |

Tiettyjen pakottavien työasioiden johdosta joudun palaamaan töihin suunniteltua aikaisemmin. Kyse ei ole nyt rahasta (olisi ollut rahaa olla kyllä pidempäänkin kotona) vaan siitä, että jos en palaa töihin nyt kohta (lapsi on silloin 1v9kk) koko työtehtäväni siirretään konsernin sisällä muualle. Eli vaihtoehdot on joko palata nyt tai muttaa 600km päähän. Päätin palata nyt, koska en asu pk-seudulla ja uuden työn saanti on vaikeaa.

Puolisoni pystyy lyhentämään työaikaansa siten, että hoitopäiviä olisi viikossa 4 kpl, kukin noin 6,5h mittainen. Eli tarhaan klo 7.45 ja nouto klo 14.15 päiväunien jälkeen.

Onko tämä pahin mahdollinen ikä aloittaa? ymmärsin niin että pieni vauva sopeutuu helpoiten (kun ei osaa protestoida) ja sitten kolmevuotias jo ymmärtää asian kun selitetään. Mutta onko tuo 1v9kk nyt kaikkein kauhein traumatisoiva aika aloittaa?

Olen tästä tietenkin lapseni takia surullinen (aikaisempi lapsi meni vasta 3,5v iässä hoitoon ja se sujui hyvin), mutta toisaalta pitää myös valita se että onko perheelle leipä pöydässä vai ollaanko sossun jonossa. Olen perheeni pääelättäjä (=tienaan miestä paremmin) joten oman työni on oltava kokoaikaista.

Mitä mieltä olette, kärsiikö lapsi ja miten voisin pehmentää tätä ns. "kärsimystä"?

Ps. tiedän että olen vähän yliherkkä asian suhteen, se johtuu siitä että oma äitini laittoi minut kokopäivähoitoon ollessani 2kk (!!!!) ikäinen, ja kaikki viikonloput ja lomat hän hoidatti minut mummoilla. Voinette kuvitella että mitään rakkautta, kiintymystä tai luottamuksellista vuorovaikutussuhdetta ei kylmään ja etäiseen äitiini koskaan syntynyt - en halua ikinä samaa omille lapsilleni!!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös just ton ikäisenä ja kaikki sujui paremmin kuin hyvin. Tyttö puhui jo silloin todella hyvin, joten hoitajatkin kehu miten helppoa on kun noin pieni osaa jo puhua. Ei siis kertakaikkiaan mitään ongelmaa.

Vierailija
2/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te laitatte alle 3-vuotiaita päiväkotiin?? Miksi ette käytä perhepäivähoitoa noin pienillä? Ei mitään asiaa päiväkotiin tuonikäisellä!!

Lusmuilija tai natsi. Tai rakastaa vain omia lapsiaan ja sorsii hoitolapsia. Juu ei kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani joutui saman ikäisenä päiväkotiin, kun sain unelmieni työpaikan ja siski palasin töihin suunniteltua aikaisemmin. Varaa riittävästi aikaa pehmeään laskuun. Meilla harjoiteltiin pikkuhiljaa pitenevin ajoin kolme viikkoa, ennen kuin varsinainen hoito alkoi. Olin ensin lapsen mukana päiväkodissa (tätä sieltä ehdotettiin ja toivottiin!). Sitten ensin jätin sinne hetkeksi, sitten vähän pidemmäksi ajaksi jne.

Alku meni oikein hyvin. Toki lapsi itki, kun se hoitoon jätettiin, mutta itku loppui nopeasti. PArin kk jälkeen tuli vähän takapakkia eli ei olisi aamulla halunnut jäädä ja iltaisin kiukutteli hoitopäivän jälkeen. Tätä kesti vähän toista viikkoa, sitten meni taas iloisesti hoitoon.

Mielestäni alle 3v:n paras paikka on kotona, mutta kuulemani mukaan 3-vuotiaina aloittaneilla voi olla kaikkein vaikeinta aloitus. Ja 1-vuotiasta en veisi missään nimessä, vaikka näennäisesti sopeutuisi hyvin. 1v tarvitsee vielä niin paljon syliä, ettei päiväkodissa sitä voi saada tarpeeksi. Tämän havaitsin itse pojan kanssa "harjoitellessani".

Vierailija
4/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te laitatte alle 3-vuotiaita päiväkotiin?? Miksi ette käytä perhepäivähoitoa noin pienillä? Ei mitään asiaa päiväkotiin tuonikäisellä!!

Älä nyt repeä siellä, hyvä ihminen. Ihmiset katsos tekevät erilaisia valintoja elämässään.

Vierailija
5/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että sopeutui paremmin kuin 4v isoveli. Toki luonne vaikuttaa paljon. Meillä isoveli oli arka ja "hitaasti lämpiävä" ja tämä nuorempi taas sosiaalinen ja reipas.

Vierailija
6/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva laittaa perhepäivähoitajalle, joka saattaa olla ties mikä Lusmuilija tai natsi. Tai rakastaa vain omia lapsiaan ja sorsii hoitolapsia. Juu ei kiitos!

