Kyllä on vaikea löytää sopivaa ehkäisyä :(
Lapsiluku täynnä. Mitä ehkäisyksi? Mies ei halua piuhoja poikki, minä en enää pillereitä syö, joskus nuoruudessa niiden kanssa pelasin riittävästi. Kierukasta en ole kuullut muuta kuin negatiivisia asioita. Kondomeista ei tykätä kumpikaan. Onko klipsit itselle sitten se ainoa vaihtoehto?
Kokemuksia kaipailisin. Suositelkaa / haukkukaa eri vaihtoehdot!
Kommentit (27)
Tosi hyviä kokemuksia :) Pillerit mulle ei sopineet, ei e-pillerit eikä cerazzettet. Eikä myöskään Nuvaring. Ihmettelin kovin, kun lääkäri kovasti suositteli hormonikierukkaa, omalla maalaisjärjellä ajattelin, että se nyt ei ainakaan sovi, jos muukaan hormonaalinen ehkäisy ei sovi.
Mutta kas kummaa: vuodot jäi kokonaan pois, mutta mitään muuta outoa ei ollut. Ei mielialaoireita, ei sitten niin mitään. Pari kertaa vuodessa tosi niukkaa vuotoa, siis ihan tiputtelua.
Kierukka oli mulla 4 vuotta ja sitten haluttiin vielä yksi lapsi. Kunhan saan tän viimeisen synnytettyä, niin haluan hormonikierukan HETI!
Mun mielestä se oli ihan loistava, ja tarkoitus olisi se asentaa nytkin. Ei ole vielä laitettu, koska selvitellään vielä miehen mahdollisuutta saada sterilisaatio.
Mutta sinuna minä toteaisin miehelle, etten minä voi mitään hormoneita ruveta syömään/käyttämään, koska ne muuttavat persoonallisuutta etkä sitten olisi enää sinä. Siinähän sitten pitelis koipiaan ristissä miehisyytensä kanssa.
Jos se ei ole sattunut sopimaan niille keneltä olet kysynyt, ei se tarkoita ettei se sopisi sinulle. Joko kupari tai hormoni. Itselläni on kokemusta vain kuparisesta, mutta se onkin ollut sitten niin hyvä että se on ollut minun ehkäisyvälineeni yli 10 vuotta. Kroppa on hormonaalisesti luonnontilassa enkä joudu ajattelemaan ehkäisyä kuin kerran viidessä vuodessa :)
kuparikierukka ei sopinut ollenkaan, kuukautiset muuttuivat todella runsaiksi ja kivuliaiksi, ei siis koskaan enää. Pillereistä en pidä sivuvaikutusten vuoksi ja siksi että se pitää muistaa ottaa säännöllisesti. Seuraavaksi laitatan kuparikierukan.
En nyt tietysti voi suositella, jos haluaa täysin varmaa ehkäisyä, mutta meille se on sopinut parhaiten ja nyt 2 vuotta toiminut. Kannattaa kyllä perehtyä kunnolla etukäteen ja olla tarkkana kalenterin kanssa, mutta nopeasti siihenkin tottuu. Minulla on siis ihan säännölliset kuukautiset, ja käytämme kondomeita sen ajan kuukaudesta kun vahinko voisi sattua (n. viikon ajan/kierto).
Mulle ei hormonit sovi ja harkitsin myös kuparikierukkaa, mutta kuukautiset oli jo kivuliaat ja runsaat, niin en sitten ottanut. Emme tykkää hirveästi kondomeista. Varmoihin päiviin siirryttiin jotenkin luonnostaan ja olemme sillä asenteella, että jos ei toimikaan niin sitten saadaan vauva ja that's it. Olemme kyllä varovaisia ja uskon, ettei vahinkolapsi on aika epätodennäköinen kunhan on tarkkana. Mutta tietysti on aina se mahdollisuus, ja olemme siihen varautuneita. Ärsyttää kyllä, että vaikka varmoja ehkäisymuotoja on vaikka kuinka, ei mikään niistä kuitenkaan tunnu sopivan.
Mies ehkä haluaa pitää mahdollisuudet uusiin lapsiin (mistä sitä tietää, vaikka joskus haluaisi lapsia jonkun toisen kanssa).