Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko apteekin rautavalmisteet aiheuttaneet teillä esim. oksentelua?

Vierailija
11.02.2014 |

Minulla on hemoglobiini normaalin alarajalla ja terveydenhoitaja neuvoi ottamaan rautakuurin. Onko teillä tullut jonkinlaisia sivuvaikutuksia?

Jos lisäksi muistatte tuotteen nimen, niin kertokaa, jotkut niistä on vissiin vatsaystävällisempiä kuin toiset.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obsidan imeytyy parhaiten, mutta aiheuttaa kuvotusta ja mahan polttelua. Kestän sen, koska on vain pakko syödä rautaa ja paljon. Tehokuurina otan lisäksi silloin tällöin oheen Kräuterblutsaftia ja juon appelsiinimehua. C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä.

Kasvissyöjä, jolla runsaat menkat

Vierailija
22/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retaferia ja kauhee ripuli. Obsidania otin vain joka toinen päivä ja vatsa toimi ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obsidanissa on natriumlauryylisufaattia, joka tekee limakalvolle haavoja. Ei kannata pilata suolistoaan sillä.

Vierailija
24/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää pelleillä oman ja mahdollisen syntymättömän lapsen terveydellä? Meillä on hieno ja helppokäyttöinen THL:n ylläpitämä elintarvikkeiden ravintosisällön kertova tietopankki. Sieltä kun valitsee eniten ja vähiten -osion ja pieni annos-osion, tulee lista mitä kannattaa syödä turvatakseen raudansaannin. Normaaleista ruuista kärjessä ovat veri, maksa, munuainen, metsälintu ja muu riista, poronliha, nahkiainen ja naudanliha. Ei syöminen ole vaikeaa.

Vierailija
25/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan Obsidanista tulee mitään oireita... Useimmilla ei varmaan tule juuri mitään, jos ottaa ruuan päälle. Ihan turhaa sitä on etukäteen pelätä että "apua jos mä oksennan".  Ei se niin kovin vaikeaa ole ottaa se rauta ja katsoa vaikka pari-kolme päivää, miten lähtee sopimaan. Jos ei sovi, vaihtaa johonkin toiseen valmisteeseen. Ei kannata aina tehdä elämästä vaikeampaa kuin se on.

Vierailija
26/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:25"]

Ei mulla ainakaan Obsidanista tulee mitään oireita... Useimmilla ei varmaan tule juuri mitään, jos ottaa ruuan päälle. Ihan turhaa sitä on etukäteen pelätä että "apua jos mä oksennan".  Ei se niin kovin vaikeaa ole ottaa se rauta ja katsoa vaikka pari-kolme päivää, miten lähtee sopimaan. Jos ei sovi, vaihtaa johonkin toiseen valmisteeseen. Ei kannata aina tehdä elämästä vaikeampaa kuin se on.

[/quote]

Tai sitten se toinen vaihtoehto: syö rautapitoista ruokaa ja jättää ne vatsavaivoja aiheuttavat valmisteet apteekkiin.

Vierailija
27/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, joten en ”luovuta verta” neljän viikon välein.  Sen sijaan vältän punaisen lihan syöntiä.  Mieluummin kaikenlaista kalaa.

Sen takia lääkäri kerran suositteli maksapihvejä kerran kuukaudessa ja maksamakkaraa leivän päälle silloin tällöin.  Hänen mukaansa Ratafer- kuurinkin voi ottaa, mutta sen rauta imeytyy heikommin ja voi ärsyttää vatsalaukun limakalvoja.  Olen kokeillut Retaferiakin aamulla runsaan tuoremehulasillisen kanssa.  Ei ongelmia.

Vierailija
28/37 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin söin Maltoferia ja nyt kokeilen tuota Blue Ironia kumpikaan ei aiheuta ongelmia.

Vierailija
29/37 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, muistan miten sain raskausaikana Obsidanista hirveät ylävatsa- ja selkäkivut. Ensin luulin, että minulla on joku vatsatauti, koska ravasin oksentamassa ja ripuloimassa koko yön. Hikoilin ja vaikeroin ja ajattelin odottaa aamuun, jolloin otan yhteyttä johonkin sairaalaan. No, kun lopetin Obsidanin, loppui vatsavaivatkin.

Kräuterblutsaft auttoi minulla ja oli ihan hyvän makuistakin.

Vierailija
30/37 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana suositeltiin lisärautaa ja ensimmäisestä valmisteesta sain ruokamyrkytyksen kaltaiset oireet. Kyseessä oli paljon käytetty ja yleisesti hyvin siedetty Obsidan. Olisi ollut hyvä, jos tätä tuotetta suositellessa olisi kerrottu, että se on huono vaihtoehto niille, jotka kärsivät jo valmiiksi muista vatsaoireista, tuskin kerrotaan vieläkään!

Lopulta minulle sopi vain nestemäinen rautavalmiste, muistaakseni Maltofer. Mutta kaikki ovat yksilöitä ja sama tuote ei sovi kaikille.

Vierailija
31/37 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että rautatabletteja suositellaan siksi, että ne sisältävät enemmän rautaa kuin yrttilitkut. MUTTA jos vatsa menee sekaisin, oksentaa ja ripuloi, niin eihän silloin varsinkaan mitään imeydy verenkiertoon, kun raudat on oksennettu ja ripuloitu.

Toisilla ei ole vatsaoireita rautatableteista, mutta hemoglobiinikaan ei nouse, toisin kuin sitten esim floradixilla on hemoglobiiniarvot alkaneet heti kohentua.

Vierailija
32/37 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferrodanista aamupahoinvointi n. 1 h ottamisesta tyhjään mahaan eli pahimmillaan yrjöt lentää. Pitänee siirtyä takaisin Obsidaniin - se ei aiheuttanut vastaavaa

Vierailija
33/37 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvointia, vatsakipua ja ripulia tulee. Syön tällä hetkellä 2x100 päivässä. Pakko tämä on kestää, koska pienemmillä annoksilla ja rautapitoisia ruokia syömällä ferritiini oli vain jatkanut laskua. Lääkäri kirjoitti kuitenkin lisäksi minipillereitä, joilla saadaan kuukautiset harvenemaan, ettei vaivalla imeytymään saatu tavara vuoda toisesta päästä ulos.

Vierailija
34/37 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta Blue ironia saa nykyisin myös Sokokselta.

Toinen itselleni sopiva on nestemäinen Ferrolinc. 

Vierailija
35/37 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni Lääkäri suositteli laktoferriiniä. Muut ei sopinut mahalle yhtään. Tämä on hyvä. Saa isoista marketeista. 

Vierailija
36/37 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen kokeillut ainakin viittä eri rautavalmistetta. Puhdistamon rauta on auttanut nostamaan rauta-arvojani ja on melko vatsaystävällinen, suosittelen sitä. 

Vierailija
37/37 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole sopinu mitkään obsidanit sun muut. Kaikista järkyttävä vatsakipu, kouristelu ja huono olo.

Ainut mikä on sopinut ilman mitään oireita on nestemäinen rauta Ferroforte. On muuten suomalainen tuote. Vanhemmassa pullossa on jopa 50 mg rautaa yhdessä annoksessa. Sen kun tuplaa, saa sen 100 mg, jota usein suositellaan.

Toinen, joka on sopinut on nestemäinen Floradix Kräutersblutsaft, se on saksalainen laatutuote, tehneet sitä yli 100 vuotta jo, mutta on kalliimpi kuin tuo suomalainen.