Vierailija
7/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tänään oli Hesarissa iso juttu siitä, miten päivähoito vaikuttaa pieneen lapseen. Aika ykskantaan todettiin, että jos lapsesta pidetään hyvää huolta, ei hoidosta ole mitään haittaa. Hoitoaika tai hoitopaikka eivät ole niin tärkeitä kuin itse hoitajat. Lisäksi riippuu ihan lapsen luonteesta ja aiemmista hoitokokemuksista, että miten hyvin sopeutuu ryhmään.

Eniveis, tosi hienoa jos miehesi pystyy lyhentämään päivää ja saatte vielä yhden vapaapäivänkin lapselle! Suunnitelmanne kuulostaa oikein hyvältä ja jos jostain syystä siellä päiväkodissa ei suju, niin palkatkaa hoitaja kotiin.

Vierailija
8/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään oikeaa aikaa päiväkodin aloittamiseen tuskin on, kaikki riippuu lapsesta. Meillä esikoinen aloitti juurikin tuon ikäisenä ja kaikki meni aivan loistavasti. Luonteeltaan lapseni on hieman ujo ja vetäytyvä, mutta oppi nopeasti pk:n meininkiin. Tärkein viesti on vanhemman asennoituminen. Eli menet hyvillä ja reippain mielin (vaikka tuntuu, että sydän revittäisiin rinnasta) ja jutustelet aina niitä näitä hoitajien kanssa, niin lapsikin ymmärtää, että asia on ihan ok. Jos yhtään itse epäröit tai harmittelet, lapsi vaistoo sen, ja ajattelee, että tässä täytyy olla tosi paha paikka edessä, kun äitikin noin hermoilee.

Vierailija
9/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajan palkkaaminen onnistuisi meillä muuten (siis rahan puolesta) mutta varahoitoa ei ole meillä järjestää. Eli siis meillä ei ole tukiverkostoa ollenkaan (mummoja, tätejä tms) jotka voisivat tulla hoitamaan silloin kuin hoitaja sairastuu. Vanhemmat eivät saa olla pois työstä sen perusteella että lapsen hoitaja sairastuu. Tällöin pitäisi olla joku varahoitopaikka, ja kunta ei tällaista anna päiväkodista (olen kysynyt, ei annettu). Enkä halua sitäkään että varahoitajaksi repäistäisiin joku ventovieras MLL nuori teinityttö.

Emme myöskään voi ilmoitta töihin että "olen kotona ja teen etänä" vaan molempien työ on sellaista että pitää olla fyysisesti töissä ja ottaa työpaikan "sisäisiä asiakkaita" vastaan koko ajan. Tätä ei voi oikein tehdä etänä.

Eli päivähoito on siis ainoa ratkaisu nimenomaan päiväkodissa. Onneksi ryhmä on pienehkö (12 lasta, 3 tätiä + 1 apulainen) joten sellaiseen valtavan suureen 21 lapsen ryhmään pieni ei joudu kuitenkaan. Silti surettaa lapsen puolesta!

Vierailija
10/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa olla sama edessä syksyllä eli joudun viemään 1v6kk pojan päiväkotiin. Hoitajien tiedän olevan ihania ja päiväkoti mukavan pieni, mutta silti ajatus tuntuu sydäntä raastavalta!

Vierailija
11/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat sopeutuivat loistavasti. Ja tosiaan tuo ensimmäinen vastaja on siinä oikeassa, että tärkeintä on tosiaan se, että se hoitopaikka on turvallinen ja että vanhemmat ovat läsnä arjessa eivätkä yritä viedä lasta hoitoon myös viikonloppuisin. Omat lapseni ovat valtavan kiintyneitä omahoitajiinsa. Kuopuksen omahoitajalla oli hoidettavana vain kolme lasta, joten aika yksilöllistähän se hoito oli. Esikoinen oli samanlaisessa ryhmässä kuin mihin oma lapsesi on menossa (12 lasta ja 3 hoitajaa + 1 apulainen). Kyseessä oli alle 3-vuotiaiden ryhmä, ja kun osa lapsista oli niitä 3-vuotiaita, niin näiden kanssa saattoi tehdä eri juttuja ja ryhmä pysyi tosi rauhallisena.

Minun äitini palasi 70-luvulla töihin, kun olin 6 kk (äitiysloman pituus tuolloin). Ensin olin hoidossa mummillani 6 kk ja sitten aloitin päiväkodin. Ikinä en ole epäillyt äitini rakkautta. Kaikki vapaa-aika vietettiin perheen kesken eivätkä vanhempani käyneet keskenään missään ilman meitä lapsia.

Hyvä hoitaja ja turvalliset vanhemmat, niin lapsikin voi hyvin.

Vierailija
12/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen meni aikoinaan tarhaan 1v8kk iässä ja kaikki sujui hyvin. Pienten ryhmässä oli. Luottavainen, rauhallinen lapsi jolla oli perusturvallisuus kunnossa pärjää kyllä. Tottakai niitä itkuja tulee mutta ne kyllä kuuluu asiaan. Eipä poika traumatisoituneelta vaikuta vaikka oli vielä varsin pitkät hoitopäivät. Ja teillähän on vielä tosi lyhyet ja vain 4x viikossa. Hyvin se menee.

Vierailija
13/13 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä